Author Topic: Discutii juridice legate de infrastructura  (Read 15640 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

  • Monarch
  • Legend
  • *
  • Posts: 13.991
  • Karma: +2945/-588
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #30 on: November 05, 2016, 06:57:02 AM »
Fondul Proprietatea: Un proiect de lege privind administrarea porturilor
creeaza premisele aparitiei unor noi "baieti destepti"


Fondul Proprietatea S.A. se declara ingrijorat de promovarea unui proiect de lege care modifica Ordonanta Guvernului 22/1999 privind administrarea porturilor, propus pentru adoptare de catre Camera Deputatilor in data de 7 noiembrie 2016. Fondul considera ca in cazul in care va fi aprobat, acesta va genera pierderi financiare uriase companiilor de administrare a porturilor si cailor navigabile romanesti. Mai exact, proiectul prevede ca nivelu chiriei pentru terenul portuar va fi stabilit pentru o perioada de 10 ani la nivelul minim regasit in contractele in vigoare. Insa, tarifele minime de acum sunt si de 10 ori mai mici decat cele prevazute in contracte incheiate prin licitatii.

Hotnews
Stadiu la zi: Autostrăzi (A) | Drumuri Expres (DX) | Deschideri: A10 lot 3 (recepție când o vrea șefu' ăl mare) | A10 lot 4 (poate în aprilie)
Exploatare: 748,32 km A și 0 km DX | Contractați: 186,867 km A și 0 km DX | Licitație lucrări: 175,734 km A și 121,115 km DX

aqualung

  • Officer
  • ***
  • Posts: 131
  • Karma: +51/-12
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #31 on: November 08, 2016, 10:39:28 AM »
De la Homor citire în interviul acordat lui Victor Cozmei de la Hotnews:

Quote
Drum expres/Autostrada spre Moldova, in asteptarea unei licitatii pentru SF si proiectare - Ping-Pong cu agentia de Achizitii publice

Victor Cozmei:  Unul dintre cele mai asteptate proiecte este cel al autostrazii sau al drumului expres spre Moldova, acolo unde dvs ati promis in repetate randuri in acest an ca veti licita SF-ul si proiectarea pentru tronsonul Ploiesti-Bacau. In luna aprilie spuneati ca, va citez, “undeva in luna iunie poate fi lansata licitatia”. In septembrie, intr-un alt interviu pe care l-ati acordat HotNews.ro spuneati asa: “In doua saptamani vedem in SEAP licitatia pentru Studiul de Fezabilitate si proiectare pentru traseul Ploiesti-Buzau-Bacau, iar tronsonul Bacau - Pascani va fi lansat probabil in licitatie in luna octombrie". Suntem in noiembrie...

Catalin Homor:  E un proiect foarte important pentru noi. Avem MasterPlanul care a fost aprobat de guvern unde acest proiect este in perioada de implementare 2014-2020. Termenele pe care le-am angajat la momentul respectiv aveau un fundament real, in sensul ca documentatiile erau intr-o faza destul de avansate, dar, tinand cont ca sunt proiecte pe fonduri europene, am cerut un punct de vedere de la consultantul Uniunii Europene, si anume JASPERS. De acolo lucrurile au intarziat oarecum... [...]

In momentul de fata avem documentatiile de atribuire transmise la ANAP.

Victor Cozmei:  Si de la ANAP vi le-au trimis inapoi.

Catalin Homor:  Le-au trimis inapoi cu o serie de observatii. Le-am implementat. Le-am trimis inapoi si asteptam sa fie validate pentru a fi incarcate in SEAP.

Victor Cozmei:  De ce acest ping-pong cu ANAP? Ca am inteles ca situatia s-a repetat si la alte documentatii...

Catalin Homor:  Probabil pot sa pun chestiunea asta pe seama faptului ca la jumatatea anului a aparut o noua lege a achizitiilor publice care este oarecum modificata, are unele schimbari si pana isi fac mana toti cei implicati in acest proiect mai dureaza...

Deci când a apărut noua lege de achiziții publice nu s-a făcut un training general cu cei implicați. A trebuit fiecare să-și „formeze mâna” singur. De aici s-au pierdut luni de zile la atâtea proiecte. Totul putea fi evitat cu un training intern de o zi, maxim două. În tot cazul, răspunsul e că mingea de ping-pong a plecat pentru a doua oară din paleta CNAIR spre ANAP. Să sperăm că de data asta definitiv. Și nu pot să nu remarc că informațiile astea parcă sunt scoase cu forcepsul, transparența pe progresul proiectelor din Companie este zero.

