Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

danutzu_1069

Nu, amenda e aceiasi indiferent ca mergi 2km sau 100km.
Culmea e ca la turci ai termen de 7 zile ca sa platesti "consumatia" , nu ai platit, vine amenda...

yetiman

Poate nu ar strica sa facem un rezumat pentru Europa:

Taxele de drum pe autostrăzile din Europa

Pentru autoturisme, în funcţie de metoda de plată a taxei pentru autostrăzi şi drumuri, statele din Europa se pot împărţi în state care impun cumpărarea unei viniete, state care percep taxe de autostradă prin intermediul staţiilor de taxare şi state fără taxe de autostradă.

Taxe de drum prin cumpărarea unei viniete
• Austria
• Bulgaria
• Cehia
• Elveţia
• Moldova
• România
• Slovacia
• Slovenia
• Ungaria

Taxe de autostradă prin intermediul staţiilor de taxare
• Bielorusia
• Bosnia si Herţegovina
• Croaţia
• Franţa
• Grecia
• Irlanda
• Italia
• Marea Britanie
• Macedonia (F.Y.R.O.M.)
• Norvegia
• Polonia
• Portugalia
• Serbia
• Spania
• Turcia

State fără taxe de autostradă
• Albania
• Andorra
• Belgia
• Danemarca
• Cipru
• Germania
• Estonia
• Finlanda
• Islanda
• Letonia
• Liechtenstein
• Lituania
• Luxemburg
• Malta
• Monaco
• Muntenegru
• Olanda
• Suedia
• Ucraina


Sursa
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

rizzuh

Avem camere de rovinieta. Se poate face un sistem la fel pentru taxa de autostrada, platesti doar electronic (pe net, la benzinarii, etc.). Pentru turisti este simplu, cand ajungi la vama trebuie sa ai toate taxele platite (rovinieta + autostrada), nu ai = amenda. Exact asa fac bulgarii daca te prind la vama fara vinieta valabila.

Desi ar fi cam naspa autostrada cu taxa + vinieta, dar asta este un detaliu. Ne trebuie bani pentru pensii :lol:

dr4qul4

ok. e mai simplu asa pentru amenda. Dar tot complicat pt turist care trebuie sa-si incarce portofelul electronic.
Eu ma gandesc la situatia de la Fetești, unde ai 1 singura plata si coada din cauza celor care prefera sa plateasca cash. Cum ar fi sa incarci 1 data cu o suma pe care trebuie sa ti-o calculezi singur si apoi sa treci prin 7-8-9 "Fetesti".
Noi ne descurcam, dar vecinul care nu stie nici o limba straina si nu a intrat niciodata pe forum?
Ar trebui folosita aceeasi modalitate de taxare la nivel de UE. Chiar daca taxele ar fi diferite.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

rizzuh

#544
Nu cred ca exista un sistem perfect. Daca o iei cu tursitul/vecinul care nu se informeaza in avans (du-te in Turcia fara sa stii in avans regulile / taxele, sa vezi acolo distractie), cel mai simplu este fara nicio taxa sau vinieta pentru tot. Dar, cu o vinieta incasezi aceeasi bani fie ca trece odata sau de 10 ori, unui privat (in scenariul PPP) clar nu-i convine asta.

Totusi, nu mai suntem in anii '60 cand te informai din harti turistice. Pui semne la gramada (cum sunt pentru taxa de la Fetesti; scrii pe ele si in engleza, ELECTRONIC TOLL), unii se vor informa dinainte, altii vor vedea semnul si vor intreba (sau cauta pe Google), daca nici asta nu-i suficient...

Oh, by the way, aceleasi probleme le ai si cu vinieta. De unde stie romanul ca la unguri sau sloveni trebuie sa ia vinieta pentru autostrada? Se informeaza in avans, sau intreaba la vama (unde mai este) sau la benzinarii.

Sunt de parere ca un sistem de plata electronica (exclusiv asta) este cea mai buna solutie. Ceva full electronic, cum avem pt rovinieta sau taxa pod Fetesti, fara cash (ca sa scapi de bariere) sau cretinitati gen sticker scanat de camere / sticker RFID cum au Turcii (care au 2-3 sisteme in paralel, de diferite vechimi).

yetiman

#545
Mie, evident, mi se pare varianta cea ma simpla cu vigneta. O poti cumpara la benzinarii (daca e "fizica" si trebuie lipita pe parbriz - ex. Austria, Slovenia) sau chiar on-line (daca e electronica - ex. Romania, Ungaria).
Se poate plati cu cardul, nu conteaza moneda in care se plateste, stai linistit pe toate drumurile din tara respectiva si nu ai riscul sa stai la cozi kilometrice la punctele de plata de pe autostrazi. Unde, pe deasupra, mai trebuie sa te orientezi rapid si la care coada sa te inscrii, caci nu totdeauna poti sa platesti cash sau card la toate (desi ar trebui). Eu m-am certat cu un incasator in Croatia ca el zicea ca trebuie sa platesc cash desi pe ghiseu erau afisate si siglele Visa/Mastercard.

Dar mai este o problema. Cele facute PPP sau cele cu taxe speciale de treceri (tuneluri, poduri). Acolo o solutie ca si cea de la noi, de la Fetesti, mi se pare OK. Singura conditie este "europenizarea" integrala a amenzilor. Daca nu platesti in 24-48 de ore sa-ti vina amenda acasa, oriunde ar fi asta.  :D

@rizzuh - ne-am suprapus putin cu scrisul. Legat de vigneta, este afisat la intrarea in tara ca este nevoie de ea.
La sloveni, de exemplu, au folosit sistemul de porti de taxare vechi (si ei au avut taxe inainte de a introduce vigneta) unde putea sa opresti sa platesti. Erau benzile "directe" de autostrada pentru cei care o aveau deja, deci nu se facea dop, iar la celelalte te puteai opri sa platesti. (PS: am stat maxim 5 minute sa platesc vinieta de Slovenia si am stat 2 ore sa platesc taxa in Croatia. - Q.E.D.)

Si, exact cum spui si tu. Nu mai suntem in anii '60. Deci cam oricine se poate interesa usor care e sistemul de plata in tara respectiva.
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

frunzaverde

Hai sa lamurim cateva chestii intai:

1. Sistemul de taxare Pay as You Go (PAYG), adica cel in care platesti utilizarea fiecarui segment NU NECESITA in mod obligatoriu existenta barierelor de taxare. Exista retele intregi in care se practica taxarea la kilometru si in care NU EXISTA nici macar o statie de taxare fizica sau o bariera.

De exemplu, in Portugalia, pe majoritatea autostrazilor, se face doar taxare electronica. Un sistem de camere filmeaza placutele de inmatriculare si foloseste OCR pentru recognitia numarului de inmatriculare. Platesti tariful de trecere ori legandu-ti cardul de credit de numarul de inmatriculare, ori cumparand carduri cu valoare fixa, ori platind la benzinarii sau posta. Poti plati 24 h dupa ce ai folosit autostrada fara penalizari. Si nu opresti nicaieri, niciodata. Nici macar nu ai unde sa opresti in Portugalia. A functionat perfect, cu masina inchiriata (am batut saptamana trecuta A22-ul cap-coada).

Intamplator, avem implementat un sistem de taxe PAYG modern, fara bariere sub denumirea e-tarif la Fetesti. Poate fi cu usurinta extins la nivel national; CNAIR deja il are in proprietate, cu toata tehnologia aferenta. Deci e 100% sigur ca un sistem pay-as-you-go in Romania nu va avea "bariere".. Poate doar ca alternativa pentru cei ce tin mortis sa plateasca cash la bariera.

2. Nu aduceti in discutie camionagiii si tirurile aducand argumente venite din taxarea masinilor mici. TIR-urile platesc alte taxe de drum, uneori in alt fel, decat masinile mici.

In practic toate tarile din UE exista taxe pentru camioane. In majoritatea tarilor (inclusiv in multe tari care au reteaua gratis sau cu vinieta pentru masini mici) se plateste STRICT la segment (PAYG, ca si cum ar exista bariere si statii de taxare).

De exemplu:

In Germania, Belgia si Norvegia (gratis pentru masini mici) se percepe o taxa pe kilometru pentru TIR-uri, ai nevoie de un transponder care iti incaseaza taxa printr-un sistem care se numeste Toll-Collect in DE, ViaPass in BE si AutoPass/EasyGo in NO. In practica, daca pentru masini mici, diferenta intre Germania si Franta e uriasa, pentru TIR-uri nu e nici o diferenta. Chiar si tarifele sunt aproape identice.

In Suedia, Danemarca si Olanda (gratis pentru masini mici) un TIR are ori nevoie de o vinieta de 8 euro pe zi.

In Ungaria, Slovenia, Slovacia si Cehia (vinieta pentru masini mici) un TIR plateste la kilometru, prin intermediul unui sistem similar cu cel din Germania (sau cu portile de taxare din Franta sau Spania sau Italia), numit HU-GO (HU), DARS (SI), MYTO (CZ si SK).


Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

alexV

@frunzaverde, lipseste concluzia intentionat? :)

@yetiman vede lucrurile similar cu mine: vinieta ok, pay-as-you-go not ok.
Daca excludem TIR-urile din conversatie ca ele oricum platesc taxa lor, atunci cu atat mai mult barierele nu isi au rostul.

danutzu_1069

Eu zic ca cel mai corect este sa platesti cat folosești! De ce sa platesc pentru o saptamana daca eu merg doar o zi, si doar 30km??
Intreb si eu ca sa ma aflu in treaba, de ce pentru turisme nu exista vinieta ptr o zi?? Atat la noi cat si la bulgari, de exemplu?

yetiman

@frunzaverde - nici nu am adus in discutie transportul de marfa - ala e un business aducator de venit (pe de o parte) si o cu totul alta solicitare a infrastructurii (pe de alta parte)

Discutia era strict intre taxarea "la bariera" si cea cu vigneta. Si, sa nu uitam - o buna parte din costul combustibilului este acciza (in toate tarile Europei), deci venit la buget inclusiv pentru intretinere. Fara taxe e un fel de a zice ca sa arate frumos. Taxa exista dar e inclusa in combustibil. Nu exista nimic GRATUIT!!!

@danutzu - pentru ca, asa cum am exemplificat cu cifre, daca vorbim de traficul turistic (in sezon cred ca e de peste 75% din tot traficul, daca nu chiar mult mai mult) tot cam la acelasi sume te invarti.
Discutia cu vigneta de o zi e altfel de discutie. Oricum pretul nu ar fi proportional. O vigneta pentru 1-2 zile ar fi cam 50% din cea de 10 zile. Si cum majoritatea vacantelor se incadreaza in 10 zile ar trebui sa iei 2 vignete "mici" (una dus si una la intors) care ar costa cat cea de 10 zile.  :D
Sigur, nici asta nu e o certitudine. Chiar eu am facut un traseu diferit si prin Slovenia si Austria nu am mai venit la intoarcere. Dar prefer oricand vigneta altor sisteme de taxare.

@frunzaverde - eu mai vad un avantaj al vignetei - am platit la intrare in tara (sau in avans) si nu ma trezesc cu nici o surpriza pe card ca la PAYG (unde se taxeaza dupa ce am strabatut km respectivi). Evident ca ai putea sa estimezi costurile, dar ce te faci daca te apuca cheful sa vizitezi imprejurimile si sa vrei sa mai faci cativa km in plus pe autostrada?



,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

alexV

#550
Quote from: danutzu_1069 on August 27, 2017, 11:37:10 PM
Eu zic ca cel mai corect este sa platesti cat folosești!

pai nu, pentru ca infrastructura sta mereu la baza altor activitati, altor scopuri finale.
platesti cat consumi pe bunurile produse si tranzactionate, sau servicii, de ex la restaurantul unde ajungi mergand pe autostrada.

ca exemplu, nu alimentezi cu benzina 700 de grame pana la birou, apoi inca 700 de grame pana acasa. ma rog, am cunoscut pe cineva care a facut si asta, in facultate. in schimb alimentezi un plin sau similar, ca sa asigure deplasarile catre points of interest.

eu asa vad taxarea infrastructurii, ca o plata la pausal, relativ mica, pentru intretinere, nu pentru dezvoltare sau profit.

danutzu_1069

Asta cu plata pausal e din alta epoca. Acum fiecare vrea sa plateasca cat consuma.
La bloc, nu am chef sa platesc gazu' cu care se incalzeste vecinu' care nu da drumul la calorifere ca e scumpa gigacaloria. Si nici apa cu care isi spala cainele si pisica sau cu care isi uda mica gradina de zarzavat din fata blocului (care zice ca e muncita de el).
Si ca sa revin la ce am apus mai sus, de ce sa platesc la fel, eu mergand doar odata pe an, la fel cu unul care merge in fiecare weekend la mare.
La turci, in momentul de fata sunt doar doua sisteme de taxare, pe langa cel mentionat, mai este unul cu un transponder pe masina si care extrage direct din cont.
Am prins toate sistemele​ de taxare si pot spune ca ultimul este cel mai eficient. Nu opresti deloc. La plata cash, opresti, dai banii, primesti rest/bon, la sistemul cu card, opresti sa validezi la intrare, opresti sa platesti la iesire (contactless cu cardul). La actualul sistem, mergi cu viteza redusa, nu opresti deloc. Cozi, reduse fff mult. Au disparut gheretele, si pericolul de accidente...

dr4qul4

Quote from: alexV on August 27, 2017, 11:10:50 PM
@frunzaverde, lipseste concluzia intentionat? :)

@yetiman vede lucrurile similar cu mine: vinieta ok, pay-as-you-go not ok.
Daca excludem TIR-urile din conversatie ca ele oricum platesc taxa lor, atunci cu atat mai mult barierele nu isi au rostul.

