[CJ] PMUD Cluj-Napoca

Started by StefanCelMare, December 23, 2015, 05:06:27 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

aemil

Rog moderatorii sa mute postul in PMUD Cluj-Napoca daca este cazul. Nu am putut da reply topicului.

Urmaresc peundemerg.ro de cel putin 3 ani, constant (mai mult sau mai putin zilnic), in mare parte pentru noutati in legatura cu constructia de
autostrazi in Romania dar si legat de modernizari / proiecte in infrastructura feroviara (marea pasiune din copilarie) si nu numai.

Locuind in Cluj de cativa ani deja, am ajuns sa fiu mai mult sau mai putin la curent cu majoritatea proiectelor din comunitate. Prin articolul de mai jos*, vad ca reintra periodic in discutie posibilitatea constructiei unei linii de metrou in oras. Oricat de utopic ar suna, ar putea fi o rezolvare a unor probleme ale traficului din oras (nu sunt sofer, ma bazez in cea mai mare parte pe transportul in comun).

De la idee pana la implementare vor fi cativa ani, insa cred ca am o idee pe care vreau sa o impartasesc si eventual sa (re)deschidem o discutie constructiva cu care ne-am putea adresa celor cu putere decizionala din oras / judet.

Tinand cont ca axa principala in Cluj este Est-Vest (Floresti - Cluj - Apahida), avem urmatoarele puncte generatoare de trafic pentru o eventuala linie de metrou sustenabila in oras / zona metropolitana. 

- aeroportul
- zone (ceva mai) industriale in zonele Muncii / Aeroport / Apahida
- cele 2 malluri, Vivo (Floresti) si Iulius (zona Gheorgheni)
- cartierele Manastur, zona Hasdeu, Centru, birourile din zona centrala, Marasti
- zonele rezidentiale din Floresti / Apahida

O rezolvare ideala a problemei ar putea fi o linie suburbana de tren, asemanatoare celor din jurul Stockholmului/Osloului**, in care trenul si metroul se completeaza reciproc. In Cluj, avand in partea de est a orasului linia de tren care se prelungeste spre Campia Turzii / Dej, poate fi inceputul unei coloane vertebrale pe care transportul in comun se poate dezvolta.

O eventuala modernizare (nu completa) a caii ferate, astfel incat viteza sa poata creste si sa devina rentabila linia, ar putea fi un inceput.

Intr-o prima faza, ceea ce imi trece prin minte ar putea fi urmatoarele lucruri.
- chiar daca transportul in comun nu inseamna sa ai autobusul/tramvaiul/troleul la scara, incepand dinspre Est putem face urmatoarele
1. Amenajarea unei noi statii de tren in Apahida, mai apropiata de blocurile noi / zona rezidentiala, dupa triunghiul creat de bifurcatia Campia Turzii / Cluj / Dej, si anume in zona Penny Market / partea 'centrala' a comunei.

2. Amenajarea unei statii de tren in zona aeroportului cat si a unui pasaj subteran prin care se poate ajunge atat pe Traian Vuia cat si mai departe in Aeroport (direct in terminal), astfel incat neparasind subteranul, cu ajutorul unor benzi rulante, cineva sa poata parcurge intreaga distanta calea ferata - aeroport intr-un timp rezonabil. In zona sunt niste depozite, insa subteranul ar putea fi valorificat, asemanator zonei garii si noului pasaj construit (poate putin fantezist, insa semnificativ mai ieftin decat a crea o alta legatura aeroport/calea ferata)

3. Amenajarea unei noi statii in zona podului IRA / capat Marasti.

4. Amenajarea unei statii si pe celalalt sens al caii ferate in zona Fabricii / Clujana si/sau unei statii in zona strazii Fabricii de Zahar / Rasaritului. In acelasi moment, tinand cont de un posibil flux de calatori care ar putea cobora in zona, cresterea frecventelor/noi linii de autobus ar putea fi introduse intre Muncii via Fabricii, aducand pasagerii in zona Pietei Marasti, pentru a avea acces mai facil la liniile din oras ale CTP. Pe de alta parte, in directia cealalta este linia de tramvai care ar putea facilita accesul in/din directia Manastur.

5. Amenajarea unei statii in zona Tetarom.

6. Amenajarea unei statii in zona de nord a comunei Baciu, astfel incat Baciu sa poata fi deservit de 2 statii, aflate la cele 2 intrari ale comunei (Baciu N si Baciu Triaj).