TibiV

  • Count
  • Legend
  • *
  • Posts: 8.079
  • Karma: +2737/-570
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #32 on: November 09, 2016, 12:14:23 AM »
Deci când a apărut noua lege de achiziții publice nu s-a făcut un training general cu cei implicați. A trebuit fiecare să-și „formeze mâna” singur. De aici s-au pierdut luni de zile la atâtea proiecte. Totul putea fi evitat cu un training intern de o zi, maxim două.

Nu sunt un "fan" CNxxxR...
Dar stiu ca la mine in pravalie s-a trecut la o noua versiune a unui editor de texte...
Acelasi editor de texte, varianta X+1.
S-a facut training de o zi.
Si dupa o luna tot mai apar probleme de genul "mai, care mai stii cum se face operatiunea Y in programul cel nou ?!..."
Atentie, vorbesc de o schimbare "de forma", ca trecerea de la un Windows la altul...
Dar "CTRL+C" si "CTRL+V"raman la fel...
Doar ca se muta butoanele....

In cazul companiilor de stat implicate in achizitii publice, nu vorbim doar despre "interfata".
Vorbim de o schimbare radicala a conceptului.
Nu este vorba ca ce era inainte pe coloana din stanga se muta pe coloana din dreapta.
Pur si simplu ambele coloane au ALT continut.

Nu sunt expert in achizitii publice...
Dar din cate mi-au spus uniii care chiar sunt experti, diferentele sunt majore...

Adica nu ajung doua trainguri de doua ore dupa program ("iar ne f... astia ziua" ?!...) Este ceva mai "deep"...

Repet: nu este specializarea mea. Iti spun cre mi-au spus si mie unii "specializati"...

Ionut

  • Monarch
  • Legend
  • *
  • Posts: 13.991
  • Karma: +2945/-588
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #33 on: November 11, 2016, 06:07:32 PM »
Contractanții vor fi obligați să își plătească furnizorii și subcontractanții

Contractanţii vor fi obligaţi ca la predarea lucrării să facă dovada plăţii către subcontractanţi şi furnizori. În caz contrar, autoritatea contractantă va efectua plata direct către aceştia, indiferent dacă a fost, sau nu, solicitată efectuarea plăţii directe. Aceasta conform unei propuneri legislative depusă săptămâna aceasta în Senat de către un grup de parlamentari.

În conformitate cu art.218 din Legea 98/2016, autoritatea contractantă efectuează plăţi corespunzătoare părţilor din contract îndeplinite de către subcontractanţi propuşi în ofertă, dacă aceştia solicită, pentru servicii, produse sau lucrări furnizate contractului. Inițiatorii susțin că noile prevederi vor proteja furnizorii şi subcontractanţii care nu îşi exprimă această opţiune în momentul contractării, iar autoritatea contractantă va trebui să efectueze plata către aceştia, indiferent de existenţa unei solicitări iniţiale, în condiţiile în care contractantul nu a făcut dovada plăţii la predarea lucrării. Protejarea furnizorilor şi subcontractanţilor se extinde şi în contextul rezilierii contractului din vina contractantului.

Promotorii legii adaugă faptul că în condiţiile rezilierii contractului din vina contractantului, autoritatea contractantă va efectua plata pentru lucrările efectuate de subcontractant, direct acestuia, sub condiţia ca lucrările să fi fost efectuate în conformitate cu cerinţele contractului şi că aceste prevederi se aplică şi furnizorilor care au livrat produse pentru realizarea obiectivului contractului, decontate în limita valorii maxime prevăzute în contract pentru produsele respective.

Propunerea legislativă depusă la Senat vizează completări la Legea nr.98/2016 privind achiziţiile publice.

