News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 9 Guests are viewing this topic.

dr4qul4

Bucuresti-China cu drum de legatura pe Luna.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

Sargon1806

#976
Dap... eu m-am facut vinovat de acel comentariu de pe Youtube  :D
Ar fi oportun sa propunem un nod rutier si pe Insula Serpilor?

Archi

 :headbash: :headbash: :headbash:

Imi este sila!!! a incurcat Satu Mare cu Oradea!!!   :headbash:   :headbash:   :headbash:

Asta spune multe despre cat de in serios trebuie sa luam acest video...

mocris

#978
@pasadia

Supozitia o fac pentru ca e o autostrada foarte scumpa si dificil de realizat, pentru ca nu se gasesc fonduri nici acum, nici in 2015-2020.Ca atare nu se va face.Cel putini nu cu bani romanesti.Nici UE nu cred sa se inghesuie pentru ca e o autostrada prea putin apetisanta....si nu are cine sa puna presiune pentru realizarea ei...
O concesiune e o optiune, dar tinand cont ca la noi lucrurile sunt cum sunt, ma indoiesc profund ca o sa vad asa ceva, facut bine.
Uita-te la Brasov-Comarnic, unde chipurile trebuiau sa fi inceput lucrarile...daca e sa ne luam dupa povestile de acum cateva luni...
As vrea sa visez la Iasi-Pascani care sa se lege de Pascani-Bacau-Bucuresti...dar crede-ma, nu sunt nihilist, doar stiu ca nu sunt fonduri si ca datorita gradului de dificultate si al costurilor va fi lasata mai la coada faimoasa Iasi-Tg.Mures

Nu denigrez deloc.Daca citeai ai fi vazut ca m-as bucura sa avem orice,oriunde, numai sa fie...
Dar, sincer, eu prefer sa fac Iasi-Bucuresti in 3 ore nu Pascani-Lviv in 4...trebuie sa te gandesti si ce serveste mai bine interesele locale...
Parera mea este ca nu facem noi atat de mult trafic spre Ucraina, Polonia, incat sa fie in capul listei o autostrada catre vama, in masura in care se ajunge si acum suficient de bine acolo iar pe partea ucraineana oricum nu vine nici o autostrada la Siret...
Poti sa imi zici nationalist, dar prefer sa fie legate orasele noastre intre ele si dupa aia sa ne legam de altii....Desi dau dintr-una in alta..pentru ca daca duci autostrada la Suceava, automat legi Siret, daca o duci la Iasi, legi Sculeni, daca o duci la Botosani legi Stanca...De acord?

Legat de ordine....
La Bacau deja e pornita treaba si se misca ca la noi....La Iasi nu se vad prea curand bani pentru terminarea centurii, care oricum, nu e gandita a fi in regim de autostrada(ajungand din nou la logica de fier a astora de ne conduc).
Tronsoanele cu plecare de la Bacau ar fi binevenite oricand, cu toata ciuda personala ca nu ar duce la Iasi...dar ar fi excelent si asa...

Ma gandesc ca daca s-ar dezbate asa lucrurile si la varf, poate ar fi alta harta infrastructurii...

Archi

#979
@ mocris

Eu zic ca esti prea pesimist, autostrada Bucuresti Siret din cate stiu face parte din coridorul european IX, deci automat avem fonduri UE la dispozitie. UE a prioritizat Lugoj-Calafat si Sibiu Pitesti, adica cu alte cuvinte a prioritizat finalizarea coridoorului IV. Dupa care teoretic ar trebui sa primim bani si pentru coridorul IX. Legat de legatura catre Iasi sunt de parere cu Pasadia. Aceasta va fi facuta mai repede decat restul autostrazii Tg. Mures-Ungheni.

Legat de ideea ta de a lega intai orasele nu e chiar asa. Europa trebuie sa aiva legaturi din toate colturile in toate colturile, iar coridorul IX eu stiu ca vine din tarile nordice si ajunge pana in Grecia si Turcia.

