Urmărirea procesului legislativ din Parlament pe Transporturi

Started by cutter, March 06, 2017, 04:39:19 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cutter

Încep acest fir de discuție pentru a discuta proiectele care sunt în dezbatere în Parlament în domeniul Transporturilor.

Voi posta aici, printre altele:
- ordinea de zi a ședințelor din Comisia pentru Transporturi
- amendamentele propuse la inițiativele legislative

Vă rog să veniți cu puncte de vedere, opinii, sugestii.

Mulțumesc!

cutter


Ordinea de zi a ședinței Comisiei pentru Transporturi din data de 7 martie, ora 14.30

1. PLx 109/2017 Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.62/2016 privind înfiinţarea Autorităţii de Reformă Feroviară

2. PLx 85/2017 Proiect de Lege pentru înfiinţarea Muzeului Locomotivelor din Dej

3. PLx 142/2017 Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.2/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative

4. PLx 109/2016 Proiect de Lege privind instituirea unor cerinţe generale referitoare la lucrările la reţelele şi gospodăriile tehnice care afectează străzile şi parcările publice

5. PLx 409/2016 Propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr.92 din 10 aprilie 2007 privind serviciile de transport public local

cutter

Punctul 1 de pe ordinea zi este referitor la aprobarea OUG dată de Guvernul Cioloș pentru Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF).

Ordonanța de urgență în forma adoptată de Guvernul Cioloș (care este în vigoare) este aici.

Guvernul Grindeanu a propus un număr mare de amendamente pe care le atașez.

Procedura (explicată în formă simplificată) este:
1) amendamentele se discută în ședința Comisiei și se votează (se adoptă sau se resping)
2) tot în Comisie, asupra proiectului de lege se adoptă raport de respingere sau adoptare
3) forma reieșită din Comisie merge la plenul Camerei unde se votează (conform raportului: respingere/adoptare).

Ideea principală este că doar la punctele 1) sau 2) se mai pot face modificări asupra proiectului legislativ. Cînd ajunge în plen e prea tîrziu.

Este posibil ca pașii 1) și 2) asupra proiectului de OUG pentru înființarea ARF să se întîmple mîine.

cutter

La punctul 2 avem un proiect pentru înființarea Muzeului Locomotivelor din Dej care vine a 3-a oară în Comisie (a fost amînat de două ori pînă acum).

Forma supusă dezbaterii (adoptată de Senat) este aici.

Din dezbaterile anterioare a reieșit - printre alte lacune - că:
1) lipsea o evaluare a impactului bugetar al acestui proiect
2) nu era clarificat regimul juridic al bunurilor (se pare că locomotivele respective aparțin CFR Marfă)
3) lipsește avizul necesar cf legii al Comisiei Naționale a Muzeelor și Colecțiilor

Între timp inițiatorul a depus o serie de amendamente (atașate).

De asemenea, Guvernul Grindeanu a depus o propunere de modificare a expunerii de motive și o estimare a impactului bugetar (atașate).

După părerea mea această evaluare a impactului bugetar este nerealistă.

frunzaverde

Hai sa facem un scurt rezumat al OUG ARF originala (ARF2016 de-aici incolo) si OUG ARF cu amendamente propuse (ARF2017 de-aici incolo). Voi face si un scurt comentariu dupa fiecare modificare:

1. (art.2):
ARF2016 mandata ARF sa rationalizeze prin "concentrare" (n-am auzit niciodata termenul folosit) reteaua (adica ii da dreptul si obligatia sa faca inchideri de retea).
ARF2017 ii ia complet dreptul asta, lasandu-i exclusiv dreptul sa rationalizeze transportul de calatori prin "eficientizarea transportului de calatori". ARF nu mai poate inchide linii si nici macar propune inchiderea liniilor.