Arena Constructiilor
Stadiu la zi: Autostrăzi (A) | Drumuri Expres (DX) | Deschideri: A10 lot 3 (recepție când o vrea șefu' ăl mare) | A10 lot 4 (poate în aprilie)
Exploatare: 748,32 km A și 0 km DX | Contractați: 186,867 km A și 0 km DX | Licitație lucrări: 175,734 km A și 121,115 km DX

NGC

  • Count
  • Legend
  • *
  • Posts: 4.350
  • Karma: +2064/-34
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #34 on: November 16, 2016, 06:15:35 PM »
http://gov.ro/ro/guvernul/sedinte-guvern/masuri-de-simplificare-a-mecanismelor-de-finantare-pentru-proiectele-de-infrastructura-de-transport

Quote
Măsuri de simplificare a mecanismelor de finanțare pentru proiectele de infrastructură de transport

Proiectele de infrastructură de transport vor fi finanțate prin mecanisme simplificate, potrivit unei ordonanțe de urgență aprobate de Guvern în ședința de astăzi.

În acest sens, va fi creat un mecanism ce permite decontarea proiectelor fazate în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) din fonduri europene în valoare de 500 de milioane de euro. Aceste proiecte fazate se află în curs de implementare (exemple: Autostrada Sebeș – Turda, Autostrada Lugoj – Deva). Legislația actuală nu a inclus un astfel de mecanism.

O altă măsură vizează evitarea blocajelor în procesul de decontare a sumelor alocate din bugetul de stat pentru lucrări de infrastructură: constructorii vor putea justifica sumele cheltuite din avansul pentru lucrări la finalul execuției lucrărilor, și nu la finalul anului calendaristic, așa cum se proceda până acum.

De asemenea, potrivit actului normativ, vor fi asigurate fonduri de 234 de milioane de lei din certificatele verzi pentru finanțarea investițiilor la Magistralele de metrou 4, 5 și 6, astfel:

- 64 milioane lei - Magistrala 4, Gara de Nord – Lac Străulești;
- 130 milioane lei – Magistrala 6, Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni;
- 40 milioane lei - Magistrala 5, etapa I-A Drumul Taberei – Universitate.

Birocrația pentru decontarea facturilor către constructori va fi simplificată: plățile către aceștia vor putea fi efectuate pe măsură ce lucrările avansează. Sumele pentru plata constructorilor vor fi transferate din bugetul de stat la începutul fiecărui trimestru, iar companiile beneficiare vor deconta cheltuielile constructorului în momentul prezentării facturilor pentru decontare, și nu ulterior.  Se reduc astfel duratele de plată a facturilor către constructori.

Auditul de siguranță rutieră va fi modificat astfel încât să permită deschiderea circulației pe tronsoanele finalizate, imediat după recepția lucrărilor. În prezent, acest proces poate dura până la 90 de zile de la terminarea proiectului.

Vor fi încheiate contracte de performanță, în cazul companiilor CNAIR și CFR SA, condiționalitate ex-ante a României, pentru a facilita accesarea fondurilor structurale în sectorul de transport. În acest fel, companiile vor duce la bun sfârșit proiectele stabilite și finanțate din fonduri structurale, fără a putea fi influențate de orice alți factori.

Va fi posibilă încheierea de parteneriate între Ministerul Transporturilor și autoritățile publice locale pentru a realiza documentații tehnico-economice (studii de fezabilitate și proiecte tehnice de execuție), pe cheltuiala acestora, care sunt necesare pentru implementarea variantelor ocolitoare și a legăturilor reședințelor de județ la autostrăzi și/sau drumuri expres. Aceasă măsură va stimula implicarea autorităților locale în implementarea proiectelor de infrastructură de transport și va accelera ritmul implementării proiectelor de infrastructură la nivel local.

Ordonanța de Urgență adoptată astăzi reprezintă continuarea măsurilor conținute de OUG nr. 7/2016, aprobată de Guvern în luna martie 2016, care prevedea simplificarea procedurilor de avizare a proiectelor de infrastructură de transport.
National Geographic Channel

adrian rosca

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 2.448
  • Karma: +900/-56
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #35 on: November 16, 2016, 06:36:25 PM »
^Sunt foarte dezamagit ca acest act normativ s-a adoptat de abia acum, avand in vedere ca textul proiectului a fost publicat pe site-ul MT inca din 10 august. Dupa cum probabil stiti, la M4, depoul Straulesti, galeria de legatura cu statia Straulesti si terminalul intermodal sunt finantate integral de la bugetul de stat, nefiind prinse in finantarea europeana acordata pentru cele 2 statii si aveau nevoie ca de aer de aceste fonduri din certificatele verzi. Acum probabil ca o sa se intample la fel ca si in anii trecuti si anume o parte din finantare o sa se piarda, nemaifiind timp fizic ca pana la sfarsitul anului sa se execute lucrari de toti acesti bani, chiar daca o sa se lucreze 24/7.