mocris

Nu sunt pesimist in mod voit, ci doar din cauza modului in care se fac lucrurile....
Sincer, nu cred in Iasi-Tg.Mures, pentru ca nu are cine sa faca lobby pentru ea, asta fiind doar unul din motive, pe langa celelalte de mai sus.
Imi doresc sa se faca din tot sufletul, dar nu cred sa vad asa ceva prea curand.
Pai cordiorul 4 are importanta f mare daca e sa te uiti pe unde trece si ce leaga..si mi se pare normal efortul de a-l termina...
Si cu tot efortul asta, vedeti ca mai sunt sughituri si pe el.Probabil in 2016 se va merge pe autostrada pana la Sibiu, iar in 2018-2019, cu noroc pana la Bucuresti, prin Pitesti...
Date fiind aceste termene de finalizare pentru un coridor prioritar, apare un con de umbra in ce priveste Iasi-Mures...iar ce ziceam mai sus ca pana in 2020 nu o sa vedem nimic nu mai pare asa pesimit, ci realist..
O speranta am sa vad Bucuresti-Bacau candva in urmatorii ani,macar inceputa, daca nu terminata

Unde ar fi eroarea cu orasele?Nu e normal sa iti legi metropolele de infrastructura(nationala pana la urma)?
E normal sa fie legate de Europa autostrazile noastre, dar in masura in care avem autostrazi doar pe la vama cu Ungaria, iar in Ucraina apele sunt cum sunt, nu cred sa fie prioritara prea curand o legare pe autostrada cu Romania...


Pana la urma, sper sa fie cum ziceti voi si nu cum zic eu :)

Paste Fericit tuturor!

vancouver

@mocris: din autostrada Tg. Mures - Iasi se preconizeaza sa se faca prima data Iasi-Pascani. Si anume cam in acelasi timp cu Pascani-Bacau-Focsani. In schimb Pascani-Suceava se va face mai tarziu. Deci prima data Iasiul va fi legat de autostrada si abia apoi Suceava. Asa ca iti faci griji degeaba.

Doar taversarea muntilor de catre autostrada spre mures va fi realizata mai tarziu, datorita costurilor enorme.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

mocris

Multumesc pentru clarificari vancouver :)
Sunt convins ca realizarea va fi pe tronsoane si nu toata odata...

Deprimarea vine din cauza momentului efectiv in care voi putea ajunge efectiv pe autostrada pana la Iasi, care dupa logica mea, nu e in viitorul apropiat sau mediu....probabil dupa 2020....iar despre Iasi-Tg.Mures imi mentin parerea ca nu am sa o vad in urmatorii 15 ani...

Astept cu nerabdare ziua in care voi putea merge constant cu 130 pana la Iasi,Bacau,Focsani :) chiar daca va trebui sa ocolesc putin prin sud  de la o vama vestica...

Oricum as fi foarte incantat sa vad orice proiect terminat indiferent de ce leaga....
Vara trecuta am fost foarte fercit sa pot intra pe autostrada de la Ovidiu si o tin asa pana la Bucuresti. :)

Toate cele bune

teocharis

Quote from: mocris on April 20, 2014, 12:00:14 PM

Astept cu nerabdare ziua in care voi putea merge constant cu 130 pana la Iasi,Bacau,Focsani :) chiar daca va trebui sa ocolesc putin prin sud  de la o vama vestica...



nu va ocoli nimeni pe la Bucuresti ptr a ajunge la Iasi de la Nadlac doar ptr a se da pe autostrada.

iulius

 pentru ca va fi si o ruta directa prin A 13 (SB-BV-BC)

Tavi

Voi ati vazut ca lipseste una despre care d-na Boagiu a tot vorbit candva ca este "ca si rezolvata"? Ma refere la Constanta catre Bulgaria... Sau mi-a scapat mie ceva?

cezar-mario2012

Pe sectorul Constanța-Vama Veche-Varna nu este trfic de autostradă.  Traficul mai mare este doar in sezonul turistic si nici atunci nu este asa mare cat sa necesite o autostrada,  problema cea mai mare este traversarea stațiunii Eforie Nord. Pe partea bulgărească traficului este aproape inexistent,  până la intersecția cu Kavarna, trec cam 30 de masini pe ora, poate mai puțin.

Tavi

Multam cezar-mario2012! Clar acum ... pacat ca Eforiile nu au o centura mai serioasa ... ar rezolva multe pe acolo

mocris

#988
@teocharis - nici eu n-as merge de la Arad la Bucuresti, ca mai apoi sa cotesc spre Iasi.. :) Era doar un mod de a spune ca imi doresc sa se termine cat mai repede ce e deja in lucru...
@iulius - Oooo...ar fi fabulos sa apara Bv-Bc...dar nu am prea auzit cine stie ce vorbe despre ea....


