News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

frunzaverde

Quote from: gruiarew on December 26, 2017, 12:36:31 AM
Nu merge corect. E undeva pe pagina lor info tren în mișcare. Noroc cu babacu' care e tot timpul cu minim 15 minute înainte că altfel îl pierdeam. În momentul când mă urcam în tren la Margina pe site ultima gară era Cliciova. Și sigur avea oprire la Făget. Deci încă o chestie ce e cvasi-degeaba.

Sistemul merge absolut ok, datele sunt scoase direct din sistemul CFR de management si control al traficului (IRIS); sunt aceleasi date folosite intern de CFR. De fiecare data cand l-am folosit sistemul a fost absolut corect, la nivel de minut (pentru timpii inregistrati, nu pentru cei estimati sau prezisi).

Ca orice alt sistem "in timp real", pot exista erori de diverse feluri, mai ales pe o linie secundara, fara centralizare electronica, unde datele trebuie raportate manual de catre impiegati, si colectarea de date se face exclusiv punctiform, in garile cu personal de miscare. Toate sistemele de tipul asta (inclusiv cele controlate prin GPS) nu au cum sa fie perfecte. Si bineinteles, timpii "albi" sunt timpi estimati sau timpi de orar, cei albastri fiind singurii in timp real.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut

Ar fi super complicat sa implementeze un fel de API si sa poata lua oricine datele brute ca sa faca o harta in timp real mai precisa si mai simplu de folosit?

frunzaverde

Quote from: Ionut on December 26, 2017, 09:53:45 AM
Ar fi super complicat sa implementeze un fel de API si sa poata lua oricine datele brute ca sa faca o harta in timp real mai precisa si mai simplu de folosit?

Extrem de simplu; problema e ca nu vor. Atat CFR Calatori cat si CFR SA/Informatica feroviara considera datele alea proprietate intelectuala, si tin la ea ultra-strict. De asta au bagat si chestii gen captcha pe mersul trenurilor (care ma enerveaza la culme)...

E o chestie absolut stupida, pentru ca, intamplator, datele si faptele (inclusiv, deci, orele de sosire si plecare a trenurilor prin gari) nu pot fi subiectul dreptului de autor.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut

#603
Atunci sa faca ei o harta usor de folosit. Gen flightradar24.com pentru avioane. E asa mare șmecherie? Sa ii zică trainradar sau radarultrenurilor să priceapă și Țața Floarea. Sa gaseasca usor trenul ei. Si sa vada pe unde e. Dacă e blocat sau nu. Si sa vada si pe mobil.

Ca pe flightradar24 pentru avioane...

frunzaverde

Quote from: Ionut on December 26, 2017, 10:07:47 AM
Atunci sa faca ei o harta usor de folosit. Gen flightradar24.com pentru avioane. E asa mare șmecherie?

Pentru ei da, din doua motive:

1. Nu au oameni capabili de asta; combinatia de salarii necompetitive si mediu de lucru neprietenos nu atrage talente, nici macar la un nivel minimal (cauta programatori si ingineri cu abilitati web de vreun an si nu gasesc; e anunt de angajare pe site);
2. Produsele publice (aplicatia IRIS de pe web, platforma de vanzari bilete online xSell-web) sunt doar niste produse secundare fata de aplicatiile real-time de management al retelei feroviare (IRIS, xSell), care sunt prioritizate. Astea folosesc alte tehnologii (sunt aplicatii desktop), aplicatiile web fiind doar niste hackuri.

Un API ar fi solutia ideala. Pentru xSELL am aflat exista un astfel de API, dar nu este public pentru ca nu implementeaza partea de tranzactii financiare (ZebraPay foloseste o intelegere de clearing). Probabil exista si pentru IRIS, dar la fel, nepublic.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

__dir

#605
^ Exact, si asta se reflecta in calitatea produsului final, nivel an 2000 cel mult.

Lipsa de API-uri exista si la firme mai mari, un exemplu din NY.

