Cu masina in Creta

Started by radutm, June 15, 2015, 06:27:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

radutm

Grecia nu mai este o destinatie exotica, ci dimpotriva, una foarte accesibila si frecventata, insa daca pentru nordul tarii si unele insule informatiile abunda pe internet, pentru altele se gasesc mult mai putine detalii utile calatorului curios sa descopere si alte zone. De aceea m-am gandit sa impartasesc experienta proprie despre drumul cu masina proprie pana pe insula Creta, astfel incat, cei care isi doresc sa junga pana acolo dar nu se pot decide daca sa porneasca la drum sau nu, sa aiba cateva informatii care sa le vina in ajutor. Asa ca, sper ca acest jurnal-ghid sa va fie de folos!

In primul rand trebuie tinut ca un drum pana in Creta cu masina proprie are nu doar avantaje ci si dezavantaje clare, de care trebuie sa tineti cont de la bun inceput. Daca sunteti dispusi sa va pierdeti doua zile pe drum la dus si tot atatea la intors, sa conduceti cel putin 2500 km si sa petreceti doua nopti  pe un ferriboat, atunci merita sa continuati sa cititi mai departe. Daca ideea nu va incanta, atunci probabil ca e mai bine sa apelati la varianta mult mai rapida si fara stres a calatoriei cu avionul si a pachetelor turistice oferite de agentiile de turism.

Daca, in schimb, va surade ideea de a calatori cu masina propie spre o destinatie relativ exotica, cu flexibilitate maxima si costuri mai mici, atunci ati facut deja primul pas spre o calatorie de vis. Dar atentie, costurile sunt relativ mai mici, pentru ca o excursie in Creta nu este tocmai ieftina, dar daca mergeti cu masina proprie veti avea posibilitatea sa mai reduceti din costuri, chiar si cu un sfert, o treime sau mai mult comparativ cu pachetele oferite de agentii. Si, in plus, veti vedea mai multe si veti ,,trai" Grecia...altfel.



Drumul pana in Grecia
Nu voi insista prea mult pe detaliile drumului catre Grecia, pentru ca despre acest drum veti gasi numeroase informatii pe internet, in functie si de localitatea din care plecati dar si de traseul care va este cel mai la indemana. Eu ma voi referi in continuare la traseul efectuat de mine, plecand de la Timisoara.

Ruta cea mai scurta calculata de mine este Timisoara - Moravita – Biserica Alba – Smederevo – Nis – Kumanovo – Gevgelija – Salonic. Exista si unele "scurtaturi", dar nu va aventurati daca nu cunoasteti zona. Apoi, daca folositi un GPS (recomandat), aveti grija sa il setati pe "drumul cel mai rapid" si nu pe "cel mai scurt", care va poate baga prin niste vagauni (la propriu!).

In legatura cu traversarea Macedoniei, in ciuda stirilor din ultima perioada legate de instabilitatea politica de aolo, pentru turistii aflati in tranzit nu s-a schimbat absolut nimic, totul este exact ca inainte, in lipsa unor avertizari oficiale serioase, nu cred ca exista motive intemeiate sa va ingrijorati. Totusi, pe termen lung lucrurile se pot schimba asa ca este bine sa verificati site-ul MAE pentru posibile avertizari.

Cateva detalii practice despre acest traseu.
Costurile cu autostrada:  Smederevo – Nis 5 euro,  Nis - Leskovac 2 euro. Se accepta plata in euro, se da si rest si bon tot in euro, insa este totdeauna bine sa aveti bani marunti la voi si sa nu riscati sa platiti cu bancnote de 50 sau 100 de euro pentru ca nu e garantat ca va pot da rest la ele.
Pentru traversarea Macedoniei sunt trei puncte de taxare in care veti plati cate 1,5 euro, in total 4,5 euro. Se accepta euro, se da rest si bon, dar nu se accepta monezi mai mici de 50 de centi, asa ca sa fiti pregatiti.
Foarte important: cel mai bun pret al combustibulului este in Macedonia. Benzina 95 costa 70,5 MK (1,145 euro), benzina aditivata 100 - 72 MK (diferenta de pret este atat de mica incat este mult mai convenabil sa alimentati cu aceasta din urma), motorina este 57 MK (0,926 euro!). Pentru plata folositi mai bine cardul pentru ca schimbul pe care il aplica ei este neconvenabil.
Sfatul meu: inainte sa iesiti din Macedonia faceti un superplin pentru ca in Grecia preturile sunt printre cele mai mari din Europa. Cu un plin facut la iesire din Macedonia ar trebui sa ajungeti linistiti pana in Creta.
Pentru a tine sub control costurile cu combustibilul de mare ajutor mi-a fost si aplicatia pentru Android "Fuel Prices in Europe". Pe termen lung, verificati si site-urile oficiale ale companiilor petroliere (spre exemplu Lukoil Serbia sau Makpetrol Macedonia).
Un alt sfat omportant! Verificati-va polita de asigurare sa aveti acoperire in Serbia si in Macedonia, altfel riscati sa nu vi se permita accesul in aceste tari!

