News:

3,5% pentru Asociația Pro Infrastructură, singura voce independentă
care monitorizează toate proiectele majore de transport.

Main Menu

Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 12 Guests are viewing this topic.

cutter

#2655
M-am uitat astăzi pe bugetul Transporturilor și sunt absolut siderat de ce-am văzut. S-a tăiat finanțarea pentru cele două proiecte majore de autostradă aflate în execuție (într-un stadiu avansat) care ar fi urmat să fie în mare parte terminate la sfîrșitul lui 2016. Este vorba de Lugoj-Deva, adică cei 70km lipsă din culoarul european rutier Sibiu-Nădlac (deci cel mai important proiect în execuție în momentul de față) și Sebeș-Turda, unde execuția este în plin în momentul de față. La terminarea celor două am avea legătură continuă Cluj-Sibiu și Cluj-Timișoara pe autostradă.

Am tot discutat în ultima vreme despre cele trei proiecte, cele mai importante, de infrastructură pe care să ne concentrăm în continuare, proiecte noi (Sibiu-Pitești, Centura București și autostrada Moldova - Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani-Iași), cu ideea subînțeleasă că proiectele aflate în execuție pe coridoarele europene (Lugoj-Deva și Sebeș-Turda) sunt prioritatea zero. Am crezut că e de la sine înțeles că finanțarea acestor proiecte europene în execuție este sigură. Se pare că m-am înșelat.

Pentru cei interesați, urmeză detaliile financiare (sumele sunt rotunjite).

Au fost alocați pentru construcția de autostrăzi și variante ocolitoare:
* 1700 mil lei pentru proiectele cu finanțare europeană (de menționat că 75% este contribuția neramursabilă a Uniunii Europene, deci sarcina pe bugetul României este undeva la 500 mil)
* 800 mil lei pentru proiectele cu finanțare de la buget

Pentru proiectul Sebeș-Turda faza a II-a a proiectului (care ar trebui construită în cea mai mare parte în 2016) este în valoare de 1640 mil lei, dar alocarea pe 2016 este de numai 247 mil lei (din care de la buget doar 134 mil)!

Pentru proiectul Lugoj-Deva faza a II-a a proiectului este în valoare de 1842 mil lei, dar alocarea pe 2016 este de numai 348 mil lei (din care de la buget doar 207 mil)!

Dar să vedem și pe ce se duc banii de la buget (cei care dacă ar fi alocați proiectelor cu finanțare europeană ar fi înmulțiți cu 4 prin adăugarea contribuției nerambursabile):
* autostrada Transilvania (fostă Bechtel): 449 mil lei
* autostrada Comarnic-Brașov: ~150 mil lei

Concluziile le trageți singuri.

frunzaverde

Quote from: cutter on December 05, 2015, 11:34:59 PM
M-am uitat astăzi pe bugetul Transporturilor și sunt absolut siderat de ce-am văzut.

Deci e clar ca vorbim de inca un an pierdut... Cred ca singura speranta este sa mergem direct la Comisia Europeana cumva, sa determinam o reactie ferma de la DG Transport care sa "name and shame" guvernul...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cutter

Un an (2015) pierdut în blocaje administrative, dar cu finanțare disponibilă, urmat de un an (2016) în care blocajele s-au rezolvat, dar nu mai există finanțare. Pare un coșmar.

De banii alocați cred că se plătesc facturile care sunt "pe țeavă", dar nu au putut fi emise în lipsa autorizațiilor, și apoi gata, în martie constructorii pot strînge utilajele și să închidă șantierele.

horatiu.cosma

Pentru A3, pe sectorul Tg.Mures-Ogra nu prea vad multe cheltuieli inafara de avans. Acolo 100% ne vom lovi de problemele de pe Sebes-Turda de anul acesta. Iar daca se reziliaza pe Suplacu-Bors, vreo 300 de milioane de lei trebuie sa mearga undeva. Asa cum anul asta am avut rectificari bugetare negative pentru MT, ar fi frumos la anul, cand va fi nevoie de bani, sa se faca o rectificare pozitiva. E de inteles ca dupa anul acesta in care pur si simplu banii acordati nu au fost folositi, la anul sa fie o reticenta din partea guvernului. Dar cum spuneati si voi, problemele birocratice au fost rezolvate in mare parte, ne asteptam acum sa se lucreze la foc automat si sa se faca plati pe masura. E necesara o interventie API in primul rand pe langa Ciolos si apoi pe langa MT. Si-a recunoscut greselile de cateva ori de cand e prim ministru, o scrisoare bine redactata l-ar putea obliga sa si-o mai recunoasca odata.

teocharis

Ciolos a trebuit sa gestioneze constrangeri bugetare tari - relaxarea fiscala si cresterea salariilor in  sectoarele publice - orice fronda i ar fi fost fatala in Parlament


icristian

#2660
^^
Am adunat alocarile de la proiectele respective si din ce ai scris tu totalul ar fi 1194 mil lei. Cu restul de 1306 mil ce se va face?

Poate sunt eu un optimist convins, dar nu ar fi o posibilate sa plateasca mai mult anul asta? Astfel incat pt fazare sa nu mai fie nevoie de asa multi bani. Nu de alta dar vad ca se lucreaza destul de bine pe Sebes Turda acum.

TibiV

Deci ăsta să fie răspunsul ?...

Şi la Lugoj-Deva cum este ?
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cutter

#2662
Quote from: adrian rosca on December 06, 2015, 01:14:06 AM
Referitor la Sebes-Turda trebuie nuantat putin: creditele bugetare in 2016 sunt intr-adevar de 247 mii lei, dar cele de angajament 1.788 mii.

