Discuții cu și despre CNAIR

Started by Ionut, October 12, 2015, 06:17:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

yetiman

Comunicat "proaspat" de la CNAIR

QuoteConstructorii trebuie sa respecte contractele și să finalizeze toate lucrările înainte de recepția proiectelor
15 Dec 2017

Potrivit HG 343/2017, darea în exploatare a construcțiilor este posibilă doar după recepția la terminarea lucrărilor, care poate avea loc numai după finalizarea totală a lucrărilor. Acest act normativ a modificat drastic prevederile HG 273/1994, care oferea posibilitatea recepționarii unor lucrări nefinalizate sau care nu respectau prevederile proiectului, precum și preluarea doar a unor părți din construcție, pentru darea lor în exploatare.

Aceste practici nu mai sunt permise de noua legislație privind recepționarea lucrărilor de construcție.

Modificările legislative au provocat însă reacții vehemente din partea unor constructori, care consideră că prevederile în cauză îi dezavantajează.

Legislația a fost modificată anul acesta tocmai pentru a nu se mai ajunge în situații precum cea de pe lotul 3 al Autostrăzii Orăștie-Sibiu, care a fost închis la scurt timp după darea în exploatare, din cauza unor deficiențe grave de calitate care au dus la apariția unor fenomene severe de instabilitate.

Modificările legislative vin inclusiv în sprijinul deciziei din acest an a CNAIR SA, de a pune accent pe respectarea calității lucrărilor executate și nu pe numărul de kilometri construiți.

În acest context , CNAIR SA va recepționa  lucrările doar dacă proiectele și rigorile standardelor de calitate sunt respectate de Antreprenori. 

Ca atare, neconformitățile constatate pe mai multe loturi de autostradă, aflate în execuție, fac practic imposibilă recepționarea lor anul acesta, în condițiile legii și în conformitate cu noua abordare a Companiei.

Astfel, pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva, care înregistrează un stadiu fizic de 79,59%,  Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. - COMSA S.A. - Aldesa Construcciones S.A. - Arcadis Eurometudes S.A., nu a prezentat nici până la această oră o soluție tehnică viabilă pentru refacerea rampei podului de la km 76. Această rampă a fost demolată  încă din luna octombrie 2016, din cauza instabilității constatate . S-a ajuns în această situație  din cauză că Antreprenorul  a decis să execute un viaduct mai scurt decât prevedea Studiul de Fezabilitate, ceea ce a dus la construcția rampei în cauză, pe un teren instabil.

Practic Antreprenorul a pretins că va optimiza execuția lucrărilor și nu a respectat soluțiile tehnice din Studiul de Fezabilitate, care prevedea construirea unui viaduct destinat depășirii zonei cu teren de fundare slab.

La km 68 al aceluiași lot, o echipă de control a CNAIR SA a sesizat în vara acestui an că terasamentul prezenta probleme severe de instabilitate, provocate de precaritatea soluțiilor tehnice aplicate și a calității scăzute a lucrărilor.  Aceste cauze au dus la apariția  unor fisuri și crăpături în îmbracămintea șistemului rutier, chiar în condițiile în care pe acel sector de drum nu exista trafic rutier.  Ca urmare a problemelor constatate i s-a cerut la acel moment Antreprenorului să remedieze lucrările conform exigențelor de calitate impuse de legislație și de reglementările tehnice. Antreprenorul nu a luat însă măsurile solicitate și nici nu a remediat până la ora actuală o serie de alte problemele create de deficiențele de executare a șanțurilor colectoare.

Faptul că aceste șanțuri au fost incorect executate, a permis infiltrarea apei în corpul autostrăzii, ceea ce a provocat apariția unor noi probleme de stabilitate a terasamentelor. 

Pe lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva, unde stadiul fizic de execuție a lucrărilor este de 71,30%, se înregistrează întârzieri ale termenelor de execuție, deși constructorul, Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.l.,  prezintă o mobilizare bună. Unul dintre motivele care au dus la aceste întârzieri a fost descoperirea unei peșteri cu lilieci în zona dealului Șoimuș.  Doar după relocarea liliecilor din această peșteră, în luna august 2017, constructorul a putut să reia lucrările. Problema peșterii cu lilieci de la Șoimuș  bloca lucrările încă din anul 2014, dar a putut fi soluționată datorită noii strategii de abordare a proiectelor, adoptată de CNAIR SA anul acesta.

