[B] Stiri si discutii diverse despre STB

Started by Ionut, August 12, 2015, 06:36:41 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

Aici vom discuta despre subiecte care tin de RATB care nu se incadreaza in restul thread-urilor.

Telvanni

Cu toate ca am masina folosesc in paralel si transportul public din Bucuresti. Probabil sunt multi care procedeaza asa.
Parerea mea este ca RATB-ul trebuie reformat, restructurat si modernizat din temelii. Functionam pe trasee si pozitii de statii de zeci de ani. Multe din ele nu mai raspund cerintelor si fluxurilor actuale.
Stiu, veti spune ca oamenii s-au obisnuit cu statiile si traseele insa daca cele noi sunt mai bune nu se va plange nimeni, va garantez.

Va pomenesc doar cateva aspecte problematice:
1. ACCESIBILITATE. Mai ales tramvaiele stau foarte prost aici. Inca mai exista statii fara refugii, uneori trebuie sa pasesti 50cm ca sa ajungi pe prima treapta de la tramvai. Exemplu la indemana: statia Maica Domnului de pe Lacul Tei, sens spre Pipera.
2. SIGURANTA.Sunt refugii inguste fara protectie, pe langa oameni trec masini in viteza, exemplu pe Barbu Vacarescu, Viilor samd
3. INTERCONECTAREA STATIILOR. De exemplu la Piata Gemeni daca vrei sa schimbi tramvaiul cu troleul, vei abandona pentru ca statiile sunt foarte indepartate.
4. BENZI UNICE. Acesta e marele pas pe care trebuie sa-l faca Primaria, doar asa devine mai tentant decat masina prin cresterea rapiditatii.
5.CURATENIA. Inteleg, sunt vechi, sunt ponosite, dar de ce trebuie sa fie si murdare si sa puta in halul asta? E doar lipsa de preocupare. Calatorii in mare parte sunt civilizati insa este inevital ca in timp sa se murdareasca. Mereu incerc sa-mi imaginez cum ar fi aratat scaunele daca erau ca-n Praga cu tesatura pe ele. Bleah!!
6. ACCESORII.Statiile sa fie dotate cu spatii de asezat (banca) sau macar o bara orizontala la o inaltime de cca 70cm de care sa te rezemi (am vazut in strainatate). Un loc la care sa stai la umbra. As merge un pic mai departe, in zonele ultracentrale si algomerate (Universitate, Romana samd) as face cateva statii cu aer conditionat/incalzire.
7. INFORMATII. Nu zic sa avem harti in fiecare statie dar macar un tabel cu lista statiilor si posibilitati de interconectare ar trebui sa fie.
8. AFISARE TIMP ASTEPTARE. Se poate implementa si e foarte util. Asteptarea e mult mai usoara cand stii cat ai de asteptat.
9. ANTI HOTI. Pe traseele problema, la fel ca la metrou, un agent de paza. Stiu, costa, insa siguranta e importanta.

Sigur mai gasiti si voi multe aspecte care trebuie schimbate.

frunzaverde

Quote from: Telvanni on August 14, 2015, 11:07:42 AM
Cu toate ca am masina folosesc in paralel si transportul public din Bucuresti. Probabil sunt multi care procedeaza asa.
Parerea mea este ca RATB-ul trebuie reformat, restructurat si modernizat din temelii. Functionam pe trasee si pozitii de statii de zeci de ani. Multe din ele nu mai raspund cerintelor si fluxurilor actuale.
Stiu, veti spune ca oamenii s-au obisnuit cu statiile si traseele insa daca cele noi sunt mai bune nu se va plange nimeni, va garantez.

Adevarat, ultima refacere majora a retelei a avut loc la sfarsitul anilor '70- mijlocul anilor '80, nu a fost voluntara (ci determinata politic de demolarile din epoca) si nu a fost nici atunci completa. A continuat cu anumite ajustari la inceputul anilor '90, in principiu recompletari de retele descompletate in anii '80 (de exemplu troleibuzele la Gara de Nord-Eroilor, tramvaiele pe Buzesti etc.), dar atat. Si orasul, adevarat, s-a schimbat enorm din anii '80 pana azi; practic e un alt Bucuresti.

