Termenii tehnici din construcții pe înțelesul tuturor

Started by Ionut, May 05, 2016, 10:11:58 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Quest

Multumiri Alecu, Bogdix. Chiar va rog daca puteti sa exemplificati pe lucrari concrete, din experienta pe care ati acumulat-o.
Am inteles provenienta costurilor de accelerare, dar imi pastrez feelingul ca termenele sint prea lejere ptr unele loturi cu grad de dificultate redus. TL2 si LD2 sint asemenea cazuri.
Common sense will get you far !

bogdix

Pe TL2, LD2 şi defapt pe toate contractele de autostrăzi licitate de CNADNR pe A1 începând cu 2009, termenul a fost fix: 6 luni proiectare + 24 luni execuţie (FIDIC Galben-urile).

Este evident că din punct de vedere al dificultăţii nu se pot compara TL1 (unde UMB a "mărşăluit" într-un an şi jumătate fără să se forţeze exagerat) cu LD1 (unde şi Tirrena Scavi a "mărşăluit" într-un an şi jumătate, dar forţând la limită): TL1 are 9,5 km, 4 poduri de 1 deschidere şi cred că 6 overpass-uri, cu lucrări de terasamente de mici volume,  iar LD1 are 27,6 + 10,5 km (A1 şi A6), cu 14 overpass-uri (inclusiv podul metalic de cf peste A6), cu vreo 6 poduri (dintre care 2 de peste 100 m), cu terasamente de cca. 5 milioane de metri cubi. Plus că Tirrena a "păstrat ritmul" (îmi place cum sună în engleză: "kept up the pace") şi pe TL2, un lot oarecum asemănător cu TL1, dar puţin mai lung (de 2,5 ori) şi a terminat în sub 2 ani de execuţie.

Ca concluzie, asta e una din consecinţele "preţului cel mai mic". Poate ar fi fost o variantă să introducă o formulă de calcul la licitaţie, în care şi "durata de execuţie" să fie criteriu de atribuire. Nu dezvolt, că s-a mai discutat despre imposibilitatea legală dintr-o perioadă anterioară de a introduce ca şi criterii de atribuire la licitaţii publice alte criterii decât "preţul cel mai mic".

PS: LD2 nu e f. simplu cum pare. Ia în considerare şi secţiunea E (km 47+090 - km 56+220). Nu degeaba e "preţuită" la 40% din valoarea contractuală.

Ionut

Mi se pare fantastic cum reusiti sa faceti offtopic prin comentarii foarte bune. Asta este thread pentru explicarea termenilor din constructii, nu inteleg de ce discutam ce trebuie sa discutam pe A1. Iar pe A1 discutam balarii.

TibiV

Dar nici nu te lasa inima sa stergi postari atat de bune...:)
Si bine face ca nu te lasa !...
:cheers:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

teea

@bogdix : logica Clientului, atunci cind lanseaza 3 contracte simultan (exemplu LD sau ST) este ca acestea sa se si termine in acelasi timp. Altfel, nu se justifica o investitie mare, pe un un astfel de coridor. Oricare din aceste contracte se poate termina intr-un timp contractual, de 1-1,5 sau 2 ani, doar in conditiile in care dai Constructorului un teren liber de sarcini si fara alte obligatii ale Clientului. Constructorul isi va dimensiona bugetul ( personal, resurse, etc) sa se inscrie intr-un astfel de Contract.Din pacate, la noi galbenul sau rosu au devenit orange...
Sa gindesti este dificil. De aceea, majoritatea oamenilor doar judeca ! Carl Gustav Jung

TibiV

Am crezut ca nu vad bine...

Imi explica si mie cineva ce inseamna "şape elicopterizate"?!?!...  :o
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Ionut


yetiman

#52
Doar ca asa arata elicopterul pentru sape:



Si nu e o gluma. Vezi aici http://www.sape-elicopterizate.ro
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

TibiV

Quote
DOTARE TEHNICA: pompe Turbosol pentru  pregatirea si pomparea sapei pe etaje, elicoptere de finisat betonul, aparatura laser pentru masurarea suprafetelor si verificarea  cotelor, ...

Pentru mine elicopterul arata total diferit... Dar probabil ca 15 ani de aviatie m-au "pervertit"... ;)
Dar tot nu inteleg foarte bine cum finiseaza betonul "elicopterul" lor...
In fine...
Mare este "gradina terminologiilor"... :)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pasadia

#54
Oh, dar termenul e vechi... Cred ca il stiu de vreo 8-10 ani deja. Aceasta tehnica, acest aparat este folosit in mai toate spatiile mari (comerciale, industriale), dar mai nou e la moda si in proiecte mici (case de 100mp de exemplu).

alecu26

Pai paletele alea se învârt toate la aceasi cota și finisează betonul. Aparatul ăla aproape ai impresia ca plutește pe beton. Ca și acele nave  cu perna de aer.
Drumurile noastre POATE;

paulmare

Pai asa si e
Doar ca in engleza aparatul ala e "power trowel"
adica ceva de genul sapa mecanizata ar fi mai corect
Numai ca si cei care fac sape mecanizate, le fac prin "elicopterizare" :)

TibiV

In mod sigur primul  "Dorel" din Romania care a primit scula asta sa lucreze cu ea, s-a laudat "mama, ce elicopter mi-ati dat!"...
Si asa i-a ramas numele... :lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Beowulf

Ce inseamna Drum TransRegio? Din articolul de mai jos, care prezinta modernizarea unui drum la standard de TransRegio, inteleg ca aceste drumuri vor avea 4 benzi , cite doua pe sens(deci 2x2) dar spre deosebire de drumurile expres vor avea si intersectii la nivel... cam asta ar fi principala diferenta. Gresesc?

http://adevarul.ro/locale/targoviste/transregio-chindia-titu-baldana-targoviste-sinaia-sanse-uriase-primi-finantare-reabilitat-1_57e35fa95ab6550cb8e09083/index.html
Ordinea prioritatilor:
A1: Bucuresti-Nadlac;  A3: Bucuresti-Bors;  A10: Sebes-Turda;  A0+DNCB: Centura Bucuresti; A8: Tg Mures- Ungheni; A12+A14: Calafat-Craiova-Pitesti-Tirgoviste-Ploiesti-Buzau-Braila; A6: Lugoj-Calafat; A7+DN(2X2): Botosani-Focsani-Slobozia-Calarasi.

dr4qul4

Nu cred ca stie nimeni ce inseamna TransRegio, EuroTrans sau macar drum Expres. Inca nu exista normative pentru asa ceva.
Ce pot sa-ti spun e ca Baldana-Titu si Baldana-Targoviste sunt planificate pentru a fi dublate pe amplasamentul actual, exact cum s-a intamplat cu Chitila-Baldana.
De unde stiu asta? Simplu. Trec destul de des pe acolo incat sa observ ca toate gardurile au fost retrase, toate constructiile noi sunt ceva mai in spate si cele vechi au cam disparut.
In plus la primarul din Contesti a pus tuia in ghiveci in loc sa planteze pomi iar pista-trotuar este la distanta apreciabila.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024