LE: a deschis cutter un topic, pe care se gasec ceva raspunsuri la ce vorbim noi aici de zor...care vine sa confirme si sa infirme cateva ipoteze.

cutter

[Am pus postarea și pe thread-ul privind Strategia de evitarea a decomiterii, dar pare mai potrivit aici]

Încerc să fac o scurtă analiză a stadiului actual al construcției de autostrăzi în România finanțate din fonduri europene plecînd de la Memorandumul adoptat de Guvern.

Pe scurt: ne aflăm în fața unui DEZASTRU în privința absorbției fondurilor europene. Dacă scenariul pesimist (care din păcate pare realist) se va îndeplini vom pierde în jur de
500 de milioane din banii pentru autostrăzi. Strategia de evitare a decomiterii prezentată în acest memorandum de către Ministerul Transporturilor/AM POS-T este clasificată ca fiind fantezistă
chiar de către Ministerul Fondurilor Europene (MFE) care, practic, o desființează printr-o Notă anexată Memorandumului.

Dar să vedem detaliile.

Alocarea pentru autostrăzi din bugetul UE 2007-2013 (extindere 2015) este 1991 mil euro (aproape 2 miliarde de euro) din care pînă la 31.12.2012 am absorbit 708 mil euro, adică 35,60%,
fiind necesar în 2014 și 2015 să absorbim diferența de 1281 mil euro.

Ce înseamnă absorbție:
- proiect complet terminat pînă la 31.12.2015 (100% stadiu fizic)
- faza intermediară (fază I) complet terminată a unui proiect care va fi terminat în totalitate pînă la 31.12.2017

S-a lămurit și misterul a ce poate însemna o fază I a unui proiect, respectiv o porțiune de autostradă la stadiu fizic 100%, deschisă circulației între două noduri (termenul tehnic
folosit de CNADNR este fragmentare zonală
).

O observație importantă este că pentru a avea o absorbție X, valoare contractului/proiectului trebuie să fie aproximativ X * 1,3 așa cum explică Memorandumul, pentru că 15% este contribuția bugetului și 15% este rezervat corecțiilor financiare viitoare.

Să vedem ce propune memorandumul pentru a acoperi această absorbție de 1281 mil euro:

A. contracte aflate în curs de execuție (Lugoj-Deva 2,3,4, Orăștie-Sibiu lot 3, Timișoara-Lugoj lot 2, Nădlac-Arad lot 1): 377 mil euro
B. contracte finalizate care mai au sume ce urmează a fi plătite în 2014 și 2015 (ex. Orăștie-Sibiu lot 1, 2, 4): 55 mil euro
C. contracte în procedură de achiziție publică (Nădlac-Arad lot 2, Sebeș-Turda, lucrări treceri urși Lugoj-Deva lot 2 și 3): 393 mil euro
---
TOTAL: 825 mil euro

Și acum să vedem de ce această propunere este fantezistă, folosind chiar observațiile MFE:

A. contracte aflate în curs de execuție
- Lugoj-Deva lot 2, 3, 4:   
* termenul de livrare contractual 27.05.2016 așă ca MFE observă după cum am observat și noi anterior că nu există
niciun motiv să credem că vor livra înainte de termen constructorii mai ales că este vorba despre niște loturi (în special 2 și 3) grele,
ba mai mult MFE explică că ,,în cazul solicitării către constructori a reducerii calendarului de implementare, sumele aferente acelerării
lucrărilor sunt neeligibile, putând conduce și la aplicarea de corecții financiare privind nerespectarea procedurilor de achiziție publică".
   * prin urmare, pentru a nu avea absorbție zero în cazul acestor proiecte ar fi necesară deschiderea circulației între două noduri pînă la 31.12.2015
   * putem presupune într-o varianta moderat optimistă că se vor da în circulației pîna la 31.12.2015, lotul 4 în întregime, lotul 3 între Ilia și Dobra (10km),
lotul 2 între Dumbrava și Margina (15 km)
   * valoarea absorbției în 2014 și 2015 ar fi astfel: 61 mil pentru lotul 4, 26 mil pentru lotul 3 și 35 mil pentru lotul 2 (calculul e complicat, include o
estimare a secțiunii finalizate față de valoarea totală a nodului, deducerea corecției financiare și a contribuției bugetului și a avansului care deja a fost
plătit pînă la 31.12.2013)
   * prin urmare, într-un caz moderat optimist acest proiect va absorbi 122 mil euro (față de 230 mil euro estimarea din Memorandum)
   * să notam și că nu au fost încă desemnați consultanții pentru aceste loturi de autostradă (procedura de achiziție publică se află în faza de evaluare a ofertelor)

