Mersul Trenurilor 2016-2022

Started by mr.L, October 23, 2016, 11:42:36 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ALEXCFR

#15
Livrete 2017 (wetransfer)

mr.L

#16
Pe parcursul anului 2017 CFR Calatori intentioneaza sa efectueze mai multe teste cu trenuri de proba intre Bucuresti Nord si Sarulesti, foarte probabil pentru ridicarea vitezei la 150km/h, si pentru trenurile de tonaj mai mare (800t max).

Adica mai pe romaneste este posibil sa vedem perechile 1821/1822 dar si alte trenuri de data asta sezoniere, trecand de la v.max 140km/h la 150km/h , ceea ce s-ar traduce in cca 15' timpi de mers in minus fara de mersul lor normal. Poate cu putin noroc se gandeste cineva la prelungirea IR72/73 pana la Constanta in sezon, avand in vedere si ora la care se fac testele.  :D

Totodata datorita finalizarii lucrarilor la podurile dunarene care va avea loc tot anul viitor,( speram pana la inceperea sezonului,) vom vedea timpi de cca 1h50'-1h55' pentru trenurile fara oprire (160km/h), si de cca 2h15' pentru cele cu opriri intermediare. Se pare ca viteza maxima cu care se va circula pe poduri va fi de 100km/h.

planiolro

In conditiile astea promisunea relativ recenta a oficialilor CFR respectiv durata unei calatorii Brsov- Constanta prin Bucuresti Nord sa se faca in mai putin de 5 ore.

Uitandu-ma pe livretele postate am cateva nelamuriri:

- de ce pe segmentul Bucuresti Nord Brazi trenurile care circula cu 140 km/h nu circula cu 160 km/h. Aceasi nelamurire pt segmentul km 614 - Curtici?

- am observat ca trenul 472 circula pe segmentul Buda Floresti cu 140 km/h in vreme ce 473 (perechea) circula pe acelasi sector cu 110, 120 km/h

- exista diferente de viteze aparent inexplicabile intre  1526 (Sibiu - Bucuresti Nord)  si 1538 (Cluj - Bucuresti) pe relatia Crivina - Buresti Nord exista de aprox 20 km/h in favoarea lui 1538.

- pe relatia Darste - Timisul de Sus viteza maxima (la urcare) este mai mare decat viteza maxima pe aceasi relatie la coborare

In continuare pe relatia Bucuresti Nord - Brasov cei mai rapizi timpi de parcurs sunt 2 h 25' comparabil din pacate cu vitezele din 1989 a trenurilor rapide in ciuda modernizarii Bucuresti Nord - Predeal. Se tot vorbea de Bucuresti Nord - Brasov in 2 ore. CFR poate face concurenta reala celorlate mijloace de transport pe relatia Bucuresti Nord Brasov intrucat pe DN1 in special Valea Prahovei din cauza supraaglomerarii distanta sus amintata se face de cele mai multe ori in 3 ore iar in weekend si de sarbatori in 4-5 ore in anumite intervalele orare.

mr.L

#18
CFR Calatori doreste ruta Brasov-Constanta in patru ore, foarte probabil cu rame electrice. Insa probele nu au legatura cu acest aspect, intrucat se realizeaza la 150km/h pentru trenurile grele, ,,limitate'' in acest moment doar la 140km/h. Deci alea sezoniere sunt in principal vizate.

In ceea ce priveste nelamuririle pe care le ai, iti raspund punctual:

1. Pe Bucuresti-Brazi nu exista instalat niciun sistem de semnalizare compatibil cu circulatia pentru viteze maxime de 160km/h. Exista teoretic ETCS nivel 1 dar nu si in functionare.
Pentru ca ETCS nivel 2 este instalat pentru a testa capacitatea retelei si alti parametrii, si este alta ciorba, fiind de antrenament.
Problema liniei Bucuresti-Brasov, spre deosebire de Bucuresti-Constanta, este capacitatea redusa si sensibilitatea la intarzieri. Avem un trafic mixt extrem de aglomerat astfel incat nimeni nu se incurca inca sa ceara trase nici macar la 150km/h.
2.Pe Curtici-km.614 nu se foloseste inca ERTMS/ETCS, acesta fiind inca in perioada de testare.
3.Unde observi diferente la vitezele maxime intre diferite sensuri de circulatie pot exista diverse probleme datorate infrastructurii .
4.Timpii pe Bucuresti-Brasov nu sunt asezati cum trebuie, alea 2h25' se pot ajusta usor la 2h15' in conditiile unei programari mai eficiente a trenurilor. Practic desi programate in 38' , unele trenuri ajung sa parcurga Bucuresti-Ploiesti chiar si in 33". iar exemplele pot continua

Andi

Trasa aia Buc Nord-Sarulesti e pt trenuri de proba cu vagoane iesite de la revizie din Atelierele Grivita, aproape in fiecare noapte iese cate un tren.

frunzaverde

#20
Quote from: planiolro on November 11, 2016, 02:08:26 PM
exista diferente de viteze aparent inexplicabile intre  1526 (Sibiu - Bucuresti Nord)  si 1538 (Cluj - Bucuresti) pe relatia Crivina - Buresti Nord exista de aprox 20 km/h in favoarea lui 1538.

1526 e trasat pentru o viteza maxima de 120, probabil pentru a fi putut fi facut cu automotor Desiro sau cu vagoane/rame etajate. 1538 e trasat pentru 140. Cat de stupida e chestia asta va las pe voi sa decideti.

Quote from: planiolro on November 11, 2016, 02:08:26 PM
- de ce pe segmentul Bucuresti Nord Brazi trenurile care circula cu 140 km/h nu circula cu 160 km/h. Aceasi nelamurire pt segmentul km 614 - Curtici?

Pentru ca cu sistemul curent de semnalizare (Indusi + BLA/TMV) vitezele de 160 km/h nu se pot asigura in conditii de siguranta fara masuri suplimentare de separare a traficului. Pentru ca ETCS-2, desi exista in teren si este "functional" nu este operational pentru trafic cu calatori, pentru ca asa vrea muschiul CFR SA si AFER. Nu ca ar exista vreun operator care sa aiba masini ETCS-2 in Romania.

Quote from: planiolro on November 11, 2016, 02:08:26 PM
- am observat ca trenul 472 circula pe segmentul Buda Floresti cu 140 km/h in vreme ce 473 (perechea) circula pe acelasi sector cu 110, 120 km/h; - pe relatia Darste - Timisul de Sus viteza maxima (la urcare) este mai mare decat viteza maxima pe aceasi relatie la coborare

Linie uzata la Brasov; decizie CFR SA pe Buda - Floresti (scriptic ambele fire ar trebui sa suporte 160 km/h; bietele de ele n-au vazut un tren in 12 ani de cand s-a facut reabilitarea, circuland cu 160 km/h).

Quote from: planiolro on November 11, 2016, 02:08:26 PM
In conditiile astea promisunea relativ recenta a oficialilor CFR respectiv durata unei calatorii Brsov- Constanta prin Bucuresti Nord sa se faca in mai putin de 5 ore.
..
In continuare pe relatia Bucuresti Nord - Brasov cei mai rapizi timpi de parcurs sunt 2 h 25' comparabil din pacate cu vitezele din 1989 a trenurilor rapide in ciuda modernizarii Bucuresti Nord - Predeal. Se tot vorbea de Bucuresti Nord - Brasov in 2 ore. CFR poate face concurenta reala celorlate mijloace de transport pe relatia Bucuresti Nord Brasov intrucat pe DN1 in special Valea Prahovei din cauza supraaglomerarii distanta sus amintata se face de cele mai multe ori in 3 ore iar in weekend si de sarbatori in 4-5 ore in anumite intervalele orare.

E unul din acele "broken promises" pe care CFR-ul le-a tot aruncat. De la banner-ul urias cu "Noi avem viteza maxima in Romania - 160 km/h pe Bucuresti - Brasov in 2004" pana azi.

Am mai spus-o si o s-o mai spun - reconstructia completa facuta incepand cu 2002, mai ales pe Bucuresti - Predeal, a adus in exclusivitate beneficii cosmetice, care se puteau obtine prin simpla mentenanta curenta, si respectarea calendarului de reparatii grele fara probleme. Pentru cateva sute de milioane de euro, cu un deranj imens, si cu pierderi uriase de calatori pe linie s-a facut acelasi lucru care se putea si inainte de inceperea lucrarilor. Nici pe Constanta beneficiile nu justifica pretul.

Vorbim de o linie construita in anii '60-'70 a fost reconstruita de la pamant vegetal in sus la exact aceleasi standarde, fara corectii majore de traseu, inclusiv in punctele cu adevarat sensibile (Bobolia, intrarea in Gara de Nord). Asa ca efectiv n-au de unde sa vina imbunatatiri fata de situatia din 1976. Cand tot cu 140 km/h se circula intre Brazi si Chitila, si Bucuresti - Ploiesti V. se facea in 36 de minute, nu 38-40 ca acum.

Si la fel, repet, mi se pare stupida toata strategia cu reconstructia unor linii deja construite aproape de "state-of-the-art-ul" din anii '70 pentru castiguri insesizabile de 10-20 km/h pe bucatele la costuri de 10-15 milioane de Euro pe km... Asta in conditiile in care la nivel global, practic, singurele imbunatatiri majore pe linii conventionale din anii '60-'70 sunt de tip iterativ (generalizarea prinderilor flexibile de tip Pandrol/Vossloh, extinderea sinelor sudate etc.), care nu necesita sub nici o forma reconstructie capitala de la zero.

La fel cum mi se pare stupid ca nu s-a ales un integrator national ERTMS, ci se face fiecare lot cu alt furnizor de echipamente, alt integrator, alta solutie tehnica etc., incat acum suntem un fel de 'laborator' european de integrare ERTMS, si efectiv nimeni nu stie daca peticeala care va fi "fostul CIV" va putea fi, cand (si daca) va fi vreodata complet gata, fi operationala. Si nimeni nu stie cum se va putea face mentenanta cu multiple generatii de echipamente furnizate de multipli integratori simultani.

Si ca in loc sa se investeasca in generalizarea semnalizarii moderne impreuna cu RK greu la viteze constructive, s-a ales reconstructie totala, cu intarzieri masive la lucrari de semnalizare, fara generalizarea solutiilor, incat dupa decenii de lucrari, investitii mai scumpe pe km decat o constructie de la zero, se circula ori la 120-140 maximum, ori "cu multa grija", semi-adhoc, doar cu 2 perechi pe zi la 160. Asa incat avem bucatele pe care (poate) se va putea merge cu ERTMS-2, bucatele care insa nu sunt deloc atragatoare in conditiile in care ai nevoie in continuare de INDUSI si BLA pe 90% din retea inclusiv pe bucati de coridor.

Iar timpi mai buni ca astia n-o sa se scoata in viitor fara o refacere completa a strategiei, atat de investitii cat si de mentenanta, atat la CFR cat si la MT.  Wishful thinking-ul si promisiunile vesnic nerespectate nu lasa loc de realitatea cruda. Deja pe Bucuresti - Constanta nu se mai fac 2 ore, se fac 2h05 fara oprire, asa ca discutia despre 1:50, 1:45, 1:30... este o utopie in condtiile in care banii de mentenanta sunt cu taraita pentru ca toate resursele se duc in reconstructii de la zero nenecesare si necerute de nimeni.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

Daca vreau sa iau din livret vitezele maxime de pe principalele magistrale si sa le pun/verific pe OSM, de la care trenuri sa le iau? Care trenuri merg cu viteza maxima? (stiu c-as putea afla singur asta dar ma gandesc ca sunt experti care stiu pe de rost, multumesc!)

Acum avem asa:
http://www.openrailwaymap.org/?lang=&lat=45.784763729573555&lon=24.933471679687496&zoom=8&style=maxspeed

TibiV

Quote from: cristi5 on November 11, 2016, 10:39:02 PM
Acum avem asa:
http://www.openrailwaymap.org/?lang=&lat=45.784763729573555&lon=24.933471679687496&zoom=8&style=maxspeed

Serios ?!?!...
120 km/h intre Teius si Sighisoara ?... Real, valabil pe noul mers ?....
Daca este adevarat, o sa merg iarasi cu trenul in Ardeal...
In urma cu un an si jumatate s-a tarat cu mai putin de 50 km/h....
11 ore Cluj-Bucuresti :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

#23
^ tocmai asta vreau, sa verific in livret daca e corect ce e pe OSM.  Am observat ca pe partea de CF OSM nu e asa de bine intretinut.

In rest, recomand tren de noapte, macar folosesti timpul ala la ceva, si te mai si leagana trenul... Am facut asta cu familia chiar si pe Cluj-Brasov. 7 ore plus una intarziere, numai bine. Pt copii era o aventura, abia asteptau...

frunzaverde

#24
Quote from: cristi5 on November 11, 2016, 10:39:02 PM
Daca vreau sa iau din livret vitezele maxime de pe principalele magistrale si sa le pun/verific pe OSM, de la care trenuri sa le iau? Care trenuri merg cu viteza maxima? (stiu c-as putea afla singur asta dar ma gandesc ca sunt experti care stiu pe de rost, multumesc!)

Trenurile internationale IR sunt in principiu cele mai rapide.
Apoi cauta trenurile care pe Bucuresti - Ploiesti si Ploiesti - Floresti prind 140 km/h.
Apoi cauta trenurile care pe Bucuresti - Constanta prind 160 km/h.
Apoi restul.

Vitezele pe OSM le-am bagat eu dupa livretul de anul trecut.

500 si 900 le-am verificat eu.

Quote from: TibiV on November 11, 2016, 11:07:15 PM
Serios ?!?!...
120 km/h intre Teius si Sighisoara ?... Real, valabil pe noul mers ?....
Daca este adevarat, o sa merg iarasi cu trenul in Ardeal...
In urma cu un an si jumatate s-a tarat cu mai putin de 50 km/h....
11 ore Cluj-Bucuresti :(

Tibi, trebuie sa intelegi cum functioneaza livretul - viteza indicata in livret arata EXCLUSIV ca viteza stabilita a tronsonului respectiv este de x km/h. Daca exista restrictii si limitari pe linie, in functie de tipul de restrictie, este semnalizat in livret (daca e limitare permanenta) sau restrictie "temporara" (care poate fi pe zeci de km, ca firul I pe Bucuresti - Titu).

Poti vedea daca o zona e plina de restrictii dupa timpul stabilit pentru parcurgerea tronsonului.

De exemplu:
Sibot - Aurel Vlaicu = 140 km/h, dar trenul face 5.9 km in 7 minute.
Campul Libertatii - Valea Lunga = 120 km/h, dar 9.7 km in 10 minute.

Dar, unde chiar se circula cu 140 avem:
Crivina - Peris = 140 km/h, 9.5 km in 5 minute

Deci probabil ca se circula in realitate cu 50 km/h pe-acolo, nu 140, respectiv 60-70 nu 120, vitezele maxime din livret fiind introduse pentru cazul in care lucrarile se vor finaliza si se va putea circula in conditii civilizate.

Fara BAR (buletinul de avizare a restrictiilor), nu putem avea decat o imagine grosiera asupra conditiilor de circulate - foarte grosiera doar dupa viteza maxima din livret, si un pic mai putin grosiera daca ne uitam si la timpii trasati pentru fiecare trasa in parte.

Si asta nu se aplica doar pe liniile in reabilitare. Cluj - Apahida, 12.3 km se fac in 14 minute. In realitate, din cauza restrictiilor indicate in BAR, trenul (acum 5 ani) nu avea cum sa depaseasca 100 km/h. Probabil e mai rau acum, viteza respectiva indicand ca se circula cu 50-70 km/h in teren din cauza restrictiilor.

