News:

3,5% pentru Asociația Pro Infrastructură, singura voce independentă
care monitorizează toate proiectele majore de transport.

Main Menu

Radare pe drumurile din România

Started by ciprebbe, April 01, 2013, 12:42:48 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tatuatu

salut,te rog sa revii cu parerile pe care ti le-ai facut,in aceeasi dilema sunt si eu,doar ca eu am vrut sa incep cu Uniden R7 dar pana la urma m-am axat pe valentine one v1,tocmai ce am dat comanda dar sunt in dilema daca am facut o alegere buna sau nu..astept cu nerabdare sa ne cumunici experienta ta. :D

Quote from: puiupiu on December 19, 2018, 08:44:25 AM
Neata tuturor,

Cine ma poate ajuta cu frecventele radar in Romania?

Detin un V1 ultima versiune de care sunt foarte multumit la detectie, insa nu atat de multumit cand vine vorba de galagie. Foarte vorbaret.

Doresc sa achizitionez un Escort Max 360c si un Uniden R3/Radenso Pro M pe care sa le bag putin in teste, vedem care e cel mai cel detector de radar in Romania. Bineinteles o sa postez aici ce si cum, pentru a ajuta si alti colegi in priviinta viitoarelor achizitii.

Ddin ce am citit o perioada indelungata, si discutat cu baietii de la Vortex, modelul Radenso PRO M are banda mai larga pe K decat Uniden R3, si nu stiu cat de necesara este pe Romania/Europe.

De aici si ideea de a verifica exact in ce benzi si in ce frecvente functionam in Romania respectiv alte tari prin apropiere: Ungaria, Austria, Bulgaria, Grecia, etc..

JohannDB

Nu știu dacă s-a mai scris pe aici, dar pentru colegul de mai sus "Tatuatu", ceva de pe imensitatea net=ului despre "Bee III" (Albina III) de pe MCv-urile Poliției Rutiere și mai nou, transferate pe "Polo"-uri..... Caracteristici :  CITAT :  """""""Si ca informatie tehnica,  radare Bee III bat pana la 1,6km,  sunt in 33,8 Ghz, deci banda Ka  si toate sunt  montate pa Logan MCV – combi.
Emisia POP are 67milisecunde iar puterea radiata 2mW la 5 cm de antena.
Este garantat de producator pana la 320 km/h deci daca depasiti aceasta viteza, probabil puteti contesta.
In mers eroarea este de +/- 5km/h.""""""""""
    Date mai bune aici, pentru radarul BEE III......https://www.york.ca/wps/wcm/connect/yorkpublic/4e344dea-f80d-4bd0-94ce-dde384d7a4cf/MPH+Industries+-+BEE+III.pdf?MOD=AJPERES&CVID=mLW1m1g
    Am, totuși o ÎNTREBARE asupra corectitudinii dispariției, din "metrologie" la NML 021 – 05  a punctului 4...4.1 la 4.4 respectiv condiții de ceață, ploaie, ninsoare, chiciură, rețele electrice de tracțiune/înaltă tensiune, relee de transmisiuni, tot tacâmul contraindicațiilor.......

punktnet

Eu n-am întâlnit radar pe banda ka. Toate MCV-urile sunt în K chiar și pe modul pop (care nu este folosit pentru că se poate ataca în instanță).
Just kidding.

pelan87

#183
@JohannDB - da, a fost abrogat complet Art. 4, a ramas valabil insa subpunctul b) de la Art. 3.1.2, adica:

3.1.2. Valorile măsurate ale vitezelor trebuie să se încadreze în erorile maxime tolerate specificate la pct. 3.1.1., respectând şi cerinţele specificate în cadrul fiecărui paragraf în parte, la funcţionarea cinemometrelor sub acţiunea factorilor de influenţa:
[...]
b) umiditatea relativă: între 10% şi 95%, fără condensare;


(Sursa: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/70064 )

Asadar, cand e ceata, inseamna ca avem umiditate 100%, deci nu este omologata viteza detectata in conditii de ceata. Ideea de ploaie / ninsoare e acoperita de termenul "fara condensare", in schimb chestiunile cu relee si retele electrice, nu mai sunt acoperite la sectiunea de exceptii, din ce inteleg eu.


JohannDB


Cristi N

Inteleg foarte bine ideea ca echipajul era in misiune dar modul asta de a parca/sta cu radarul pe trotuar in dreptul trecerii de pietoni mi se pare de-a dreptul nesimtit.

JohannDB

Ca, odată, pe vremuri la Europa Liberă.... "Oldies but goldies"..... Normă de metrologie din 2005, legată de radare, la care au dispărut punctele de la art.4.4 ...... CURIOS, nu ???
Acum ani și ani am primit aceste instrucțiuni și abia acum am dat de ele întâmplător, în memoria mailurilor; uitasem complet de ele....


