Author Topic: Caile ferate ale Europei  (Read 34485 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ciprebbe

  • Duke
  • Legend
  • *
  • Posts: 6.022
  • Karma: +2560/-67
Caile ferate ale Europei
« on: May 28, 2015, 11:03:03 PM »
Spor la postat (sa nu mai poluam topicul feroviar national).
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

igorashu

  • Hero
  • *
  • Posts: 530
  • Karma: +97/-43
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #1 on: May 29, 2015, 12:17:51 PM »
Nu știu dacă avem studenți printre noi, dar mă gândesc că e o informație utilă - și poate ne alegem cu poze de pe căile ferate europene :)
InterRail Global Pass Când eram student am folosit un abonament d-ăsta pe 2 săptămâni și a fost foarte convenabil (săream din tren în tren fără să mai trec pe la casa de bilete).

frunzaverde

  • Duke
  • Legend
  • *
  • Posts: 1.335
  • Karma: +1416/-172
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #2 on: May 29, 2015, 05:58:36 PM »
Cateva linkuri utile:

Un atlas european (fara Rusia) al tuturor cailor ferate + electrificare, desenate corect geografic. Hartile sunt facute de un consultant german in domeniul interoperabilitatii feroviare: http://www.bueker.net/trainspotting/maps.php

Si un ghid de calatorii cu trenul pentru toata lumea. Incredibil de util pentru vazut, mai ales pentru tari mai putin cunoscute, care e starea cailor ferate, care sunt conditiile si preturile,  si care sunt rutele optime pentru turism (inainte de a sapa pe forumurile Lonely Planet): http://www.seat61.com/

alecu26

  • Duke
  • Legend
  • *
  • Posts: 6.568
  • Karma: +1156/-320
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #3 on: May 30, 2015, 02:00:23 AM »
e aproape o cale ferata:

http://www.railwaygazette.com/news/urban/single-view/view/tel-aviv-red-line-contractor-selected.html

Nu un evreu a spus ca sunt prea sarac sa cumpar ceva ieftin? si uita-te la ei...metrou in telaviv facut de chinezi. Si lider de consortiu chinezii astia.

TibiV

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 6.419
  • Karma: +2171/-783
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #4 on: June 15, 2015, 11:03:23 AM »
http://www.hotnews.ro/stiri-international-20234279-video-china-inaugurat-legatura-feroviara-comerciaala-aproape-10-000-intre-indepartatul-oras-harbin-hamburg.htm

Quote
VIDEO China a inaugurat o legatura feroviara comerciala de aproape 10.000 km intre indepartatul oras Harbin si orasul german Hamburg
de Vlad Barza  Luni, 15 iunie 2015, 10:46 Actualitate | Internaţional
      Un tren de marfa incarcat cu electronice a plecat in acest weekend din indepartatul oras chinez Harbin (situat in zona granitei cu Coreea de Nord) si va ajuge in 15 zile la Hamburg, dupa un parcurs de 9.800 km. Pe mare, transportul dureaza 40 de zile, iar China inaugureaza mai multe rute comerciale feroviare cu Europa, ca semn al dorintei de a trimite si mai multe marfuri aici.
     Trenul format din 49 de containere a plecat sambata din orasul Harbin situat in nord-estul Chinei (oras celebru pentru festivalul sculpturilor de gheata). Garnitura va trece prin Mongolia, Rusia si Polonia, urmand sa ajunga in 15 zile la Hamburg. Marfurile transportate sunt dispozitive electronice, dar si piese auto in valoare totala de trei milioane dolari. Audi, Mercedes-Benz si Foxconn se numara printre companiile interesate de aceasta noua legatura, iar trenurile vor pleca din China si cu marfuri din Coreea de Sud si Japonia.
      Marfurile erau transportate pe mare pana acum, durata fiind de 40 de zile, companiile exportatoare primindu-si banii in 30-45 de zile. Acum, cu trenul marfurile ajung de aproape trei ori mai repede, iar companiile chineze isi pot primi banii in sub 20 de zile.
      China investeste zeci de miliarde de dolari pentru a dezvolta si infrastructura feroviara a tarilor vecine, urmand sa aiba in schimb un rol esential in comertul cu aceste tari. China vrea sa creeze un fel de "Drum al Matasii" cu Europa, insa ramane o mare problema: China cumpara din Europa mult prea putine produse, astfel ca trenurile se vor intoarce din Germania in China aproape goale.
     Se spera insa ca existenta acestei legaturi mult mai rapide vor stimula si exporturile europene catre China, companii din Elvetia, Italia si Germania declarandu-se interesate de aceste trenuri de marfa.
     Pentru China, rutele feroviare cu Europa ofera siguranta ca in caz de probleme pe mari, exista o varianta de rezerva.