Traversarea Greciei
Fie ca veniti prin Macedonia sau prin Bulgaria, veti ajunge la Salonic iar de aici inainte drumul catre Creta este acelasi, directia pe care trebuie sa o tineti fiind una singura: Atena. Odata intrati pe autostrada catre Atena nu aveti motive sa va ingrijorati pentru ca drumul este foarte accesibil. Cu exceptia unei singure portiuni intre Katerini si Larissa (destul de scurta,  nu va avea afecta foarte mult timpul parcurs) veti merge doar pe autostrada. Vestea buna este ca, nu demult, a fost data in folosinta si segmentul lipsa din zona Lamia, iar in 2-3 ani ar trebui sa fie completata si ultima bucata lipsa (se lucreaza pe acea portiune). Asadar, de la Salonic si pana in port la Pireu sunt in total 489 km (de la intersectia cu drumul de Macedonia) sau 500 km (calculat din oras), din care aproximativ 40 km sunt drum national.

Pana la Atena veti trece prin foarte multe statii de taxare unde va trebui sa platiti sume intre 1 – 4 euro pentru un autoturism obisnuit. E bine sa aveti la indemana monezi si bancnote mici ca sa treceti cat mai repede. In total, de la Salonic la Atena am trecut prin 12 statii de taxare in care am platit in total 30,7 euro. Preturile la autostrada valabile in iunie 2015, in ordinea platii, de la Salonic : 1,2 - 2,2 - 2  - 2 - 1,4 - 4  - 3,5 - 1,75 - 1,65 - 3,85 - 3,85 - 3,3. Total: 30,7 euro.
Un amanunt suparator este faptul ca pe intreg parcursul sunt prea putine benzinarii si spatii de odihna pe intreg traseul, asa ca nu va bazati prea mult pe ele!

Traversarea Atenei
Daca pana aici toate au decurs destul de linistitt, cand va apropiati de Atena traficul se intensifica substantial asa ca, vrand-nevrand veti da nas cu soferul atenian: grabit, impulsiv, indisciplinat. Sa va asteptati la manevre ciudate, vitezomani, depasiri pe banda din dreapta si chiar pe cea de urgenta! Cum probabil veti ajunge dupa-amiaza spre seara, aveti toate sansele sa prindeti traficul infernal din Atena. Personal am ajuns la Atena pe la 5 jumate, intr-o zi de vineri si mi-a luat cam 40 de minute sa traversez orasul, desi este autostrada cu 5-6 benzi pe sens. Asta pentru ca apar blocaje la iesirile importante sau la intersectiile cu alte drumuri. Mare atentie la motociclistii care se strecoara printre masini ca niste kamikaze, dar si la cei care depasesc coloana de masini pe banda de urgenta.

In tot acest timp, directia de urmat este PIREU (PIREAS). Acolo se afla portul principal al Atenei (si al Greciei). In sfarsit, dupa ce ati traversat toata capitala, ajungeti si la ultima iesire, cea catre Pireu. De aici trebuie sa va incadrati pe benzile catre Portile de plecare potrivite, urmarind indicatoarele. Feriboaturile catre Creta pleaca de la GATE E1-E3 asa ca urmariti-le pe indicatoare si incadrati-va corespunzator, ca sa nu patiti ca mine care n-am stiut asta si m-am invartit vreo 15 minute in zona pana am gasit intrarea potrivita.