Problema e ca o reorganizare totala nu e gratuita. Costa FOARTE multi bani, si dureaza foarte mult timp. Ai nevoie de:

1. studii de trafic. Chiar daca ai o situatie a "intrarilor" in retea (statia de urcare), ceea ce RATB nu are, pentru ca abonamentele nu valideaza (asta nu e un impediment, se poate schimba regula rapid), lipseste o evidenta a "iesirilor" (statia de coborire finala) si a "originilor" si "destinatiilor" reale (de exemplu, poti merge pana la o statie mult mai distanta decat cea apropiata, pentru ca frecventele sau legaturile sunt mai bune).

2. studii de efect - ce schimbari de elasticitate in cerere si ce schimbari de fluxuri va determina o schimbare a traseelor? Asta cere simulari, uneori complexe; alteori cere teste de teren pe scari diverse.

3. studii de fezabilitate si logistica ale traseelor noi; care e utilizarea parcului? sunt orarele fezabile? etc. etc.

Costurile se ridica la zeci de milioane de euro (uneori mai mult), intinsi pe 2-3 ani, cu eforturi umane mari. Stiu orase care si-au reorganizat transportul public de la zero, unele cu succes urias; altele cu esec rasunator (urmat de succes dupa o regandire). A durat minimum 2 ani pentru orase de 200-250.000 locuitori.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Telvanni

Poate am fost prea radical in exprimare, chiar daca am spus reorganizare din temelii am avut tot timpul in cap o actiune de durata si pe etape, nicidecum "toata deodata".
Studiile se pot face cu costuri mai mici prin etapizare/esalonare. Eu vad procesul asta sa dureze spre 5-6 ani, imi dau seama ca e foarte de durata.
Se poate incepe cu chestiuni marunte dar cu un efect imediat si spectaculos.

Cum ar fi de exemplu ca o tinta a RATB sa fie: "Nicio statie de tramvai fara refugiu!" Pun pariu ca intr-un an se rezolva toate refugiile din Bucuresti.
sau "Niciun autobuz murdar". Apoi "Niciun tramvai murdar", sau "Niciun tramvai fara aer conditionat"
sau un program de crestere a interconectivitatii statiilor prin apropierea statiilor la noduri, mutarea statiilor pe distante mici, statii noi mai dese....samd

Eu sunt adeptul pasilor mici si siguri. Daca vrei sa darami un zid dintr-o lovitura iti trebuie o forta uriasa si cel mai probabil nu vei reusi, insa daca-l iei caramida cu caramida sigur il dai jos. Dureaza mai mult dar reusesti.
Asa si cu RATB-ul nostru, cate-o schimbare/imbunatatire pe rand.

As vota cu mare drag primarul care are curajul sa promita asa ceva. Un transport in comun civilizat este obligatoriu pentru o capitala europeana de an 2015. Ne uitam mereu cu jind peste gard la vecini si oftam, nici la ei nu a fost asa dintotdeauna dar ei AU FACUT CEVA (sau si-au ales mai bine primarul).

cezar-mario2012

Si eu am fost prin Europa și am folosit foarte mult transportul în comun,  de pildă ieri am venit de la Londra și transportul în comun este incredibil, mașini particulare nu pre sunt în oraș.
  Acum sa revin la situația Bucureștiului:
-studiu de trafic s-a făcut in aceasta primăvară, nu stiu rezultatul;
-lipsa de finanțare este imensa și nu acopera nici piesele de schimb,  darămite înlocuirea parcului;
-scaunele arata așa simple din plastic pentru ca asta a fost cererea noasta, ei nici nu mai produceau asa ceva;
-marea majoritate a călătorilor nu platesc si există situati in care chiar dacă vrei sa "taxezi" nu poti sa o faci datorita aglomerației;
-datorită străzilor și parcărilor ilegale nu se pot introduce articulate, peste tot unde am fost am văzut articulate, la Geneva erau cu trei segmente;
-lipsa de civilizație a unei părți, din păcate majoritre, a călătorilor face ca stațiile și vehiculele să arate așa cum arata;
-o alta probema majora este lipsa de legătură si înțelegere dintre Metrorex și RATB, contractul anterior a fost anulat pentru ca RATB- ul nu a transferat bani incasati din abonamente catre Metrorex.
Cam asta este situația actuala,  greu de crezut că se va schimba ceva în viitorul apropiat,  uni șoferi au preferat să plece in UK sa lucreze pe autobuze sau autocare, TIR-uri, salariile nu au mai crescut, orere suplimentare nu se mai platesc. Salariul unui șofer pe troleu este de 2000 lei, tura de dimineață incepe de la 4:15 si se termina la 14:00, liber poti avea două sau trei zile pe săptămână,  funcție de cum este diponibilitatea.