In acest fel am putea rezolva o parte a problemei. Conectivitatea orasului cu aeroportul prin 'trenul suburban' care ar putea porni din zona Mera/Aghires si sa ajunga pana in Apahida / Jucu (diferite frecvente pentru statiile finale mai indepartate). Astfel ajungem sa avem urmatoarele statii pe parcurs, luand ca si capat Baciu si Apahida
- Baciu N* / Baciu Triaj / Tetarom* / Cluj Napoca / Clujana / Rasaritului / IRA / Aeroport* / Dezmir / Apahida / Apahida N*

Cu toate ca zona Baciu/Apahida nu este atat de dezvoltata precum e Florestiul, zonele ar putea creste datorita conexiunilor rapide cu transportul in comun si in acest fel sa fie dezvoltate noi zone rezidentiale neafectate de frica de a nu avea cu ce sa vi in oras.

In a doua faza ar putea fi implementat proiectul unei linii de metrou Floresti - Cluj - IRA* in asa fel incat zonele importante ale orasului sa fie conectate la linia de metrou cu eventuale statii in Floresti (ideal ar fi cel putin 2 statii in comuna) astfel incat sa avem urmatoarele
- Floresti 1 - Floresti 2 - Billa Manastur - Calea Manastur - Hasdeu/inceput Clinicilor/Platinia - Memorandumulu/Primarie - Regionala/The Office - Piata Marasti - Parc Aurel Vlaicu - conectand linia in suprateran la calea ferata spre aeroport/Apahida.

- imbunatatirea conexiunilor N-S in oras astfel incat majoritatea liniilor CTP sa lege cartierele la lina de metrou / tren suburban

- lasand in capatul dinspre Floresti posibilitatea de a scoate linia in suprateran si continuarea viitoare spre Gilau/Luna de sus, astfel incat costurile viitoare sa nu fie atat de mari precum cea initiala de a construi linia de metrou in oras prin centrul vechi.

- exista oricand posibilitatea de a face niste statii putin mai adanci in oras astfel incat diferentele de nivel dintre centru/Manastur sa nu fie atat de vizibile. Exista linii destul de adanc ingropate, vezi Budapesta, Stockholm.

- argumentul cum ca nu ar exista suficienta cerere astfel incat linia de metrou sa nu fie rentabila nu cred ca ar sta in picioare, tinand cont ca Oslo-ul ca oras nu este prea mare, insa investitiile lor in liniile de tren suburban, metrou, tramvai, autobus, cu un mers foarte bine la punct si utilizarea lui teoretic dovedesc contrariul. Da, nu avem aceeasi putere de cumparare ca norvegienii, dar nu despre asta e vorba.

Un defect al metroului/trenului suburban in Cluj ar fi ca unele zone nu ar putea beneficia de acest mod de transport (vezi Zorilor, Gheorgheni) fara mari sacrificii datorita reliefului. Insa Zorilor ca si cartier nu se afla pe traseul de naveta a unei mari parti a populatiei zonei metropolitane, acelasi lucru fiind valabil si pentru Gheorgheni. Insa, dezvoltarea ulterioara a unei linii spre noile zone din Sopor, Borhanci, ar putea fi (intr-un viitor foarte indepartat) posibile urmarind traseul strazii Brancusi ca mai apoi sa fie ori scos suprateran, ori sa aiba parte de niste statii mai adanci.

Insa nu consider imposibila constructia unei linii de metrou pentru a facilita accesul in oras, zona metropolitana si dezvoltarea ulterioara a altor zone acum lasate la o parte.

Oferirea unor 'incentives' celor ce folosesc transportul in comun, il poate face putin mai atractiv.
Consider totodata ca e nevoie de o discutie bine argumentata, studiata, intr-un orizont de timp de 10 ani, pana la aplicarea ideii. Insa pana atunci prima faza ar putea fi destul de usor implementata, astfel incat sa folosim calea ferata in oras.

Vazusem la un moment dat o idee a unui tunel pe sub Hoia pentru a ajunge cu un tren in Floresti, insa ar limita dezvoltarea ulterioara a orasului. As fi pus linkul, insa nu l-am gasit.

Imi cer scuze in cazul in care nu e locul potrivit pentru idee. Sunt totodata constient ca planul de mobilitate urbana nu poate fi schimbat peste noapte astfel incat unele idei sa fie puse macar pe hartie, ceva mai mult decat stadiul de idee. Asemenea "master planului".