Biroul Român de Metrologie LegalăNormă din 23/11/2005Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1102bis din 07/12/2005Normă de metrologie legală NML 021-05 "Aparate pentru măsurarea vitezei de circulaŃie a autovehiculelor (cinemometre)"   1. Domeniu de aplicare   1.1.  Prezenta   normă   de   metrologie   legală   stabileşte   cerinŃele   metrologice   şi   tehnice   pe   care   trebuie   să   le  îndeplineascăcinemometrele utilizate de poliŃia rutieră la măsurarea vitezei de circulaŃie a autovehiculelor pe drumurile publice.  Prezenta  normă  de  metrologie  legală  se  referă  atât la  cinemometrele care funcŃionează numai  în  regim staŃionar,  cât  şi  lacinemometrele care funcŃionează atât în regim staŃionar, cât şi în regim de deplasare a autovehiculului pe care sunt instalate(autovehicul de patrulare).   1.2. Pentru a putea fi introduse pe piaŃă, puse în funcŃiune sau utilizate în măsurările de interes public, cinemometrele prevăzutela punctul 1.1. trebuie să îndeplinească atât cerinŃele metrologice şi tehnice prevăzute în prezenta normă, cât şi cerinŃele aplicabiledin norma de metrologie legală NML 001-05 "CerinŃe metrologice şi tehnice comune mijloacelor de măsurare supuse controluluimetrologic legal". Aplicabilitatea cerinŃelor din normele mai sus menŃionate rezultă din tabelul 1.   1.3. Cinemometrele sunt mijloace de măsurare care măsoară şi afişează viteza de deplasare a autovehiculelor aflate în mişcare întraficul rutier, din exteriorul acestora şi independent de caracteristicile autovehiculelor a căror viteză este măsurată. Principalele blocuri funcŃionale ale unui cinemometru sunt:   - blocul de măsurare, care are ca element principal un traductor specializat care converteşte viteza de deplasare într-un semnalelectric;   - blocul de prelucrare şi afişare, care realizează conversia semnalului electric în unităŃi de viteză şi afişează valoarea acesteiadirect în km/h;   - blocul înregistrator, care poate fi constituit dintr-un aparat special de fotografiat, dintr-un sistem videoînregistrator, etc şi are rolulde a înregistra imaginea autovehiculului care a depăşit o valoare prestabilită a vitezei.   1.4. După destinaŃia utilizării lor, cinemometrele se pot clasifica în:   a) cinemometre destinate a fi utilizate numai în regim staŃionar, care pot fi instalate atât pe autovehicule, cât şi în exteriorulacestora, pe teren. În cazul montării lor pe un autovehicul, aceste tipuri de cinemometre pot fi utilizate pentru măsurări numai cândautovehiculul, respectiv staŃionează şi este poziŃionat corect faŃă de direcŃia de deplasare în trafic a celorlalte autovehicule.   b) cinemometre destinate a fi utilizate atât în regim staŃionar, cât şi în regim de deplasare a autovehiculului pe care sunt instalate.În   acest   caz,   cinemometrul   trebuie   să   fie   prevăzut  cu   un   dispozitiv   specializat,   care  să   poată   măsura   viteza   de   deplasare   aautovehiculului pe care este instalat.   2. Terminologie   2.1. unghi de incidenŃă: unghiul format de direcŃia de propagare a undei electromagnetice incidente (la cinemometrele radar) şidirecŃia de deplasare a autovehiculului a cărui viteză este măsurată.   2.2. simulare în condiŃii de laborator: simulare a măsurării vitezei de către cinemometru, prin aplicarea unor semnale electrice cufrecvenŃa corespunzătoare frecvenŃei Doppler (în cazul cinemometrelor radar), sau prin simularea mecanică, sau de altă natură, adeplasării autovehiculului.   2.3. discriminator de direcŃie: circuit capabil să facă diferenŃierea între autovehiculele care se deplasează în sensul apropierii decinemometru şi cele care se deplasează în sensul depărtării faŃă de acesta.   2.4.  dispozitiv   de   vizare:   dispozitiv   auxiliar   al   cinemometrului,   care   permite   operatorului   să   stabilească  unghiul   de   incidenŃănecesar, înainte de a începe efectuarea măsurărilor de viteză.   2.5. lobii antenei de emisie - recepŃie: fascicule de radiaŃie electromagnetică emise de antenă, sub forma unor unghiuri solide.Sunt distincte trei feluri de lobi (la cinemometrele radar).   a) lobul principal: fascicul de radiaŃie emis de partea frontală a antenei (faŃă), pe o direcŃie perpendiculară pe aceasta, sau sub ununghi stabil, specificat. Are puterea de emisie cea mai mare şi este singurul utilizat la efectuarea măsurărilor de viteză;   b) lobii secundari faŃă: fascicule de radiaŃie emise tot de partea frontală a antenei, situaŃi la dreapta şi la stânga lobului principal.Axele geometrice ale celor doi lobi secundari faŃă sunt situate de o parte şi de alta a axei geometrice a lobului principal (în planorizontal);   c) lobul secundar spate: fascicul de radiaŃie emis de partea dorsală a antenei, având axa geometrică în prelungirea axei lobuluiprincipal.   2.6. unghi de deschidere a lobului: unghiul plan (în plan orizontal) delimitat de două semidrepte situate de o parte şi de alta a axeigeometrice a lobului.   2.7. reciclarea măsurării: reluare a măsurării efectuată asupra aceluiaşi măsurand (viteza), realizată de către cinemometru în modautomat după un timp prestabilit, sau manual prin intervenŃia operatorului.   3. CerinŃe metrologice şi tehnice   3.1. CerinŃe metrologice   3.1.1. Erori maxime tolerate pentru măsurarea vitezei:   a) pentru măsurarea vitezei, simulată în condiŃii de laborator, eroarea maximă tolerată este de   1 km/h pentru viteze până la 100 km/h,   1% din valoarea convenŃional adevărată, pentru viteze egale sau mai mari decât 100 km/h; În cazul cinemometrelor care funcŃionează şi în condiŃii de deplasare a autovehiculului pe care sunt montate, erorile maximetolerate specificate mai sus trebuie să fie respectate şi pentru măsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului.   b)  pentru  măsurarea  vitezei,  în  condiŃii  normale  de   trafic,  pentru  cinemometrele  care  funcŃionează   numai  în  regim  staŃionar,eroarea maximă tolerată este de   3 km/h pentru viteze până la 100 km/h,   3% din valoarea convenŃional adevărată pentru viteze egale sau mai mari decât 100 km/h.Normă din 23/11/2005http://www.legenet.indaco.ro/?page=view_act&actiune=viewprint&ln2...1 of 710/12/2008 10:19