La M6 cei 130 milioane sunt pentru exproprieri, numai ca parca proiectul de HG de expropriere inca nu s-a aprobat de guvern. Sa ne amintim ce se spunea prin septembrie (sursa Hotnews): "Exproprierile vor fi demarate dupa aprobarea Hotararii de Guvern care acum se afla in dezbatere publica.". Ar fi tare sa se piarda banii astia, pentru ca nu sunt gata cu toate actele normative aferente.  >:(

adrian rosca

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 2.448
  • Karma: +900/-56
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #36 on: November 16, 2016, 08:25:23 PM »

florin74

  • Duke
  • Legend
  • *
  • Posts: 1.896
  • Karma: +587/-25
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #37 on: November 16, 2016, 10:57:15 PM »
Am inteles ca au fost ceva probleme de natura juridica, din acest motiv s-a intarziat. Mai bine mai tarziu decat niciodata. :lol:

adrian rosca

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 2.448
  • Karma: +900/-56
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #38 on: November 16, 2016, 11:23:21 PM »
Ai dreptate, hai sa vedem jumatatea plina a paharului. :drunk:

Doar ca ... mai e ceva:

Din cate stiu eu, ca antreprenorii sa-si primeasca banii va trebui adoptata (si publicata in Monitorul Oficial) si HG de rectificare a bugetului de venituri si cheltuieli al Metrorex pe anul 2016 conform prevederilor OUG. Tinand cont ca proiectul de HG nici macar nu a fost publicat pe site-ul MT si ca fiecare proiect de hotarare de guvern are o perioada de dezbatere publica de min. 10 zile, plus perioada de avizare interministeriala, vedem ca mai e o gramada pana cand banii pot fi incasati de antreprenori. Si mai sunt si alegerile care vor da totul peste cap, asa ca nu stiu ce fel de HG-uri va mai putea emite actualul guvern intre 11 decembrie si data la care se va instala urmatorul guvern. Asa ca totul trebuie facut la foc automat, incepand chiar de maine.
« Last Edit: November 17, 2016, 02:57:29 PM by adrian rosca »

Ionut

  • Monarch
  • Legend
  • *
  • Posts: 13.991
  • Karma: +2945/-588
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #39 on: November 17, 2016, 07:45:54 AM »
Confirmare: Guvernul reduce garanția de participare la achiziții publice sub 25 milioane de euro

Garanția de participare pentru contractele de achiziții publice cu o valoare estimată mai mică de 25 milioane de euro nu va putea depăși 1% din valoarea contractului respectiv, a decis Guvernul. Măsura fusese anunțată în premieră de Profit.ro și vine după ce, în septembrie, Executivul tăiase facilitățile acordate întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) la licitațiile publice, stârnind astfel protestul mediului de afaceri.

Profit.ro
Stadiu la zi: Autostrăzi (A) | Drumuri Expres (DX) | Deschideri: A10 lot 3 (recepție când o vrea șefu' ăl mare) | A10 lot 4 (poate în aprilie)
Exploatare: 748,32 km A și 0 km DX | Contractați: 186,867 km A și 0 km DX | Licitație lucrări: 175,734 km A și 121,115 km DX

dumbravaandrei

  • Hero
  • *
  • Posts: 894
  • Karma: +284/-104
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #40 on: November 17, 2016, 09:30:43 AM »
Pai in cazul asta nici avansul sa nu fie mai mare decat garantia. Exemplu proaspat cu Corsan  :zen:
Nadlac - Munchen - 8 ore, legal (900 Km) | Brasov - Nadlac - 6 ore, Ilegal (470 Km)
Satu Mare  - Munchen - 11 ore, legal (1100 Km) | Satu Mare - Iasi - 9 ore, Ilegal (500 km)
Brasov - Mangalia - 4,5 ore, legal (430 Km) | Brasov - Dorohoi - 7 ore, Ilegal (380 km)
Infrastructura, frati si surori!

adrian rosca

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 2.448
  • Karma: +900/-56
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #41 on: November 17, 2016, 09:33:58 AM »
Eu inteleg ca actul normativ adoptat de guvern se refera la garantia de participare la licitatie, nu la cele de garantare a avansului sau de buna executie.

