Industria de aviatie din Romania

Started by Ionut, September 26, 2011, 01:04:05 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

iuli

Quote from: Ionut on June 23, 2012, 06:35:53 AM
...

Acum, o privatizare nu inseamna ca statul pierde complet controlul. Statul poate alege sa ramana cu un pachet suficient incat sa poata lua niste decizii daca respectiva companie este una de importanta strategica. La fel, se pot pune tot felul de limitati si conditii in contractul de privatizare.

...

+1

De asta spuneam un procent de 40% pentru privati astfel incat statul roman sa aibe controlul majoritar, adica sa nu se ia decizii care sa strice interesului tarii dar si suficient de mare pentru privat incat sa isi dea interesul ca afacerea sa mearga. La un procent mai mic isi poate lua in calcul si ca o pierdere aceasta investitie asa ca nu se va agita prea mult, la un procent mai mare deja se va gandi de doua ori daca e ok sau nu daca pica societatea.

Legat de ce zicea Time-and-Space despre FMI, ai dreptate... au cam facut prapad pentru tarile pe unde au dat "atacuri". Dar ideea cu privatizarea partiala a Tarom e de cu mult timp inainte de a veni FMI-ul sau altii. Desi acum face parte si din acordul cu FMI aceasta privatizare partiala nu se poate compara de exemplu cu cererea de privatizare integrala a CFR Marfa (care era pe profit parca acum vreo 4 ani).

Si in plus un motiv pentru privatizare partiala, statul isi reduce participatia la o firma care merge in pierdere, deci isi reduce pierderile plus ca va incasa taxe si impozite. Daca va deveni societatea profitabila statul isi din dividentele pe care le detine o parte plus, la fel, taxe si impozite. Acum ce castiga statul de pe urma Tarom?
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

Time-and-Space

da, argumentul stoparii pierderilor e unul bun. ca post-scriptum:  idea mea generala e ca teoretic, nu ar trebui sa depinda managementul performant de forma de proprietate. adica si o companie publica (un aeroport, o linie aeriana, o regie de transport, un minister) cu oameni potriviti si motivati, consilii bune, + sprijin birocratic si financiar ar trebuie sa poate sa fie performanta... in realitate situatia e alta, dar nu peste tot.

frunzaverde

Este primul meu post aici, asa ca bine v-am gasit.

Am mari indoieli legate de gasirea unui investitor pentru ROT, chiar si pentru un pachet minoritar de actiuni. In momentul asta, conjunctura europeana este foarte nefericita. Toti actorii, de la consultanti la liniile aeriene insele, sunt de acord ca exista un exces de capacitate in Europa de cel putin 10-15%, exces care se poate rezolva doar prin cateva falimente relativ mari, ori prin taieri severe de capacitate pe multe rute.

De altfel, inclusiv gigantii europeni sufera, unul din managerii principali ai KL-AF, Leo van Wijck a dat 'hinturi' ca le-ar conveni o insolventa de tip 'Chapter 11', a la American Airlines (dupa cativa ani de pierderi sustinute). Inclusiv LH Group (LH+LX) si IAG (BA+IB), care pana anul trecut faceau un profit destul de serios, acum sunt 'deep in red', ambele cu pierderi de peste 300 milioane de EUR in Q1.

Asa ca nu vad cine ar veni (banca, fond de investitii sau linie aeriana) la o linie aeriana mica, din Estul Europei, intr-o piata inca foarte nedezvoltata, cu venituri relativ mici, cu asset-uri putine si desperecheate (flota mixta de A si B si ATR, destul de veche, si, cel putin in cazul A318 si 733-urilor, cu avioane cu valoare de piata minuscula), cu un management prost si semi-incompetent, cu exces de angajati etc..

Chiar si asa, e clar ca e nevoie de management nou la Tarom. Si problema e ca nu prea vad de unde din Romania. In aviatia romaneasca, cam tot managementul este 'stuck' undeva in anii '60-'70, in epoca protectionismului de stat, cand transportul aerian era un lux, si cand nu puteai umple un avion decat prin 'milk runs' de diverse feluri. Si, din Romania, nu prea stiu de unde ai gasi asemenea manageri, industria aviatica fiind destul de complexa.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

iuli

Bine te-am regasit!

Ai facut o analiza foarte buna dupa parerea mea. Intr-adevar va fi destul de greu de gasit niste investitori seriosi pe o asemenea piata plus ca poate exista si perspectiva concurentei careia poate ca ii sta in coaste Tarom-ul si ar vrea sa intre pe piata lor. Totusi cred ca are si Tarom-ul niste puncte forte, flota nu este supradimensionata desi e neomogena si relativ imbatranita, flota nu e in leasing deci nu exista presiuni din partea companiilor de leasing asupra platilor, as vrea sa enumar si brand-ul desi nu stiu daca asta mai conteaza in acest moment.
Cel mai mult mi-e frica de preluarea pachetului de catre un grup financiar sau grup investitii care nu are nicio legatura cu aviatia ci pur si simplu vor cauta profitul. In acest caz vor incerca sa taie din cheltuieli care pentru ei sunt neimportante doar pentru a-si recupera investitia. :(
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

iuli

Boeing estimează că flota aeriană mondială se va dubla în următoarele două decenii

QuoteConstructorul aeronautic american Boeing şi-a revizuit marţi, în sus, estimările privind evoluţia pieţei în următorii 20 de ani, prognozând că 34.000 de noi avioane în valoare de 4.500 miliarde de dolari vor fi vândute până în 2030, transmite Reuters.
[...]
Pe regiuni, Asia-Pacific va fi cea mai importantă piaţă pentru livrarea de avioane noi cu 12.030 aparate, adică aproape o treime din numărul total. Pe poziţia a doua se situează Europa, exceptând Rusia şi ţările din CSI, cu 7.760 de aparate livrate până în 2031, urmată de America de Nord (7.290 avioane), America Latină (2.510 avioane) şi Orientul Mijlociu (2.370 avioane).