pasadia

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 1.834
  • Karma: +928/-511
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #5 on: June 15, 2015, 12:35:59 PM »
49 de containere inseamna 49 de vagoane? Pfff, e posibil, adica nu e cumva prea incarcat acel tren?

Si apoi valoarea totala e de doar 3 milioane dolari? Asta chiar mi se pare prea putin.

iuli

  • Duke
  • Legend
  • *
  • Posts: 4.085
  • Karma: +527/-73
    • My blog
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #6 on: June 15, 2015, 02:56:58 PM »
49 de vagoane nu mi se pare mult. Cel putin eu imi amintesc ca inainte de 89 erau garniturile standard de carbune de 50 de vagoane. Sau poate nu mai imi amintesc bine si erau de 25?! Cert era ca erau trase de catre o singura locomotiva. Deci poate cu doua locomotive 50 de vagoane nu e mult.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

NordKapp

  • Officer
  • ***
  • Posts: 145
  • Karma: +22/-5
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #7 on: June 15, 2015, 03:00:38 PM »
Pot să fie și containere mai scurte, intră două pe un vagon.

TibiV

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 6.419
  • Karma: +2171/-783
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #8 on: June 15, 2015, 04:09:14 PM »
Chiar dacă sunt 49 de vagoane, nu sunt foarte grele.
În articol zice că sunt conteinere cu  electronice. Cât de grele şi de înghesuite pot fi ?...

NordKapp

  • Officer
  • ***
  • Posts: 145
  • Karma: +22/-5
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #9 on: June 15, 2015, 04:14:15 PM »
Rusia parca are alt ecartament, probabil sunt vagoane speciale sau se mută încărcătură la granițe.

TibiV

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 6.419
  • Karma: +2171/-783
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #10 on: June 15, 2015, 04:49:04 PM »
Da, ecartament mai mare, dar au vagoane speciale care se mută de pe boghiurile lor pr altele normale la intrarea/ieşirea din Rusia.
Aşa se face si cu vagoanele trenului Moscova-Sofia (sau Kiev-Sofia) când intră/ies în/din România.

frunzaverde

  • Duke
  • Legend
  • *
  • Posts: 1.335
  • Karma: +1416/-172
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #11 on: June 22, 2015, 01:49:11 AM »
Containerele se transbordeaza pe vagoane noi (practic se formeaza un nou tren la punctul de schimb ecartament), nu se schimba (transpun) vagoanele. Operatiunea se face de doua ori, prima data la granita chineza (sunt patru posibilitati: Horgas/Horgas si Alashankou/Dostik cu Kazakhstan; Zabaikalsk/Manjouli cu Rusia si Erenhot/Z. Uud cu Mogolia) si a doua oara la iesirea din spatiul 1524 (la intrarea in Polonia, Slovacia, Ungaria sau Romania).

In general nu se transpun vagoane de marfa pe boghiuri noi decat in situatii speciale; mai ales la marfa containerizata este mai rapid si mai eficienta mutarea containerului pe un vagon nou. Ridicarea containerului pe macara si mutarea pe un vagon nou pe o linie paralela este o operatiune mult mai simpla si muuult mai rapida ca transpunerea (care implica ridicarea intregului vagon pe macara, si schimbarea fiecarui boghiu).

Exista si sisteme de boghie multi-ecartament, cu statii de conversie automata (dureaza 5 minute in loc de 2-5 ore pentru a converti un tren de la un ecartament la altul). Sistemele sunt insa foarte scumpe si din cauza asta sunt disponibile in principiu doar pentru vagoane de pasageri. Sistem de conversie automat exista doar la granitele Poloniei si Slovaciei cu spatiul CSI.

Containere circula de muuuulte decenii pe diversele rute Europa - China; SZD (calea ferata sovietica) cara containere chinezesti pe la sfarsitul anilor '80. Noutatea sunt trenurile tip "naveta", adica grupaje de containere care circula tot drumul impreuna ca un tren distinct, fara opriri intermediare, fara asteptari de alte grupaje si formari de alte trenuri, fara regrupari si manevre, asigurand timpi scazuti de transport si garantia unei date ferme de transport.

Si, alta noutate e deschiderea in 2009 - 2011 unor rute mult mai scurte via Kazakhstan - Rusia fata de ruta clasica Mongolia - Rusia, economisind cel putin 5 zile de mars si dand transportului feroviar o nisa serioasa (prin Mongolia, distanta e cu >1000 km mai mare pentru punctele interesante din China, gen Chongqing).

Azi nu e nici o noutate un tren de containere China - Europa. Avem DB Schenker care are doua trenuri de containere pe zi pe directie, si accepta la transport pana si un singur container FEU (sau 2xTEU). Pleaca in general cu 40-60 de containere, in unele zile si cu 80-100, in altele si cu 30. In functie de origine si destinatie, 12-30 de zile in tranzit.

Un container in terminologie feroviara inseamna un FEU (container de 40 ft.), adica 2xTEU (container de 20 ft.), standardul maritim. Un FEU incape fix pe un vagon standard european; in SUA si Canada exista containerizare etajata, 2xFEU/vagon - podurile si tunelele europene nu au gabarit pentru a suporta asemenea solutii.

Apropo de ecartamente:

Europa continentala (fara Iberia) + insula principala a Marii Britanii (Anglia + Tara Galilor + Scotia) folosesc ecartament 1435 mm, cunoscut ca "ecartament standard". Acelasi ecartament se foloseste in America de Nord, Australia, China si Africa de Nord.

De ce 1435? Nimeni, dar absolut nimeni nu stie, si va ramane un mister pentru totdeauna. Stephenson a folosit-o pentru prima linie magistrala din istorie (Londra - Manchester) si asa a ramas, alegand dintr-un set de zeci de optiuni folosite la diverse linii (miniere, de cariera etc.).

Fostele tari sovietice + Finlanda (mostenire tarista) + Mongolia folosesc ecartament 1520/1524 mm (cele doua ecartamente sunt identice in practica, e doar o chestie pur scriptica; diferenta de 4 mm fiind mult in tolerantele admise pentru montarea sinelor; si deci in tolerantele locomotivelor si vagoanelor, la trecerea de la 1520 la 1524 si invers nu exista nici un fel de probleme, echipamente etc. Exista, tot doar scriptic, si 1522 mm, folosit pentru trenurile Allegro care fac Helsinki - Skt. Petersburg, cifra aleasa pur politic sa impace si capra ruseasca de 1520 si varza finlandeza de 1524).

De ce 1524? 5 picioare = 1524 mm. Rusii au contractat un inginer american (il mai chema, pe deasupra, si George Washington) pentru linia Moscova - Petersburg. 5 ft. era cifra rotunda, si era in uz pe scara larga in SUA, si avea, la vremea respectiva, avantaje majore de capacitate fata de standardul continental. Asa ca asta a fost, si asa a ramas.

De ce 1520? Una din primele masuri ale sovieticilor a fost metrificarea, asa ca zecile de unitati folosite in diverse domenii au fost inlocuite cu masuri metrice peste noapte. Cum nu existau suficiente instrumente de precizie suficienta pentru gradatie in mm, si cum Rusia sovietica era in razboi civil, si nu avea resurse sa faca instrumente noi suficient de rapid, cel mai simplu a fost sa rotunjeasca la cel mai apropat centimetru.

Si mai avem si alte ecartamente. Irlanda (incluzand Irlanda de Nord) foloseste 1600mm, "Subcontinentul" (India + Pakistan + Bangladesh + Sri Lanka) foloseste 1676mm.

Unele tari folosesc ecartament multiplu: Spania are ecartament de 1668 pentru liniile de viteza conventionala si ecartament european (1435) pentru liniile de mare viteza. Si bineinteles, un sistem extrem de complex (sau vreo 5, toate semi-compatibile intre ele, in practica), pentru a trece trenurile de la un ecartament la altul in cateva minute (sistem "Talgo") vs. cateva ore prin metoda clasica, folosita intre Ucraina si Romania, de exemplu. Portugalia nu s-a complicat, liniile lor de mare viteza sunt tot la 1668, ca liniile standard.

La fel, Japonia foloseste 1067 pentru liniile conventionale si ecartament standard (1435) pentru mare viteza. 1067 e comun in Asia si Africa, la fel si 1000. Intocmai ca 1435/1520, 1000 si 1067 nu sunt compatibile, fiind nevoie de transbordare sau transpunere (in practica, doar transbordarea se practica).

Si ecartamentul nu e singura chestie care face incompatibile retelele de cai ferate peste granite. Mai avem si sistemele de electrificare (care difera inclusiv intre tari cu aceleasi ecartamente; de exemplu Romania foloseste 25 kV 50 Hz AC ca si Ungaria, Germania foloseste 15 kV 16 2/3 Hz AC, Polonia foloseste 3 kV DC. Si, bineinteles, unele tari folosesc mai multe sisteme in paralel, precum Cehia (25 kV AC si 3 kV DC) sau Franta (25 kV AC si 1.5 kV DC), in functie de linii.

Mai avem si gabaritul standard, care difera in functie de retea (in Germania gabaritul standard permis e UIC-C care e mai generos decat gabaritul tipic W6 permis in UK sau Franta; daca incerci sa duci un tren de marfa german sau niste vagoane de pasageri standard germane sau romanesti in UK pur si simplu vei zdrobi cu ele niste poduri si niste tunele, desi ecartamentul in RO este egal cu cel din UK, gabaritele sunt diferite).
« Last Edit: June 22, 2015, 01:53:38 AM by frunzaverde »

TibiV

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 6.419
  • Karma: +2171/-783
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #12 on: June 22, 2015, 11:43:46 AM »
Dar în Romania pe stâlpii de la reţeaua de contact scrie 27.000 V, adică 27kV , nu 25kV. Care este explicaţia ?
 Nu cred că este ca la informatică, unde kilo=1024....

Marius68

  • Youngster
  • *
  • Posts: 16
  • Karma: +8/-0
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #13 on: June 22, 2015, 02:44:53 PM »
Informatia lui frunzaverde este corecta. Conform normativului in vigoare in Romania, tensiunea in linia de contact aeriana (LCA) este de 25kV / 50Hz sau 25000V /50Hz

TibiV

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 6.419
  • Karma: +2171/-783
Re: Caile ferate ale Europei
« Reply #14 on: June 22, 2015, 08:26:48 PM »
Ştiu că informațiile lui frunzaverde sunt mereu corecte si complete...
Tocmai de aia am întrebat.
Că nu cred că e pe post de sperietoare.
Bizonii care se caţără pe diverse chestii si se electrocutează nu se sperie de afişe cu 27kV mai mult decât dacă ar scrie 25kV...