Derularea contractelor și FIDIC

Started by Ionut, March 24, 2016, 12:31:50 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dr4qul4

Cred ca e timpul sa aruncam un ochi peste ofertanții pe licitațiile pe O600.
Pare a fi dat cu dedicație, știindu-se ca se va retrage, dar intai va speria câteva firme mari.
Dacă licitatiile rămân în picioare, avem șanse mari sa vedem câștigătoare o singura firma pe foarte multe loturi.
Și nu ar fi rău deloc dacă e cea la care ma gândesc.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

TibiV

Ar fi bine daca te gandesti la firma la care ma gandesc si eu...

Dar pur si simplu NU pot sa cred ca fac astia un "asa pustiu de bine"... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

NGC

Oare aici e locul cel mai potrivit?

MT a elaborat un proiect de HG pentru nodificarea standardelor de cost.

http://mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/1922-hg27032018dirtac

27.03.2018: "Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind modificarea anexelor nr. 2-6, nr. 14-17, nr. 20 și nr. 21 la Hotărârea Guvernului nr. 1394/2010 privind aprobarea standardelor de cost pentru obiective de investiții finanțate din fonduri publice din domeniul infrastructurii de transport."

Quote
Scurta descriere

Standardele de cost aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1394/2010 reprezintă documente de referinţă cu rol de ghidare pentru verificarea modalităţii de stabilire a costurilor lucrărilor de execuţie pentru obiectivele de investiţii din domeniul infrastructurii de transport finanţate din fonduri publice, precum și pentru analizarea şi verificarea ofertelor depuse de operatorii economici în vederea adjudecării contractelor privind execuţia lucrărilor de construcţii pentru obiective de investiţii din domeniul infrastructurii de transport.
Standardele de cost aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1394/2010 au fost fundamentate pe baza standardelor și normelor tehnice în vigoare, a dispersiei costurilor unitare la obiective similare elaborate la faza studiu de fezabilitate în perioada 2008-2009 și a costurilor investiției de bază rezultate din rularea listelor cu cantităţi pe categorii de lucrări, în preţuri actualizate în luna septembrie 2010.

Necesitatea actualizării standardelor de cost, se fundamentează pe următoarele aspecte:
- Revizuirea unor norme, normative și standarde (de exemplu: Normativ privind documentațiile geotehnice pentru construcții – indicativ NP 074/2015, Cod de proiectare seismică - indicativ P 100/1-2013, Normativ privind mixturi asfaltice executate la cald. Condiţii tehnice privind proiectarea, prepararea şi punerea în operă – indicativ AND 605/2016, etc.);
- Modificări ale legislației privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice - Hotărârea Guvernului nr. 907/2016;
- Modificări ale Legii nr. 10/1995 privind calitatea in construcții (modificată ṣi completată în 2015 şi 2016);
- Modificări ale cerințelor din Legea Mediului, completată în anul 2010 spre exemplu cu Ordinele M.M.P. nr. 19 ṣi nr. 135 prin care se prevăd realizarea studiului de biodiversitate, evaluarea adecvată și evaluarea impactului asupra mediului, etc.

Astfel, considerăm necesară revizuirea standardelor de cost stabilite în anul 2010 și propunem creșterea procentului aplicat lucrărilor de construcții – montaj la cota de aproximativ 3% pentru consultanță (față de 1%), 5% la proiectare (față de 3%) și 2% pentru asistența tehnică (față de 1,5%).
În privința prețurilor unitare propunem actualizarea acestora cu indicele de cost în construcții ingineresti publicat de către Institutul Național de Statistică, pentru perioada 2010 (baza standardelor de cost aprobate) și 2017, respectiv 122 reprezentând o creștere de 22%.

Ionut

Foarte important:

Astfel, considerăm necesară revizuirea standardelor de cost stabilite în anul 2010 și propunem creșterea procentului aplicat lucrărilor de construcții – montaj la cota de aproximativ 3% pentru consultanță (față de 1%), 5% la proiectare (față de 3%) și 2% pentru asistența tehnică (față de 1,5%).

Ionut

Astazi a fost conferinta ARIC si ARACO despre infrastructura. Au fost multe interventii interesante.

Pe langa toate subiectele discutate, mi se pare interesant sa va pun interventia despre FIDIC si noul contract national. Înregistrarea are două părți - în prima vorbește Diana Antofie, Vicepreședinte ARIC, despre contractele FIDIC și în partea a doua vorbește Alexis Gressier de la BEI (Banca Europeană de Investiții) despre noul model de contract național.