O seara faina!

*Link: http://ziuadecj.realitatea.net/administratie/metrou-la-cluj-specialist-ideea-nu-este-absurda-dar-atentie-la-dealuri--158577.html
**Harta metro/tren Oslo: http://68.media.tumblr.com/tumblr_ltzunzPSx91r54c4oo1_1280.jpg
**Harta metro/tren Stockholm: http://www.mappery.com/Stockholm-Metro-Map
*** (evident, la o scara mai mica - am luat ca exemplu Stockholmul sau Oslo pentru ca sunt zone prin care am fost, utilizat transportul in comun si admir determinarea nordicilor pentru a facilita mobilitatea)

aemil

o schita (rudimentara) a cum ar putea arata trenul - metroul - tramvaiul prin Cluj. Unde trenul e cu negru. Metroul rosu si tramvaiul galben.
statiile si distantele intre statii sunt mai putin accurate, insa ideea initiala mi-a fost sa incerc sa integrez si liniile de autobus spre principalele cartiere.

bucla dintre The Office si Piata Marasti ar putea fi un fir de-o parte si de alta a bisericii Sf. Petru.



also, daca configuratia strazilor nu permite fir dublu prin partea centrala a orasului, constructia firului V - > E, ar putea fi o idee urmand traseul strazilor Clinicilor - Napoca - Dorobantilor - Piata Marasti iar firul E - > urmand Piata Marasti - Blvd. 21 Decembrie - Memorandumului - Calea Manastur, urmand ca statia comuna sa fie la intrarea pe strada Clinicilor.

am folosit urmatorul site in cazul in care cineva este curios :)

http://beno.org.uk/metromapcreator/

ciprebbe

Dpdv financiar nu se renteaza o linie de metrou la polulatia Clujui si a reliefului. Cand vorbim de tari nordice trebuie sa ne uitam si la pib-ul pe locuitor. Nu ne putem compara cu ei.
Astfel de proiecte se pot implementa in zona Clujului dar orizonul e dincolo de 2040.
Varianta cu CF s-a tot discutat insa CFR-ul e mai rau ca un stat in stat si nu te lasa.
Si mie personal imi plac astfel de idei insa suntem departe , foarte departe de asa ceva. Ca exemplu nu suntem in stare sa bagam 2 cabluri prin parcarea aeroportului sa prelungim linia troleului 5 pana la terminale si sa cumparam 6 trolee incapatoare cu spatii pentru bagaje si sa facem linie express(chiar si cu tarif dublu la bilet).  Un proiect simplu care s-ar putea implementa in cateva zile.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

Bogdan_Cluj

^^^
Si eu ma tot gandesc (on and off) la acest topic, si cam la ceeasi concluzie am ajuns si eu:
Trenul - investitii relativ mici pentru a-l transforma in axa centrala de deplasare Baciu-Apahida (si cu continuarile lor Nadaselu (A3) dupa Baciu si Jucu (parc industrial) dupa Apahida).
Iar in zona unde nu ajunge trenul, investitie intr-un metrou. (Ira-Floresti).

Am trecut cateva dintre aceste idei aici: https://clujeuropean.com/2016/11/05/tren-metropolitan/

Cred ca imaginea cu tunelul pe sub Hoia de aici o aveai, sau tot de pe forum (sunt linkuri in linkul de mai sus, dar e tot aici pe threadul de PMUD pe prima pagina, postarea lui StefanCelMare). Din pacate (mi s-a explicat pe threadul de tuneluri feroviare (vezi incepand de aici)) ca diferenta de nivel duce costurile acestui proiect mult prea sus.

Cat despre Gara de la Aeroport mi-a spus cineva ca se lucreaza la un proiect pe bani europeni si ca este aproape finalizat proiectul. Primaria detine cateva dintre depozitele despre care vorbeai tu, si ca vor sa faca acolo un mini-parc, gara si pasaj suprateran peste drum (de la gara/parc pana la aeroport).