   c) pentru măsurarea vitezei, în condiŃii normale de trafic, pentru cinemometrele care funcŃionează atât în regim staŃionar cât şi înregim de deplasare, eroarea maximă tolerată este de:   - în regim staŃionar, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic eroarea maximă tolerată este cea de la pct. 3.1.1.b),   - în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului pe care sunt montate, eroarea maximătolerată este cea de la pct. 3.1.1.b),   - în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic eroarea maximă tolerată este de   4 km/h pentru viteze până la 100 km/h,   4% din valoarea convenŃional adevărată, pentru viteze egale sau mai mari decât 100 hm/h.   3.1.2. Valorile măsurate ale vitezelor trebuie să se încadreze în erorile maxime tolerate specificate la pct. 3.1.1., respectând şicerinŃele specificate în cadrul fiecărui paragraf în parte, la funcŃionarea cinemometrelor sub acŃiunea factorilor de influenŃă:   a) temperatura în domeniul de variaŃie specificat de fabricant şi care trebuie să cuprindă cel puŃin (0 ... + 50)▫C. În cazul în careacest   domeniu  de  temperaturi   nu  este  specificat,  se  consideră  că  el  este  de   (-20  ...  +   60)▫C   pentru  blocurile  funcŃionale  alecinemometrului care sunt plasate în exterior (supuse intemperiilor) şi de (0 ... + 50)▫C pentru cele plasate în interior (la adăpost);   b) umiditatea relativă: între 10% şi 95%, fără condensare;   c) tensiune electrică de  alimentare în  domeniul: (U(n)  -  10%)  V  ...  (U(n)  +   20%) V,  unde  U(n)  este  tensiunea  nominală  dealimentare, specificată de fabricant,   d)  radiaŃie   electromagnetică   intensitatea   câmpului   electromagnetic   10   V/m  în   domeniul   de   frecvenŃe   27   MHz  ...   1000   MHz,modulaŃie în amplitudine 80% cu un semnal sinusoidal având o frecvenŃă corespunzătoare frecvenŃei Doppler pentru o viteză de 60km/h (la cinemometre radar).   e) impulsuri de interferenŃă: salve (trenuri) de impulsuri cu amplitudinea de 25 V (în cazul cinemometrelor alimentate de la bateriade acumulatori) şi cu amplitudinea de 1 kV (în cazul cinemometrelor alimentate de la reŃeaua electrică de 220 V), aplicate pealimentare un timp echivalent cu cel necesar pentru simularea a cinci măsurări de viteză, precum şi impulsuri cu amplitudinea de100 V aplicate prin cuplaj capacitiv conexiunilor de semnal;   f) descărcări electrostatice: tensiunea de descărcare 8 kV cu o energie de 4,8 mJ şi un timp între descărcări de minim 1 s;   g) vibraŃii sinusoidale: amplitudinea acceleraŃiei de 10 m/s2, în domeniul de frecvenŃă (10 ... 150) Hz, 20 de cicluri.   3.1.3. Cinemometrul trebuie să fie supus unor încercări de rezistenŃă climatică:   - depozitare la temperatura de -25▫C timp de 2 ore,   - depozitare la temperatura de +70▫C (căldură uscată) timp de 2 ore. Pe parcursul acestor probe cinemometrul nu trebuie să fie alimentat cu energie electrică. După fiecare din aceste probe cinemometrul trebuie să îndeplinească cerinŃele specificate la punctul 3.1.1. (şi 3.6.4., pentrucinemometrele radar).   3.1.4. Cinemometrul trebuie să fie supus la şocuri mecanice, astfel, aşezat pe o suprafaŃă rigidă, se înclină în jurul unei laturi alesuprafeŃei sale de bază, astfel încât capătul opus să fie ridicat la o înălŃime de 50 mm, apoi este lăsat să cadă. Se repetă procedeulde mai sus în jurul fiecărei laturi a suprafeŃei de bază. După efectuarea acestor încercări cinemometrul trebuie să îndeplinească cerinŃele specificate la punctul 3.1.1. (şi 3.6.4. şi 3.6.6.pentru cinemometrele radar).   3.1.5. Părțile componente ale cinemometrului care sunt amplasate în exterior, trebuie să fie supuse unei probe de căldură umedăcu condensare astfel imediat după depozitarea la temperatura de -25▫C, aparatele se aduc într-un mediu cu temperatura de +20▫Cşi umiditate relativă de circa 80%, se alimentează şi se menŃin în această stare până ajung la temperatura ambiantă.  În   aceste   condiŃii   cinemometrul   trebuie   să   îndeplinească   cerinŃele   specificate   la   punctul   3.1.1.   (şi  3.6.4.   şi   3.6.6.   pentrucinemometrele radar).   3.1.6. PărŃile  componente  ale  cinemometrului  care  sunt amplasate  în  exterior,  trebuie să  aibă un  grad  de  protecŃie  adecvatrezistenŃei   la   jet   de   apă.   Imediat   după   efectuarea  probelor   de   determinare   a   gradului   de   protecŃie,   cinemometrul   trebuie   săîndeplinească cerinŃele specificate la punctul 3.1.1. (şi 3.6.6. pentru cinemometrele radar).   3.2. CerinŃe tehnice constructive şi de aspect exterior   3.2.1. Toate blocurile funcŃionale ale cinemometrului trebuie să aibă o construcŃie robustă, să nu prezinte deteriorări care săinfluenŃeze buna lor funcŃionare. Materialele utilizate trebuie să garanteze o rezistenŃă suficientă şi să aibă caracteristici invariabileîn timp.   3.2.2. Carcasele blocurilor funcŃionale ale cinemometrului trebuie să aibă un grad de protecŃie corespunzător la atingere, praf,umiditate şi să fie prevăzute cu posibilităŃi de sigilare, atât pentru sigiliile producătorului cât şi pentru sigiliile metrologice. PărŃile componente ale cinemometrului care sunt supuse intemperiilor, fiind amplasate în exterior, trebuie să fie etanşe la praf şila jet de apă, atunci când au montate toate accesoriile.   3.2.3. Cinemometrul, sau fiecare bloc funcŃional în carcasă proprie, trebuie să fie prevăzut cu o etichetă care să conŃină cel puŃinurmătoarele inscripŃionări:   - tipul, seria şi anul de fabricaŃie a blocului respectiv;   - denumirea (sau marca comercială) firmei producătoare,   - tipul şi seria de fabricaŃie a blocurilor cu care funcŃionează, în cazul în care acestea nu sunt interschimbabile,   - marca metrologică de model (în conformitate cu specificaŃiile din certificatul de aprobare de model), dacă aceasta nu esteinscripŃionată în alt loc. Aceste inscripŃionări trebuie să fie marcate lizibil şi astfel încât să nu poată fi şterse.   3.2.4. Toate comutatoarele şi tastele de comandă a dispozitivelor cinemometrului trebuie să funcŃioneze sigur, fără blocări saurateuri şi trebuie să fie inscripŃionate astfel încât să se înŃeleagă rolul lor funcŃional, fără a permite confuzii în manevrare.   3.2.5. Pentru toate valorile afişate trebuie să existe inscripŃionări vizibile care să dea un înŃeles clar acestor valori. Unitatea demăsură km/h trebuie să figureze alături de toate valorile afişate ale vitezelor măsurate.   3.2.6. Cinemometrul trebuie să fie prevăzut cu o funcŃie de autotestare, care să poată pune în evidenŃă orice defect sau dereglarefuncŃională, ce pot avea influenŃă asupra exactităŃii de măsurare. Această funcŃie trebuie să fie activată automat la fiecare punere în funcŃiune a cinemometrului, având şi posibilitatea de a fiactivată manual de către operator, ori de câte ori se consideră necesar. În cazul depistării unor defecte sau dereglări funcŃionale,acestea vor fi semnalate iar funcŃionarea cinemometrului va fi blocată.Normă din 23/11/2005http://www.legenet.indaco.ro/?page=view_act&actiune=viewprint&ln2...2 of 710/12/2008 10:19
   3.2.7. Domeniul de măsurare a vitezei trebuie să includă cel puŃin (30 ... 150) km/h. Cinemometrul utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat, trebuie să realizeze şi măsurarea vitezeiproprii de deplasare, cel puŃin în domeniul specificat mai sus.   3.2.8. Cinemometrul poate fi dotat cu un dispozitiv de vizare, care să permită stabilirea unghiului de incidenŃă cu o exactitatesuficient de bună, astfel încât eroarea relativă de măsurare datorată unei alinieri necorespunzătoare, să nu depăşească   0,5%.Unghiul de incidenŃă trebuie să fie stabil, nefiind permise variaŃii ale acestuia pe parcursul efectuării măsurărilor. În cazul cinemometrelor radar, dispozitivul de vizare poate lipsi dacă cinemometrul este construit pentru a fi utilizat cu un fasciculpractic paralel cu direcŃia de deplasare a autovehiculelor din trafic (unghiul de incidenŃă este mai mic sau egal cu 10▫).   3.3. Cerințe tehnice de funcționare cu caracter general   3.3.1. Cinemometrele prezentate la încercări pentru obținerea aprobării de model trebuie să fie însoŃite de un manual de utilizare,care va fi aprobat odată cu acordarea aprobării de model pentru cinemometru. Acest manual trebuie să permită înŃelegerea şiidentificarea tuturor funcŃiilor pe care le poate îndeplini aparatul şi trebuie să cuprindă cel puŃin următoarele informaŃii:   - descrierea principiului de funcŃionare a cinemometrului,   - explicarea detaliată a funcŃionării variantei constructive adoptate,   - specificarea exactă a condiŃiilor normale de funcŃionare,   - modul de utilizare şi instrucŃiunile de lucru cu cinemometrul;   - informaŃii asupra principalelor surse de erori,   -   specificarea  (în  rezumat)   a  factorilor   de  influenŃă  care  pot   afecta  exactitatea  măsurărilor,  precum  şi  a  erorilor  parŃiale  sausuplimentare pe care acestea le pot introduce,   - modul de instalare, de punere în funcŃiune, precum şi reglajele necesare pentru toate modalităŃile de instalare prevăzute (lamarginea şoselei, pe un amplasament special amenajat, în interiorul unui autovehicul de patrulare, etc). Pentru cinemometrele destinate să funcŃioneze în regim automat, fără operator, manualul trebuie să cuprindă în plus următoareleinformaŃii:   -   descrierea   măsurilor   constructive   adoptate   pentru   a   asigura   un   nivel   de   încredere   de   cel   puŃin   99,8%,   pentru   încadrarearezultatelor măsurărilor în limitele erorilor tolerate,   -   modul  în  care  este efectuat  controlul  automat permanent  al funcŃionării  cinemometrului  (funcŃia  de  autotestare),  precum  şicomportarea aparatului în momentul apariŃiei unor defecŃiuni, sau dereglări şi în cazul modificării condiŃiilor nominale de funcŃionareîn afara limitelor specificate de fabricant. DocumentaŃia trebuie să fie prezentată în limba română.   3.3.2. Logica procesului de măsurare al cinemometrului trebuie să fie astfel concepută încât să nu poată fi atribuită o măsurare deviteză, unui autovehicul care nu are nici o legătură cu această viteză (în special în cazurile în care cinemometrul este utilizat pemăsurare manuală), precum şi în cazurile de încrucişări sau depăşiri între vehicule, când acestea se află simultan în raza demăsurare a cinemometrului, sau când cinemometrul este utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat.   3.3.3. Cinemometrul trebuie să fie prevăzut cu un discriminator de direcŃie, care să permită selectarea sensului de deplasare aautovehiculelor a căror viteză este măsurată. Trecerea de la un sens de deplasare la altul poate fi efectuată manual şi/sau automat. Discriminatorul de direcŃie împreună cu alte mijloace suplimentare (cu care este dotat, prin construcŃie, cinemometrul) trebuie săasigure identificarea sigură a autovehiculului a cărui viteză este măsurată şi în cazul în care acesta nu se află singur în raza demăsurare a cinemometrului. Dacă acest lucru nu este posibil, cinemometrul trebuie să anuleze rezultatul măsurării în cazul în caredouă sau mai multe autovehicule cu viteze diferite trec simultan prin punctul de măsurare.   3.3.4. Cinemometrul utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat, pe lângă discriminatorul de direcŃie,trebuie să fie dotat cu un circuit capabil să realizeze diferenŃierea dintre viteza proprie de deplasare şi viteza autovehiculelor aflateîn trafic.  În   cazul   măsurării   vitezei   autovehiculelor   aflate  în   trafic,   având   acelaşi   sens   de   deplasare   cu   autovehiculul   de   patrulare,cinemometrul trebuie să poată efectua şi diferenŃierea între viteze în cazurile când:   - viteza proprie de deplasare este mai mică decât viteza autovehiculului aflat în trafic,   - viteza proprie de deplasare este mai mare decât viteza autovehiculului aflat în trafic. Pentru ambele cazuri, manualul de utilizare trebuie să specifice valoarea minimă a diferenŃei dintre cele două viteze, pentru careeste garantată efectuarea corectă a măsurării.   3.3.5. În  cazul scăderii  tensiunii  de  alimentare  sub  limita  minimă  specificată  de fabricant  (dacă aceasta  nu este  specificată,valoarea ei va fi considerată cea de la pct. 3.1.2. c) funcŃionarea cinemometrului trebuie să fie blocată automat. Aceeaşi cerinŃă se va aplica şi în cazul depăşirii limitei superioare a tensiunii de alimentare, dacă în acest caz există risculdepăşirii erorilor tolerate la măsurarea vitezei.   3.4. CerinŃe tehnice specifice blocului de măsurare şi blocului de prelucrare şi afişare   3.4.1. Componentele blocului de măsurare amplasate în exterior (bariere optice, inductive, etc sau elemente de altă natură, înfuncŃie de principiul constructiv) trebuie să fie montate în conformitate cu prevederile manualului de instalare.   3.4.2. Blocul de prelucrare şi afişare trebuie să afişeze valorile măsurate ale vitezelor autovehiculelor aflate în trafic, precum şiviteza proprie de deplasare a autovehiculului de patrulare (în cazul utilizării acestuia în regim de deplasare). Reciclarea măsurăriipoate fi efectuată manual sau automat. În cazul reciclării manuale a măsurării, valoarea afişată a vitezei măsurate trebuie să sepăstreze până la următoarea declanşare manuală a măsurării.   3.4.3. Circuitele de avertizare acustică şi/sau optică din dotarea blocului de prelucrare şi afişare, trebuie să funcŃioneze corect lafiecare   măsurare   a   vitezei,   dacă   valoarea   acesteia  depăşeşte   valoarea   prestabilită   de   operator,   pentru  zona   respectivă   decirculaŃie.   3.4.4. Dacă blocul de prelucrare şi afişare este dotat cu numărătoare (totalizatoare) pentru "număr de vehicule" respectiv "numărde depăşiri", indicaŃiile acestora trebuie să se modifice cu câte o unitate (în sens crescător) la fiecare măsurare a vitezei, respectivla fiecare depăşire a vitezei prestabilite.   3.4.5. Blocul de prelucrare şi afişare trebuie să furnizeze un semnal de comandă a declanşării blocului înregistrator (dacă acestacuprinde un aparat de fotografiat) la fiecare măsurare a vitezei, dacă valoarea acesteia este mai mare decât valoarea preselectată. Timpul de întârziere a acestui semnal faŃă de momentul măsurării vitezei trebuie să corespundă cu prescripŃiile din documentaŃiatehnică a cinemometrului, fiind stabilit în concordanŃă cu direcŃia şi viteza de deplasare a autovehiculului măsurat, precum şi cuNormă din 23/11/2005http://www.legenet.indaco.ro/?page=view_act&actiune=viewprint&ln2...3 of 710/12/2008 10:19
lungimea autovehiculului. În cazul cinemometrelor care efectuează înregistrarea permanentă a traficului (cu cameră de luat vederi şi videocasetofon sauhard-disk, etc), semnalele de comandă a blocului înregistrator nu sunt necesare.   3.4.6. Mersul zilnic al ceasornicului blocului de prelucrare şi afişare trebuie să fie de cel mult   2 min/d. Dispozitivele destinate programării datei, respectiv a orei, trebuie să permită fixarea oricărei date calendaristice, respectiv aoricărei ore din zi.   3.5. CerinŃe tehnice funcŃionale specifice blocului înregistrator   3.5.1. Înregistrările efectuate trebuie să cuprindă cel puŃin următoarele:   - data şi ora la care a fost efectuată măsurarea;   - valoarea vitezei măsurate;   - sensul de deplasare a autovehiculului;   - faptul că a fost efectuată autotestarea (conform 3.2.6.),   - imaginea autovehiculului, din care să poată fi pus în evidenŃă numărul de înmatriculare al acestuia.   3.5.2. Atât în cazul utilizării unui aparat de fotografiat, cât şi a unei camere de luat vederi, trebuie să fie asigurată corespondenŃadintre direcŃia de măsurare (respectiv direcŃia de propagare a fasciculului de radiaŃie emis de antenă, în cazul cinemometrelorradar) şi axa optică a aparatului de fotografiat (sau a camerei de luat vederi). Aceasta poate fi realizată printr-un sistem mecanic(permiŃând   numai   rotirea   simultană   a   celor   două   elemente)   sau,   dacă   acest   lucru   nu   este   posibil,   prin  respectarea   strictă   aoperaŃiunilor de aliniere descrise în manualul de utilizare.   3.5.3. Dacă cinemometrul este destinat şi pentru funcŃionarea pe timp de noapte, blocul de înregistrare trebuie să fie dotat cu unsistem de iluminare de tip "blitz" (în cazul utilizării aparatelor de fotografiat) sau cu un reflector în infraroşu, dacă este utilizată ocameră de vederi sensibilă şi în acest spectru. Aceste sisteme de iluminare trebuie să asigure efectuarea unor înregistrări clare, curespectarea cerinŃelor specificate la pct. 3.5.1.   3.6. CerinŃe specifice cinemometrelor cu efect Doppler (cinemometre radar) Cinemometrele radar sunt mijloace de măsurare care, pe baza aplicării efectului Doppler în domeniul microundelor, măsoară şiafişează viteza de deplasare a autovehiculelor aflate în mişcare în traficul rutier. Principiul de funcŃionare al cinemometrelor radarse bazează pe măsurarea diferenŃei de frecvenŃă DELTA f = |f(t) - f(r)| [Hz] care apare datorită efectului Doppler, între frecvenŃa f(i)[Hz] a undei incidente emisă de aparat în direcŃia autovehiculului care se deplasează cu viteza v [m/s] şi frecvenŃa f(r) [Hz] a undeireflectate de autovehicul şi calculul vitezei autovehiculului cu ajutorul relaŃiei:       c ▪ DELTA fv = ─────────────────                                                        (1)    2 ▪ f(i) cos alfa unde c [m/s] este viteza de propagare a undelor electromagnetice, iar alfa este unghiul dintre direcŃia de propagare a undeielectromagnetice şi direcŃia de deplasare a autovehiculului. În cazul acestor tipuri de cinemometre, blocul de măsurare este constituit din blocul de emisie recepŃie, care are ca elementprincipal antena şi realizează mixarea frecvenŃelor undei incidente şi undei reflectate şi separă frecvenŃa Doppler.   3.6.1. Unghiul de incidenŃă dintre axa fasciculului emis de antena cinemometrului şi direcŃia de deplasare a autovehiculelor întrafic, trebuie să fie stabilit prin construcŃia aparatului şi specificat în manualul de utilizare. Dacă unghiul de incidenŃă este mai mare de 10▫ (fascicul neparalel cu direcŃia de trafic), este recomandabil ca acesta să aibăvalori cuprinse între 15▫ şi 30▫. În acest caz, dispozitivul de vizare trebuie să asigure poziŃionarea antenei astfel încât unghiul deincidenŃă rezultat să asigure îndeplinirea cerinŃei 3.2.8. din punctul de vedere al erorii de măsurare.   3.6.2. Unghiul de deschidere (în plan orizontal) al lobului principal al fasciculului emis de antenă, trebuie să fie de maxim 12▫, încazul fasciculelor neparalele cu direcŃia de trafic, dacă nu există alte prevederi în documentaŃia tehnică a cinemometrului. Pentru cinemometrele care funcŃionează (prin construcŃie) cu fascicule practic paralele cu direcŃia de trafic (unghi de incidenŃăcuprins între 0▫ şi maxim 10▫), unghiul de deschidere al lobului principal va avea valoarea specificată de fabricant în documentaŃiatehnică a aparatului. Tot aici, fabricantul trebuie să specifice şi valoarea atenuării la care este determinat unghiul de deschidere.   3.6.3. Atenuarea lobilor secundari "faŃă" trebuie să fie de cel puŃin -15 dB faŃă de maximul lobului principal. Lobul secundar "spate" trebuie să aibă un asemenea nivel de atenuare, încât să nu pericliteze (pe termen lung) sănătateaoperatorului.   3.6.4.  FrecvenŃa   semnalului   emis   de   antenă   trebuie   să   nu  aibă   o   abatere   faŃă   de   valoarea   nominală,   mai   mare  decât   ceaprevăzută în normativele în vigoare privind alocarea benzilor de frecvenŃă în radiocomunicaŃii.   3.6.5. Puterea semnalului emis de antenă, precum şi sensibilitatea receptorului, trebuie să fie astfel acordate, încât cinemometrulsă poată efectua măsurări ale vitezei autovehiculelor pe o lăŃime a şoselei care să cuprindă cel puŃin două benzi de circulaŃie. Cinemometrul poate fi dotat, prin construcŃie, cu dispozitive de reglaj al nivelului de sensibilitate.   3.6.6. În cazul scăderii nivelului semnalului purtător de informaŃie (al undei reflectate) până la limita de recepŃie, sau a limităriiduratei acestuia, erorile de măsurare a vitezei trebuie să se încadreze în limitele specificate la pct. 3.1.1.   3.7. CerinŃe privind sigilarea   3.7.1. Cinemometrele trebuie să fie astfel construite, încât să permită aplicarea sigiliilor la toate blocurile funcŃionale în carcaseproprii, în toate locurile necesare pentru asigurarea protecŃiei împotriva intervenŃiilor neautorizate. Aceste sigilii se aplică de cătreBiroul Român de Metrologie Legală, prin reprezentantul său autorizat.   3.7.2. Aplicarea sigiliilor trebuie astfel concepută încât accesul la componentele sau funcŃiunile care necesită protecŃie să nu fieposibil decât prin distrugerea sigiliilor respective.   3.7.3. Locurile de amplasare a sigiliilor, tipul şi forma lor, trebuie să fie indicate în anexa la certificatul aprobării de model.   3.8. Alte cerinŃe   3.8.1. FuncŃionarea corectă a cinemometrelor instalate pe autovehicule, trebuie să nu fie afectată de funcŃionarea altor aparateaflate la bordul acestora şi de condiŃiile existente în mod normal pe autovehicul.   3.8.2. Amplasarea cinemometrelor radar care funcŃionează în regim staŃionar trebuie făcută astfel încât să se evite poziŃionarealor   în   apropierea   surselor   puternice   de   radiaŃii   electromagnetice   (emiŃătoare   de   radio   sau   televiziune,   linii   electrice   de   înaltăNormă din 23/11/2005http://www.legenet.indaco.ro/?page=view_act&actiune=viewprint&ln2...4 of 710/12/2008 10:19
tensiune, etc).  4. Cerințe privind utilizarea cinemometrelor 4.1.  Cinemometrele   trebuie   întreŃinute,   transportate,   instalate   şi   utilizate  în   strictă   conformitate   cu   prevederile   manualului   deutilizare aprobat. Operatorii au obligaŃia de a se asigura în legătură cu corecta instalare şi funcŃionare a cinemometrelor şi de a nule utiliza dacă există dubii în ceea ce priveşte corectitudinea efectuării măsurărilor.  4.2. Măsurările şi înregistrările care constituie probe pentru aplicarea prevederilor legislaŃiei rutiere în vigoare, trebuie să fieefectuate numai de către operatori calificaŃi. Instruirea operatorilor se va efectua în conformitate cu reglementările specifice învigoare, elaborate de instituŃia abilitată să deŃină şi să utilizeze cinemometrele.   4.3. Cinemometrele vor putea fi utilizate legal numai dacă au fost verificate metrologic, au fost marcate şi sigilate în conformitatecu prevederile prezentei norme şi sunt însoŃite de buletine de verificare metrologică în termen de valabilitate.  4.4. Măsurările   efectuate   cu   ajutorul   cinemometrelor   nu  pot   constitui   probe   pentru   aplicarea   legislaŃiei   rutiere   dacă   nu   suntrespectate cerinŃele 4.1. ... 4.3. din prezenta normă, precum şi în următoarele cazuri:   - dacă măsurările au fost efectuate în condiŃii de ceață, ploaie, ninsoare sau furtună;   - dacă cinemometrul este destinat numai utilizării în regim staŃionar, iar măsurările au fost efectuate cu cinemometrul în mişcare,   - dacă, în momentul măsurării, în raza de măsurare a aparatului se deplasează simultan mai multe autovehicule, iar autovehicululvizat nu poate fi pus clar în evidenŃă.   5. Atestarea legalităŃii   5.1. Atestarea legalităŃii unui cinemometru se realizează numai după demonstrarea conformităŃii acestuia cu cerinŃele metrologiceşi tehnice indicate în tabelul 1, pentru fiecare modalitate de control aplicabilă pentru introducerea pe piaŃă şi punerea în funcŃiune,respectiv pentru utilizare.   5.2.  Atestarea   legalităŃii   se   realizează   prin   aplicarea  marcajelor   metrologice   şi   eliberarea   unor   documente   specifice,   înconformitate cu prevederile instrucŃiunilor de metrologie legală în vigoare.   5.3.  Intervalele   maxime   de   timp   între   două   verificări   metrologice   succesive   sunt   prevăzute   în   Lista   oficială   a   mijloacelor   demăsurare supuse controlului metrologic legal, în vigoare. Tabelul 1 CerinŃe metrologice şi tehnice specifice modalităŃilorde control metrologic legal┌────┬─────────────────────────────────────────┬────────┬──────────────────────┐│Nr. │     CerinŃe metrologice şi tehnice      │Aprobare│Verificare metrologică││crt.│               (pct. NML)                │de model├──────────┬───────────┤│    │                                         │        │ iniŃială │ periodică │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│ 1. │3.1.1. a)/NML 021-05                     │   x    │    x     │     x     ││    │Erori de măsurare a vitezei, simulată în │        │          │           ││    │condiŃii de laborator                    │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│ 2. │3.1.1. b)/NML 021-05                     │   x    │    x     │     x     ││    │Erori de măsurare, în condiŃii normale de│        │          │           ││    │trafic, în regim staŃionar               │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│ 3. │3.1.1. c)/NML 021-05                     │   x    │    x     │     x     ││    │Erori de măsurare, în condiŃii normale de│        │          │           ││    │trafic, în regim staŃionar şi în regim de│        │          │           ││    │deplasare                                │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│ 4. │3.1.2. a)/NML 021-05                     │   x    │    -     │     -     ││    │Erori de măsurare la limitele domeniului │        │          │           ││    │de temperaturi                           │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│ 5. │3.1.2. b)/NML 021-05                     │   x    │    -     │     -     ││    │Erori de măsurare în condiŃii de         │        │          │           ││    │umiditate                                │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│ 6. │3.1.2. c)/NML 021-05                     │   x    │    -     │     -     ││    │Erori de măsurare la limitele domeniului │        │          │           ││    │tensiunilor de alimentare                │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│ 7. │3.1.2. d)/NML 021-05                     │   x    │    -     │     -     ││    │Erori de măsurare în prezenŃa radiaŃiei  │        │          │           ││    │electromagnetice                         │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│ 8. │3.1.2. e)/NML 021-05                     │   x    │    -     │     -     ││    │Erori de măsurare în prezenŃa            │        │          │           ││    │impulsurilor de interferenŃă             │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│ 9. │3.1.2. f)/NML 021-05                     │   x    │    -     │     -     ││    │Erori de măsurare după descărcări        │        │          │           ││    │electrostatice                           │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│10. │3.1.2. g)/NML 021-05                     │   x    │    -     │     -     │Normă din 23/11/2005http://www.legenet.indaco.ro/?page=view_act&actiune=viewprint&ln2...5 of 710/12/2008 10:19
