News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

3 Members and 11 Guests are viewing this topic.

vancouver

Pai tocmai ca aici este avantajul: nu trebuie facuta licitatie dupa toate normele europene si mai stiu eu de care. Pentru ca CNAIR sau CNADNR sunt "companii", adica pot actiona ca niste firme. Si atunci pot sa se duca la piata si sa cumpere / inchirieze ceea ce le trebuie. Sigur ca, si in interiorul unei companii private, orice achizitie trebuie justificata. Cu atat mai mult la stat.

Hidroconstructia nu a ajuns sa lucreze la Aciliu. Ci au furnizat utilajele, cu tot cu oameni. Ei nu au primit o lucrare in subantrepriza, pe care asadar aveau obligatia sa o execute independent (cu cadre de conducere proprii, de la A la Z). Ei doar au inchiriat oameni si utilaje, iar acestia au lucrat sub coordonarea celor de la CNADNR.

Este diferenta dintre subantrepriza si inchiriere. Diferenta esentiala este la modul de plata.
- In subantrepriza se platesc cantitati realizate, iar decizia legata de programul de lucru si modul de repartizare al personalului apartine subantreprenorului. Utilajele sunt aduse de subantreprenor si in grija sa.
- La inchiriere personalul este la dispozitia contractantului principal iar plata catre firma la care sunt angajati acestia se face de regula in norme de timp (ore, zile, luni), la fel si utilajele inchiriate.

Personal cred ca este OK ca firma (compania) CNADNR sa inchirieze utilaje si manopera si sa cumpere materiale, si astfel, in subordinea inginerilor proprii, sa execute lucrari. Sigur se pune intrebarea, la ce preturi. Cum orice contact stat-privat este susceptibil de coruptie, respectiv posibilitatea de a frauda este pur si simplu pusa pe tava, rezulta ca totusi acest tip de a face lucrari trebuie limitat LA URGENTE.

Eu am pledat insistent pe ideea ca CNADNR sa faca Aciliu in regie proprie, dar asta nu inseamna ca trebuie sa faca si drumuri express in regie proprie - adica ocolirea Eforie/Techirghiol. Aceea nu este o urgenta in sensul ca nu a aparut o situatie impredictibila, care sa justifice un mod de lucru FARA LICITATIE CLASICA. Licitatia este singura care poate asigura o lupta egala intre firme, si in acelasi timp pretul minim pentru conditiile de calitate cerute.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

vasile.silion

#3751
Quote from: Ionut on November 01, 2016, 09:57:26 PM
S-a pus. Nu se poate face in regie proprie.

De ce nu se poate? Nu se poate că nu pot ei să facă un pod (n-au utilaje, experiență, etc.) sau nu se poate că nu le dă voie legea, că ar fi bani europeni, etc. (din câte știu eu, nu sunt bani europeni). Asta am vrut să întreb pe forum. Dar totdeauna e bine să găsești singur răspunsurile. Și iată ce am găsit:

"Intrebat de ce nu a luat in calcul ca CNADNR sa finalizeze podul in regie proprie, data fiind decalajul care apare in raport cu lotul ce e aproape gata, Homor a explicat ca este vorba de o lucrare prea complicata pentru Compania de Drumuri.

"Este o lucrare destul de complicata. Compania nu a mai facut poduri de foarte mult timp, nu este un proiect cu care sa facem experimente", a raspuns Homor."  http://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-21366108-autostrada-gilau-nadaselu-circula-abia-peste-cel-mai-bun-caz-fost-licitate-lucrarile-pentru-terminarea-podului-peste-somes-care-leaga-tronsonul-a3-pana-campia-turzii.htm


M-am lămurit!

,,România are un sens întrucât o începem. Trebuie s-o creăm lăuntric, pentru a putea renaște în ea. Plăsmuirea acestei țări să ne fie singura obsesie." Emil Cioran

dr4qul4

Ei sunt obligati sa faca licitatie doar daca serviciile sunt peste o anumita valoare. Altfel o pot face prin atribuire directa, dar tot cred ca trebuie pus in SEAP. sau nu?

Si eu sunt total de acord cu vancouver in acest caz. Regie proprie doar pentru urgente. Nu are cum sa iasa mai ieftina o lucrare mare in regie proprie decat la o licitatie intre firme care intra in competitie. Nici mai buna calitativ si nici mai repede pentru ca firmele acelea au si experienta si resurse specializate.

La Techirghiol ar putea sa faca ceva. Acolo vorbim doar de un DN pe plat, nimic mai mult. Dar ar trebui totusi sa-si pastreze resursele ca ne trezim ca nu mai facem intretinere deloc.
Ar trebui sa se limiteze la o descarcare provizorie, la terminarea unei lucrari aproape finalizata (lotul Alpine, sau pasajul de la Arad), un giratoriu pe DN, ceva parapeti noi (cum au pus pe DN1), puteau sa duca A3 pana in Popasului, dar in nici un caz nu trebuie sa se bage la proiecte complexe ca Centura Suceava (chiar daca e reziliat mai e mult de lucru) si in nici un caz sa faca centura Bals la nivel de autostrada, de la 0..

Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

nenea_hartia

@vasile.silion: tocmai, că CNIR nu are utilajele și nici muncitorii. Mă îndoiesc și că ar avea specialiștii (în special la proiectare). Muncitorii DRDP-urilor (ai SDN-urilor, de fapt) se ocupă (teoretic) doar cu activități de întreținere, și asta timp de 8 ore/zi, cât scrie în contractul lor. Nu 12 ore, ca pe șantier. Iar parcul de utilaje al SDN-urilor e limitat la ceva utilaje de tuns iarba, sărărițe, camioane, posibil și câte un finisor arhaic. Dar nu au sisteme de foraj pentru piloți, vibrocompactoare, macarale, lansatoare de grinzi, finisoare moderne pentru asfalt, etc. Astea trebuie aduse de la alții.

@vancouver: mulțumesc!

Dan027

#3754
1. Am vazut ca sunt viziuni diferite despre rutele pe care ar trebui facute autostrazile si prioritatea cu care ar trebui facute.
O sa vin si eu cu viziunea mea despre modul in care trebuie prioritizate segmentele de autostrada. Pe scurt trebuie sa facem autostrada unde timpul economisit de cetatenii acestei tari raportat la costul segmentului de autostrada este cel mai mare.

Formula de calcul:
Cef = Tte / C
Tte = Nat*Dt
Dt=TNd-TVt

Cef – Coeficientul de eficienta al segmentului de drum
Tte - Timp total economisit
C - Cost constructie segment de drum
Nat - Numar de autoturime ce tranziteaza trumul
Dt - Diferenta de timp intre parcurgerea noului segment si vechea ruta
TNd/TVd – Timpul de parcurgere al distantei pe noul drum / vechiul drum

Eu cred ca trebuie sa incepem cu nenorocitele alea de centuri pe tot sistemul de autostrazi din masterplan si cu zonele unde se circula greu (serpentine).

tividan

La topicul de sinteza al autostrazilor, nu ar fi mai util sa avem niste date reale in loc de niste date oficiale.
Si as face referire la A10 unde pe harta as intelege ca anul acesta se deschide o parte din ea. Dar real nici nu pot sa ma gandesc la asa ceva.


Dan027

2. Citisem mai sus ca UE ne finanteaza doar autostrazile din Core? Care sunt alea? Ct-Buc-Sb-Ar si atat?

3. Cati bani avem disponibili pentru autostrazi pana in 2020? (de la UE sunt aproape 7 miliarde de euro pentru transporturi (pe actualul exercitiu bugetar), iar Ministerul Transporturilor a avut anul asta un buget de 2,5 mlrd euro)

4. A facut cineva vreo solicitate pentru datele de trafic masurate (care nu sunt publice in totalitate) catre ministerul comunicarii/guvern/ministerul transporturilor?

cristi5

^^ daca te referi la harta asta, am vrut sa fac o modalitate mai avansata de a schimba fara sa trebuiasca editat pe OSM pt ca cel care schimba sa fie specialist in drumuri, nu in OSM. Dar las ideea pe mai tarziu si voi schimba eu pe OSM conform cu ce gasesc pe forum.

dumbravaandrei

^^
2 - Nu neaparat. Pentru motive pertinente finanteaza si sectoare din Comprehensive
3 - Ce fel de bani?!? Buget UE, guvern, cofinantare?
4 - Da s-a facut. Trebuie platite ca sa le ai, nu ai voie sa le faci publice. Scrie si pe site la cestrin :)

vancouver

Dan027, am facut si eu niste calcule asemanatoare prin 2013-2014. De depaaaarte, dar de departe cea mai eficienta investitie din toata Romania iesea ca ar fi pasajele de pe centura Arad. Un castig enorm de timp la un numar gigant de masini si niste investitii derizorii (ca. 30 milioane € la fiecare pasaj este derizoriu in raport cu alte proiecte de autostrada sau de drumuri noi).

Iesea din calculul meu ca este de ca. 30-40 de ORI mai eficient sa facem aceste 2 pasaje decat orice alta lucrare din Romania, cu exceptia modernizarii DNCB.

Asa si?  Din 2014 pana acum au mai trecut 2 ani si pasajele nu sunt gata. In 2012 cand guv. Ponta a venit la putere prima data a taiat finantarea la aceste pasaje. Firme mici, care nu au putut supravietui taierii finantarii si au oprit lucrarile, ca atare le-a fost reziliat contractul (in care era trecut ca trebuie sa finanteze nu stiu cat din surse proprii, o clauza aberanta din contractele din Romania, pusa special pentru a cere spaga de la cei care nu au putere financiara nelimitata). Balbaieli si iar balbaieli din 2012 pana in 2016 si nimic clar nici macar acum.

Daca cineva din CNADNR ar fi gandit dupa principiul eficientei, cel enuntat practic de tine, atunci eram departe. Asa suntem departe in groapa.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

Dan027

@vancouver, cred ca ar trebui ca societatea civila sa se implice mai activ, mai ales cei care au cat de cat o idee in domeniu', iar ministerul transporturilor si CNIR ar trebui sa aiba dezbateri publice in care sa se decida ce e de facut, sau macar sa se prezinte ce si cum vor sa faca.

@dumbravaandrei, (3) toti banii din toate sursele, la o prima strigare eu as zice ca avem 5-6 miliarde de euro pana in 2020. Cu banii astia chiar ar putea fi facute lucruri.

Ionut

Nu sunt noutati pentru noi in stire...

Reţeaua de autostrăzi creşte cu 2% anul acesta, adică doar 15 km,
dar salariile şefilor de la Autostrăzi cresc cu 140%
Economica.net

carutasul

Anul ăsta e sărac în "succesuri" dar cred că anul următor va fi interesant. Chiar dacă nici un traseu nu va fi chiar finalizat, deschiderea a două loturi din A10, poate si ceva portiuni din celelate două vor schimba destul de clar "geografia" zonei,  Sibiul va fi mult mai "aproape" de Cluj si de Timisoara.
impedimentul cu zona de tunele cred că e minor si am impresia că, şi dacă  nu va termina lotul 4 la anul, UMB ar putea deschide jumatate din el, deci vom fi destul de "aproape gata".
Ce vreau sa zic e că până acum aveam bucăţele de puzzle, de la anul puzzle-ul incepe să se închege.
Rămâne marea problemă Sibiu-Piteşti ca să avem o coerenţă în sfârşit pe legătura Bucureşti - Transilvania.  Urmează Moldova :)
Cred că următorul mare proiect ar trebui să fie nu noi autostrăzi, ci un plan coerent de scoatere a traficului de tranzit din localităţi, din TOATE localităţile, măcar pe DN-uri.

TibiV

Quote from: carutasul on November 05, 2016, 02:52:46 PM
am impresia că, şi dacă  nu va termina lotul 4 la anul, UMB ar putea deschide jumatate din el, deci vom fi destul de "aproape gata".

Care jumatate ?  :o
Lot 4 NU are nici un nod in afara de Soimus...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Ionut

UMB nu poate deschide partial lotul 4 Lugoj-Deva pentru ca nu are nod. Exista nod la Ilia si la Deva (Soimus). Deci ori tot lotul, ori nimic.

Anul viitor ar trebui sa avem asa:
- lotul 3 si 4 A10
- lotul 3 Lugoj-Deva (Cosevita/Holdea-Ilia)
- ciotul A3 in zona Capitalei (daca nu este gata anul asta in decembrie)

Din pacate cam astea ar avea sanse mari, nimic altceva. Gilau-Nadaselu nu este sigur (nu avem constructor pentru Viaductul Gilau si executia o sa fie cam de 10 luni). Deci degeaba avem Gilau-Nadaselu gata ca nu il folosim. Apoi la fel va fi lotul Strabag (A3 Ungheni-Ogra) care are nod abia la Iernut (lotul Astaldi). Fara lotul Geiger (dintre loturile Strabag si Astaldi) si fara nodul Iernut, degeaba termina Strabag.

Mai ziceti voi, poate-mi scapa altceva sigur. Vorbesc aici de chestii sigure, nu fantezii.