Author Topic: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura  (Read 13903 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bogdix

  • Ambassador
  • *
  • Posts: 476
  • Karma: +580/-505
Re: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura
« Reply #30 on: May 10, 2016, 07:51:10 AM »
eu sunt unul dintre cei care numesc fidicul galben din Romania "fidic portocaliu inchis" din cauza porcariei alora de liste de cantitati si mai ales din cauza interpretarii absolut gresite a unor beneficiari cu privire la "economii".


adrian rosca

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 2.448
  • Karma: +900/-56
Re: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura
« Reply #32 on: May 19, 2016, 04:59:59 PM »
Președintele Klaus Iohannis a anunțat joi că a promulgat pachetul de legi privind achizițiile publice.

http://www.agerpres.ro/politica/2016/05/19/presedintele-iohannis-a-promulgat-legile-privind-achizitiile-publice-16-11-30

adrian rosca

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 2.448
  • Karma: +900/-56
Re: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura
« Reply #33 on: May 23, 2016, 09:50:25 PM »
"Legile privind achiziţiile publice au fost publicate luni în Monitorul Oficial, intră în vigoare în trei zile, iar normele de aplicare vor fi aprobate prin Hotărâre de Guvern în şedinţa din 31 mai, a anunţat luni preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP), Bogdan Puşcaş."

http://www.capital.ro/puscas-anap-legile-privind-achizitiile-publice-au-fost-publicate-luni-in-mo-normele-vor-fi-aprobate-pe-31-mai.html

-----

Drafturile de norme metodologice sunt publicate aici: http://anap.gov.ro/web/category/transparenta-decizionala/proiecte-in-consultare/


adrian rosca

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 2.448
  • Karma: +900/-56
Re: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura
« Reply #34 on: June 09, 2016, 10:00:00 AM »
"După 8 ani, Guvernul modifică substanțial regulile pentru documentațiile investițiilor publice

Studiul de prefezabilitate nu va mai fi obligatoriu pentru investițiile publice noi în valoare de peste 30 de milioane de lei, considerându-se că un astfel de document suplimentar prelungește calendarul de finalizare, studiul de fezabilitate va include minimum 2 scenarii, iar indicatorii proiectelor vor fi împărțiți în 3 categorii, sunt doar unele dintre schimbările pregătite de Guvern în ceea ce privește documentațiile tehnico-economice ale diferitelor lucrări publice."

http://www.profit.ro/must-read/dupa-8-ani-guvernul-modifica-substantial-regulile-pentru-documentatiile-investitiilor-publice-15498152

Ionut

  • Monarch
  • Legend
  • *
  • Posts: 13.991
  • Karma: +2945/-588
Re: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura
« Reply #35 on: November 04, 2016, 11:18:56 AM »
Poate ajunge cineva luni la dezbatere?



Va anunțam ca Ministerul Fondurilor Europene va supune dezbaterii publice proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1405/2010 privind aprobarea utilizării unor condiţii contractuale ale Federaţiei Internaţionale a Inginerilor Consultanţi în Domeniul Construcţiilor (FIDIC) pentru obiective de investiţii din domeniul infrastructurii de transport de interes naţional, finanţate din fonduri publice.

Dezbaterea publică va avea loc luni, 7 noiembrie 2016, între orele 10.00-13.00 , în Sala de conferințe (parter) a Ministerului Fondurilor Europene din Bulevardul Ion Mihalache, nr.15-17, sector 1, Bucureşti.

In cazul in care sunteți interesați, informații suplimentare regăsiți la adresa aceasta.
Stadiu la zi: Autostrăzi (A) | Drumuri Expres (DX) | Deschideri: A10 lot 3 (recepție când o vrea șefu' ăl mare) | A10 lot 4 (poate în aprilie)
Exploatare: 748,32 km A și 0 km DX | Contractați: 186,867 km A și 0 km DX | Licitație lucrări: 175,734 km A și 121,115 km DX