│    │Erori de măsurare în prezenŃa vibraŃiilor│        │          │           ││    │mecanice                                 │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│11. │3.1.3./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │Erori de măsurare după depozitare la cald│        │          │           ││    │şi la frig                               │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│12. │3.1.4./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │Erori de măsurare după proba de şocuri   │        │          │           ││    │mecanice                                 │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│13. │3.1.5./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │Erori de măsurare după proba de căldură  │        │          │           ││    │umedă cu condensare                      │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│14. │3.1.6./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │ProtecŃia la jet de apă                  │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│15. │3.2.1./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │ConstrucŃie, materiale utilizate         │        │          │           ││    │2.7.5./NML 001-05                        │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│16. │3.2.2./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │Grad de protecŃie                        │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│17. │3.2.3./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     ││    │Etichetă, inscripŃionări                 │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│18. │3.2.4./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     ││    │FuncŃionare comutatoare, inscripŃionări  │        │          │           ││    │2.9.8./NML 001-05                        │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│19. │3.2.5./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     ││    │Valori afişate, unităŃi de măsură        │        │          │           ││    │2.9.7./NML 001-05                        │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│20. │3.2.6./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │FuncŃia de autotestare                   │        │          │           ││    │2.7.6./NML 001-05                        │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│21. │3.2.7./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │Domeniul de măsurare                     │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│22. │3.2.8./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     ││    │Dispozitiv de vizare                     │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│23. │3.3.1./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │Manual de utilizare                      │        │          │           ││    │2.9.3./NML 001-05                        │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│24. │3.3.2./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │Desfăşurarea procesului de măsurare      │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│25. │3.3.3./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │Discriminatorul de direcŃie              │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│26. │3.3.4./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │DiferenŃierea vitezelor la funcŃionarea  │        │          │           ││    │în regim de deplasare                    │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│27. │3.3.5./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │VariaŃia tensiunii de alimentare în afara│        │          │           ││    │limitelor                                │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│28. │3.4.1./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     ││    │Montarea blocului de măsurare            │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│29. │3.4.2./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     ││    │Afişarea valorilor măsurate, reciclarea  │        │          │           ││    │măsurării                                │        │          │           ││    │2.10.2./NML 001-05                       │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│30. │3.4.3./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     ││    │Avertizare acustică şi/sau optică        │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│31. │3.4.4./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     │Normă din 23/11/2005http://www.legenet.indaco.ro/?page=view_act&actiune=viewprint&ln2...6 of 710/12/2008 10:19
│    │Numărare măsurări efectuate              │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│32. │3.4.5./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │Comanda blocului de înregistrare         │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│33. │3.4.6./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │Mersul zilnic al ceasornicului           │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│34. │3.5.1./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │ComponenŃa înregistrărilor               │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│35. │3.5.2./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     ││    │CorespondenŃa măsurare-înregistrare      │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│36. │3.5.3./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │Sistem de iluminare (blitz)              │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│37. │3.6.1./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     ││    │Unghiul de incidenŃă                     │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│38. │3.6.2./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     ││    │Unghi de deschidere al lobului principal │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│39. │3.6.3./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     ││    │Atenuare lobi secundari                  │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│40. │3.6.4./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     ││    │FrecvenŃă semnal emis                    │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│41. │3.6.5./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │Prag de sensibilitate                    │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│42. │3.6.6./NML 021-05                        │   x    │    -     │     -     ││    │Limita de recepŃie a semnalului          │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│43. │3.7./NML 021-05                          │   x    │    -     │     -     ││    │Sigilii metrologice                      │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│44. │3.8.1./NML 021-05                        │   x    │    x     │     x     ││    │FuncŃionarea la bordul autovehiculelor   │        │          │           │├────┼─────────────────────────────────────────┼────────┼──────────┼───────────┤│45. │3.8.2./NML 021-05                        │   -    │    -     │     x     ││    │Amplasare cinemometre staŃionare         │        │          │           │└────┴─────────────────────────────────────────┴────────┴──────────┴───────────┘Normă din 23/11/2005http://www.legenet.indaco.ro/?page=view_act&actiune=viewprint&ln2...7 of 710/12/2008 10:19