LE: O solutie ar fi un contract cu o firma externa. Un exemplu ar fi Posta (site si servicii online). O fi asa de greu la CFR?



Ionut

Sa faca proiect cu finantare europeana dacă nu găsesc oameni OK. Sa dea salarii competitive. Modernizam și noi CFR? Sau stam tot la paletă?

cristi5

Nu inteleg de ce va mirati. Sa pui informatii la dispozitia publicului e complet paralel cu gandirea functionarului roman. E parte din secretomania binecunoscuta. Ai informatii? Stai cu fundul pe ele ca nu stii cand vor fi de folos. Ca la cifrele de trafic rutier.

Daca face cineva un app (web sau nativ) mult mai bun decat CFR? Daca face in cateva luni o modernizare pe care CFR o tot planuieste de zece ani? Daca face cumva profit cu app-ul? Sa nu-i moara capra de capitalist? Ce daca le usureaza viata romanilor?

KenyaSong

La cat de antic este site-ul cfr, si la cat de prost proiectat este, mi-e teama ca e mai degraba incompetenta (cum zicea frunzaverde mai sus) decat reavointa.
La urma urmei eu am ramas surprins, uitandu-ma pe site-ul cu acea simulare, sa descopar ca datele provin de pe data.gov.ro, unde mersul trenurilor pe 2017 a fost deja incarcat, iar celelalte vechi sunt si ele acolo.

Mi se pare ca e doar o diferenta subtila intre datele fixe din mersul trenurilor si cele in timp real, asa ca probabil lipsa unui software de calitate ii impiedica sa publice datele astea.

cristi5

#609
Incompetenta si secretomania merg mana-n mana, adica de ce sa public ceva care arata incompetenta mea sau a colegilor de la "miscare"? Daca face cineva o statistica?

Dar in general eu nu am vazut pana acum nicio problema la softul CFR, nici la achizitionat bilete nici la urmarit trenuri (am verificat in gara la cateva trenuri pe care le asteptam). Chiar ma surprinde ce spune @gruiarew, si e lamuritoare explicatia lui @frunzaverde ca pe liniile secundare nu intra datele automat din centralizare in sistem, ci trebuie sa le introduca manual impiegatul de miscare.

Phenol

@frunzaverde si @cristi5: ori vorbim de liniile secundare ori de M200 in situatia actuala toate datele ce apar pe IRIS sunt introduse manual de IDM (impeghatii de miscare).

Daca va uitati atent, in fiecare gara cand trece un tren IDM sta pe peron si pe langa ca verifica trenul "ochiometric", verifica si ora exacta, care o trece in sistem.

Asta e nivelul sistemului informatic feroviar din tara.

MAV are GPS pe fiecare locomotiva, astfel au construit acest site. Aici apar si cateva locomotive si de la CFR Calatori care sunt autorizate sa circule in Ungaria. De exemplu in momentul de fata imi arata locomotiva 477-689, locomotiva de la CFR Calatori stationand in Simeria si 477-802 in Arad.

@frunzaverde: daca ar echipa fiecare locomotiva/automotor cu ERMTS, acele date ar putea fi folosite pentru crearea unui sistem similar sau ai nevoie de altceva?

cristi5

Chiar ma gandeam ca din raspunsul CFR despre centralizari (si circulatia pe un singur fir) pe Coridorul IV reiese ca centralizarile pe coridor sunt electrodinamice, deci nu prea au legatura in digital. Traiasca IDMul.

Iar de GPS pe locomotive ce sa mai vorbim...

frunzaverde

Quote from: Phenol on December 27, 2017, 10:30:17 PM
@frunzaverde si @cristi5: ori vorbim de liniile secundare ori de M200 in situatia actuala toate datele ce apar pe IRIS sunt introduse manual de IDM (impeghatii de miscare).

Eu stiam ca acolo unde exista CED sau CE (deci toate statiile care au BLA), IRIS isi ia datele de trafic direct din sala cu pupitrul de comanda - in functie de vechimea echipamentului, ori automat complet, ori cu raportare dubla unde echipamentele sunt mai vechi (nu se pune semnalul pe verde pana la raportarea in IRIS). Gresesc procedura?

Quote from: Phenol on December 27, 2017, 10:30:17 PM
@frunzaverde: daca ar echipa fiecare locomotiva/automotor cu ERMTS, acele date ar putea fi folosite pentru crearea unui sistem similar sau ai nevoie de altceva?

Si cel mai vechi echipament de blocuri din dotarea CFR (CR-1, nu cred ca mai exista in practica) poate fi (teoretic) conectata la un sistem informatic contemporan.

Sistemul de centralizare electrodinamica "stie" locatia fiecarei locomotive pentru ca "stie" (indiferent prin ce mijloace) ca sectorul de bloc X este ocupat de tren, deci poate raporta la orice moment inapoi pozitia "pe retea" a trenului. Cam asta se intampla pe luminoschemele clasice - se afiseaza pozitia in timp real a trenurilor dint-un complex feroviar.

Singurul pas mai departe e legatura intre un sistem arhaic pe relee si un server digital. Care nu e neaparat complexa, si in orice caz se poate automatiza complet - cuple analog-digital exista de cand avem tehnica digitala. UK a facut asta cu TOPS, si inca foloseste sistemul si azi. Si DB are ceva foarte similar, care interactioneaza cu echipamente de semnalizare OSJD ex-DR comparabile cu cele mai vechi echipamente BLA din dotarea CFR. Impresia mea era ca IRIS a facut in mare parte exact asta (ori prin raportare dubla manuala, ori prin comanda automata de la pupitru). Gresesc?

ERTMS-ul va simplifica intr-o anumita masura (fiind tehnologie digitala moderna la ambele capete) procesul de interconectare. Dar nu va aduce solutii imposibil de replicat pe BLA+Indusi. Iar GPS, pe un sistem "pe sine" (deci un graf fix), deja controlat si cu pozitiile in timp real cunoscute, e nenecesar.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

Asta până se va supăra cineva şi va face o aplicatie pentru Android ( care să aibă ceva utilitate ca să merite să bagi numărul trenului) care nu va mai avea nevoie de nici o dată de la CFR :) Doar pentru că imi aduc aminte cum m-a pus jandarmul acum 20 de ani să şterg pozele cu barajul de la Voineasa, pe care îl poţi vedea pe google earth în toată splendoarea.... :)

Phenol

Quote from: frunzaverde on December 27, 2017, 10:50:59 PM
Quote from: Phenol on December 27, 2017, 10:30:17 PM
@frunzaverde si @cristi5: ori vorbim de liniile secundare ori de M200 in situatia actuala toate datele ce apar pe IRIS sunt introduse manual de IDM (impeghatii de miscare).

Eu stiam ca acolo unde exista CED sau CE (deci toate statiile care au BLA), IRIS isi ia datele de trafic direct din sala cu pupitrul de comanda - in functie de vechimea echipamentului, ori automat complet, ori cu raportare dubla unde echipamentele sunt mai vechi (nu se pune semnalul pe verde pana la raportarea in IRIS). Gresesc procedura?


Admit ca nu am avut inca norocul de a vedea aceasta procedura din biroul unui IDM, insa am vazut foarte multe greseli in informatiile raportate pe IRIS (ora corecta, dar ziua trecuta gresit;  trenuri confundate sau numarul trenului introdus gresit; numarul liniei de garare introdus aiurea; ONI neraportat; sosire timpurie neraportata sau omiterea trecerii trenului prin gara).

Sunt greseli mici, nu foarte des intalnite pe care le-am catalogat drept eroare umana.

Insa inainte sa scriu mesajul de ieri am intrebat un IDM de pe M200 (Simeria - Arad), care a confirmat ca le introduce manual.

@carutasul: asta ti se poate intapla si intr-o gara din RO  :D