Pentru lotul 3 al autostrăzii Sebeș – Turda , unde antreprenor este Asocierea Tirrena Scavi SpA - Societa Italiana per Condotte D'Acqua SpA, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 99%. Cu toate acestea a fost nevoie ca recepția la finalizarea lucrărilor să fie reprogramată pentru data de 9 ianuarie 2018, deoarece s-au constatat mai multe neconformități.  Principala problemă identificată este nerespectarea de către Antreprenor a propriului proiect tehnic de construcție a căilor de rulare pe pod. Un alt element care a făcut imposibilă recepția lucrărilor este reprezentat de existența unor zonele cu exces de bitum. Aceste zone sunt foarte periculoase, în special pe timp de ploaie și în perioada iernii deoarece nu asigură aderența minimă a pneurilor la suprafața de rulare, ceea ce poate duce la accidente cu deznodământ tragic.

În ceea ce privește iluminatul pe poduri, nici în acest moment constructorul nu a montat lămpi cu led și teledetecție, așa cum prevede proiectul privind siguranța circulației, aprobat de CNAIR SA, în urmă cu 2 ani și 6 luni. La acest moment, în zonele respective sunt montate lămpi cu sodiu și fără telegestiune, al căror consum dublează practic factura la energia electrică.

În ceea ce privește lotul 4 al autostrăzii Sebeș – Turda, unde stadiul fizic este de 95%, Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. - PORR Bau GmbH, continuă lucrările și la această oră, în zona km 62+300, unde a avut loc o alunecare de teren. Despre fenomenele de instabilitate a terenului din acea zonă, constructorul și proiectantul acestuia, aveau deplină cunoștință, din datele oferite de Studiul de Fezabilitate. Antreprenorul nu a ținut cont însă de aceste date în momentul în care a aplicat soluții tehnice diferite de cele prevăzute în Studiul de Fezabilitate.

În afară de aceste lucrări, pe lotul 4 Sebeș-Turda, constructorul, care și-a asumat un grafic de lucrări, trebuie să mai monteze parapeți de protecție, să realizeze marcajele orizontale și să finalizeze montarea gardurilor de protecție. De asemenea, antreprenorul încă nu a finalizat lucrările de alimentare cu apă pentru Centrul de Întreținere și Coordonare, unde urmează să funcționeze un punct de control al Poliției Autostrăzi și o secție destinată utilajelor care asigură întreținerea acestei autostrăzi.

În baza legislației adoptate cu mai mulți ani în urma, CNAIR SA nu are atribuții în execuția efectivă a obiectivelor de infrastructură, acestea intrând în sarcina operatorilor privați (antreprenorilor), selecționați în baza unor licitații. Din această perspectivă responsabilitatea pentru respectarea termenelor de execuție și a exigențelor de calitate, aparține Antreprenorilor care câștigă licitațiile publice și care încasează de la CNAIR SA sume importante de bani, în baza contractelor încheiate.

Menționăm că la începutul acestui an constructorii au promis că vor încheia lucrările în vederea recepției, însă la ora actuală se constată existența unor probleme, provocate de acești antreprenori, care fie nu au respectat propriile grafice de lucrări fie și-au asumat riscuri mult prea mari.

Aceste situații fac practic imposibilă recepția legală loturilor în cauză.

În baza acestor angajamente, CNAIR SA a alocat la începutul anului fonduri pentru finanțarea proiectelor. Din păcate, o mare parte din aceste sume au rămas blocate în conturile Companiei până la rectificarea bugetară, din cauză că antreprenorii nu au reușit, în unele cazuri, să execute nici măcar un sfert din lucrările promise.

Informații suplimentare:

Pornind de la experiența anilor anteriori, CNAIR a luat anul acesta măsuri pentru eliminarea riscurilor privind calitatea lucrărilor executate de Antreprenori.

Un important accent s-a pus pe întărirea capacității administrative și a capacității de gestionare tehnică, de calitate și cantitativă a problemelor identificate în perioada de implementare. 

