Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

M-Power

#2115
Pe de o parte ne plangem mereu ca A8 e prea scumpa dar pe de alta parte la sfarsitul acestui an vom pierde multe sute de milioane de euro (probabil ca undeva spre miliard) din finantarea 2007-2013... asa ca singura motivatie ramane dezinteresul si indolenta.
Oricum urmand principiul de prioritizare impus de comisie "Missing link + Ten-t Core" e clar ca toate fondurile disponibile vor merge pe Sibiu-Pitesti, Bucuresti-A0, Ploiesti-Buzau, poate Buzau-Focsani, poate ceva pe la Tg.Mures spre Sovata si gata cu banii europeni din finantarea pe 2014-2020... Orice alt tronson Bacau-Pascani sau Tg.Neamt-Iasi cu siguranta vor disparea din prioritizare nefiind dorite in acest moment de Bruxelles. In rest de la buget doar Suplacu-Bors si Nadasel-Mihaesti (pentru ca ministru-i de la Cluj :)).

vancouver

Quote from: istvan78 on March 24, 2015, 10:19:30 AM
Referitor la PiSi, scriam cu ceva timp in urma:
Quote from: istvan78 on November 27, 2014, 05:10:45 PM
Sa vedem:
- Dec. 2014 se deschid ofertele pt. SF
- Feb. 2015 se anunta castigatorul
.

- Mar. 2015 CNSC rezolva contestatiile
- Iun. 2015 Tribunalele rezolva contestatiile
- Iul. 2015 se atribuie si semneaza contractul pt. SF
- Iul. 2016 iese noul SF
- Sept. 2016 se aproba noul SF si se publica licitatie pt. executie
- Dec. 2016 se deschid ofertele.
- Feb. 2016 se anunta castigatorii.
- Apr. 2016 se poate incheia primul contract de executie daca exista vreun lot fara contestatii. Acest lot s-ar putea sa fie fix unul prin creierii muntilor.
- Oct. 2016 se poate deschide santier pentru primul lot.
- Dec. 2016 sunt toate loturile atribuite si contracte semnate.
- Apr. 2017 demareaza primele lucrari serioase de constructie.
- Vara lui 2020 am putea avea primul lot terminat, dar nu-i sigur ca-i utilizabil.
- Cca. 2022 am putea circula pe toata lungimea daca toti constructorii isi duc la bun sfarsit lucrarea si nu se reziliaza / reliciteaza niciun lot.

Cum stam?

Uau, asta inseamna ca orice deraiere poate duce la pierderea fondurilor UE aferente pe 2014-2020. Fondurile se acorda numai pentru lucrari gata pana la 31.12.2022. SARIIIITI, PE CAAAI.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.


istvan78

Vancouver, orizontul de timp era doar presupunerea mea. Unii membri de pe forum au considerat ca-i pesimista. Exista sperante pentru mai bine, daca CNADNR isi imbunatateste ritmul glacial de lucru si reduce din intarzierile la elaborarea documentatiilor de licitatii, la evaluarea ofertelor si la elaborarea si semnarea contractelor.
Cel putin unii dintre constructorii prezenti in Romania par deja pregatiti sa abordeze un proiect de genul asta in mod eficient...

NGC

#2119
http://www.cdep.ro/interpel/2015/r6174A.pdf









Anexa 2 se refera la Drumuri Nationale si o gasiti aici.

Anexa 3 se refera la Centuri Ocolitoare si o gasiti aici.

NGC

#2120
Conform raspunsului CNADNR publicat astazi de disney, se pare ca CNADNR inca nu a studiat deloc posibilitatea realizarii de autostrazi half-profile.  :o :o :o

TibiV

Mi se pare că oamenii sunt cam duşi....

Spun că NU au studiat problema, dar tocmai au SEMNAT un half- profile la Bacău...

Deci semnează ce nu au studiat ?!...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

MNU

Eu cred ca cei de la CNADNR inteleg ce vor ei din intrebarile noastre. Cel putin asta deduc eu din raspunsurile la intrebarile pe care eu le-am pus, pana acum.

StefanCelMare

Quote from: M-Power on March 26, 2015, 02:21:42 PM
In rest de la buget doar Suplacu-Bors si Nadasel-Mihaesti (pentru ca ministru-i de la Cluj :)).

Zalău - Borș din A3 ar ajuta și Moldova.
În rest ai dreptate, cu excepția Pașcani - Iași și poate legătura București - Buzău (realist)/Bacău (optimist), nu cred că va fi alt km de autostradă în Moldova vreo 6-7 ani.
Chiar și centura Bacău e half profile.

istvan78

Mie-mi pare (vezi si topicul cu A8 in perioada asta) ca sunt aici pe forum doua tabere care vad problema prioritizarii autostrazilor din perspective diametral opuse si nu par sa realizeze asta:
- unii militeaza pentru a construi autostrazi prima data acolo unde exista DEJA activitate econimica si trafic intens si deci exista DEJA nevoia autostrazii.
- altii vad autostrada ca solutie la LIPSA dezvoltarii economice si deci sustin prioritizarea acelor tronsoane care ar "deschide" zone albe pentru investitii in industrie.

"Problema" e ca ambii au dreptate.

"Norocul" e ca cele doua abordari nu trebuie sa fe mutual exclusive. Pentru ca si surse de finantare avem doua!:

1) UE e dispusa, chiar doritoare sa finanteze autostrazile din prima categorie (A1, A10, A6 Lugoj-Calafat, A3 Turda-Tg.Mures)
2) Statul poate (chiar POATE, daca decide sa faca asta) finanta cele din categoria a doua: A8, A7, A3 Bors-Gilau, altele...