Pe tipuri de avioane, Boeing estimează că, în următorii 20 de ani, piaţa pentru aparatele de talie medie (single-aisle), ce include avioane de tipul Boeing 737 şi Airbus A320, se va ridica la 23.240 de exemplare sau 2.030 miliarde de dolari. De asemenea, Boeing estimează că, până în 2031, la nivel mondial vor fi livrate 790 de avioane de talie mare în valoare de 280 miliarde de dolari.
[...]

sursa
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

davyl

Bine ai venit frunzaverde! Acest forum are nevoie de specialisti ca tine. Ti-am citit cu mare placere postarile pertinente din domeniul aviatiei pe SSC.

lautaxi

Am vazut ca ati discutat de privatizarea Tarom.Statul e cel mai prost administrator in orice domeniu asta stie toata lumea asa ca eu nu as mai vrea sa fie maoritar.Doar sa tina niste actiuni ca sa aiba ceva parghii in caz ca  noul actionariat majoritar nu mai doreste de exemplu curse spre Chisinau (unde sunt fratii nostrii basarabeni) atunci sa intervina statul si s-o mentina.

iuli

Daca avem nevoie de curse strategice acelea se pot mentiona in contract sau un drept de veto in cazul stabilirii unor curse, nu cred ca tine de numarul de actiuni.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

sebba

#38
nu e chiar industrie dar tot pe la fabricarea de avioane se incadreaza

de cativa ani buni pe la arad se construiesc si avioane ultrausoare. adevarat, marea majoritate sunt comenzi "de afara", ca in RO nu prea avem clienti
in ultimul an s-a stabilizat putin productia ultrausorului SkyRanger, avion destinat in principal zborurilor de agrement si scoala

mai multe detalii aici:
http://pilotmagazin.ro/2011/08/avioane-ultrausoare-arad-avioane-de-vanzare/

probabil unii vor considera postul acesta ca post de reclama dar cred ca si realizarile autohtone ar trebui mentionate, nu numai ce fac si ce invart colosii aviatiei

daca deranjeaza pe cineva, sterg linkurile fara probleme. multumesc

PS: site-ul www.skyranger.ro este inca neterminat (si aici am si eu o parte din vina). functioneaza insa adresa de email de contact: info@skyranger.ro



si unul din filmuletele time-lapse cu procesul de constructie

http://www.youtube.com/v/jGlDQwRHgWs
Sailing away! S/Y Haimana

Ionut

Daca spui si de concurenta sigur nu se supara nimeni. :)

sebba

din pacate nu prea stiu detalii despre concurenta
stiu ca avioane si motodelta mai face si Coji si Dacu dar din cate stiu ei nu au ceva cat de cat stabil

vreau sa spun ca nu au un anumit model de avion in "productie"
stiu ca la Coji s-a facut unul italienesc, Flash Comfort parca ii zicea...
Dacu iar, mai avea unul in lucru, dar era la reparat nu la construit
pe partea de motodelta nu ma pronunt ca nu stiu...

nu i-am mentionat ptr ca nu stiu detalii, nu din alt motiv
la skyranger am dat ma multe detalii ptr ca initial am fost si eu implicat acolo si am colaboratm aimult cu Sorin Macinic decat cu Coji, Dacu si cine mai este in bransa...
cine mai zboara de pe siria ar putea sa completeze cu informatii mai complete si mai corecte
Sailing away! S/Y Haimana

iuli

TAROM a numit noul director general al Companiei

QuoteSorin Georgescu a preluat, marţi, 7 august, atribuţiile funcţiei de director general al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române - TAROM S.A..

"Începând din data de 07.08.2012, în baza ordinului numărul 1281/07.08.2012 al Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii Ovidiu Ioan Silaghi, Sorin Georgescu a preluat atribuţiile funcţiei de director general al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române - TAROM S.A", potrivit unui comunicat emis de Companie.

sursa
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

iuli

Tarom recomandă pasagerilor să vină la aeroport cu minimum două ore înaintea plecării

QuoteCompania Tarom recomandă pasagerilor să vină la aeroport cu minimum două ore înainte de plecarea cursei, din cauza aglomeraţiei care se înregistrează, în această perioadă.
[...]

sursa
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

iuli

Cad capete după moartea japonezei: directorul Aeroporturi, demis

Quote
Directorul general al Companiei Aeroporturi Bucureşti, Cornel-Constantin Poteraşu a fost demis de ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi. Demiterea acestuia are legătură cu taximetriştii care acţionează ilegal în jurul aeroportului Otopeni. Întreg scandalul a pornit după ce o studentă japoneză a fost ucisă în România.

Reprezentanţii Companiei Naţionale a Aeroporturilor Bucureşti (CNAB) au precizat pentru Agerpres că decizia survine ca urmare a problemei taximetriei ilegale de pe aeroport, care a determinat incidentul soldat cu uciderea unei tinere japoneze venită în practică în România.

Atribuţiile de director general la CNAB vor fi preluate de Smadu Cristinel.
[...]

sursa
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog