Infrastructura rutieră și protecția mediului

Started by StefanCelMare, October 26, 2016, 11:12:24 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TibiV

http://www.wwf.ro./resurse/comunicate_de_presa/?297632/da-autostrazii-nu-distrugerii-naturii-cazul-lugoj-deva-2

Quote
DA autostrăzii, NU distrugerii naturii: Cazul Lugoj-Deva
Capitolul II

 
București, 10 aprilie 2017 – Intenția Ministerului Transportuilor de a elimina pasajele pentru animale pentru autostrada Lugoj-Deva pune în pericol siguranța conducătorilor și însoțitorilor auto, precum și biodiversitatea din zonă. Autostrada Lugoj-Deva intersectează un coridor ecologic esențial pentru urs, lup, râs și alte specii între Munții Apuseni și Carpații Meridionali, motiv pentru care pasajele sunt incluse în proiect pentru a asigura traversarea animalelor și a evita coliziunile. În plus, schimbările ar întârzia și mai mult realizarea autostrăzii, finanțată în proporție de 85% de Comisia Europeană.
 
WWF România, împreună cu Asociația Zarand și Fauna&Flora International, precum și alți reprezentanți ai societății civile, care sunt în favoarea dezvoltării durabile a infrastructurii (ex. Asociația Pro Infrastructura), consideră această nouă intenție o greșeală majoră cu implicații negative pentru oameni și mediu. Soluțiile tehnice prevăzute și bugetate deja în proiectul autostrăzii - viaducte, tuneluri și poduri verzi - fac parte din acordul de mediu obținut pentru autostrada Lugoj-Deva. Măsurile nu servesc doar  conservării naturii și protejării populațiilor de urs și alte carnivore mari care există și în Munții Apuseni, și în Carpații Meridionali, ci și siguranței civile, prin reducerea riscurilor de accidente cauzate de animalele sălbatice care vor pătrunde pe autostradă în lipsa acestor măsuri.

Orice schimbare în soluția tehnică actuală va duce la reluarea și revizuirea procedurii de evaluare de mediu deoarece nu ar mai respecta legislația europeană (Directiva Habitate), intrând astfel în ilegalitate.
Reluarea procedurilor de evaluare și avizare ar putea întârzia implementarea proiectului chiar și ani de zile. Procesul de obținere și modificare a acordului de mediu pentru proiectul actual a durat aproximativ șase ani.

În ceea ce privește finanțarea, costurile acestor măsuri de infrastructură verde sunt eligibile în domeniile prioritare ale Programul Operațional Infrastructura mare (POIM) dedicate dezvoltării infrastructurii de transport, în contextul în care instituțiile europene consideră prioritară dezvoltarea infrastructurii verzi (rețeaua TEN-G) în paralel cu infrastructura de transport (TEN-T), așa încât biodiversitatea aflată în declin major în toată Uniunea Europeană să fie mai bine protejată. Întregul proiect de autostradă este, de altfel, co-finanțat de Comisia Europeană, prin Fondul pentru Coeziune, în proporție de 85%, , diferența fiind asigurată de Guvernul României (de la bugetul de stat).

Sperăm ca Ministerul Transporturilor să reconsidere inițiativa pentru eliminarea măsurilor de atenuare a impactului asupra mediului convenite deja în soluția tehnică a autostrăzii Lugoj-Deva,  ținând cont de toate implicațiile negative pe care le-ar avea la nivel general și să continue implementarea proiectului, așa cum a fost agreat deja de către toate părțile interesate. Justificarea oferită pentru revenirea la proiectul inițial, anume de economisire a aprox. 100 milioane de Euro, nu este întemeiată, un exemplu în acest sens fiind cazul autostrăzii Sibiu-Orăștie, unde soluția tunelului a fost respinsă din cauza costurilor ridicate, cu rezultate dezastruoase din toate puncte de vedere. Alunecările de teren provocate prin excavările operate pe acel sector au generat muncă suplimentară și creșterea exponențială a costurilor, precum și o șosea care este încă impracticabilă. 
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Ionut

Poate se aude și prin birourile pline de flori și cuci...