- Orăștie-Sibiu lot 3:
   * pentru acest proiect Memorandumul contează pe 25 mil euro absorbție, dar MFE observă că proiectul este blocat și că este neclar că relicitarea și execuția
lucrărilor restante s-ar mai putea termina pînă la 31.12.2015
   * de menționat că în cazul acestui lot, presupunînd că rămînem la 31.12.2015 doar cu secțiunea Cunța-Apoldu circulabilă (ceea ce nu e deloc exclus), e posibil să avem
chiar o contribuție negativă la absorbție față de cea de la acest moment (UE va cere banii deja plătiți pentru Apoldu de Jos-Săliște înapoi)

C. contracte în procedură de achiziție publică
- Sebeș-Turda:
   * se observă de către MFE că cel puțin pentru 2 din 4 loturi, sezonul de construcție 2014 pare compromis
   * de asemenea, pentru celelalte 2 loturi au fost semnate contractele acum cîteva zile ceea ce împinge termenul contractual de finalizare (presupunînd că s-au emis
și ordinele de începere a lucrărilor, ceea ce nu știm la acest moment) în februarie 2016
   
---

Memorandumul lucrează cu două scenarii pentru proiectele discutate anterior (proiectele în curs de derulare, într-o fază sau alta):
- cel optimist, menționat anterior, al unei absorbții de 825 mil euro
- cel pesimist în care absorbția este doar de 707 mil euro

În oricare din cazuri, trebuie identificate proiecte suplimentare pentru a se ajunge la absorbția necesară de 1281 mil euro, doar valoarea diferă (se iau în calcul
și 20 mil euro care vor fi absorbiți pentru asistență juridică și expropieri de terenuri):
- 436 mil euro în cazul optimist
- 554 mil euro în cazul pesimist

Iată cum propune CNADNR/MT să se realizeze această absorbție:
- Cîmpia Turzii-Ogra-Tîrgu Mureș, absorbție 111 mil euro pentru faza I reprezentînd cam 45% din totalul contractului. Poate cineva să facă o analiză a secțiunilor dintre
2 noduri care ar putea fi circulabile pînă la 31.12.2015 și care puse cap la cap să rezulte cam în jumătate din lungimea autostrăzii? (eu nu am datele necesare)
- cele 12 studii de fezabilitate pentru noi autostrăzi: 90 mil euro
  * MFE spune: ,,perioada estimată pentru elaborarea SF-urilor de un an sau chiar mai puțin (nota mea: 4 luni) în cazul autostrăzilor din zona de șes, este nerealistă având
în vedere că numai studiile de mediu în sine (mai ales în cazul în care autostrada se află în apropierea unor situri Natura 2000) durează cel puțin un an. Este de menționat
faptul că un SF fără acord de mediu nu corespunde nici cu legislația română, nici cu cerințele Comisiei Europene de aprobare a proiectelor."
- faza I a 11 proiecte de autostradă (adică ceva km circulabili între 2 noduri dați în folosință pe aceste proiecte): între 214 și 642 mil euro
  * MFE spune clar că acest plan este complet fantezist avînd în vedere că chiar în estimarea optimistă a Memorandumului studiile de fezabilitate vor fi gata și aprobate
cîndva în ianuarie-februarie 2015, licitațiile de la lansare pînă la semnarea ordinului de începere a lucrărilor după cum știm durează cam 8 luni, deci ar trebui că din
septembrie pînă în decembrie 2015 constructorii să finalizeze o secțiune de autostradă dintre 2 noduri complet, ceea ce este complet nerealist

---

Concluziile mele sau, mai degrabă spus, cine este de vină:
1. Amînările interminabile din 2012 și 2013 privind desemnarea constructorilor pentru Lugoj-Deva lot 2, 3, 4 și Timișoara-Lugoj lot 2
2. Încetineala cu care se mișcă CNADNR în procedurile de achiziție publică - în 2014, spre exemplu, nu a fost lansată decît licitația pentru centura Brașovului
3. Dorința puterii politice de a modifica prioritățile strategice ale României (strategia România 100)
4. Domnii Șova și Ponta.