De asemenea a fost stabilit un program propriu de urmărire a calității execuției lucrărilor, prin trimiterea în teren a unor misiuni de control inopinat.

S-a dorit ca prin aceste măsuri  și acțiuni Antreprenorii să înțeleagă faptul că exigențele de calitate impuse vor fi urmărite strict și în detaliu de CNAIR SA, în calitate de Beneficiar.

Tot în acest an CNAIR SA a decis că principalul element pentru ca lucrările să poată fi recepționate, este calitatea lucrărilor.

În baza evaluării proiectelor derulate în ultimii ani, s-a ajuns la concluzia că nerespectarea exigențelor minime de calitate a lucrarilor, precum și receptia acestora în condiții dezavantajoase pentru CNAIR, atrage după sine risipa banului public. Aceasta deoarece tolerarea unor lucrări slabe calitativ,  va conduce în viitor la necesitatea efectuării unor noi lucrări de întreținere și operare, foarte costisitoare. 

CNAIR SA a mai decis anul acesta să deblocheze obiective pentru care existau de mult timp Studii de Fezabilitate, dar a căror lansare în licitație publică trena de ani de zile, cum este cazul  Autostrăzii Sibiu – Pitești și al Autostrăzii de Centură București.

Pentru a elimina o parte importantă din carențele accesului la coridoarele Pan-Europene și la rețeaua actuală sau extinsă de autostrăzi, au fost declanșate procedurile de achiziție publică pentru Podul suspendat peste Dunăre la Brăila, pentru Drumul Express Pitești – Craiova și pentru Centura Sud București.

A fost continuată și îmbunătățită implementarea obiectivelor de investiții, cu accent deosebit pe calitatea lucrărilor executate.

S-a insistat totodată pe implementarea investițiilor aferente Master Planului General de Transport, în orizontul de timp stabilit.

A fost urmărită respectarea planificărilor anterioare privind  Infrastructura Mare, în vederea corelarii funcționalității obiectivelor, pe măsură ce acestea sunt date în exploatare.

Un important accent s-a pus și pe dezvoltarea rețelei de drumuri aferentă Infrastructurii Mari, astfel încât aceasta să poată genera o dezvoltare echilibrată la nivel național.

Tot un obiectiv important a fost anul acesta   asigurarea exigențelor minime de confort și sigurantă pe rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi, aflată în exploatare, prin acțiuni de întreținere corespunzătoare.
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

NGC

Comunicatul asta mai mult ca sigur a venit ca raspuns la solicitarea API de demitere a DG CNAIR.

Pacat ca nu zic adevarul.

Pesterea aia a aparut in 2014? Sa mai punem o data aici documentul din 2010 in care scriu sa traseul nu o va intersecta?

Si intarzierile constructorilor din cauza lipsei autorizatiilor si exproprierilor unde sunt trecute in acest comunicat?

Si de ce nu au pomenit nimic despre noile modificari prevazute in proiectul de HG despre care am scris ieri? Daca totul e asa de bine cum e acum, atunci de ce sa mai faci acele modificari?

Asta scrie in motivare.

Quote
În aplicarea noului Regulament privind recepția construcțiilor, prin prisma activiății specifice desfășurate de C.N.A.I.R.-S.A., Compania a identificat o serie de situații care au determinat necesitatea modificării sau completării unor dispoziții din Regulament, după cum urmează:
[...]
4. Propunerea de completare a art. 18 cu două noi alineate care să cuprindă următoarele situații:
- În prezentul regulament nu este specificată/clarificată situația în care comisia de recepție constată existența unor neconcordanţe, defecte locale, deficiente minore care nu sunt de natură să afecteze utilizarea construcţiei conform destinaţiei sale si nici nu afectează cerinţele fundamentale aplicabile, altele decât cele prevăzute la art. 17 alin. (1) și în baza cărora comisia decide suspendarea procesului de receptie la terminarea lucrărilor. În acest sens, pentru clarificarea acestor situații, propunem introducerea în procesul-verbal a listei anexa nr.4 în care să fie consemnate neconcordanţele, defectele locale, deficiente minore care nu afectează utizarea construcției si cerințele esențiale aplicabile, lucrări pentru care remedierea nu necesită restricționarea utilizării.

Ionut

Mai bagă material. Ca pregătim o replică.

NGC

Cu mare placere. :D
O sa dureze putin, dar azi sau maine o sa mai adaug.

NGC

Apropo, prin asta se incrimineaza singuri.

QuoteProblema peșterii cu lilieci de la Șoimuș  bloca lucrările încă din anul 2014, dar a putut fi soluționată datorită noii strategii de abordare a proiectelor, adoptată de CNAIR SA anul acesta.

Nu ca v-am crede, dar ce ati facut pana anul acesta din 2010 incoace pentru e rezolva problema pesterii? Ati dezvoltat "noua strategie de abordare a proiectelor" timp de 7 ani? :lol:

ciprebbe

Mi-e mila ca am cerut doar demisia mai ales celor care au iesit cu acest comunicat.
Cu loazele astea vrea Felix sa deschida 156 km?
O scuza perfecta, pe langa respectarea legii: punem accent pe calitate :))) (Mai ales la SF-uri)
Noi deschidem autostrăzi cu becuri led. Ca pe Dn si cu apa la buda ....Proștilor muriti pe Dn (cam asa suna)....

Deschideți ba autostradă și după aia va puteti judeca cu constructorul cât vreti voi.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

yetiman

Acest comunicat este doar o alta bataie de joc la adresa noastra, a utilizatorilor de sosele din Romania!

Dintr-o data grija pentru banul public a devenit, dintr-o data, criteriu esential. Nu zau!
Dar grija pentru viata oamenilor care se accidenteaza sau chiar mor pe sosele paralele cu autostrazile nedate in functie unde este?

Dar licitatiile pentru bucatile lipsa de pe A1 si A3 unde sunt?
Sa ai un segment de A3 finalizat si tinut ca "muzeu" pentru ca nu ati fost in stare ani de zile sa faceti o licitatie pentru un pod cu proiect, materiale si 50% executat, nu este risipa a banilor publici?

DEMISIA!!!!

Ba chiar DESFINTAREA CNAIR completa!!!

,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

Ionut

În ritmul ăsta ajung și eu ca adiarc și cer desființarea CNAIR la următoarea întâlnire CM POIM.

disney

Pun si aici acest raspuns primit saptamina asta.





Redau si anexa 7 din HG 478/2016.

Numele functionarului trebuie completat acolo, asa ca nu am cerut nimic special.

Quote
ANEXA nr. 7: Model - Scrisoare de răspuns la cerere
De la:
Denumirea autorităţii sau instituţiei publice ..................
Sediul/Adresa ........................................
Persoana de contact* .............................
* Funcţionarul responsabil cu aplicarea Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţii de interes public, cu modificările şi completările ulterioare.
Nr.** ......... Data .................
** Numărul curent din Registrul pentru înregistrarea cererilor şi răspunsurilor privind accesul la informaţiile de interes public.
Către:
Numele şi prenumele petentului ......................
Adresa ........................................
Stimate domnule/Stimată doamnă ...................,
În urma cererii dumneavoastră nr. .......... din data de ..............., prin care, conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, solicitaţi o copie de pe următoarele documente:
.....................................................
1.vă trimitem, în anexa la prezenta scrisoare, informaţiile solicitate;
2.vă informăm că informaţiile solicitate nu au putut fi expediate în termenul iniţial de 10 zile datorită complexităţii acestora, urmând să vă parvină în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii dumneavoastră;
3.vă informăm că pentru rezolvarea cererii dumneavoastră, întrucât instituţia noastră nu deţine informaţiile la care faceţi referire, solicitarea dumneavoastră a fost redirecţionată către ........ (instituţia/autoritatea publică competentă) .........., de unde urmează să primiţi răspuns;
4.vă informăm că informaţiile solicitate nu se încadrează în categoria informaţiilor de interes public, fiind exceptate de la accesul liber al cetăţenilor.
Informaţiile solicitate v-au fost furnizate în format electronic, la următoarea adresă de e-mail (opţional):
.....................................................
Vă informăm că costurile aferente serviciilor de copiere a documentelor solicitate sunt următoarele (când este cazul):
.....................................................
După plata serviciilor de copiere a documentelor solicitate la casierie, în contul de trezorerie ............... (al fiecărei autorităţi sau instituţii publice) sau prin transfer bancar în contul ......................, vă rugăm să vă prezentaţi pentru înmânarea documentelor solicitate.
Cu stimă,
............................
(semnătura funcţionarului)

Va place cum suntem tratati?

TibiV

#1329
Nu e noaptea mintii...

E ziua obrazniciei.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

__dir

E de plans, dar sunt atatea cazuri cu institutii care pun zilnic informatii in format electronic.

Dar la ce se intampla zilele astea nici ma mira sa fim facuti hoti/criminali ca cerem informatii publice. Poate asta asteapta si ei ?!

RIP

NGC


adiarc

Ma bucur ca sunteti de acord cu mine.. :D

Din pacate este singura masura eficienta in paralel cu creearea acelui Cnair pe baze total independente de factorul politic combinat cu sugestiile lui Pasadia pentru Drdp-uri mai autonome si cu o mai mare putere de decizie..

.este trist ca trec anii si avem cate un Colectiv la fiecare 2-3 saptamani pe soselele patriei,iar acest cancer al infrastructurii continuua sa ne omoare....incet  ,dar sigur
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

NGC

Mai adaug ceva la ce a scris Horatiu.

Problema pesterii de pe LD4 este prezentata pe larg aici.

Trec aici doar un pasaj relevant.

Quote from: NGC on July 08, 2016, 02:14:28 PM
09.09.2010: Se emite acordul de mediu pentru tronsonul Lugoj - Deva, care mentioneaza pestera Tunel si liliecii din ea, dar CNADNR precizeaza ca traseul autostrazii nu intersecteaza pestera



Sa analizam acum niste pasaje din comunicat.

QuoteÎn baza legislației adoptate cu mai mulți ani în urma, CNAIR SA nu are atribuții în execuția efectivă a obiectivelor de infrastructură, acestea intrând în sarcina operatorilor privați (antreprenorilor), selecționați în baza unor licitații. Din această perspectivă responsabilitatea pentru respectarea termenelor de execuție și a exigențelor de calitate, aparține Antreprenorilor care câștigă licitațiile publice și care încasează de la CNAIR SA sume importante de bani, în baza contractelor încheiate.

De aici lasa sa se inteleaga faptul ca ei dau bani, dar constructorii nu isi fac treaba.
Ceea ce nu mentioneaza, este cat timp dureaza sa li se certifice lucrarile executate si cat timp dureaza pana cand se platesc facturile.


QuoteMenționăm că la începutul acestui an constructorii au promis că vor încheia lucrările în vederea recepției, însă la ora actuală se constată existența unor probleme, provocate de acești antreprenori, care fie nu au respectat propriile grafice de lucrări fie și-au asumat riscuri mult prea mari.

Ceva dovezi in sprijinul afirmatiei "au promis ca vor incheia lucrarile in vederea receptiei" aveti?
Care sunt mai exact acesti constructori care si-au asumat asa ceva si ce anume si-au asumat mai exact?

Sa puna la dispozitie publicului graficele de lucrari, si graficele de plata a acestor lucrari. Hai ca ma apuc sa fac statistica cu facturile din 2016 si 2017 pentru aceste loturi.

In plus, sa puna la dispozitia publicului sumele alocate pentru fiecare proiect pe care le-au comunicat la inceputul anului fiecarui constructor, conform art. 43^1 din Legea 500 / 2002.

QuoteART. 43^1
(1) Ordonatorii de credite au obligaţia de a notifica prestatorilor, executanţilor şi furnizorilor sumele cuprinse în programele de investiţii publice la credite bugetare, în termen de 30 de zile calendaristice de la aprobarea legilor bugetare anuale/rectificărilor bugetare anuale.

Trebuie neaparat luata pozitie impotriva acestui comunicat.

tom_sawyer

Astazi, duminica, au postat un nou comunicat de presa kilometric cu "maretele realizari" pe site-ul oficial, daca sunteti curiosi...