BlackSmith

#62
Unii colegi se intreaba cum arata celebrii castori de pe traseul A1...poza e facuta de biologul Calin Hodor.

rocklee

am vorbit cu cineva de la umb ... care a comfirmat prezenta ...a 18 famili de catori in zona autostrazi a1 ...in zona mintia bejan ...baraj mintia ... :o :)

neaghi

Tunelurile nu sint pentru ursi.Sint pentru masini.Ursii si alte animale din zona vor trece pe deasupra.
Utilitatea lor ar fi ca nu se afecteaza echilibrul ecologic zonal, si asa fragil in contextul defrisarilor masive si fara cap de peste tot, siguranta circulatiei, evitarea unor situatii gen Sebes-Sibiu, intretinerea mult mai usoara a portiunii din tunel.
E interesant cum se duce ipocrizia la cote maxime ca atunci cind se voteaza cotele de vinatoare sunt ursi peste tot, iar cind vine vorba de tunele nu sunt deloc.

Quest

Neaghi, felicitari ptr o remarca ce cred ca mi-o voi pune ptr o perioada in semnatura:
"E interesant cum se duce ipocrizia la cote maxime ca atunci cind se voteaza cotele de vinatoare sunt ursi peste tot, iar cind vine vorba de tunele nu sunt deloc"
Common sense will get you far !

teocharis

reiau o intrebare mai veche ramasa fara raspuns:

de ce este nevoie neaparat de tunele ptr masini (cu ursii trecand pe deasupra) extrem de costisitoare, pe care evident ca bugetul Ro nu le permite la moment,  si nu se recurge la solutia muuuult mai ieftina si practica/rapida a unor viaducte  gen Aciliu(ptr masini) cu ursii deplasandu-se/transhumand in voie pe sub viaduct?

impune EU solutia tunel?

Io

1- UE nu-ti impune nimic, faci ce-ti spune ingineria si alegi solutiile care-ti convin ca inginerie, pret, posibilitati tehnologice, ecologie, eventual arhitectura.
2- Priveste putin pe nivelment, chestiile alea carora le zicem curbe de nivel si judeca. Doar putin. Zici sa faci viaducte? Adica sa ridicam corpul autostrazii cu niste zeci de metri niste kilometri buni inainte si dupa deal (la A ai o panta maxima admisa) ca sa trecem pe deasupra intregii povesti? Sigur, se poate, insa costa mult mai mult si atunci 90% dintre ingineri + 100% dintre contabili + 100% dintre manageri vor spune nu. In plus intretinerea unor viaducte costa mai mult decit a unei autostrazi la sol. Asta e tot.
Solutia cu tuneluri e corecta. Subiect inchis, restul e politica.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Quest

Io la cele spuse de tine ptr Teocharis, da-mi voie sa adaug: ce inseamna "bugetul Romaniei nu si le permite la acest moment" ? Tunelurile de la Holdea ar costa pe la 100 mil € in plus fata se solutia oribila a debleurilor de 45 m adincime (cit un bloc de 16 etaje), cifra financiara care nu vine din partea mea, ci a lui Cutter care impreuna cu Horatiu stii c-au fost 1 an de zile ancorati la nivel guvernamental in problematica infrastructurii.

Investitia fiind pe fonduri de la UE care contribuie cu 85% din sume, inseamna ca Romaniei ii revine un efort bugetar de doar 15 mil €. Ti se pare mult ? Cluj Arena a costat 36 mil €. Arena Nationala a costat 234 mil €. Despre ce vorbim cind spunem ca tunelurile de la Holdea sint scumpe de nesuportat ?
Common sense will get you far !

SkyPilot

#69
Spre comparatie, postez in articol (in engleza) despre un ecoduct in statul Washington, pe I-90 (autostrada intre Seattle si Boston, 4861.09 km):
http://www.seattletimes.com/seattle-news/environment/work-advances-on-i-90-wildlife-bridge/
Pentru cei care nu pot citi in engleza (deschideti totusi linkul pentru o poza si un filmulet), pe scurt:
- va fi terminat in 2019.
- pe 15 mile (24 km) vor fi 27 de traversari, majoritatea pe sub autostrada.
- de ambele parti ale autostrazii vor fi ridicate garduri in forma de palnie ca sa ghideze animalele catre ecoducte.
- va avea 20m. latime.
- se va pune pamant, se vor aduce stanci pentru pikas si salamandre, se vor planta arbori si vegetatie locala.
- de ambele parti vor fi ziduri de 3 m. pentru ca animalele sa nu vada lumina farurilor.
Pentru cel de pe LD4, domnisorul care l-a conceput era cam obosit si nu s-a gandit sa il treaca si peste drumul de langa autostrada. Despre garduri nici vorba. Si imi place grozav ideea de a obliga animalele sa urce dealul dinspre partea opusa Muresului! Multa gandire a trebuit!
[LE] Pentru cei care ati apucat primii 2 ani de dupa revolutie, Snoqualmie Falls si North Bend, unde a fost filmat serialul "Twin Peaks" sunt in aceasta zona (aprox. la mila 30 pe I-90). Varfurile insa se numesc "Twin Sisters" si sunt mult mai la nord, undeva langa Mount Baker:
https://en.wikipedia.org/wiki/Twin_Sisters_Mountain
North Bend este dominat de un singur varf, proeminent dar nu prea inalt numit "Si".

TibiV

#70
Quote from: SkyPilot on August 17, 2017, 12:08:45 AM
Pentru cel de pe LD4, domnisorul care l-a conceput era cam obosit si nu s-a gandit sa il treaca si peste drumul de langa autostrada.

Se vede ca esti "youngster" pe aici pe forum (nu este un repros, ne bucuram sa avem colegi noi si implicati...)
Dar daca erai mai vechi ai fi vazut ca subiectul s-a ras-discutat... (nu stiu sa iti spun de cate ori si unde anume exact, dar cu zeci de pagini urma, si nu doar o data...)
Este evident ca este absurd sa aduci ursul pe un ecoduct peste autostrada doar ca apoi sa fie calcat de masina care vine in plina bezna pe DJ...

Dar fix asta este problema....
Drumul de langa ecoduct este un DJ.  Mai exact DJ706A, vedeta in multe poze de pe topicul asta...
Orice modificare/modernizare/reabilitare/reasfaltare a unui DJ tine exclusiv de Consiliul Judetean respectiv. Daca CJ-ul are bani - bine, daca nu are - la fel de bine... :(

Dar DJ-urile NU intra in "atributiile legale" ale CNAIR/CNADNR.
Daca ar fi incercat prelungirea ecoductului in mod sigur Curtea de Conturi i-ar fi castrat... (culmea, perfect legal, caci CNAIR se ocupa doar de la DN in sus. DJ, DC sunt la "autoritatile locale".)

Prelungirea ecoductului (lucru elementar si de bun-simt) ar fi trebuit stabilit de la bun inceput cu Consiliul Judetean, administratorul acelui DJ706A, asadar singurul care poate decide construirea unui ecoduct peste DJ-ul respectiv...

Dar coordonarea/conlucrarea/colaborarea intre diferite institutii ale aceluiasi stat roman... Hmmm....
Este sublima, dar lipseste cu desavarsire !
Deja intram pe terenul Science-Fiction (pentru a nu se confunda cu Studii de Fezabilitate...)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

Quote from: gruiarew on August 17, 2017, 01:30:01 AM
TibiV scuză-mi întrebarea stupidă dar construirea unei chestii peste DJ, gen ecoduct / pasarelă / trecere CF ce treabă are cu DJ-ul? (...) De ce într-un loc se poate şi la o aruncătură de băţ mai încolo... gata nu se mai poate?

La Mintia devierea DJ706A era absolut necesara pentru construirea A1.
Deci face parte "obligatoriu" din proiect. Fara devierea DJ706A pur si simplu NU se poate face autostrada.
Este la fel ca relocarea LEA de pe traseul oricarei alte autostrazi.
Sau ca relocarile alea sinistre de DJ/DC/drumuri agricole, care sunt obligate sa faca niste S-uri periculoase, doar pentru ca supratraversarea autostrazii sa se faca la 90 de grade, astfel incat grinzile sa fie cat mai scurte (si ieftine...)
Legal, CNAIR/CNADNR nu are voie sa se ocupe de DJ/DC, cu atat mai putin de drumuri agricole....
Dar o face, atata timp cat traseul autostrazii ar "perturba grav"viata amaratilor din zona...
Practic acolo vorbim despre "asumarea raspunderii" de a NU afecta activitatea normala a locuitorilor din zonele strabatute de autostrada... Ei fac noi pasaje de DJ/DC/drumuri agricole, le livreaza "la cheie".., dar dupa aia nu mai au nimic de a face cu ele....
Dar si acolo vorbim doar desapre relocari... Dupa ce a relocat un DJ/DC, CNAIR preda lucrarea CJ/CL si nu se mai ocupa ever-never de intretinerea traseului relocat... (Bine, nu se ocupa ei nici macar de ceea ce au legal in administrare, dar asta este o alta discutie... :(  )

Dar la ecoductul  LD4... Ce treaba mai are A1 cu DJ706A acolo ?!?!...
Cele doua "cai de comunicatie"  sunt independente, nu se incomodeaza una pe alta (vorbesc strict despre zona ecoductului...)
CNAIR a asigurat traseul ursului/vulpii/lupului/cerbului peste autostrada. Ursul poate pleca sa "isi caute dragostea/iubirea"
L-a calcat masina pe DJ ??... "Ghinion de nesansa !"

Legal, CNAIR (si mai ales antreprenorul) au facut tot ce l-i s-a impus (ecoductul).
Ca este un ecoduct "schiop", "invalid" sau cum vrem noi sa ii spunem este alta poveste...
(La vremea aia pe mine m-au apucat toti nervii... De ce il obligi pe asta care face un drum nou sa faca ecoduct dar nu il pbligi si pe ala care are drumul vechi - DJ706A -  sa prelungeasca ecoductul ?!?!... )
O poveste care arata din plin ca autostrazile nu ar trebui sa fie facute la "futu-i masa", ficare cu felia lui si'n rest... mi se rupe !

De aia am si insistat pe ideea ca:
"...coordonarea/conlucrarea/colaborarea intre diferite institutii ale aceluiasi stat roman... Hmmm....
Este sublima, dar lipseste cu desavarsire !"






Mama proștilor este mereu gravidă... :)

rizzuh

Asa nu "perturba grav" viata bietelor animale? Trec frumos peste autostrada si le ia in plin o masina pe DJ.

Bine, inainte de autostrada era tot aceeasi problema, dar macar daca rezolvam problema intr-un loc nou aparut FIX langa locul vechi, hai sa rezolvam pana la capat. Nu? ???

Hercule

Nu va faceti probleme, cati ursi/lupi/rasi ati vazut loviti de masini? Sunt mai destepti decat credem. De exemplu duminica trecuta cand ma intorceam de la munte, la iesirea din Corunca [MS] era un caprior ce astepta ca la semafor sa treaca strada. Dupa ce au trecut toate masinile a traversat tacticos si el.
Deșteaptă-te române!

Ionut

Băi nene, ca să zic așa, ia uite aici la greci:

Autostrada Egnatia, Grecia.

original image


original image

Powered by API/PUM imgur uploader

Iti plac pozele astea?