E absurd ca toata lumea da ochii peste cap la costurile autostrazilor in timp ce:
1) Alocarile UE pentru POS-T pe 2007-2013 nu sunt cheltuite nici macar in 2015! Iar la finalul lui 2015 inca nu vom avea niciun proiect important DEMARAT macar cu finantare pe exercitiul 2014-2020!
2) Cheltuielile cu investitii ale bugetului national consolidat continua sa se realizeze SUB buget chiar si in 2015 in timp ce incasartile bugetare evolueaza PESTE buget. Ne laudam la televizor ca avem exces bugetar, cu ce folos!??

Sa realizam odata ca prolema nu sunt banii! Problema e capacitatea administrativa deplorabila a celor ce ar gestiona aceste proiecte - la CNADNR, la MT, la alte organisme ale statului!

dr4qul4

tocmai asta e: banii sunt problema!

Avem fonduri limitate. Nu trebuie sa ne gandim ce a fost in trecut, trebuie sa incercam sa evitam greselile si sa nu ramanem cu fonduri neconsumate, dar nici sa visam cai verzi pe pereti. Putem sa facem planuri luand in considerare costuri de constructie estimate de 2-3 ori mai mari decat alocarea de la UE.
De ce spun asta:
- Daca UE ne da 3,15 mld E
- Statul mai pune cofinantare 0,55 mld E
- si tot statul mai aloca 2 mld E (plus exproprieri si alte cheltuieli neeligibile de care tot uitam).

Asadar avem un buget de 5,7 mld E pentru intreg sectorul rutier, din care putem spera la maxim 4 mld doar pentru autostrazi si DX! Din acestia trebuie sa scadem tot ce avem in constructie/semnat/contestat adica 1,2 mld E.
Nu incepeti cu fazarea pentru ca din exercitiul trecut nu se vor absorbi nici macar cat sa acopere sumele pt Gilau-Nadaselu si tunelele de pe Lugoj-Deva, plus actele aditionale.
Cu alte cuvinte ne raman 2,8 mld E pe baza carora putem face planuri.
Sibiu-Pitesti va manca 1 mld din ei si uite asa ne raman 1,8 mld pentru alte planuri de maxim 4 miliarde de E! Si asta pt ca ma gandesc ca se vor castiga licitatiile undeva la 67% din valoarea estimata, si mai avem nevoie si de back-up.

Si mai vrem si Bors-Suplacu, si Tg Neamt-Iasi, si Ploiesti-Buzau si A0 sau macar un amarat de DX. Tg Neamt-Tg Mures depaseste singur suma ramasa.
Renuntam la restul pentru o autostrada fara nici un pic de trafic, dar care probabil va da un boost economiei Moldovei?
Eu cred ca pierderile economice si sociale prin nerealizarea celorlalte tronsoane sunt mult mai mari.


Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

drrond7

Nu ar trebui luate in calcul sumele care s-ar incasa din folosinta autostrazilor (taxe) deja realizate (ma refer pe viitor) si care (in mod normal) ar merge tot ptr. continuarea dezvoltarii infrastructurii? Intreb si eu nu dati cu parul... O:-)
Carpe Diem!

istvan78

Quote from: dr4qul4 on April 03, 2015, 11:54:39 AM
- Statul mai pune cofinantare 0,55 mld E
- si tot statul mai aloca 2 mld E (plus exproprieri si alte cheltuieli neeligibile de care tot uitam).

Cine spune ca statul poate pune DOAR 2.5 mld Euro in 7 ani? Asta reprezinta cca 0.25% din PIB pe perioada data. Cca 0.7% din bugetul national consolidat calculand cu o rata de colectare de 35% (momentan 30%, dar >40% in statele Euro).

Daca autostrazile ne-dorite de UE sunt recunoscute ca importante pe plan national pentru dezvoltarea Moldovei si Olteniei, ce-l impiedica pe dl. Guvern sa aloce alti 2.5 mld euro direct de la buget, alti 0.25% din PIB, 0.7% din bugetul consolidat, si sa rezolve pana in 2022 o autostrada completa in Moldova (A8 sau A7, dupa caz) plus "autostrada subului", Buc-Alexandria-Craiova-Calafat.
Daca se mentine o crestere economica de doar 2-3% pe an, si se imbunatateste rata de colectare spre 35%, nici macar n-ar trebui sa taie bani de altundeva.

De ce insistam sa sustinem ca autostrazile se pot construi DOAR din bani europeni?

Pentru ca de-aici porneste toata polemica: UE finanteaza ceea ce e de interes la nivel European. Echilibrarea dezvoltarii regionale a Romaniei e datoria nostra, nu a UE! Sa punem si noi mana, ca in momentul de fata aratam (la nivel national) ca satenii aia de stateau la crasma si criticau jandarmii care le ridica digurile de aparare la inundatii! >:(

dr4qul4

De ce nu poti analiza cu aceeasi masura?

1. Statul nu a fost niciodata mai darnic. Alocarile de la buget sunt strict pt autostrazi si DX. NU vorbim aici de DN-uri. Iar pana acum nu cred ca au alocat mai mult de 500 mil E/an. Pentru ca nu mai sunt 7 ani, ci mai sunt doar 6.

2. Nici macar nu am pomenit de Buc-Alexandria, Buzau-Braila-Constanta, A6, Pitesti-Craiova, Comarnic-Brasov sau alte DX-uri care dau bine doar in declaratii.

Eu m-am referit strict la prioritati si la realitatea bugetara din ultimii ani
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

TibiV

Există un acord politic de crestere a cheltuielilor de apărare de la 0,8 la 2% din PIB anual.
Mi se pare o constrângere bugetară suficient de mare.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)