Ionut

  • Monarch
  • Legend
  • *
  • Posts: 13.991
  • Karma: +2945/-588
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #42 on: November 28, 2016, 09:00:41 AM »
^^ Se repeta unele lucruri, dar merita re-citite.



Bonusuri de performanţă de până la 5% din valoarea contractelor
pentru constructori care termină autostrăzi înainte de termen


Articolul 14 al unei Ordonanţe de Urgenţă aprobate recent de Guvern prevede bonusuri de performanţă pentru executanţii de lucrări. Astfel, companiile de stat din domeniul transporturilor pot include în contractele de execuţie lucrări, odată cu organizarea licitaţiilor, bonusuri de performanţă pentru constructorii care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

1) execută lucrări în condiţiile stabilite prin contract pe care le finalizează înainte de termenele stabilite prin contractele de achiziţie publică. Duratele de timp luate în considerare de autoritatea contractantă nu pot depăşi un an calendaristic;

2) nu înregistrează defecte de calitate pentru lucrările executate;

3) încheie procese verbale la terminarea lucrărilor fără defecte de calitate;

4) nu înregistrează penalităţi, dobânzi, majorări de întârziere şi nu sunt aplicate alte sancţiuni în derularea contractelor de achiziţie publică;

5) nu înregistrează dispute pentru majorări ale valorii contractelor de achiziţie publică în Comisiile de Adjudecare a Disputelor sau în Camerele de Arbitraj.

Bonusurile de performanţă se acordă în procent cuprins între 1%-5% din valoarea contractelor de execuţie lucrări fără T.V.A., stabilit de autoritatea contractantă, raportat la duratele de timp luate în calcul pentru finalizarea lucrărilor înainte de data limită stabilită prin contract cu încadrarea în prevederile alin.(1) lit.a).



Ordonanţa de urgenţă aprobată de Guvern în şedinţa din 16 noiembrie mai prevede o serie de măsuri de simplificare a mecanismelor de finanțare pentru proiectele de infrastructură de transport, precum crearea unui mecanism ce permite decontarea proiectelor fazate în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) din fonduri europene în valoare de 500 de milioane de euro. Aceste proiecte fazate se află în curs de implementare (exemple: Autostrada Sebeş – Turda, Autostrada Lugoj – Deva). Legislaţia actuală nu a inclus un astfel de mecanism.

O altă măsură vizează evitarea blocajelor în procesul de decontare a sumelor alocate din bugetul de stat pentru lucrări de infrastructură: constructorii vor putea justifica sumele cheltuite din avansul pentru lucrări la finalul execuţiei lucrărilor, şi nu la finalul anului calendaristic, aşa cum se proceda până acum. De asemenea, birocraţia pentru decontarea facturilor către constructori va fi simplificată: plăţile către aceştia vor putea fi efectuate pe măsură ce lucrările avansează. Sumele pentru plata constructorilor vor fi transferate din bugetul de stat la începutul fiecărui trimestru, iar companiile beneficiare vor deconta cheltuielile constructorului în momentul prezentării facturilor pentru decontare, şi nu ulterior.  Se reduc astfel duratele de plată a facturilor către constructori.

Auditul de siguranţă rutieră va fi modificat astfel încât să permită deschiderea circulaţiei pe tronsoanele finalizate, imediat după recepţia lucrărilor. În prezent, acest proces poate dura până la 90 de zile de la terminarea proiectului. In plus, va fi posibilă încheierea de parteneriate între Ministerul Transporturilor şi autorităţile publice locale pentru a realiza documentaţii tehnico-economice (studii de fezabilitate şi proiecte tehnice de execuţie), pe cheltuiala acestora, care sunt necesare pentru implementarea variantelor ocolitoare şi a legăturilor reşedinţelor de judeţ la autostrăzi şi/sau drumuri expres.