NGC

  • Count
  • Legend
  • *
  • Posts: 4.350
  • Karma: +2064/-34
National Geographic Channel

cassyo

  • Youngster
  • *
  • Posts: 33
  • Karma: +24/-6
Re: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura
« Reply #37 on: November 24, 2016, 10:13:46 AM »
Dacă nu se face proiectarea în paralele cu execuția. ...tip fidic galben sau pe secțiunile mai clare/simple...fidic argintiu.....DOAR PROIECTAREA VA DURA 3-4 ANI DE ZILE.
Daca  colectivele/echipele de proiectare au competente similare (recte pregatire +experienta) dar si recunoasteri/certificari/atestari in domeniu similare, perioadele de proiectare trebuie sa fie, daca nu similare, cel putin comparabile, indiferent de entitatea care le guverneaza activitatea, respectiv daca sunt ale constructorului sau beneficiarului.
Pe de alta parte insa ,  proiectarea trebuie intotdeauna sa preceada cumva executia: partial-cu cel putin o etapa /faza/ca in cazul FIDIC  galben-unde, practic, proiectarea si executia merg in paralel, sau integral ca in cazul FIDIC rosu unde executia incepe abia dupa ce este gata TOATA proiectarea.
Feedback-ul executie - proiectare este mai favorabil la FIDIC galben.


fuscobal

  • Junior
  • **
  • Posts: 91
  • Karma: +21/-8
Re: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura
« Reply #38 on: December 06, 2016, 07:24:07 PM »
Nu stiu cat de fagil e echilibrul. Este posibil sa le fi fost frica de actionarea in judecata de catre constructor daca nu se intruneau toate conditiile. Sa zicem ca au un termen de executie de 12 luni iar ei trag de timp. Care e momentul in care se poate rezilia ? (momentul in care se considera ca intarzierea e prea mare pentru a mai putea fi recuperata). Din ce am vazut Corsan a avut ceva activitate minima, probabil fix cat sa nu poat fi dati afara pentru ca nu lecreaza !

dumbravaandrei

  • Hero
  • *
  • Posts: 894
  • Karma: +284/-104
Re: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura
« Reply #39 on: December 06, 2016, 10:08:47 PM »
La orice proiect se inainteaza un grafic de lucrari si actiuni. In functie de clauzele de neindeplinire se poate rezilia chiar si in faze incipiente. Frica a fost efectiv de a relizia, nu de procese....
Nadlac - Munchen - 8 ore, legal (900 Km) | Brasov - Nadlac - 6 ore, Ilegal (470 Km)
Satu Mare  - Munchen - 11 ore, legal (1100 Km) | Satu Mare - Iasi - 9 ore, Ilegal (500 km)
Brasov - Mangalia - 4,5 ore, legal (430 Km) | Brasov - Dorohoi - 7 ore, Ilegal (380 km)
Infrastructura, frati si surori!

rebel

  • Junior
  • **
  • Posts: 77
  • Karma: +45/-8
Re: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura
« Reply #40 on: December 06, 2016, 10:56:36 PM »
nu se poate pune o clauza in contract daca in termen de xx zile nu preda PT sa se  poate rezilia?? :o sau nu este legal asa ceva

dumbravaandrei

  • Hero
  • *
  • Posts: 894
  • Karma: +284/-104
Re: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura
« Reply #41 on: December 06, 2016, 11:05:42 PM »
Nu poti sa pui la PT. Ca proiectarea nu e dat cu sapa... tre sa inspectezi zona si in functie de ce gasesti si ce vrea beneficiarul elaborezi solutii. Poti sapui xx zile doar la executie atunci cand ii pui constructorului PT+AC in brate si un teren liber de sarcini.
« Last Edit: December 06, 2016, 11:12:39 PM by dumbravaandrei »
Nadlac - Munchen - 8 ore, legal (900 Km) | Brasov - Nadlac - 6 ore, Ilegal (470 Km)
Satu Mare  - Munchen - 11 ore, legal (1100 Km) | Satu Mare - Iasi - 9 ore, Ilegal (500 km)
Brasov - Mangalia - 4,5 ore, legal (430 Km) | Brasov - Dorohoi - 7 ore, Ilegal (380 km)
Infrastructura, frati si surori!

bogdix

  • Ambassador
  • *
  • Posts: 476
  • Karma: +580/-505
Re: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura
« Reply #42 on: December 07, 2016, 06:09:43 AM »
@dumbravaandrei @rebel
Poti sa pui in contract orice clauza vrei cu conditia sa indeplineasca criteriile europene si da treaca de analiza ANAP.

Problema la noi e ca avem niste contracte standardizate din 2009. Contractul e format in mare din Acordul contractual (o hartie de 2 pagini din care pe a 2-a pagina sunt semnaturi), scrisoarea de oferta, conditiile speciale (fidic), conditiile generale (fidic), cerintele beneficiarului (caiet de sarcini de la licitatie) si propunerea tehnica a ofertantului (unde fiecare ofertant propune scenariul pe care il va urma daca castiga).
Asadar, orice conditie trebuie trecuta in Cerintele Beneficiarului, fiindca restul sunt documente care nu se modifica (conditiile speciale si cele generale sunt adoptate cu ordin de ministru, iar acordul nu are clauze de acest tip). Iar daca ai avea rabdarea sa rasfoiesti acele Cerinte ale Beneficiarului ai constata ca sunt in realitate o "culegere" de caiete de sarcini de diverse specialitati puse intr-un singur volum, care din pacate contin multe inexactitati, neclaritati si contradictii intre "capitole". Astea sunt exploatate de constructorii experimentati (chiar "claimangii").

bogdix

  • Ambassador
  • *
  • Posts: 476
  • Karma: +580/-505
Re: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura
« Reply #43 on: December 07, 2016, 06:18:50 AM »
La orice proiect se inainteaza un grafic de lucrari si actiuni. In functie de clauzele de neindeplinire se poate rezilia chiar si in faze incipiente. Frica a fost efectiv de a relizia, nu de procese....
Teoretic un contract incheiat porneste cu dreptul (adica partile semnatare au interesul sa-l duca la bun sfarsit, altfel nefiind logic contractul).
Practica... e ceea ce dezbatem zilnic :)

Mai exista mecanismul contractual al penalizarilor. De exemplu, la startul contractului, Antreprenorul e obligat sa prezinte un Program de Executie (sau grafic de lucrari sau works program). Acolo are termene autoasumate (inclusiv pentru parti de proiectare de exemplu).
Daca apare o intarziere (de exemplu n-a predat PT-ul la timp) si ATENTIE, acest lucru s-a petrecut din vina exclusiva a Antreprenorului (adica nu a fost la randul lui el intarziat de exemplu de vreo autoritate care nu i-a wliberat la timp un aviz sau chiar de Beneficiar care nu i-a clarificat o problema ridicata), atunci exista o clauza contractuala in fidic (2.5) care se numeste Revendicarile Beneficiarului. Aceasta clauza permite Beneficiarului sa faca acelasi lucru ca si Antreprenorul cand constata ca se incalca contractul - sa faca o revendicare (claim). Prin acel claim, Beneficiarul poate de exemplu sa ceara penalitati de intarziere (in situatia cu nepredarea PTului) si alte penalitati (inclusiv costuri de finantare, intrucat poate sa nu isi atinga targetul de absorbtie si sa fie penalizat de autoritatea de management a finantatorului).

Asta in cazul ideal si cu un Beneficiar lucid.

Nu e obligatoriu sa reziliezi un contract de durata asa mare (2-3 ani) fiindca multe intarzieri se pot recupera. O tactica de management eficient este sa incerci sa tii Antreprenorul intr-un perimetru contractual controlat (sa nu isi faca de cap prea mult si sa isi vada de treaba). Nu sa il abuzezi cu cerinte verbale sau scrise prin avize ulterioare care n-au facut obiectul licitatiei (lucru care se intampla la noi din pacate). Sigur, daca la un moment dat se escaladeaza prea mult costurile sau termenul de finalizare solutia poate fi rezilierea. Insa trebuie facuta cu cap si aia (fiindca de multe ori, rezilierea a ajuns sa ne coste mai mult decat "readucerea in parametri").
« Last Edit: December 07, 2016, 06:23:35 AM by bogdix »

alecu26

  • Duke
  • Legend
  • *
  • Posts: 7.084
  • Karma: +1290/-116
Re: Discutii despre FIDIC si contractarea in infrastructura
« Reply #44 on: December 14, 2016, 07:47:44 AM »
Nu stiu daca e aici topicul potrivit....dar mie nu mi se pare ok (chiar pare un mic conflict de interese) sa faci SF si PT la pachet.

Proiectantul isi va face SF-ul astfel incat sa fie cel mai usor de proiectat la PT (adica sa bage copy paste la greu, sa aiba solutii clasice gen grinda de 24 de metri si 50 de deschider, etc) si nu avand in minte solutiile optime dpdv ale costurilor finale (constructie si exploatare).

Gresesc in aceasta logica?