dr4qul4

scaunele de plastic sunt  infinit mai bune ca cele cu burete.

Am fost la Paris, vara, in iulie, si efectiv imi era scarba sa ma asez pe un scaun "cu burete". Erau pline de transpiratie si puteau ingrozitor. + Sobolani in statii si pe peron (la metrou).

Londra....e altceva...dar si calatoria costa "Ceva mai mult". Autobuzele lor etajate sunt superbe. Te pui in fata la etaj si vezi tot orasul. Cu cel turistic nu e la fel de frumos pt ca ba ploua ba e soare.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

Telvanni

#6
Continuam discutia:
Quote from: TibiV on October 31, 2015, 12:04:46 AM
Quote from: Telvanni on October 30, 2015, 11:01:15 PM
... ratb de secol 21 ...

OK, şi de unde aduci tu călătorii de secol 21 ?
Mare parte dintre ei nu au depăşit secolul 19, când apa şi săpunul erau un lux...
Alţii sunt din secolul 15, când cel mai tare avea dreptul să ia totul de la cei mai slabi.

Călătoria cu RATB este ca o călătorie în vestul sălbatic al anilor 1800...
O pot face doar tinerii în putere...
Interzis bolnavilor, bătrânilor si femeilor cu copii în braţe..
Cele 4 locuri de lângă vatman, marcate ca atare pe vremuri...

Să nu mă înţelegi greşit. Susţin un transport în comun eficient şi civilizat.
Dar civilizat nu înseamnă doar mijloace de transport moderne...
Civilizat înseamnă să nu trebuiască să îti bagi vată în nas, să nu stai cu mâinile lipite de buzunare, şi să nu îţi fie teamă că părintele tău trecut de 80 de ani ajunge acasă plin de sânge pentru că a căzut într-un autobuz aproape gol, dar în care nici un june de 20 de ani care stătea pe scaun nu a catadicsit să îi dea locul unei babe... 'Pe asta o caută moartea pe acasă şi ea se plimbă cu autobuzul :D !". (semnele sunt puse corect)...

Când o să ai copil mic mai vorbim dacă o să ai curajul să îl trimiţi la şcoală cu tramvaiul..
Iar când o să ai părinți bolnavi sau bătrâni aştept detalii despre transportul în comun civilizat...

Chiar daca pe alocuri exagerezi (cu scopul nuantarii probabil) in mare ai dreptate. Am prins ideea.
Daca ne gandim cum era in urma cu mai multi ani ne dam seama ca o evolutie exista.

Te intreb, de ce e mai civilizat la metrou? Pentru ca intra doar cei care platesc.
Lumea se civilizeaza insa e un proces de durata. Aici in Bucuresti e bine, sa te duci prin alte zone din provincie, in special zona extracarpatica sa vezi cum e.
Ai vazut si tu, totul depinde de cartier. In Dorobanti e mai placut cu autobuzul, daca te duci prin Berceni te cam ia sfiala.

Ne civilizam, ai putintica rabdare.

Ionut

^ Usurel cu limbajul, nu sunt OK declaratiile rasiste.

In rest, sunt de acord ca trebuie sa gasim niste solutii pentru civilizare. Am circulat cu tramvaiul in weekend (long story) si in 6 statii am dat peste un cersetor si un vanzator ambulant. Imi aduc aminte ca nu era deloc placut in studentie cand nu aveam masina. Si, personal, va spun ca lipsa civilizatiei de pe majoritatea mijloacelor de transport in comun (nici metroul nu este prea breaz) este cauza principala pentru care n-am mai pus picior in autobuz/tramvai sau ceva asemanator de ani de zile (cu exceptia calatoriei din acest weekend). Si sunt convins ca nu sunt singurul.

TibiV

Eu sunt un utilizator ambivalent...

Lucrez in zona Iancului, si intr-o zi am avut ceva de rezolvat la Casa de Sanatate, la o directie a lor care s-a mutat de cateva luni chiar in cladirea Ministerului Tramsporturilor !... :D
Asa ca am luat metroul pana la gara, am rezolvat treaba acolo si m-am intors. Nu am liposit din birou decat vreo 45 de minute... :)
Iti dai seama ca daca faceam drumul cu masina pierdeam de doua ori mai mult timp. Un sfert de ora m-as fi invartit doar pentru loc de parcare...
Dar de cate ori se intampla sa trebuiasca sa mergin din A in B, si atat A cat si B sa aiba acces la metrou ?...

Iar marile probleme ale transportului in comun sunt cele pe care le-am spus, si nu am glumit deloc.
Este pentru adultii tineri si sanatosi. Si cam atat.
Telvanni spune ca ne civilizam, sa am putina rabdare...
Doar ca viteza de civilizare este tare mica, si mi-e teama ca nici n-o sa apuc sa vad rezultatele... Poate copii mei, eventual copii lor...

Si nu am exagerat, am avut-o pe mama plina de sange si vanatai pentru ca nu i-a cedat nimeni locul cand venea de la biserica.
Dar asta a fost doar picatura care a umplu paharul.
Inainte i-au furat portofelul de doua ori in 3 ani. De ficare data politie, acte, toata birocratia.
Acum are permanent in poseta o copie "xerox" a buletinului...

Asa ca Telvanni, oricat te-ar enerva sa vezi lumea cu masina, nu poti obliga oamenii sa renunte la ele.
Pentru mine cel mai bun argument este ca de acasa la munca fac 20 minute cu masina, si o ora (1 h) cu transportul in comun.
Si atunci cand sunt mai multi este si mai ieftin. Daca plecam intr-o vizita toata familia, 4 persoane, si avem de facut mai mult de o schimbare de mijloc de transport, deja este mai ieftin cu masina.
Cam aceeasi poveste si cand compari masina cu trenul (din pacate). Desi pe distante lungi as prefera sa stau comod in tren, fara oboseala inevitabila provocata de concentrarea la volan, in practica ies mai ieftin daca suntem mai multi in masina...
In plus, acum este si mai rapid decat trenul pe multe din magistralele CFR...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Telvanni

Deci suntem toti de acord ca folosim masina pentru ca nu avem alternative, pentru ca suntem obligati. Cel putin eu d'aia o folosesc. Asta e!


Goldmund

Ma aventurez sa compar orasul Bucuresti cu  orasul Stuttgart. Zeci de mii de automobile din afara  intra zilnic prin cele doua orase, indiferent cat de dezvoltat este netul VVS din Stuttgart si imprejurimi:
http://www.dr-ehni.de/mediapool/117/1179448/data/VVS-Linie.jpg
Adevarul este ca Stuttgart nu are o "ocolire" la est de oras, iar zona urbana din jurul orasului trece de 2.5 milioane locuitori(Stuttgart are doar 600mii locuitori)Bucurestiul are alte "vicii":
lipsa unei DNCB pe trei benzi/sens cu toate intersectiile fara stop ( - cat costa? - dar calitatea si sanatatea vietii oamenilor din oras, cat costa?) si neinceputa A0 la nord si sud.
Haos exista pe strazile celor doua orase, dar din motive diferite....

Pentru ce se intampla in interiorul orasului, doar primaria capitalei este de vina. Aici ar trebui sa vina un primar general care sa schimbe din temelii RATB, iar METROREX ar trebui sa aiba (cat mai curand, indiferent de costuri)cel putin 200km cale dubla. Autobuzele articulate si tramvaiele lungi si moderne(toate cu aer conditionat) ar satisface restul calatorilor care nu ar avea acces la metrou, sau care ar face legatura intre liniile de metrou. UE ajuta enorm minicipalitatile care dezvolta transportul in comun electric.