ASCULTATI AICI

NGC

Parca am mai scris pe undeva despre graficul de lucrari sau graficul de executie, dar nu mai gasesc.

Este inca relevant pentru LD2, LD3, LD4, ST1 si ST2.

In conditiile speciale din 01.03.2011 ale contractelor mentionate mai sus, avem aceste clauze.

Quote
1.1.6.12. "Graficul de Lucrări" înseamnă graficul pregătit de Antreprenor care trebuie actualizat săptămânal şi lunar şi trebuie să se identifice cu listele de cantităţi care trebuie executate în perioada de referinţă în vederea monitorizării şi evaluării ritmului evoluţiei lucrărilor în conformitate cu Sub-Clauza 8.6 [Ritmul Evoluţiei Lucrărilor]"

Quote
8.6. Ritmul Evoluţiei Lucrărilor
În situaţia în care:
(a)evoluţia lucrărilor este nesatisfăcătoare pentru respectarea Duratei de Execuţie, şi/sau
(b)evoluţia lucrărilor nu mai corespunde (sau nu va mai corespunde) programului de execuţie valabil potrivit prevederilor Sub-Clauzei 8.3 [Programul de Execuţie] din cauze diferite de cele menţionate în Sub-Clauza 8.4 [Prelungirea Duratei de Execuţie], atunci Inginerul poate solicita Antreprenorului transmiterea, potrivit prevederilor Sub-Clauzei 8.3 [Programul de Execuţie], a unui program actualizat şi a unui raport justificativ care să descrie metodele revizuite propuse de Antreprenor spre a fi adoptate în vederea stimulării evoluţiei lucrărilor pentru încadrarea în Durata de Execuţie.
Dacă nu este notificat altfel de către Inginer, Antreprenorul va adopta metode revizuite care pot necesita majorarea numărului orelor de lucru şi/sau a numărului de Personal şi/sau Bunuri, cu riscul şi pe cheltuiala Antreprenorului. Dacă aceste metode revizuite produc costuri suplimentare pentru Beneficiar, Antreprenorul va plăti Beneficiarului aceste costuri, în conformitate cu prevederile Sub-Clauzei 2.5, [Revendicările Beneficiarului], precum şi penalităţi pentru întârzieri (dacă e cazul), potrivit prevederilor Sub-Clauzei 8.7.
Conformitatea progresului Lucrărilor cu programul de execuţie al Antreprenorului, aşa cum a fost transmis conform primului paragraf al Sub-Clauzei 8.3 sau revizuit conform celui de-al treilea paragraf al Sub-Clauzei 8.3, este controlat printr-un sistem de puncte de referinţă, pentru monitorizarea şi evaluarea progresului Lucrărilor. În mod obligatoriu primul indicator din cadrul Punctelor de Referinţă va fi reprezentat de îndeplinirea indicatorilor prevăzuţi la Punctul de referinţă anterior. Indicatorii vor fi definiţi pe baza programului de execuţie al Antreprenorului.
Dacă nu se menţionează altfel în Cerinţele Beneficiarului, Beneficiarul, Inginerul şi Antreprenorul vor stabili de comun acord mai multe secţiuni de proiectare, astfel încât să poată fi demarate lucrările de execuţie aferente primei Secţiuni după 90 de zile de la Data de Începere a Lucrărilor. Totodată, celelalte Secţiuni vor fi stabilite astfel încât întreaga activitate de proiectare să fie finalizată în termen de 180 de zile de la Data de Începere.
Pentru fiecare Secţiune vor fi stabilite 6 Puncte de Referinţă. Mai jos sunt definite integral Punctul de referinţă nr. 1, Punctul de referinţă nr. 2 şi punctul de referinţă nr. 3 pentru prima secţiune.
Definirea celorlalte trei Puncte de referinţă aferente primei Secţiuni, va fi făcută de către Beneficiar şi Transmisă Antreprenorului în termen de 28 de zile de la data transmiterii programului de execuţie al Antreprenorului.
(a)Punctul de referinţă nr. 1 va fi realizat în 28 zile de la Data de Începere a Lucrărilor şi presupune realizarea următorilor indicatori:
- tot personalul cheie al Antreprenorului precum tot personalul de proiectare este mobilizat pe Şantier;
- măsurătorile topografice sunt finalizate
