Caile ferate ale Europei

Started by ciprebbe, May 28, 2015, 11:03:03 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

Caile Ferate Croate primesc finantare de 430 milioane euro

Potrivit Ministrului croat al Transporturilor, Oleg Butković, Comisia Europeana a aprobat tarii sale o serie de 32 de proiecte in sectorul transporturilor, totalizand 3,2 miliarde kuna (430 milioane euro). ,,Mecanismul de Conectare a Europei inca este unul din multele instrumente pe care le folosim pentru a finanta proiecte de transport care sunt in conformitate cu strategiile Croatiei si ale Uniunii Europene. Fondurile obtinute vor fi utilizate pentru a co-finanta pregatirea documentatiei necesare si a derularii proiectelor de construire, reconstruire si modernizare a infrastructurii de transport", a precizat ministrul Oleg Butković.

Transportul feroviar a primit o buna parte din fondurile disponibile prin programul Mecanismul de Conectare a Europei (Connecting Europe Facility) iar unele dintre cele mai importante proiecte se refera la reconstruirea statiei de cale ferata Rijeka – Brajdica, construirea unui terminal intermodal in cadrul terminalului de containere Brajdica si reabilitarea caii ferate Križevci – Koprivnica. In prezent, Croatia deruleaza un amplu proiect de reabilitare si modenizare a caii ferate, pe ruta Dugo Selo – Križevci.   

,,Acesta este unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructura feroviara derulate in Croatia", declara Tihomir Lažeta, manager de proiect in cadrul Cailor Ferate Croate (Hrvatske željeznice). Lucrarile se desfasoara pe sectiune in lungime de 38 kilometri si insumeaza un cost de 1,5 miliarde kuna (201 milioane euro). Fondurile au fost asigurate in proportie de 85% de catre Uniunea Europeana prin Fondul de Dezvoltare Regionala si restul, de la bugetul de stat. Intregul proiect de modernizare a liniei Dugo Selo – Križevci, la viteza de 160 km/h,  va trebui finalizat pana in 2020.

ClubFeroviar.ro

Ionut

Estonia finanteaza cu 215 milioane euro linia Rail Baltica



Guvernul de la Tallinn va aloca, suplimentar, suma de 215 milioane de euro pentru implementarea proiectului Rail Baltica anul viitor. Suma astfel propusa va fi cuprinsa in bugetul de stat al Estoniei, pe 2018.

Construirea liniei Rail Baltica este una din prioritatile Estoniei, in special datorita facilitarii accesului catre reteaua de transport feroviar din Europa. In Estonia, ca de altfel si in celelalte state Baltice, Lituania si Letonia, trenurile opereaza pe retele cu ecartament larg, de 1520 mm. Linia Rail Baltica va fi construita cu ecartament standard de 1435 mm, fapt ce va asigura accesul mai rapid al tarilor Baltice la reteaua TEN-T.

Costul total pentru construirea Rail Baltica, pe teritoriul Estoniei, este de 1,3 miliarde de euro iar in acest sens, Guvernul va aloca o finantare de aproximativ 250 – 300 milioane de euro, restul fondurilor fiind asigurate de catre Uniunea Europeana.

ClubFeroviar.ro

Ionut

Suedia investeste 29 de miliarde euro in industria feroviara



Autoritatea de Transport din Suedia, Trafikverket, va introduce trenuri de marfa de 750 de metri lungime pe partea scandinava a coridorului TENT-T Scandinav-Mediteranean. Astfel, a inceput pregatirile prin cresterea sarcinilor pe osie pe linie Malmbanan, intre Boden si Riksgränsen. Modernizarea face parte din proiectul Planului National de Infrastructura, ce va fi dezvoltat pentru urmatorii doisprezece ani. Un buget de aproximativ 262 de milioane de euro (2,5 miliarde coroane suedeze) a fost rezervat acestor masuri. Coridorul Scandinav-Mediteranean (Scan/Med Rail Freight Corridor) reprezinta o axa cruciala nord-sud pentru economia europeana.

Modernizarea retelei pentru a permite rularea trenurilor mai lungi va fi in special in beneficiul industriei de transport de mare tonaj pe calea ferata, deoarece trenurile lungi de 750 vor fi cele ce transporta minereu de fier pe ruta dintre Kiruna (Suedia) si portul norvegian Narvik.  Masura este, de asemenea, printre obiectivele dezvoltarii retelei TENT-T in ansamblu, deoarece astfel creste semnificativ capacitatea de transport. ,,Un coridor care permite rularea trenurilor de 750 de metri lungime adauga o capacitate de cinci procente pe trasa pentru transportul de marfa", spune Trafikverket.  In 2016, au fost puse in circulatie trenuri de 730 de metri pe coridorul Hallsberg/Katrineholm – Malmö.

Planul include si o investitie de aproximativ 29 de miliarde de euro (280 de miliarde coroane suedeze) in segmentul industriei feroviare din Suedia, in avantajul transportului de marfa si pasageri. Cel putin 47% din acest buget este alocat proiectelor de mentenanta, deoarece calitatea infrastructurii feroviare s-a deteriorat de-a lungul anilor.

Lucrarile de mentenanta vor include reinnoirea sistemelor de semnalizare si continuarea implementarii ERTMS, sistem care va acoperi majoritatea retelei pana in 2030. Un nou sistem de telecomunicatii va fi introdus incepand cu mijlocul anului 2020 pentru a inlocui sistemul GSM-R. In plus, Trafikverket va demara si proiectele pentru inlocuirea sistemului de fibra optica.

In total, 13 miliarde de euro (125 de miliarde coroane suedeze) sunt necesare pentru operarea, intretinerea si reinnoirea infrastructurii feroviare, suma pentru care Trafikverket va solicita o contributie de la bugetul de stat.



ClubFeroviar.ro

Ionut

Spania va investi doua miliarde de euro in Coridorul Feroviar Mediteranean



Prim-ministrul spaniol, Mariano Rajoy, a anuntat investitia a doua miliarde de euro in Coridorul Feroviar Mediteranean. Suma va fi investita pentru finantarea a doua proiecte de lucrari civile. Licitatia pentru studiile preliminare in vederea lucrarilor de inginerie civila a fost si ea publicata.

Primul proiect are ca scop imbunatatirea legaturilor feroviare catre Valencia, principalul oras din regiunea Valencia. Cu ajutorul acestei retele feroviare, portul Valencia leaga Madrid de Marea Mediterana. Cel de-al doilea proiect va dezvolta serviciile feroviare de mare viteza dintre Valencia si Castellon, cel mai important oras din nordul regiunii. Distanta dintre aceste orase este de 80 de km. Licitatiile pentru studiile preliminare ale acestor lucrari civile au fost publicate in Monitorul Oficial Spaniol la 4 septembrie, cu un buget total de 1,2 milioane de euro. Guvernul spaniol considera coridorul feroviar mediteranean ,,o prioritate", datorita faptului ca regiunea mediteraneana formeaza principala axa economica a Spaniei care include Tara Bascilor, Aragon, Navarra si Madrid. Aceasta insumeaza 50% din exporturile Spaniei si detine cele mai importante destinatii turistice, primind 45% dintre turistii care aleg sa calatoreasca in Spania. In plus, proiectele vor consolida regiunea pe fondul tensiunilor nationaliste recent aparute in unele zone ale tarii.

Ministrul spaniol al dezvoltarii, Iñigo de la Serna, si-a exprimat multumirea cu privire la dezvoltarea Coridorului Mediteranean in regiunile Valencia si Catalonia. Conform planurilor, infrastructura va fi finalizata in 2020 si va conecta regiunile Murcia, Valencia si Catalonia cu reteaua feroviara franceza, un plan ambitios esential pentru transportul de calatori si cel de marfa.

ClubFeroviar.ro

Ionut

Polonia ar putea lansa, in 2018, licitatii de 3,5 miliarde euro

Administratorul infrastructurii feroviare din Polonia, PKP PLK, spera ca pana la sfarsitul lui 2017 sa anunte noi licitatii in valoare de aproximativ 5 miliarde zloti (1,15 miliarde euro) precum si altele de aproximativ 10 miliarde zloti (2,35 miliarde euro) in 2018. Declaratia ii apartine lui Ireneusz Merchel, presedintele executiv al PKP PLK.

ClubFeroviar.ro

Ionut

Referendumul din Slovenia s-a pronuntat in favoarea proiectului feroviar Divača–Koper

Guvernul sloven poate continua linia de cale ferata Divača–Koper ca urmare a rezultatului referendumului organizat unde 53,5% dintre votanti s-au declarat in favoarea proiectului, in timp ce doar 46,5% s-au declarat impotriva implementarii proiectului.

Proiectul Divača – Koper implica constructia unei linii duble pe o sectiune de 27 km. Din cauza terenului dificil si a constrangerilor de mediu, 75% din lungimea sa va fi construita prin opt tuneluri. Proiectul include constructia a doua viaducturi si a doua poduri. Costurile sunt estimate la aproximativ 1 miliard de euro, iar lucrarile ar putea fi finalizate in 6 ani.

Atunci cand proiectul de dublare va fi finalizat si dat in exploatare, distanta dintre Divača si Koper va fi redusa de la 44 km la 27 km, in timp ce timpul de calatorie va fi redus de la 48 de minute la 15-20 minute. Linia face parte din Coridoarele TEN-T Baltic-Adriatic si Medideranean, iar importanta acestei linii de cale ferata este evidentiata in traficul feroviar international de marfa datorita rolului sau de acces la Portul Koper si la hinterland si catre tarile europene.

ClubFeroviar.ro

Ionut

Trei oferte in cursa finala pentru instalarea GSM-R in Polonia

Administratorul de infrastructura feroviara din Polonia, PKP PLK, a lansat o licitatie pentru instalarea sistemului de comunicatii GSM-R pe o lungime de peste 13,600 kilometri de cale ferata. PKP PLK anunta ca s-au calificat trei companii, toate cu oferte diferentiate in functie de pret. Cei trei ofertanti au propus scurtarea, cu trei luni, a perioadei de implementare a proiectului. Bugetul autoritatii contractante, PKP PLK, a fost in valoare de aproape 3,7 miliarde zloti (857 milioane euro).

Licitatia anuntata in septembrie 2015 se refera la construirea infrastructurii care sa permita instalarea sistemului ERTMS/GSM-R iar procedurile de depunere a ofertelor au fost prelungite pana la sfarsitul lunii ianuarie 2017. Ofertele pentru componenta de GSM- R au fost deschise la 27 septembrie anul acesta. PKP PLK a anuntat ca a selectat documentatia depusa de trei ofertanti.

Astfel, s-au calificat consortiul Kapsch CarrierCom – Porr cu o oferta in valoare de 3,7 miliarde zloti – 857 milioane euro (cu optiuni care ar putea ridica oferta la 3,9 miliarde zloti – 903 milioane euro), consortiul Nokia Solutions – SPC cu o oferta de 2,6 miliarde zloti  – 602 milioane euro (cu optiuni care ar putea ridica oferta la 2,8 miliarde zloti – 647 milioane euro) si un alt consortiu format din companii chineze condus de catre Institutul de Cercetare Feroviara din Beijing, acesta depunand o oferta in valoare de 4,8 miliarde zloti – 1,11 miliarde euro (fara nicio alta optiune).

Selectarea consortiului castigator va fi anuntata la o data ulterioara.

ClubFeroviar.ro

Ionut

Investitiile straine ar putea sprijini construirea tunelului Tallinn-Helsinki



Lucrarile de constructie ale tunelului feroviar ce va conecta capitalele Estoniei si Finlandei au fost estimate la o valoare cuprinsa intre 9 si 13 miliarde de euro insa, pentru a fi finalizat, proiectul are nevoie de mult mai multe fonduri decat pot acoperi bugetele celor doua state si contributia acordata de catre Uniunea Europeana. Deocamdata, fondurile europene atribuite sunt in valoare de 3,1 milioane euro si sunt destinate realizarii studiului de fezabilitate pentru acest proiect.

Tunelul Tallinn-Helsinki propune construirea unei conexiuni feroviare pe sub Marea Baltica, unind astfel capitalele celor doua tari (separate de Golful Finlandei) si, in acelasi timp, ocolind Rusia. Ar putea fi inaugurat, cel mai devreme, in 2030.

Nu a fost inca stabilita o ruta exacta a proiectului insa, potrivit estimarilor, cea mai scurta varianta de construire a tunelului feroviar submarin propune o sectiune de 50 kilometri lungime pe sub Marea Baltica. Cu toate acestea, implementarea proiectului este semnificativa pentru imbunatatirea pozitiei logistice a Finlandei pe piata europeana.

,,Construirea tunelului feroviar Tallinn-Helsinki cu sprijinul unor finantari private este posibila atat timp cat acestea sunt in conformitate cu intreg sistemul de transport feroviar din Finlanda", precizeaza ministrul finlandez al Transporturilor si Comunicatiilor, Anne Berner.

,,Suntem deschisi oricaror propuneri in acest sens iar atitudinea noastra fata de finantarea privata este una pozitiva. Pentru noi este important sa ne gandim atat la transportul de marfa cat si la cel de pasageri, din perspectiva nationala si sa luam in calcul ca intregul sistem este cuprinzator", a adaugat ministrul Berner.

,,Daca am avea o conexiune feroviara cu reteaua feroviara din Europa, de-a lungul Marii Baltice, Finlanda nu ar mai fi atat de izolata. Acest lucru este important atat pentru competitia in piata cat si pentru traficul de marfa si pasageri", a explicat ministrul finlandez al Transporturilor.

Proiectul este considerat fezabil doar daca Uniunea Europeana va sustine cu 40% costurile necesare construirii in timp ce restul sumei sa fie impartita intre Estonia si Finlanda precum si intre administratiile locale ale capitalelor celor doua state.

ClubFeroviar.ro

Ionut

PORR si Trakcja au castigat un nou contract in Polonia

Caile Ferate Poloneze, PKP PLK, PORR Polska Construction si Trakcja System au semnat un contract pentru modernizarea liniei de cale ferata E30 pe sectiunea Kędzierzyn Koźle–Opole Zachodnie. Valoarea totala a licitatiei este de 412 milioane de zloti (95,3 milioane de euro), din care 260 milioane de zloti (60,2 milioane de euro) sunt finantati prin Mecanismul de Interconectare a Europei. Lucrarile de constructie ar trebui sa fie finalizate in decursul a 50 de luni de la semnarea contractului.

Conform proiectului, PORR va inlocui 91 km de suprastructura de cale inclusiv lucrarile la catenara, precum si 112 seturi de aparate de cale. In plus, 49 de lucrari de arta, noua poduri, cinci viaducte, trei pasaje subterane, 32 de pasaje si 22 de treceri la nivel, vor fi reabilitate. Planurile includ si modernizarea tehnologiei de control si siguranta si realizarea lucrarilor de intretinere pentru 15 instalatii de centralizare. Confortul pasagerilor in statiile de cale ferata va fi, de asemenea, imbunatatit. Planurile mai includ peroane noi cu inaltimi de 55 cm si 76 cm, pentru a facilita intrarea trenurilor in statii. In plus, acoperisul, bancile si instalatiile de iluminat de pe peroane vor fi si ele inlocuite.

ClubFeroviar.ro

Ionut

Polonia investeste peste 6 miliarde euro in infrastructura feroviara, pana in 2023

Guvernul de la Varsovia intentioneaza sa investeasca suma de 27 miliarde de zloti (6,25 miliarde euro) pentru mentenanta si modernizarea retelei de cale ferata din Polonia, pana in 2023, anunta Ministerul Infrastructurii. ,,Acesta este un moment istoric. Ne putem bucura acum de niste investitii care ne-au lipsit acut in ultimii ani. Acest mecanism de finantare ne permite sa planificam si sa implementam programe de investitii. Este vorba de Programul National Feroviar destinat modernizarii sectorului feroviar si Programul de Mentenanta destinat activitatii de reparatii si mentenanta in domeniul feroviar", a precizat Andrzej Bittel, ministrul adjunct al Infrastructurii. Combinate, ambele programe au o valoare de 83 miliarde zloti (20 miliarde euro).

Investitiile vor spori viteza medie a trenurilor de marfa la 45 km/h fata de 30 km/h in prezent si la 80 km/h fata de 60 km/h, cu cat circula in prezent trenurile de pasageri.

ClubFeroviar.ro

Ionut

,,Nivelul de implementare a ERTMS in Europa este scazut"

,,Pana in prezent, nivelul de implementare a ERTMS este scazut si inegal, in ciuda faptului ca sistemul ERTMS de imbunatatire a interoperabilitatii nu este pus sub semnul intrebarii de catre sectorul feroviar. Administratorii de infrastructura si companiile feroviare sunt sceptice sa investeasca din cauza costurilor implicate si a lipsei unei activitati economice individuale pentru multe dintre ele", se specifica intr-un raport al Curtii de Conturi Europene.

Conform raportului ,,Sistemul unic de management al traficului feroviar european: va deveni vreodata alegerea politica realitate?", finantarea UE poate acoperi doar o cantitate limitata din costurile totale de implementare. ,,Acest lucru genereaza riscuri nu numai in privinta atingerii obiectivelor de implementare stabilite pentru 2030 si a celor de investitii, dar si a realizarii spatiului unic feroviar, care este un obiectiv major al Comisiei. De asemenea, efecte negative pot fi resimtite si in privinta competitivitatii transportului feroviar comparativ cu transportul rutier".

Raportul mentioneaza ca in ciuda deciziilor politice strategice de a implementa un sistem de semnalizare unic in UE, nu exista o estimare a costurilor pentru a stabili finantarea necesara si sursele acesteia. Astfel, ,,nivelul de implementare a ERMS in Europa este scazut. In ciuda Planului de Implementare European, exista in continuare provocari majore care impiedica implementarea cu succes a acestui sistem".