Un anunt mai vechi("Bucureştenii sunt cetăţenii europeni cei mai nemulţumiţi de transportul public din oraşul lor, doar șase la sută fiind satisfăcuţi de modul în care se desfășoară transportul cu mijloacele publice, potrivit unui proiect al Friedrich-Ebert-Stiftung România, citat de Agerpres. " http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/cat-de-nemultumiti-sunt-bucurestenii-de-transportul-public--in-raport-cu-ceilalti-europeni-411585?c=q2561) ne arata ca bucurestenii chiar NU sunt multumiti de transportul in comun din orasul lor. Urmatorul primar general ar avea de facut o munca sisifica, insa cineva trebuie sa o inceapa, cat mai curand.

Goldmund

Televanni. total de acord cu parerile tale, cu marile minusuri ale RATB si mai cred ca bucurestenii (in majoritatea lor) doar cand vor dori cu adevarat trasport in comun civilizat, vor  alege si omul potrivit. "Statul" este cel mai prezent atunci cand este vorba de reforma transportului in comun, indiferent de sumele de bani alocati. Transportul in comun cu mici exceptii, este subventionat masiv si doar asa se cere de la Stat o eficientizare permanenta a costurilor uriase(aici e vorba si de coruptie endemica si este  mai greu cu terapia rapida)

TibiV,
este inadmisibil ca intr-un oras mare si foarte aglomerat sa faci mai mult cu transportul in comun decat cu masina proprie. Dezinteresul celor de la RATB este in acest caz semnificativ.
Normal ca exista situatii in care multi oameni apeleaza la masina personala, sau taxiurile ieftine din oras, pana cand trasportul in comun devine  atractiv si pentru parintii nostri. Dar ce ne facem cu zecile de mii de copii care se duc la scoala? Liceul nu mai poate fi mereu "langa casa"...Sau ce ne facem cu pensionarii care nu au masina si nici nu au o ruda care sa-i transporte de la A la B? Indiferent pentru ce mijloc de transport ne decidem, transport in comun dezvoltat ne trebuie.
De asta am si accentuat,
Bucurestiul are nevoie inca de ieri de peste 200km cale dubla de metrou...Si de aer conditionat in trenuri(stiu ca nu are de-a face cu RATB, dar fara metrou, ce-ar fi RATB intr-un oras cu peste 2milioane de locuitori?...

Horațiu 87

Asta e cumva o bascalie ?  :lol: :lol: :lol:
Veste bună pentru bucureșteni: Transportul RATB devine GRATUIT pentru toată lumea  :o :o

Noul primar Capitalei, Gabriela Firea, a declarat, marţi seară, la B1 Tv, că va face totul pentru ca transportul public de suprafață din București să fie gratuit.

Invitată la B1 Tv, Gabriela Firea a făcut a declarat că s-a analizat opțiunea ca RATB să fie gratuit, și că este realizabilă din punct de vedere economic.

"Am vorbit cu specialiști și am făcut un calcul de oportunitate și am decis că se poate face. E vorba doar despre RATB, nu și metroul, acesta aparține de Ministerul Transporturilor. E un plan economic ce poate fi aplicat", a spus Firea la B1 TV.

http://www.informatiazilei.ro/2016/06/07/social/veste-buna-pentru-bucuresteni-transportul-ratb-devine-gratuit-10093.html

yetiman

Hai sa ne intelegem.
NU exista "GRATUIT". Cineva trebuie sa plateasca costurile.
Ca sa fie "gratuit" pentru utilizatori inseamna ca toata lumea (probabil Bucurestenii) sa plateasca cate ceva (prin taxe si impozite, evident)
Orice "gratuitate", subventie, ajutor de la stat, nu este altceva decat sa se ia de la toti si sa se dea la cativa.

,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

aditd

#14
Era si o idee: fara bani, dar nu pe gratis.
Este posibil asa ceva pentru ca oricum primaria subventioneaza RATB intr-o foarte mare masura. Ar mai trebuie un efort, destul de mic, ca sa nu mai platesti cand intrii in autobuz.