Ambele variante sunt proaste.. E nevoie de rationalizarea retelei; dar solutia nu e "Beeching axe", ci probabil o combinatie de inchideri, transferuri in co-operare cu autoritati locale, constructii de segmente noi, upgrade-uri etc.. Un mandat principal de "inchide", cum reiesea din ARF2016 e o prostie, pentru ca limiteaza scopul organizatiei la o masura care, singura, e distructiva.
ARF2017 e o alta porcarie, pentru ca practic ii taie orice rol din managementul retelei, si doar devine un inchiriator de material rulant. Aruncam bani degeaba in inca niste birocratie?

2. (art.2):
ARF2016 obliga ARF sa achizitioneze material rulant pe care sa-l inchirieze operatorilor de transport (OTF). ARF2017 spune ca ARF va preda (probabil in proprietate si probabil cu titlu gratuit, chestie intuita si de art.3(1)c. si d. din ARF2017) material rulant OTF-urilor. Mai mult, ce se preda cui este la dispozitia Ministerului.

ARF2017  e o mare mizerie. MT poate, discretionar (coruptie) spune cui si in ce fel i se preda (gratis) material rulant cumparat din bani publici. Sistemele de licitatie publica (care s-ar fi folosit pentru inchiriere) si metoda transparenta de determinare a utilitatii (din ARF2016) nu mai exista astfel incat un operator cu spaguta va putea primi ce va vrea gratis, indiferent de utilitate.

2. (art.2):
ARF2016 obliga MT sa dea ARF date. ARF2017 nu mai obliga la nimic.
ARF2017 e mai putin transparenta

3. (art.5):
ARF2016 spunea cum se va efectua inchiderea de linii si definea conservarea (ca masura pur temporare). ARF2017 elimina tot textul si spune ca liniile se vor "conserva" pe termen indefinit. Din experienta anterioara (dat fiind ca "conservarea" nu e definita, presupunem ca se va face la fel ca si pana acum), conservarea implica "abandonarea in teren". De unde, din istoric, linia se va fura / va fi distrusa de accidente naturale / se va acoperi de drumuri la asfaltari/reabilitari etc., ceea ce o va face complet nepracticabila oricum ar fi, cu pierderea 100% a valorii reale a infrastructurii (de exemplu pe Brad - Deva sau Siret - Dornesti sau Gura Putnei - Nisipitu). Asta va duce la decapitalizarea gestionarului de infrastructura (pentru ca are pe inventar obiecte cu valoare reala zero dar valoare contabila peste zero). Conservarea e doar o metoda de "pasare a responsabilitatii" care pana acum a fost un esec incredibil.

ARF2017 e practic infiintata degeaba, ca nu are vreo raspundere reala

3. (art.6):  Daca nu se aproba bugetele la timp, se continua platile pe contract anterior in regim de 1/12 din contractul anterior.

ARF2017 asigura ceva predictibilitate in plus pentru operatori, mai ales in conditiile practicilor istorice dezastruoase ale guvernelor Romaniei. E o imbunatatire

4. (art. 8 ):  ARF-istii se plimba gratis cu trenul in ARF2017. Si rudele lor. Genial. In curand 100% din populatia Romaniei o sa mearga gratis cu trenul...
O idiotenie.

In concluzie: toata ideea cu ARF e o tampenie fara margini. ARF 2017 e o tampenie un pic mai mare ca ARF2016. Dar tot o tampenie e..


La fel cum toata ideea cu spargerea "europeana" a monopolului natural in infrastructura + operare + management a fost, dupa 20 de ani de implementare, un dezastru pe oriunde s-a implementat (RO, UK, SE, BG, HU), ducand, chiar si acolo unde a fost facuta cu cea mai buna intentie posibila, la gatuiri extreme ale retelei (si intarzieri cu orele ale trenurilor). Poate ar trebui rediscutata politica complet la nivel de UE - e foarte clar esecul masurilor de tipul asta ("New Public Management"): e absurd sa crezi ca un monopol natural cu capacitate extrem de limitata poate da nastere unei piete concurentiale functionale.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

TibiV

Quote from: cutter on March 06, 2017, 05:06:28 PM
La punctul 2 avem un proiect pentru înființarea Muzeului Locomotivelor din Dej care vine a 3-a oară în Comisie (a fost amînat de două ori pînă acum).