Nu exista nici o imbunataire sesizabila de timpi de mers intre mersul curent si mersul viitor pe Cluj Napoca - Bucuresti Nord:

1538 : 9.24 vs. 9.40
1742 :10.01 vs. 9.55
1746 : 9.55 vs. 10.00

Daca cumva, pe parcursul anului, se vor da cu adevarat drumul la segmente la viteza stabilita, atunci vom vedea ceva imbunatatiri de timpi de mers.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

mr.L

#25
Quote from: Andi on November 11, 2016, 06:16:26 PM
Trasa aia Buc Nord-Sarulesti e pt trenuri de proba cu vagoane iesite de la revizie din Atelierele Grivita, aproape in fiecare noapte iese cate un tren.

Or fi, dar eu inca n-am vazut trenuri de 800t circuland cu 150km/h in regim comercial la CFR Calatori. Deci poate vagoanele alea sunt pentru a le inlocui pe unele trenuri.

Quote from: frunzaverde on November 11, 2016, 08:40:11 PM

[/b]Deja pe Bucuresti - Constanta nu se mai fac 2 ore, se fac 2h05 fara oprire[/b], asa ca discutia despre 1:50, 1:45, 1:30... este o utopie in condtiile in care banii de mentenanta sunt cu taraita pentru ca toate resursele se duc in reconstructii de la zero nenecesare si necerute de nimeni.

Daca tu crezi ca trenurile sunt programate in 2h05' datorita mentenantei, inseamna ca omiti in mod intentionat faptul ca pe podurile dunarene au loc chiar in acest moment lucrari de reabilitare, ceea ce mi se pare absolut de neconceput pentru un pasionat ca tine.

2h05' trebuia sa faca trenurile fara oprire pe Bucuresti-Constanta inca de anul trecut, faptic unele chiar fac, iar altele ajung si in 1h50' cu tot cu lucrarile alea. CFR Calatori a insistat din motive de management sa ramana 2h, ceea ce este foarte posibil sa se intample si acum, chiar daca livretul spune altceva.

De ce fac unele trenuri mai mult si altele mai putin, foarte simplu, datorita programarii trenurilor in conditii de lucrare.

Apoi tu spui ca e utopic sa faci 1h50' desi unele trenuri , adica cele care au noroc de trafic ai liber, chiar scot timpul asta si in prezent, desi intre Fetesti si Cernavoda Pod se misca in 20' fata de 10' cat ar fi normal. Ca daca vezi un livret din anii 80' cam atat scotea un tren pe-acolo in conditiile in care 120km/h era viteza maxima pe Fetesti-Cernavoda. Cateva minute sunt incluse si pe tronsonul Medgidia -Cernavoda, tot datorita lucrarilor de la pod.

Cat despre mentenanta, ar trebui sa-i intrebi pe cei de la Wiebe, ca ei o asigura de ani de zile pe m800. Si spre deosebire de alte magistrale , aici chiar se asigura anual mentenanta.

Deci care utopie? Eu zic sa lasam intepaturile fine si sa nu inventam raspunsuri fara intrebari.

cristi5

^^ OK, daca le-ai actualizat tu recent (+1) voi incepe cu rutele pe care nu e introdus nimic gen Salva-Viseu-Sighet, Arad-Brad, etc.

mr.L

Vitezele alea maxime nou introduse pe Alba Iulia, Sibot si alte zone, gen 120-140km/h, nu sunt neaparat vitezele maxime de circulatie a trenurilor, asa cum bine a spus si Frunzaverde.

De exemplu pe podul de la Cernavoda viteza maxima din livret este de 100km/h, dar exista inca restrictii de circulatie.

TibiV

Quote from: frunzaverde on November 11, 2016, 11:45:49 PM
Nu exista nici o imbunatatire sesizabila de timpi de mers intre mersul curent si mersul viitor pe Cluj Napoca - Bucuresti Nord:
Just great !

Era singurul traseu de interes pentru mine...

Gresesc, mai este Bucuresti - Sighetu Marmatiei...
Dar de pe vremea "brigadierilor" acolo NU s-a intamplat nimic notabil, in afara de "lungirea" duratei cu vreo 2-3 ore... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

mr.L

Cu siguranta insa in 2017 pe portiunile alea date in livret cu 120-140 chiar se va ajunge sa se circule cu vitezele alea, si atunci pe Infofer o sa vedeti stationari mai mari. Asta mai sigur sa se intample decat sa schimbe mersul.