Manodragon

Am depus si anul acesta si am primit si confirmarea de la ANAF. Va multumim pentru eforturile voastre!

O singura intrebare/grija as avea: ce se mai aude de radarele fixe pentru depasirea limitei de viteza in Romania? Gasesc stiri din 2018 cum ca ,,Radarele fixe din România vor opera începând cu anul 2019." (https://cluj-am.ro/2018/11/14/atentie-soferi-radare-fixe-din-2019-iata-localitatile-din-jud-cluj-unde-vor-fi-radare-fixe/) iar Boc se plange la Cluj-Napoca ca nu il lasa legea sa instaleze radare cu toate ca au majoritate parlamentara de foarte mult timp (https://www.stiridecluj.ro/politic/boc-vrea-radare-fixe-in-cluj-napoca-pe-marile-artere-unde-se-circula-cu-viteza-care-este-piedica).

b1

România va avea un sistem automat pentru amenzi rutiere cu sute de radare și camere video. Va costa 35 MIL. euro

România va avea un sistem automat pentru amenzi rutiere cu 300 de radare și 500 de camere video, care va costa 35 de milioane de euro, dar și un rating de siguranță pentru șosele, potrivit planului de investiții și măsuri pentru reducerea numărului persoanelor decedate/rănite grav cu 50% până în 2030.

Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră 2022-2030 cuprinde mai multe proiecte care au un cost de 617 milioane de euro pentru siguranţa pe şosele.

Având în vedere că numărul persoanelor decedate în accidente rutiere continuă să crească, la nivelul întregii lumi, UE și-a reafirmat obiectivul ambițios pe termen lung, de a se apropia de zero decese până în 2050 – ,,Vision Zero".

Strategia integrează abordarea ,,sistemului sigur" și recunoaște că, deși oamenii vor face greșeli și pot fi implicaţi în accidente rutiere, scopul trebuie să fie întotdeauna asigurarea unui mediu care să permită atenuarea consecințelor grave nedorite.

Un aspect de interes pentru dezvoltarea siguranţei infrastructurii îl constituie construirea de zone fixe pentru efectuarea controalelor tehnice în trafic şi construirea/amenajarea de parcări sigure și securizate. Costul investițiilor în infrastructura existentă pentru siguranța rutieră este de 617.6 mil. euro, din care suma solicitată din PNRR este de 219 mil. euro.

Digitalizarea elementelor de siguranța circulației în România:
- 6,4 mil. euro pentru ,,Achiziția unui Sistem de Management al Semnalizarii Rutiere Verticale, Orizontale și a Elementelor Pasive de Siguranta Rutiere" – 1 soft + 55 dispozitive IT, care vor avea un rol de inventariere, respectiv 17.000 km de drumuri inventariate + 150 km de drumuri măsurate;
- 6,1 mil. euro pentru un proiect pilot – Asigurarea unui grad ridicat de siguranță rutieră pe un sector de autostradă care să asigure circulația vehiculelor autonome. Acesta este un proiect pilot și include elemente software și hardware – senzori și infrastructură digitală. Estimarea a fost realizată de CNAIR pe baza unor proiecte similare studiate la nivel european;
- 35,1 mil. euro pentru achiziționarea a 1.000 limitatoare viteză, 300 radare mobile și 500 de camere video. Radarele mobile și camerele video sunt conectate într-un sistem integrat.

În ceea ce privește limitatoarele de viteză, radarele mobile și camerele video, elementele de cost sunt următoarele:
- 1000 limitatoare de viteză x 0,9 euro / ml x 14 ml / secțiune limitator de viteză = 12,600 euro;
- 300 de radare mobile x 12.850 euro = 3,85 mil. euro;
- 500 de camere video x 62.500 = 31,25 mil. euro.

Aceste camera video inclusiv software-ul relevant, diferă din punct de vedere al costurilor în funcție de complexitatea lor – capacitatea de a recunoaşte numerele de mașini, abilitățile de mediu etc. S-a considerat un cost mediu de 62.500 euro pe baza ofertei atașate, cel mai mare cost identificat fiind de 91.000 euro.

Sursa.
Eu abia aștept radarele. Limitatoare de viteză... mai puțin :(. Cred că puteam trăi și fără ele.
Gândirea de grup presupune că valorile grupului nu sunt doar indicate, ci și corecte și bune.
--------------------------------------------------
Un pic de istorie 1, un pic de istorie 2, un pic de istorie 3, un pic de istorie 4, un pic de istorie 5, un pic de istorie 6, un pic de istorie 7, un pic de istorie 8, un pic de istorie 9, un pic de istorie 10 (Nou)


alin2pas

500 de radare fixe (care în mod cert vor fi semnalizate de aplicațiile de navigație) vor însemna 500 de puncte în care nu va mai fi nevoie de prezența unor echipaje de poliție și unde teribiliștii nu-și vor mai putea face de cap, radarul putând avea și rol de cameră video omologată pentru depistarea și sancționarea și a altor abateri. În plus, fiind conectate în sistem integrat, pe unele porțiuni de drum vot putea funcționa și pe post de camere de viteză medie.
Cele 300 de camere mobile înseamnă tot atâtea mașini ale poliției rutiere care vor fi dotate cu camere (suplimentar față de cele existente). Împreună cu mașinile care nu vor mai trebui să stea în puncte fixe, dacă vor patrula, vor putea avea o contribuție însemnată la disciplinarea participanților la trafic.
Ca o sugestie, cele 500 de camere fixe (sau o parte dintre ele) vor putea avea câteva mii de amplasamente posibile, vizibile și chiar semnalizate, în care să fie amplasate aleator. În acest mod, numărul de puncte pe drum în care teribiliștii vor deveni mielușei vor crește semnificativ.

Cipi

Matematica mea de balta spune ca 500 de camere inseamna circa 10 camere pe judet (asta daca nu cumva vor fi concentrate pe anumite nationale).

Nu cumva sa dispara si dintre acestea pe fondul cresterii economice (autor: Ministru Sanatatii - intrebat despre retragerea proiectului Spitalului de infectioase din Brasov din PNRR), nu de alta, dar acum aproape doi ani erau 600, erau bugetate si urmau sa fie instalate pana la finalul anului:

https://m.digi24.ro/stiri/actualitate/unde-vor-fi-montate-cele-600-de-radare-fixe-vor-sti-si-cine-nu-are-itp-valabil-1794367