Si eu tot aici ma incadrez. Pentru tiruri avem alta discutie deoarece pentru ele, taxarea la km nu e ceva greu de aplicat. Pana la urma vorbim de firme de transport care au o gramada de reguli, si fac asta mereu.
Una e sa-l pui pe unul, care nu are card (da,mai sunt si astfel de oameni), plecat in vacanta, sa-si calculeze cati bani are nevoie sa puna in acel portofel electronic si alta e sa ii iei banii direct din cont, unei firme de transport.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

bbk

Cred ca cel mai bun e sistemul italian. Plătești cât folosești. La noduri ai 4-5 benzi pe sens. Cam 2 pt telepass(cele cu galben în care treci fără oprire, cu abonament primești un transponder pe care îl citește la intrare în bariera, abonamentul e undeva la 12 euro pe an și Îți ia bani din cont),  2 benzi cu albastru ( pt plata cu cardul) și 2'3 cu alb pt plata în cash. Mai trebuie menționat ca navetiștii au reducere care ajunge pana la 60% pe tronsonul casa-loc de munca- casa. Au încercat pe a8 pe direcția Milano-varese sa mai reducă din trafic cu o banda numita carpooling, dacă în mașină se aflau 4 persoane plăteai doar 50 de centi fata de 1.8 euro, fără succes
Ps în Slovenia vigneta e de 15 euro pe 7 zile sau 30 pe o luna

Inviato dal mio SM-N910F utilizzando Tapatalk


rizzuh

^^^

Fix din cauza "sitemului italian" se intampla ambuteiaje. Vezi ce a zis yetiman despre Croatia, unde-i la fel. Vezi la noi pe A2, la Fetesti (bine, avem 3 benzi, 2 electronic si una cash, dar totusi).

Quote from: danutzu_1069 on August 28, 2017, 07:10:56 AM
La turci, in momentul de fata sunt doar doua sisteme de taxare, pe langa cel mentionat, mai este unul cu un transponder pe masina si care extrage direct din cont.

Pentru ce sa ai un transponder? Nu pot sa scaneze numar de inmatriculare si sa platesti electronic pentru acel numar (a la Fetesti e-Tarif)?

Turcii au avut 3 sisteme, folosite o perioada in paralel:

  • KGS - card electronic ca la RATB, o incarci cu cash, platesti cu ea la bariere; erau 2 tipuri, NKGS pentru incarcare cash si KKGS care se incarca din contul bancar. De ce 2 tipuri diferite de card? Beats me.
  • OGS - este o transponder pe care il prinzi pe parbriz in dreptul oglinzii, banii se iau automat dintr-un cont pe care il poti reincarca; poti trece cu viteza redusa la statiile de taxare
  • HGS - la fel ca OGS, doar ca este un sticker cu RFID (sau ceva similar), poti sa treci cu viteza mai mare la statiile de taxare

La OGS/HGS (este acelasi sistem din cate inteleg, difera doar ce ai in masina: transponder vs sticker) ai 15 zile sa platesti daca n-ai bani suficienti in contul virtual. Cred ca verifica la vama daca ai ceva de plata inainte sa te lase sa iesi din tara.

Quote from: danutzu_1069 on August 28, 2017, 07:10:56 AM
Am prins toate sistemele​ de taxare si pot spune ca ultimul este cel mai eficient. Nu opresti deloc. La plata cash, opresti, dai banii, primesti rest/bon, la sistemul cu card, opresti sa validezi la intrare, opresti sa platesti la iesire (contactless cu cardul). La actualul sistem, mergi cu viteza redusa, nu opresti deloc. Cozi, reduse fff mult. Au disparut gheretele, si pericolul de accidente...

Normal, se reduc mult cozile fata de plata cash. HGS reduce si mai mult, pt ca nu trebuie sa treci cu 10-20, poti cu mai mult (nu stiu daca merge chiar la 130, n-am gasit pe net viteza). Dar tot nu vad rostul sa ai sticker/transponder cand se poate fara.

La fel si cu vinieta, de ce sa lipesc un abtibild pe parbriz, daca pana la urma tot electronic se inregistreaza vinieta pe numarul masinii? Dau exemplu Bulgaria, unde iti cer numarul de inmatriculare pentru vinieta, dar iti dau si un sticker pe care trebuie sa-l pui in parbriz. DE CE???! Mai ales ca ala bulgar este foarte greu de dat jos, este securizat, se rupe in 5 milioane de bucati, de parca ar fi sticker de garantie, conceput sa nu-l poti dezlipii intreg. >:( >:( >:(