Conform bugetului UE pe 2007-2013, 1,2 miliarde de euro au fost alocate implementarii ERTMS, din care 645 de milioane de euro au fost acordate in cadrul Programului pentru Reteaua Trans-Europeana de Transport (TEN-T) si 570 de milioane de euro din Fondul European pentru Dezvoltare Regionala si Fondul de Coeziune.

In cadrul bugetului din 2014-2020, totalul estimat este de 2,7 miliarde de euro, din care 850 de milioane de euro in cadrul Mecanismului de Interconectare a Europei si 1,9 miliarde de euro din Fondurile Structurale si de Investitii Europene. ,,Pentru a avea garantia implementarii interoperabile a ERTMS in Europa, insist pe de-o parte asupra finantarii substantiale acordate de catre Comisie, iar pe de alta parte asupra implicarii ERA in asigurarea interoperabilitatii pentru toate proiectele cofinantate de EU de acum inainte, indiferent de modul de administrare", a declarat Karel Vinck, Coordonator ERTMS.

ClubFeroviar.ro

Ionut

Letonia relanseaza licitatii de aproximativ 100 milioane euro

Compania feroviara letona Latvijas Dzelzcels a anuntat noi licitatii pentru modernizarea huburilor feroviare Riga si Daugavpils. Achizitiile au fost suspendate in vara pentru modificarea documentatiei, iar acum au fost anuntate din nou.

Pana in 2023, compania planuieste sa implementeze trei proiecte de mari dimensiuni care sa intensifice competitivitatea retelei feroviare: modernizarea hubului feroviar Riga pe sectiunea Sarkandaugava-Mangali-Ziemelblazma, si doua proiecte la statia de cale ferata din partea de sud-est a tarii, Daugavpils. Finantarea totala disponibila din partea Fondul de Coeziune este de 89 milioane de euro.

Modernizarea garii din Riga este parte a proiectului Rail Baltica.

ClubFeroviar.ro

Ionut

Portugalia investeste 700 milioane euro in conexiunea cu Spania

,,Finalizarea conexiunii feroviare dintre Sines (Portugalia) si Caia (Spania) va reduce cu 30% costurile inregistrate de operatorii de transport feroviar portughezi. De asemenea, traficul feroviar de marfa intre cele doua tari va spori si astfel va fi incurajata dezvoltarea mai multor terminale logistice de-a lungul rutei", este de parere ministrul portughez al Dezvoltarii, Pedro Marques.

Potrivit acestuia, unul dintre noile terminale logistice ar putea fi construit la Pampilhosa, situata in regiunea Aveiro din Portugalia.

Legatura dintre Sines si Caia face parte din sectiunea Aveiro-Salamanca-Medina del Campo a Coridorului Atlantic. Guvernul portughez intentioneaza sa investeasca 700 de milioane de euro pentru a finaliza linia de nord. In acest scop, sunt realizate mai multe lucrari civile cum ar fi conectarea liniilor de cale ferata Beira Baixa si Beira Alta. Linia Beira Alta conecteaza Portugalia cu reteaua feroviara din Spania.

ClubFeroviar.ro

Ionut

Marea Britanie investeste 53 mld de euro in perioada 2019-2023

Secretarul pentru Transport din Marea Britanie, Chris Grayling, a anuntat ca in perioada 2019-2024, 48 de miliarde de lire sterline (53,5 miliarde de euro) vor fi investite in implementarea proiectelor de infrastructura feroviara.

HS2 si Crossrail sunt doua dintre cele mai importante proiecte feroviare ale tarii. HS2 este evaluata la 61,7 miliarde de euro (55,7 miliarde de lire) si va fi construita in doua etape. Pentru prima etapa a HS2 care include linia de cale ferata dintre Londra si West Midlands, investitiile necesare se ridica la 30 de miliarde de euro (27,18 miliarde de lire). Linia de cale ferata va furniza servicii directe catre Londra si Birmingham pe o linie de mare viteza de 225 km. Guvernul a anuntat castigatorii contractelor de constructie a Fazei I evaluata la 7,5 miliarde de euro (6,6 miliarde de lire). Recent, High Speed Two Ltd a inceput cautarile pentru companii care sa construiasca cele doua statii londoneze, Euston si Old Oak Common.

ClubFeroviar.ro

lupu.irimie

Nu stiu de unde au scos baietii de la ClubFeroviar,ro informatiile, dar sunt destul de eronate si cu multe gauri. Cine este interesat de acest proiect gaseste AICI mai multe detalii.
"Only the shadows know"  - daca, si cand o sa avem infrastructura!