- studiile geotehnice pentru corpul autostrăzii sunt finalizate iar cele pentru lucrările de arta sunt realizate într-un procent care să asigure dimensionarea conform eurocodurilor
- "declaraţia de proiectare" a Antreprenorului este finalizată
- panourile de identificare a Contractului sunt instalate;
- programul de execuţie al Lucrărilor este transmis Inginerului în conformitate cu prevederile Sub-Clauzei 8.3;
- Planul de management al traficului este transmis spre aprobare către Inginer;
- Jurnalul de Şantier este instituit de către Antreprenor, în formatul agreat de Inginer;
- laboratorul Antreprenorului este asigurat în conformitate cu Cerinţele Beneficiarului (cel puţin unul asigurat temporar);
- rezultatul inspecţiei realizata în conformitate cu clauza 4.24 este transmis Inginerului;
- toţi posesorii/proprietarii/administratorii de utilităţi vor fi notificaţi de Antreprenor cu privire la întregul amplasament al Lucrărilor
(b)Punctul de referinţă nr. 2 va fi realizat în 70 zile de la Data de Începere a Lucrărilor şi presupune următoarele:
- indicatorii definiţi la Punctul de referinţă nr. 1 sunt realizaţi;
- Proiectul tehnic pentru prima Secţiune este finalizat şi prezentat Beneficiarului pentru a fi aprobat în Comitetul Tehnico-Economic al Beneficiarului
(c)Punctul de referinţă nr. 3 va fi realizat în 90 zile de la Data de Începere a Lucrărilor şi presupune următoarele:
- indicatorii definiţi la Punctul de referinţă nr. 2 sunt realizaţi;
- documentaţia pentru Autorizaţia de Construire, inclusiv proiectul tehnic pentru utilităţi, este finalizată pentru prima Secţiune, a cărei lungime va fi stabilită de comun acord de Beneficiar, Inginer şi Antreprenor, astfel încât să poată fi demarate lucrările de execuţie aferente;
- totodată, documentaţia pentru Autorizaţia de Construire, verificată de verificatorul autorizat de proiect şi revizuita de Inginer, a fost predată către Beneficiar;
- detaliile de Execuţie aferente primei Secţiuni au fost finalizate şi predate către Beneficiar;
- subantreprenorii autorizaţi pentru execuţia lucrărilor de protejare/mutare/relocare de utilităţi au fost prezentaţi spre aprobare Inginerului
- organizarea de şantier a Antreprenorului este finalizată şi funcţională;
Punctele de referinţă pentru celelalte Secţiuni vor fi definite în acelaşi mod cu cele aferente primei Secţiuni, după ce Beneficiarul, Inginerul şi Antreprenorul vor stabili de comun acord Secţiunile de proiectare.
În cazul în care Antreprenorul înregistrează întârzieri în atingerea unuia dintre punctele de referinţă nr. 1, 2 sau 3, aferente fiecărei Secţiuni, Beneficiarul va fi îndreptăţit să aplice o penalitate echivalenta cu cea prevăzută în "Anexa la Ofertă".
În cazul în care Antreprenorul înregistrează întârzieri în atingerea unuia dintre celelalte trei punctele de referinţă, Beneficiarul va fi îndreptăţit, să suspende orice plată datorată în conformitate cu prevederile Sub-Clauzei 14.7 până când toţi indicatorii aferenţi Punctului de referinţă vor fi atinşi.
În cazul în care Antreprenorul reuşeşte să respecte prevederile subclauzei 8.2. [Durata de Execuţie] penalităţile aplicate în conformitate cu prevederile prezentei subclauze vor fi restituite Antreprenorului în primul Certificat Interimar de Plată emis după data Recepţiei la Terminarea Lucrărilor.
Ori de câte ori este transmis un program de execuţie actualizat, punctele de referinţă vor fi revizuite conform prevederilor de mai sus, cu condiţia ca Inginerul să nu fi transmis Antreprenorului în termen de 21 de zile de la primirea programului o înştiinţare în care să menţioneze că programul nu corespunde prevederilor Contractului.