Creditul de angajament nu înseamnă nimic. Cheltuielile nu se pot face decît în limita creditului bugetar. Poate cineva care se pricepe la finanțe publice să explice mai bine (aveam pe cineva pe forum, dar am uitat cine), dar pe scurt valoarea creditului de angajament nu contează.

cutter

Quote from: icristian on December 06, 2015, 01:04:42 AM
Poate sunt eu un optimist convins, dar nu ar fi o posibilate sa plateasca mai mult anul asta? Astfel incat pt fazare sa nu mai fie nevoie de asa multi bani. Nu de alta dar vad ca se lucreaza destul de bine pe Sebes Turda acum.

Pe scurt, răspunsul este nu. Realitatea este cea pe care am prezentat-o, nu ajută la nimic să fim optimiști fără motiv. Să schimbăm astfel de decizii (precum cea privind tăierea finanțării la LD și ST), asta da, ajută, dar optimismul în sine, nu :)


cutter

Quote from: icristian on December 06, 2015, 01:04:42 AM
^^
Am adunat alocarile de la proiectele respective si din ce ai scris tu totalul ar fi 1194 mil lei. Cu restul de 1306 mil ce se va face?

Toate celealte proiecte rutiere ale României. Spre exemplu:

C Turzii - Ogra: 230 mil lei
Orastie - Sibiu: 20 mil lei
Deva - Oradea: 131 mil lei
București - Adunații Copăceni: 102 mil lei
VO Tîrgu Jiu: 104 mil lei
VO Bacău: 80 mil lei
VO Suceava: 45 mil lei
Centura București: ~100 mil lei

și așa mai departe.

teocharis

domnilor, rabdare si tutun, s-a promis un plan de actiune sectorial pana in 15 Dec a.c.

cutter

#2666
Quote from: cutter on December 06, 2015, 01:31:04 AM
Quote from: adrian rosca on December 06, 2015, 01:14:06 AM
Referitor la Sebes-Turda trebuie nuantat putin: creditele bugetare in 2016 sunt intr-adevar de 247 mii lei, dar cele de angajament 1.788 mii.

Creditul de angajament nu înseamnă nimic. Cheltuielile nu se pot face decît în limita creditului bugetar. Poate cineva care se pricepe la finanțe publice să explice mai bine (aveam pe cineva pe forum, dar am uitat cine), dar pe scurt valoarea creditului de angajament nu contează.

Hai că lămuresc tot eu, dacă n-a intervenit altcineva:
- creditul bugetar reprezintă autorizarea de plăți (adică practic alocarea bugetară - în această limită se pot face plăți)
- creditul de angajament reprezintă o autorizare de angajamente care, in parte, poate genera plati si in exercitiile viitoare (adică se pot semna contracte, se pot crea obligații în această limită)

Creditul de angajament este semnificativ numai anterior semnării contractelor, practic este autorizarea pentru contractare. Ulterior semnării, contează numai creditul bugetar care este alocarea financiară pentru acel contract/proiect în anul respectiv.

Revin: cu sumele alocate pentru Lugoj-Deva și Sebeș-Turda în principiu se pot plăti lucrările deja efectuate (dar nefacturate încă) și cam atît. Adică constructorii de pe aceste proiecte pot să strîngă deja în curînd utilajele. Mai mult, CNADNR este obligat din cîte știu legal să le comunice după adoptarea bugetului care este alocarea și să le ceară revizuirea graficului de execuție/suspendarea lucrărilor după caz.

ps Dacă chiar trebuie ca să renunțăm la atitudinea de "hai să fim optimiști" și "n-o fi dracul așa negru", etc, vă dezvălui că am confirmare din MT că alocările necesare pe 2016 pentru Lugoj-Deva și Sebeș-Turda erau de 1 mld lei fiecare. Deci una a primit 25% și una 35% din necesar.

adiarc

#2667
Pai la ce va așteptați,dupa ce toate nenorocirile plagiatorului au fost promulgate ?

Haideți cu o scrisoare , ca nu putem sta așa,doar masca... >:(

Si n-am auzit pe nici unul dintre lingăii de la CNADNR sau Mt sa se plângă de lipsa banilor....cred ca pt ei ar fii totuna si cu buget zero....sau aproape zero.Sa se aloce strict cat sa-si ia ei salariile degeaba si e ok
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

dr4qul4

#2668
De fapt s-a renuntat exact la cea mai importanta... Cresterea salariului minim.
Tinnd cont ca la toti bugetarii va creste cu minim 10%, reiese ca doar la privat vom mai avea salariu minim.
Taxele platite pe salariu ar fi crescut si ele si ar fi adus mai muti bani la buget. Dar interesele patronatelor au fost rasplatite.

M-am saturat de scuze penibile cu "greaua mostenire". Scuza asta o putea invoca si Ponta mai mult ca oricine, dar in loc sa faca autostrazi, el a pus banii la ciorap.
Se pare ca tehnocratii continua sabotarea infrastructurii romanesti. Macar Ponta o facea cu talent, asta o face pe fata.
NU ai voie sa nu aloci sumele necesare pt finalizarea LD si A10, toate cu termen anul viitor.

Planul pentru autostrazi al guvernului actual este: NU FACEM NIMIC. Poate la anul si la multi ani...
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

adiarc

#2669
Si cred ca trebuie sa ne mișcam repede,fiind inca un proiect....mai sunt șanse ,ca macar proiectele aflate in stadiu avansat sau la care e rezolvată toata birocrația sa meargă cursiv in 2016

PS....din păcate,Dracula,iți dau in mare parte dreptate....si eu spuneam inca din primele zile,cand era clar ca toate nenorocirile vor fii promulgate,ca M-am lămurit si cu actualii

Un nou buget antidezvoltare,un nou an pierdut,alți tineri care emigreaza( ma gândesc si eu tot mai serios la acest lucru )
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura