Termenii tehnici din construcții pe înțelesul tuturor

Started by Ionut, May 05, 2016, 10:11:58 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TibiV

Quote from: dr4qul4 on November 26, 2017, 09:09:05 PM
nu poate sa fie exact atat, dar se apropie :) SUntem totusi aproape si de nivelul marii si de latitudinea de 45
Corect, iar g=9,81 m/s^2 la o latidudine de 45 de grade.
La Poli, g este mai mare, pentru ca efectul fortei centrifuge date de rotatia Pamantului este zero.
La ecuator, g este mai mare mica, pentru ca forta centrifuga este mai mare (distanta mai mare la axa de rotatie, iar forta centrifuga este verticala, nu inclinata la 45 de grade ca la paralela 45....)
Una peste alta, greutatea aceluiasi corp masurata pe un cantar/dinamometru va fi mai mare la Pol decat la Ecuator.
Nu se va intampla asta pe o balanta, care compara o masa data cu o masa etalon. Iar masa etalon sufera acelasi efect.

Vice33,
AdrianB1 are perfecta dreptate.

O greutate de 77,55 daN inseamna ca masa este de 79 de tone. (79,05 tone, cu ceva mai mare precizie).

Chestia aia "Relația 1 kg = 1 daN este validă și acceptată de disciplinele de specialitate de la facultățile cu profil tehnic, așa încât voi vă încurcați undeva de vă dă greșit..." o fi valida la universitatile cu profil tehnic de inginerie electrica/nanotehnologii/agricultura/silvicultura
Unde diferenta dintre 9,81 si 10 poate fi neglijata. (O diferenta de 1,9% nu este neglijabila nici in business, cand calculezi rata de profitabilitate... Acolo 1,9% poate fi o chestiune de viata si moarte...)

Dar in ingineria tehnica "reala", diferenta NU poate fi neglijata.
Imagineaza-ti cam unde ar ajungele rachetele celor de la NASA daca ar "rotunji" senini g-ul la 10...  O:-)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

perfidus

@TibiV, esti in eroare aici.
g nu depinde de rotatia pamantului ci doar de distanta pana la centrul acestuia (raza pamantului). Vezi legea gravitatiei.
E ceva cu rotatia, dar indirect. Raza e mai mare la ecuator datorita rotatiei, de unde rezulta ca g scade la ecuator si e maxim la poli.
Verifica in orice carte de fizica sau astronomie.
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

TibiV

Este adevarat si ce spui tu cu "marul turtit" care este Terra.
Dar asta (raza mai mare la Ecuator) este doar inca o zecimala dupa zecimala fortei centrifuge...

Greutatea este o forta iar "g" este acceleratia imprimata asupra unui corp de atractia gravitationala a Pamantului, data strict de masa Pamantului.
Forta centrifuga nu are nici o legatura cu masa corpurilor, ci doar cu raza si viteza de rotatie. Si Fc este o forta cu sens opus G.
Este foarte mica fata de G, dar clar masurabila si care duce la la reducerea g cu gat esti mai aproape de Ecuator...

Crede-ma, am fost foarte bun la fizica. Fizica Newtoniana, nu ma bag la nucleara si cuantica... ;)

Mai verifica si tu in cartile de fizica...
Vei afla ca "g"-ul este mai mic la Ecuator si mai mare la Pol, unde nu avem nici o "centrifuga".
(De fapt, g-ul de la pol poate fi considerat cel "natural" al planetei, nedistorsionat...

Iar daca ti se pare ca rotirea Pamantului si "centrifuga" sunt nesemnificative, cauta raspunsuri despre forta Coriolis...
Evident, primele observatii (in urma cu 400 de ani) au plecat de la "abaterea" tirurilor de artilerie.
Astazi stim ca si musonii sunt dirijati de ea...
Desi nu resimtim rotatia Pamantului, ea are efecte reale, chair daca nu mereu observabile...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

perfidus

Quote from: TibiV on November 26, 2017, 10:24:12 PM
[La Poli, g este mai mare, pentru ca efectul fortei centrifuge date de rotatia Pamantului este zero.
La ecuator, g este mai mare, pentru ca forta centrifuga este mai mare (distanta mai mare la axa de rotatie, iar forta centrifuga este
Vezi ce ai scris aici. Si scoate viteza de rotatie a pamantului din ecuatia lui g.
QuoteLegea Atracţiei Universale: Între oricare douã corpuri existã forţe de atracţie gravitaţionale direct proporţionale cu masele corpurilor şi invers proporţionale cu pãtratul distanţei dintre ele
Masa fiind fixa, G este proportional cu g. Ce vrei tu sa arati este ca ce masori cu un cantar nu este chiar G ci ar trebui sa aplici si o corectie legata de centrifuga. Dar e neglijabila acea corectie fata de diferenta data de raza pamantului (cca 20km in plus la ecuator)
Fiind o discutie mult prea neinteresanta pentu restul eu renunt.



Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

TibiV

Quote from: perfidus on November 27, 2017, 12:27:18 AM
Vezi ce ai scris aici. Si scoate viteza de rotatie a pamantului din ecuatia lui g.
Viteza de rotatie a Pamantului nu face parte din calculul lui g.
Influnteaza valoarea lui g in functie de latitudinea la care te afli.

Dar renunt si eu, se pare ca este o discutie prea tehnica/fizica...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Europiu

OK, baieti, time for a break. A fost interesant de urmarit discutia, pentru cei care chiar sunt interesati recomand articolul de pe Wiki, este cat se poate de corect: https://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_of_Earth

Quote
In combination, the equatorial bulge and the effects of the surface centrifugal force due to rotation mean that sea-level effective gravity increases from about 9.780 m/s2 at the Equator to about 9.832 m/s2 at the poles, so an object will weigh about 0.5% more at the poles than at the Equator.

@TibiV: nu stiam (dar se poate sa ai dreptate) ca musonul sa fie influentat de forta Coriolis. Dar alizeele cu siguranta. La fel si faimoasa erodare asimetrica a malurilor raurilor sau, pentru ca tot suntem la infrastructura, a sinelor de cale ferata. :)
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

TibiV

Alizeu, muson, orice miscare mare de aer este influentata...
(Nu sunt meteorolog si nu stiu exact care cum se numeste... ;) )

Dar stiu sigura ca uraganele din emisfera nordica se rotesc intotdeauna in sens trigonometric, iar cele din emisfera sudica in sens orar...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Vice33

La facultate se acceptă și se folosește această relație de calcul care este acoperitoare și mulțumitoare. Dimensionarea se face oricum ținând cont de coeficienți de corecție așa încât repet, o eroare de 1,8% e acceptată.


Am vrut doar să exemplific această relație de calcul având în vedere că în construcții eforturile și forțele aplicate unui obiect se exprimă în kN respectiv kN•m


mastereve

Mai spun o data ca poate nu s-a vazut mesajul meu de mai sus. Langa Carefour Orhideea se ridica 3 blocuri de birouri (de catre Porr ca si cosntructor) si pot sa va garantez ca au armat si au turnat toata iarna trecuta, zi si noapte, la temperaturi de -10 grade.

Va pot atasa si un link catre un time-lapse
https://www.youtube.com/watch?v=0DeDzSO6Idk

Daca nu e ok ca am pus link, il pot sterge. Dar puteti vedea cum se lucreaza in conditii de iarna foarte avansata.

TibiV

Link-ul este chiar OK.

Dar nu a spus nimeni pe aici ca nu se poate, s-a spus doar ca ar fi costuri prohibitive.
Betonul trebuie aditivat, iar acolo unde il torni trebuie sa creezi niste incinte incalzite pentru ca nu este suficient sa aduci de la statia de betoane, la pranz, beton la 10 grade Celsius si sa il torni cand afara sunt 4-5 grade, dar noaptea sa coboare la -5... Trebuie sa ii asiguri +5 grade pana la finalizarea reactiei...

Asa au facut de exemplu la podul Mihai Bravu din Bucuresti, dar nu am mai pus pozele - vedeai doar niste folii peste pod si afirmatia mea ca sub foliile alea sunt niste "tunuri cu aer cald"...

Un inestitor privat poate accepta o crestere a costurilor unei cladiri de birouri cu (sa zicem...) 3-4% pentru a termina cu 6 luni mai devreme, pentru ca va acoperi costurile respective din chiriile incasate pe cele 6 luni suplimentare de functionare.
La CNAIR nu este cazul. Nu poate scumpi rovinieta "pentru ca am facut niste lucrari iarna"...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GrmmrNzi

#146
Quote from: staude6 on April 24, 2018, 10:10:41 AMTe rog sa ma lamuresti si pe mine, exista in dex cuvantul "parapet"? Daca da, ce inseamna? :)
https://dexonline.ro/definitie/parapet
PARAPÉT, parapete, s. n. 1. Perete (de înălțime mică) din piatră, lemn, metal etc. care servește la delimitarea teraselor, a podurilor, a marginilor unei șosele etc. [...]

PS: s.n. = substantiv neutru, adică două parapete...

cristi5

#147
Cred ca a mai fost discutia asta de vreo 5 ori pe forum, se poate afla cu functia Search din dreapta sus.

Putem conceptualiza doua abordari ale limbii: normativa (cum dicteaza academia) si performativa (cum vorbeste poporul). Tarile anglofone si scandinave o practica pe cea din urma si va garantez ca merge foarte bine. Cand apare un cuvant nou, hop cu el in dictionar, dupa o scurta dezbatere.

In schimb asta normativa... Ce sens are sa tot cream conflicte punand lumea la punct... Esential e sa se construiasca infrastructura care salveaza vieti, indiferent cum le zice elementelor sale.

Imi place foarte mult abordarea istoricului (extrem de critic la adresa istoriografiei gen "mandri ca suntem romani", aia pe care o buchisim toti la scoala) Lucian Boia. Vi-l recomand cu caldura.
http://www.contributors.ro/cultura/romania-lui-%E2%80%9Eca-si%E2%80%9D-mic-studiu-de-sociologie-a-inculturii/

In incheiere as dori sa citez doi clasici in viata:

QuoteDaca nu-ti place cum scriu, nu citi
(rocklee)



QuoteSi non ti piace commo juocco io, non ti guarda
(Zlatan Ibrahimovic in conferinta de presa catre un ziarist italian care a facut spume la gura si a raspuns tipand ca jucatorul e obraznic)

Probabil ca nu am scris corect in italiana dar ... zic si io ce-o zis Zlatan si, nu in ultimul rand, rocklee.

vancouver

Quote from: Daniel_I on May 27, 2018, 01:50:35 PM
Oamenii paianjeni. Tot respectul !


Powered by API/PUM imgur uploader

Nu-i nici un respect, e bataie de joc maxima. Fata de cele mai elementare reguli de protectia muncii. Oamenii aia nu sunt acolo ca sa-si riste viata, ci ca sa faca un ban pentru ei si familiile lor. Unii dintre ei sunt inconstienti, dar conducerea santierului nu trebuie niciodata sa permita asa ceva, nu mai vorbesc de inspectia muncii. Suntem inca in epoca de piatra a protectiei muncii, iar faptul ca exista oameni care apreciaza asa ceva completeaza tabloul catastrofei in care se afla respectul fata de viata individului in Romania.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

Daniel_I

Mr Vancouver, nu știu cum îți dai seama dumneata dintr-o poză că nu se respectă protecția muncii pe șantier. De unde sti că nu erau asigurați cu chingi? Îmi arătăm respectul față de niște oameni care își asumă un risc in meseria lor, și nu unor oameni inconștienți cum i numești tu...

On The Road