In portul Pireu
Odata gasita poarta de plecare, mergeti cu masina direct pe chei. Nu veti gasi prea usor un loc de parcare, asa ca trageti dreapta unde puteti si mergeti la casele de bilete. Practic sunt doua companii mari si late care merg catre Creta: Minoan Lines si ANEK/Starferries. In fiecare seara, la ora 9, doua vapoare pleaca spre Heraklion (Minoan Lines si ANEK/Starferries) si unul spre Chania (ANEK).
Preturi si detalii gasiti aici:
ANEK: http://web.anek.gr/portal/page/portal/ANEK_prod (alternativ Bluestarferries: http://www.bluestarferries.com/site/content.asp?loc=2)
MINOAN: http://www.minoan.gr/en?gclid=CJrV1KSHlMYCFQ-WtAodynQApQ
Noi am mers cu ANEK pentru ca a fost prima casa de bilete la care am ajuns. Am luat bilete dus-intors pana la Heraklion, pe deck, pentru doi adulti, un copil de 2ani si autoturism. Pentru biletele achizitionate dus-intors se aplica un discount la biletul de intoarcere.
Pretul biletelor a fost
- 36 de euro la dus si 29 euro la intors pentru un adult, in total 65 de euro dus-intors
- Fetita a avut gratuit.
- Masina a costat cel mai mult: 85 de euro la dus, 65 de euro la intors, in total 150 euro.
TOTAL: 280 euro (2 adulti, un copil si masina)

Calatoria cu ferryboatul
Accesul pe vas incepe cam cu doua-trei ore inainte de plecare. Daca prindeti o zi aglomerata, cum mi s-a intamplat mie, e bine sa urcati pe vas cat mai repede ca sa prindeti unul din cele mai bune locuri. Mai intai urcati masina pe vapor, urmarind indicatiile personalului. Insa atentie! Din momentul in care lasati masina in pacare, nu va mai bazati pe ea pentru ca in timpul calatoriei accesul la parcari este interzis. Asa ca luati-va un bagaj de mana cu tot ce va trebuie. Tineti cont ca pe vas, desi veti gasi mancare si bautura, restaurant si tot tacamul, preturile sunt cam piperate.

Organizarea pe DECK (punte in engleza) e cam ciudata. N-am stiut la ce sa ma astept si mi-a parut rau ca nu am mers macar la Airtype Seats (o diferenta mica de pret, dar mai confortabil) sau la Cabina (este inexplicabil de mare diferenta de pret, date fiind conditiile). Pe deck sunt diferite tipuri de scaune si cateva fotolii, flancate de un bar, un restaurant si cateva magazine, iar locurile mai comode sunt putine. La inceput te simti clientul unui bar (vin ospatarii sa te intrebe daca nu sevresti ceva), iti vine greu sa iti imaginezi cum poti dormi pe asa un scaun, dar pe masura ce se umple de lume, vei incepe sa te simti cam ca intr-un tren aglomerat in drum spre mare, unde fiecare coltisor devine pretios si numai bun pentru dormit. Cert este ca dupa experienta asta, la intoarcere ne-am dus la airtype seats unde a fost ceva mai bine. Cat despre puntea exterioara nu va ganditi ca veti calatori pe ea pentru ca in largul marii este extrem de frig iar vantul bate cu putere.
Sfatul meu: mergeti din start la airtype seats (similare cu scaunele de avion), ceva mai comode si la un pret decent. Daca, in schimb, aveti ceva mai multi bani de cheltuit, mergeti la sigur la cabina.

Distanta de la Pireu la Heraklion este de 330 km iar viteza de croaziera, potrivit GPS-ului de pe telefon, a fost de 35-36 km/h. Ferriboatul face 9 ore pe drum, pleaca seara la 9 din port si ajunge dimineata la 6, si la dus, si la intors.


CRETA
Ah, in sfarsit, dupa un drum lung si cu ceva peripetii, ati ajuns si in mult-visata Creta! Cu masina proprie! Pentru unul ca mine, care a trait mai toata viata la ses si nici cu vaporul n-a prea mers, a fost o satisfactie deosebita.

Potrivit programului, ferryboatul ar fi trebuit sa ajunga in Port la Heraklion dimineata la ora 6, dar noi am avut o intarziere de o ora. Apoi a mai durat cam jumatate de ora pana am parasit vaporul si zona portului. Cand incepe debarcarea, au prioritate pasagerii fara masina, asa ca nu are rost sa va imbulziti. La un moment dat se anunta pasagerii care au masina ca s-a deschis si parcarea, in realitate grecii si cei care stiu cum merge treaba nu asteapta pana atunci si se duc mai repede la masini. Degeaba, daca este un sofer mai intarziat, poate bloca iesirea pentru toti! Oricum, miscati-va repede ca sa nu trebuiasca sa pierdeti prea mult timp, pentru ca inevitabil se va face coada la iesirea din port.

Odata iesiti din port sunteti practic in centrul Heraklionului si de aici porneste aventura voastra in Creta. Totul depinde de cat timp aveti, de ce v-ati propus sa faceti si cat chef aveti sa va plimbati. Luata per ansamblu Creta nu este foarte mare, dar nici sa nu va ganditi la ea ca la o insula mica pentru ca nu este (sunt cam 260 km de la est la vest)! Aveti foarte multe optiuni de plimbare iar drumurile sunt in general bune.


Ghidul pe care l-am folosit eu spunea deva de genul "oriunde v-ati afla, nu va ingrijorati pentru ca la doar cativa km trebuie sa existe un drum principal iar de acolo ajungeti la Heraklion in maxim cateva ore". Coloana principala a sistemului rutier din Creta este drumul european care traverseaza toata zona de nord, cu profil de autostrada pe centura Heraklionului, Rethimno-ului și Chaniei, cu unele porțiuni similare unui drum expres, iar restul de drum național. În multe locuri veți vedea indicatoare care duc spre acest drum cu denumirea "New national road", întimp ce drumul vechi este trecut pe indicatoare "Old national road".

Despre drumul la intoarcere nu sunt prea multe lucruri de spus in plus fata de ce am scris deja. Asa ca, nu mai ramane de zis decat o urare drum bun si vacanta placuta...in Creta! Cu masina, bineinteles!  :D
cont inchis

dr4qul4

Salut,
Mi se pare o destinatie "extrema" pentru o calatorie cu masina.
Eu am fost acolo cu avionul (exista charter destul de ieftin) iar acolo am inchiriat o masina Opel Astra H (50-60 euro/zi).
Nu au cine stie ce drumuri, dar nu au gropi si traficul este destul de redus. Desi este o insula, este foarte mare si se merge destul de incet (mai ales la deal cu 1,4 si 4 persoane)... Dar asa aveam timp sa admir peisajul.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

CinX

Eu sunt curios de experienta ta :D

Pt anul asta am deja rezervate Portugalia si Malta, iar anul viitor in mai ma gandesc la Sicilia.
Dar Creta suna f bine pt septembrie-octombrie anul viitor, insa n-as rata ocazia sa ajung si pe Santorini :)

radutm

Odata ajuns in portul Pireu sunt plecari catre o sumedenie de destinatii care mai de care mai faine, inclusiv insule mai putin turistice. Creta in sine ofera cel mai mult, insa, ca si tine, as merge si cu ochii inchisi in Santorini sau alte insule. Si din Creta sunt legaturi cu Santorini sau excursii de o zi.
cont inchis

igorashu

Fain drum:) L-am făcut în 2010 și l-aș repeta anul ăsta sau anul viitor (am un Messerschmidt BF 109 de vizitat :D ) Nu mi se pare extrem - din București sunt 1200 km din care mai bine de jumătate sunt pe autostradă.
Din Heraklion recomandarea e să luați Flying Cat-ul până în Santorini - e puțin mai scump, dar scutiți mult timp pe drum.
Musai de văzut Knossos, plaja de la Vai, cheile Samaria, Elafonissi, platoul Lassithi, Chania, Rethymno... All in all, măcar 10 zile.

radutm

#5
Cateva poze facute pe drumul spre Creta si cateva pe insula.

Lucrari pe segmentul de autostrada lipsa din axa nord-sud, intre Demir Kapija si Negotino:

Segmentul de autostrada aflat in lucru intre Katerini si Larissa (ultimul care lipseste din autostrada Salonic - Atena):

Segmentul din autostrada Salonic - Atena, inaugurat nu demult in zona Lamia.

Traversand Atena in rush hour:


Pe feriboat, la intrarea in portul Heraklion:

Pe VOAK, drumul expres care traverseaza nordul Cretei, pe segmentul inaugurat in primavara intre Agios Nikolaos si Istro:

Pe centura cu profil de autostrada a Heraklionului:
cont inchis

radutm

#6
In fine, mai adaug si cateva poze facute in Creta, cu diverse obiective turistice.

Heraklion:



Muzeul de Arheologie din Heraklion:





Palatul din Knossos:



.....
cont inchis

radutm

#7
Chania:




Si harta turistica in format mare (click pt. dimensiune completa) sa va puteti orienta mai usor:


Rethimno:


Si harta turistica in format mare:
cont inchis

alecu26

Zi doar de cazările pe parcurs....și eventualele cozi la stațiile de taxare și trecerea de granițe.
Drumurile noastre POATE;

dr4qul4

Si de trecerea aia cu ferry. Cat dureaza?
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

radutm

#10
Am mers fara cazare pe parcurs, am plecat de la Timisoara la 10 seara, am condus aproape toata noaptea cat a dormit fetita si spre dimineata m-am odihnit 3 ore intr-o parcare in Macedonia. A doua zi am putut merge mai lejer, cu multe opriri, si am ajuns la Atena seara pe la 6. Ferriboatul pleca la ora 9. Alternativa era sa plec la 4 din Timisoara si sa bag viteza pana seara la 9.  Cam 14-15 ore de drum intins ar fi fost suficiente, dar am vrut sa fiu sigur. Data viitoare asa as face.
La intoarcere a fost mai lejer. Ferriboatul a ajuns in port la 6.15, la 7.20 trecusem de Atena iar seara la 1.20 am fost acasa. Tot pentru ca eram cu fetita am facut multe opriri, dintre care una de o ora si 20 la Lamia pentru cumparaturi si cafea si doua opriri pentru stat la masa de aproape 40 minute. Viteza de croaziera a fost de 110.

Ferriboatul pleaca la 9 din Pireu si ajunge dimineata la 6 in Heraklion (9 ore). Atat la dus cat si la intors a avut intarziere (o ora la dus, 15 minte la intors).

La dus am trecut de vami ca prin branza, maxim 2-3 minute la fiecare, iar la granita cu Grecia se facuse ceva coada dar am prins deschis ghiseul exclusiv pt.UE (care se si respecta, culmea!) si am trecut la fel de repede. La intoarcere am prins aglomeratie la granita dintre Macedonia si Serbia, am pierdut cam 30 minute pana am trecut de ea, restul au mers f.repede.

La statiile de taxare nu am prins niciodata cozi.
cont inchis

dr4qul4

14 ore cu masina + 10 cu ferry!
La doar 2 persoane cred ca e mai ieftin cu avionul si ajungi in 2 ore+2 pe aeroport.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

igorashu

Pentru 2 persoane, da. Cam 500 E biletele.
Benzina 2500 km dus-întors (consum 8%) 200 litri x 1.6E/litru = 320 E. Cabina pe ferry cu 2 paturi + mașina cam 150 E dus-întors(din amintiri - depinde de perioadă).
De la 2 persoane în sus ieși mai convenabil cu mașina + ferry. Nu mai vorbesc că nu închiriezi acolo (cam 20-30 E/zi). Și Creta e mare, trebuie mașină.

dr4qul4

400 -450 biletele. E un charter care la intoarcere opreste si in rhodos si care vinde si bilete separat.
+ cu masina pierzi 2 zile si ai nevoie de cazare......nu sunt adeptul dormitului in masina in parcare.

In plus, scapi de senzatia mersului cu ferry timp de n ore.
Si taxele de autostrada din grecia? + vignete?
 
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

radutm

Topicul deschis de mine vrea sa vina in ajutorul celor care se decid ca vor sa mearga cu masina personala, nu pentru cei care nu vor. Nu-i nicio contradictie, este o alegere, evident nu este o solutie pentru toata lumea. Fiecare are motivele lui.
cont inchis