Ionut

Quote from: pasadia on April 23, 2019, 04:20:29 PM
Singura chestiune interesanta care m-a facut sa ridic din sprancene a fost cea privitoare la plata subcontractantilor romani (ceva de genul ca "daca nu ii platesc desi noi le viram banii atunci avem o problema"). Exista intr-adevar prin OUG ceva in sensul asta?

Am impresia ca si acum se pot plati subcontractorii direct de catre CNAIR, dar na, e mai complicat si nu se practica. Nu stiu detalii/nu inteleg exact mecanismele.

tonică

ca nestiutor intreb, oare nu exista o formula de contract care sa fie intr-asa fel de bine pusa la punct incat, tocmai din licitatie sa se precizeze clar etapele de lucru si procente clare pentru ele? Adica, de ex. dupa proiectare, perioada de lucru efectiv sa fie impartita in etape, sa zicem, prima la 6 luni in care trebuie sa existe un procent de 25% lucrari finalizate, apoi la 1 an, procent de 50% si tot asa? Daca nu se realizeaza acest procent -+3% de ex. sa se poata rezilia contractul pe loc sau sa se stabileasca clar penalizari usturatoare?
 
Cred ca o astfel de procedura ar avea foarte multe beneficii: intr-un prim rand filtreaza firmele care liciteaza si care nu se mai arunca la tunuri asa usor, stiind ca vor plati mai mult decat vor primi, apoi obliga constructorul sa lucreze serios, fara intarzieri, in plus ajuta si la a taia din faşă intarzieri si proiecte care altfel pot sta ani de zile fara sa se lucreze efectiv, ex. si pe A10 si nu in ultimul rand obliga si beneficiarul sa fie atent, serios si cu toate temele gata la incheierea contractului, orice intarziere din partea lor fiind astfel mult mai vizibila, usor de mediatizat si deloc productiva.

alin2pas

Această etapizare se poate face, pentru că fiecare firmă trebuie să aibă un grafic de lucrări și se poate face un sistem de bonusuri și penalizări.
Poți să planifici chiar și când lucrezi cu subcontractori, dar pentru a cere seriozitate, trebuie mai întâi să oferi seriozitate. Când ai un contract clar și plătești la timp, poți avea pretenții și față de subcontractori. Firmele care au angajați proprii însă sunt expuse la noi în țară unor riscuri suplimentare. Ce faci cu angajații în cazul în care te înscrii și câștigi licitații pentru lucrări, apoi rămâi blocat ani de zile datorită contestațiilor, lipsei fondurilor alocate de la bugetul de stat, utilități care nu sunt relocate la timp, terenuri care nu au fost despăgubite și alte astfel de întârzieri care nu depind de tine? Acele perioade nu primești nici un ban pentru că stai degeaba, dar angajații trebuie să-i plătești. Ar trebui ca imediat după stabilirea traseului unei autostrăzi, dx etc. să fie cumpărate terenurile de pe traseu și demarată mutarea utilităților, apoi scoasă lucrarea la licitație. Licitațiile ar trebui să fie clare, pentru a nu permite multe contestații, iar contestațiile existente să fie judecate în regim de urgență. S-ar putea lua și alte măsuri împotriva contestatarilor de profesie. Și statul român trebuie să ofere seriozitate înainte să ceară seriozitate.
Cât despre perioade de concedii, la activități sezoniere (în construcții, agricultură, HORECA etc.) se știe că nu se dau concedii de odihnă în perioada de vârf de activitate numai în cazuri excepționale, pentru a nu afecta activitatea firmei.

danutzu_1069

În contractele cu statul (Beneficiarul) , acesta trebuie sa aibă un reprezentat (firma) care sa urmărească, sa verifice, sa avizeze / certifice lucrările și sa vizeze factura pe care  statul (Beneficiarul) trebuie sa o plătească. Acest reprezentant este o firma de consultanta iar persoana care se ocupa efectiv de contract și are drept de semnătura i se spune Consultant sau Inginer (cu "i" mare, pentru a nu se confunda cu titulatura omonima).
Desigur, șantierul trebuie sa aibă și un Diriginte de șantier care are atribuțiile cunoscute...

bacovia

Mai intai muncesti, apoi decontezi. Exceptie avans.


ovicor

Asa-i, alexd, doar ca taraganarea la decontare, in conditiile in care este o diferenta semnificativa intre stadiul fizic si cel financiar, induce constructorului teama ca "partenerul serios" il poate baga in insolventa!

bacovia

Si totusi PORR, UMB, Astaldi etc. cum reusesc?

Constructorii care au progresat fizic au si incasat.

Ionut

Am mutat aici discutia despre plati si avans. Vedeti ca totul tine de contract. Sunt contracte importante pe OMT 600. Astea vechi pe "vechiul" FIDIC, PiSi4, A7 Bacau si restul celor contractate in 2018 sunt pe OMT 600.

realfanady

Chestia asta cu contracte proiectare-executie am mai discutat odata. Este o tampenie colosala. In procedura asta castigatorul tot optimizeaza proiectul, pana cand ici colo ies solutii proaste, dar ieftine. A doua chestie si zic eu cea mai importanta ... este la licitatie, fara PT nu se stie exact ce licitezi, clar. Aia ca "stim ca avem SF si licitam pe baza SF" sunt abureli. Mi se pare corect un contract SF+PT, evident cu avize, cu mediu cu tot. Si doar dupa ... a doua licitatie pt executie. Dar ... ar trebui si cap si gandire atat din partea MT cat si din partea CNAIR.