Daca vreti sa va faceti o opinie asupra Muzeului Locomotivelor din Dej, gasiti un super-reportaj foto aici: https://forum.metrouusor.com/viewtopic.php?f=152&t=2048

Chiar sunt niste "piese de colectie"...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cutter

Quote from: cutter on March 06, 2017, 04:45:55 PM

2. PLx 85/2017 Proiect de Lege pentru înfiinţarea Muzeului Locomotivelor din Dej


Update: acest proiect legislativ a primit raport favorabil din partea Comisiei Transporturi urmând a merge la vot în plen.

Votul meu a fost abținere din următoarele motive:

1) Inițiativa legislativă nu are avizul Comisie Naționale a Muzeelor și Colecțiilor așa cum prevede legea (și cum a remarcat și Consiliul Legislativ)
2) Nu este clar regimul juridic al bunurilor - locomotivele respective aparțin CFR Marfă, iar depoul Dej este în administrarea CFR Marfă
3) Nu este clar preciczat patrimoniul muzeal la momentul înființării
4) Impactul bugetar prezentat este o fițuică nerealistă. Este nevoie de investiții inițiale destul de mari pentru transformarea locației în muzeu - în prezent exponatele sunt într-un depou destinat reparațiilor și activitățile suprapun.
5) Admir munca entuziaștilor de la Dej și transformarea într-un muzeu real pe o inițiativă legislativă corect fundamentată mi se pare o idee bună, în fond.

cutter

Quote from: cutter on March 06, 2017, 04:45:55 PM


5. PLx 409/2016 Propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr.92 din 10 aprilie 2007 privind serviciile de transport public local


Proiectul a primit raport de respingere în unanimitate.

cutter

Quote from: cutter on March 06, 2017, 04:45:55 PM

3. PLx 142/2017 Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.2/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative


Proiectul a venit doar pentru aviz (nu raport - comisia raportoare este cea decisivă, cele avizatoare sunt doar "consultative") la Comisia Transporturi pentru măsura de transport gratuit pe căile ferate pentru studenți.

Avizul a fost favorabil cu vot în unanimitate.

cutter

Quote from: cutter on March 06, 2017, 04:45:55 PM

4. PLx 109/2016 Proiect de Lege privind instituirea unor cerinţe generale referitoare la lucrările la reţelele şi gospodăriile tehnice care afectează străzile şi parcările publice


Raportul asupra proiectului a fost amînat cu 4 luni la propunerea deputaților PSD. Motivarea amînării a fost acea de a menține proiectul de lege deschis (intenția fiind aceea de respingere eventuală) pînă cînd ministerul de resort (Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice) va propune o strategie de rezolvare a problemei intervențiilor la rețele în urma cărora refacerea străzilor nu este corespunzătoare. Raportor pe acest subiect a fost desemnat dl. deputat Marius Bota, PSD.



horatiu.cosma

^
Saptamana viitoare, pe 21. Idei, propuneri?

bgd77

Nu sunt specialist in domeniu, dar as avea cateva propuneri/intrebari:
1. Daca legea nu este respectata, exista sanctiuni? In lege nu vad, e posibil sa apara in normele de aplicare?
2. Mijloacele de transport scolar, daca nu ma insel, se folosesc pentru transportul copiiilor din localitati rurale izolate. Avand in vedere starea drumurilor de acolo, distantele mari si faptul ca e mai usor de reparat o masina clasica, plus problemele masinilor electrice iarna, as elimina articolul 2.

Daca am spus ceva gresit sau am fost pe langa, va rog sa ma corectati.

dr4qul4

Eu vad ca sunt incluse si GPL-urile aici (banuiesc ca intra la categoria gaz natural lichefiat).
GPL-ul, si orice alt gaz inflamabil l-as interzice de pe masinile ale caror trasee merg prin pasaje subterane sau ajung in autogari inchise (inca nu cred ca avem, dar poate vom avea).
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

Dan027

Se mai pot depune amendamente pentru PL-x nr. 195/2016? Observ că termenul pentru amendamente este deja depăsit.  :(