Economica.net
Stadiu la zi: Autostrăzi (A) | Drumuri Expres (DX) | Deschideri: A10 lot 3 (recepție când o vrea șefu' ăl mare) | A10 lot 4 (poate în aprilie)
Exploatare: 748,32 km A și 0 km DX | Contractați: 186,867 km A și 0 km DX | Licitație lucrări: 175,734 km A și 121,115 km DX

adrian rosca

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 2.448
  • Karma: +900/-56
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #43 on: November 29, 2016, 03:58:41 PM »
ORDONANŢA DE URGENŢĂ privind unele măsuri de eficientizare a implementării proiectelor de infrastructură de transport precum şi unele măsuri în domeniul transporturilor a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 964 de azi 29.11.2016.

adrian rosca

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 2.448
  • Karma: +900/-56
Re: Discutii juridice legate de infrastructura
« Reply #44 on: December 15, 2016, 09:05:04 PM »
Simplificări legislative în domeniul urbanismului și autorizării construcțiilor. Certificatele de urbanism pot fi emise și în format electronic

Guvernul a modificat o serie de reglementări în domeniul urbanismului și autorizării construcțiilor, cu efect asupra mediului de afaceri, sprijinind accelerarea dezvoltării investițiilor. Modificările propuse produc efecte pozitive și în plan social, prin eliminarea disfuncționalităților existente la nivelul administrației publice responsabile cu autorizarea construcțiilor și prin reducerea mecanismelor de dezvoltare necontrolată a localităților.

O modificare importantă o reprezintă introducerea posibilității de emitere a certificatului de urbanism în format electronic, documentul având aceeaşi valoare juridică cu certificatul de urbanism emis în format scriptic, cu condiția ca la emiterea sau imprimarea pe hârtie a documentului cu semnătură electronică să fie adăugată și semnătura olografă a semnatarilor autorizați prin lege. De asemenea, în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a actului normativ aprobat astăzi de Executiv, toate autorităţile publice au obligația să asigure măsurile necesare primirii documentațiilor pentru emiterea certificatelor de urbanism, avizelor/acordurilor și autorizațiilor de construire/desființare în format electronic, prin intermediul portalului aferent punctului de contact unic electronic.

Guvernul a modificat și completat în acest sens Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismului, precum și Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, în scopul soluţionării problemelor legislative cu caracter de urgenţă care au fost semnalate în domeniul urbanismului și autorizării construcțiilor prin intermediul studiilor realizate de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice cu sprijinul Băncii Mondiale.

Obiectivul de simplificare a procedurilor administrative și de reducere a costurilor aferente autorizării lucrărilor de construcție, emiterea autorizațiilor de construire în format electronic constituie o țintă pe termen mediu, asumată conform reglementărilor europene.

Noile prevederi converg totodată spre respectarea exigențelor urbanistice și de calitate în domeniul construcțiilor și eliminarea riscurilor de corupție, prin clarificări și eliminarea unor suprapuneri sau lacune legislative care au generat deficiențe în posibilitatea de urmărire a cheltuirii banilor publici în condiţii de eficiență și eficacitate. De exemplu, este introdusă posibilitatea ca Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) să atace direct în instanțele de contencios documentațiile de urbanism sau autorizațiile de construire ilegale. În prezent, doar prefectul are această calitate, însă există situații în care aceștia nu dau curs sesizărilor ISC, iar controlul rămâne neeficace. Totodată, ordonanța stabilește obligația ca ISC să oprească lucrările pentru care se constată realizarea cu încălcarea dispozițiilor legale, a cerințelor privind asigurarea calității în construcții, fără proiect tehnic ori pe baza unor autorizații nelegal emise. Odată cu dispunerea măsurii de oprire a executării lucrărilor se dispun și măsuri de conservare a lucrărilor deja executate.

Tot pentru reducerea corupției, a fost introdus caracterul public pentru documentațiile de amenajarea teritoriului și de urbanism care, odată aprobate, instituie reguli cu privire la construire atât de către sectorul public cât și de cel privat și la planificarea spațială a investițiilor publice. În plus, ordonanța introduce votul motivat al consilierilor locali, pentru eliminarea posibilității ca votul pentru aprobarea documentațiilor de urbanism să fie condiționat de primirea de foloase necuvenite.

Un element de noutate îl reprezintă stabilirea cuantumului amenzilor aplicate pentru faptele descrise ca fiind contravenții, între 10.000 și 50.000 de lei.

De asemenea, sunt detaliate responsabilitățile și faptele care constituie contravenție, între care inițierea sau aprobarea documentațiilor de urbanism care au ca scop intrarea în legalitate a unor construcții care nu au autorizație de construire sau nu respectă prevederile autorizației de construire, supunerea spre avizare sau aprobare a unei documentații de urbanism incomplete, semnarea de documentații de amenajarea teritoriului și urbanism care conțin date eronate – dacă nu intră sub incidența legii penale, aprobarea unui plan urbanistic de detaliu cu derogări de la documentațiile de urbanism aprobate, modificarea documentațiilor de amenajare a teritoriului și de urbanism de către autorităţile locale fără reluarea procedurilor de avizare și aprobare, precum și nerespectarea prevederilor referitoare la informarea și consultarea populației. Pentru evitarea conflictelor de interese, membrii comisiei tehnice de amenajare a teritoriului și urbanism constituită la nivel local au obligația ca la începerea mandatului să semneze o declaraţie pe propria răspundere prin care se oblige ca, pe perioada mandatului, să nu încheie sau să nu execute contracte de achiziții publice cu autoritatea publică locală/județeană din a căror comisie fac parte și să se abțină la vot în cadrul procedurilor de avizare în cazul în care au participat la elaborarea unei documentații depuse spre avizare la comisia din care fac parte.

Pentru accelerarea investițiilor, a fost eliminat conceptul de “aviz tacit”, care este neoperațional, și înlocuit cu o sancțiune pecuniară, în situația nerespectării termenelor de către emitenții de avize care nu respectă termenul legale.  Astfel, ISC va putea amenda instituțiile care nu emit avizele în termene legale și întârzie nejustificat investițiile. Pe de altă parte, Guvernul a aprobat prelungirea de la 12 luni la cel mult 24 de luni perioada de valabilitate a autorizațiilor de construire, interval în care solicitantul este obligat să înceapă lucrările. Noul termen era necesar pentru corelarea cu legislația din domeniul achizițiilor publice, existând cazuri în care, valabilitatea autorizației expira până la finalizarea procedurilor de achiziție publică. La rândul său, beneficiarul/investitorul are obligația de a notifica în legătură cu începerea lucrărilor autoritatea administrației publice emitente a autorizației și Inspectoratul de Stat în Construcții, inclusiv prin intermediul punctului de contact unic electronic, http://www.edirect.e-guvernare.ro/. În cazul proiectelor de infrastructură transeuropeană de transport și al amenajărilor hidrotehnice, autorizațiile de construire, certificatele de urbanism, avizele, acordurile, după caz, avizele de amplasament își mențin valabilitatea pe toată perioada implementării proiectelor, până la finalizarea lucrărilor pentru care au fost eliberate, respectiv, până la semnarea procesului-verbal de recepție finală, cu condiția începerii lucrărilor în termen de 24 de luni de la data emiterii autorizației de construire.

Planul urbanistic general și strategia de dezvoltare durabilă și integrate, parte integrantă din acesta, se corelează cu bugetul și programele de investiţii publice ale unității administrativ-teritoriale, în vederea implementării prevederilor obiectivelor de utilitate publică.

Actul normativ stabilește totodată regimul aplicat în materie de urbanism și autorizare a construcțiilor în cazul imobilelor situate în zone protejate, cu obiective specifice de conservare și reabilitare a valorilor de patrimoniu. În acest caz, modificările și completările aprobate de Guvern creează asupra acestor imobile servituți de intervenție legate de desființare, modificare, funcționalitate, distanţe, înălțime, volumetrie, expresie arhitecturală, materiale, finisaje, împrejmuiri, mobilier urban, amenajări și plantații. S-a ținut cont în luarea acestor decizii și de problemele existente la nivel practic și legislativ semnalate în cadrul atelierelor de lucru ale structurilor asociative ale autorităților publice locale precum și cele ale Asociației Arhitecților Șefi de Județe, ale Asociației Arhitecților Șefi de Municipii, ale Registrului Urbaniștilor din România, ale Asociației Profesionale a Urbaniștilor din România, Ordinului Arhitecților din România, Asociația Inginerilor Proiectanți de Structuri, la nivelul mediului universitar din domeniul urbanismului, arhitecturii și construcțiilor, mediului economic și societății civile.

http://gov.ro/ro/guvernul/sedinte-guvern/simplificari-legislative-in-domeniul-urbanismului-i-autorizarii-constructiilor-certificatele-de-urbanism-pot-fi-emise-i-in-format-electronic