Ai aici cateva informatii adunate: https://clujeuropean.com/2016/11/04/aeroport-gara-cfr-la-aeroport/



Dar cum zice ciprebbe, atata timp cat MT (prin CFR) nu isi doreste acest lucru, si nu are un management deschis inspre a ajuta zona metropolitana Cluj, nu se prea poate face mare lucru. Iar in contextul politic actual .... nu mai zic nimic.

transporter

Eu sunt mai nou pe forum, nici nu sunt specialist, pun doar si eu niste intrebari de afon. Am vizitat de mai multe ori Palma de Mallorca, un oras de dimensiunea Clujului ca si populatie. Ei au construit o linie de metrou intre 2005 - 2007 la un cost de 312 milioane euro (sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Palma_Metro).

Ok, probabil datorita turismului din zona Palma este mult mai puternica financiar ca si Clujul. Insa daca accesam fonduri europene plus intindem constructia pe cativa ani (stim bine ca la noi aceste proiecte nu dureaza doar 2-3 ani) nu este oare posibil totusi sa construim macar o linie de metrou ? Orasul e tot mai aglomerat si largirea strazilor nu mai este o optiune. Insa un metrou ar scapa orasul de cateva zeci de mii de masini. Doar din Floresti intra zilnic cateva mii de masini in oras daca nu zeci de mii.

Eu as vedea un asemenea proiect viabil pe un termen mediu spre lung. Intr-o prima faza legarea Florestiului printr-o linie de metrou de centru si de aeroport iar intr-o faza a doua extinderea liniei de metrou spre Gilau si/sau Apahida. Si de asemenea mai cred ca trebuie sa incepem proiectul ACUM pentru ca oricum pana va intra primul muncitor in santier vor trece cel putin 10 ani. Dar in acest timp putem face studiu de fezabilitate, putem sa ne facem o idee pe unde vrem sa facem metrou, cat ne va costa, etc.




dragos76

Problema nu e doar cu costurile de construcție, ci și cu cele de mentenanță. Orașul (respectiv zona metropolitană) nu e chiar atât de mare și dinamic ca să adune un număr așa mare de oameni la metrou.

Ca și cipree, sunt de aceeași părere, că deocamdată visăm cât timp sunt chestii semi banale care nu se fac, și care cu costuri (în bani și timp) infime ar aduce îmbunătățiri substanțiale. Ok, e bine să ai și gândire în perspectivă, vizionară, dar mi se pare că deocamdată suntem ca un bolnav grav, la care trebuie să te gândești cum stopezi rapid o infecție, mai apoi te poți gândi și ce plan de recuperare faci, pe termen lung.

cristi5

#51
Eu continui sa cred ca un tren metropolitan usor (si nu CFR!) prin albia Somesului ar fi mult mai ieftin decat orice metrou ingropat, plus ca
- trece f aproape de centru
- nu necesita exproprieri

Etc...
Precedent: Stadtbahn la Viena construit in sec XIX, actualul U4, prin valea Vienei, cu debit maxim mult mai mare ca Somesul

Sunt multe indicii ca Clujul va continua sa creasca, si la un moment dat presiunea traficului cred ca va depasi nevoia de agrement pe malul raului (si nu e sigur ca trenul o exclude, vezi Stadtpark la Viena). In plus e plin de natura in jurul orasului, si va fi la cateva ore pe A3...

transporter

Dezavantajul trenului prin albia somesului este ca practic ii reduci foarte mult catchment area. Centrele cartierelor Manastur si Marasti vor fi practic destul de departe de eventualele statii ale acestui tren. Asta va reduce numarul de oameni care il vor folosi. Dar la o adica e tot o solutie mai buna decat nimic.

Revenind la metrou, sigur aveti dreptate ca se pot face lucruri mult mai simple atat ca bani si ca timp. Si ar trebui facute, inclusiv cel cu exemplul liniei de troleu la aeroport. Acelea ar trebui sa fie solutiile pe termen scurt, solutiile pentru urmatorii 10 ani. Insa metroul ar trebui sa fie solutia pentru perioada de dincolo de 10 ani. Daca ati umblat prin Cluj sigur ati vazut cum rasar constructii pe orice petec de pamant care este inca liber. La viteza curenta de dezvoltare a Clujului in 10-15 ani vom avea nevoie de metrou si ar fi bine sa ne pregatim de pe acum cu proiectul.

Bogdan_Cluj

Legat de aceasta discutie ... ati vazut cate macarale sunt in zona Iulius Mall? Eu am numarat astazi 9. Acea zona in maxim 7-8 ani o sa fie plina de cladiri de birouri si rezidentiale. Similar se intampla si pe axa centrala, atat in zona Platinia si zona Office (plus viitoarea Filarmonica). Ca sa nu mai vorbesc de ce vor sa faca in zona parcului CFR. Si blocul de 25 etaje de la iesirea spre Floresti.
Clujul se dezvolta, si se pare (nu intru in discutia daca e bine sau rau amplasarea) multe cladiri mari (deci numar mare de persoane) se fac "in zona centrala". Fluxul de oameni o sa explodeze in perioada urmatoare. De toate aceste lucruri trebuie tinut cont si dezvoltat un sistem de transport cu o capacitate adecvata.

Unde incerc sa bat?
Axa centrala (cel putin aceasta) trebuie sa aiba o capacitate marita. Locatia "aceste axe centrale" in mintea mea este pe axa curenta a semafoarelor sincronizate (Office, Sora, Primarie, Platinia, Bila). Nu cred ca Somesul sau linia de cale ferata ajuta in aceasta zona, doar pana la "marginea ei". Ca e tramvai, ca e metrou, ca e zeppelin, nu stiu, dar "ceva" trebuie facut, iar acel ceva trebuie inceput "de azi" daca vrem sa fie gata cand traficul se va bloca de tot.

Specialistii trebuie sa se puna de acord, iar politicul sa tina cont de parerea lor si sa demareze faza pregatitoare (PSF, SF, etc).

dragos76

Oare nu e suficientă soluția transportului clasic de suprafață?
Concomitent, normal, cu soluții cum ar fi:
- centura ocolitoare sud (și eventual prelungirea ei de la Cora la Florești-A3-Gilău)
- linii dedicate pentru transport public cam pe toată axa est-vest, inclusiv poate pe o rută nouă prin Florești.
- centre park&ride la lmita orașului

Bogdan_Cluj

Primăria se grăbeşte să depună proiecte pe fonduri europene.

- Primăria poate, în sfârşit, depune proiecte pe axa 4 a Programului Operaţional Regional.
- 45 de milioane de euro, sumă nerambursabilă, ar urma să fie dedicată Clujului pe axa 4, dedicată polilor de dezvoltare.
-- 10 tramvaie noi (adunate la cel 4 existente + cele 6 licitate recent = 20)
-- 20 troleibuze  (adunate la cele 20 existente = 40)
-- restul de bani autobuze electrice (adunate la cele 11 din fondurile elvetiene la care licitatia este in curs de finalizare sau chiar finalizata)

detalii: http://ziuadecj.realitatea.net/administratie/start-primaria-se-grabeste-sa-depuna-proiecte-pe-fonduri-europene-care-este-prima-tinta--161954.html

Bogdan_Cluj

Primăria și CTP Cluj au solicitat USAMV să mute un gard, ca să se poată reloca o stație de transport în comun

Este vorba despre statia de langa strada Marginasa, langa Platinia.

http://ziuadecj.realitatea.net/administratie/o-mana-de-ajutor-pentru-manastureni-usamv-muta-gardul-ctp-muta-statia--162096.html

Bogdan_Cluj

[...]"În această direcție vom face o bandă dedicată mijloacelor de transport în comun de la Biserica Sf. Petru până la Primărie. În data de 21 august vom da drumul circulației pe această bandă dedicată. Cu siguranță că mijloacele de transport în comun vor ajunge mai repede decât cei care folosesc mașina personală."[...]

http://www.monitorulcj.ro/actualitate/59611-realitatea-din-traficul-clujean-peste-80-dintre-masini-au-o-singura-persoana-inauntru-ce-decizie-a-luat-primaria-pentru-a-stopa-acest-fenomen#sthash.Zac1t9eH.fPquO1ip.dpbs

Bogdan_Cluj

"Vom avea o dezbatere publică pentru reorganizarea circulației din cartierul Gherogheni, între străzile Constantin Brâncuși, Nicolae Titulescu, Liviu Rebreanu și Albac. Pentru că, acolo, pentru a fluidiza mai bine traficul pe toate străzile din această zonă, va trebui să instituim niște sensuri unice și să reglementăm circulația prin sensuri unice."

http://www.monitorulcj.ro/actualitate/59609-schimbare-de-ultima-ora-in-cartierul-gheorgheni-circulatia-auto-va-fi-reorganizata-in-totalitate#sthash.8OAqwXJ1.dpbs

zol21

Sper sa se faca si in alte cartiere la fel.. e plin de strazi cu 2 benzi, cu masini parcate pe una dintre sensuri.