Author Topic: Jurnalul public API  (Read 41898 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

  • Duke
  • Legend
  • *
  • Posts: 1.323
  • Karma: +1399/-168
Re: Jurnalul public API
« Reply #165 on: August 10, 2016, 06:17:09 PM »
Aveam un coleg pe forum specialist în așa ceva. Poate ne spune el dacă ar fi un mod valid de efectuare a recensământului.

Nu sunt specialist in recensaminte de trafic dar statistica e (parte din) ce-mi pune paine pe masa in fiecare luna asa ca:

Sistemul curent de camere nu ar fi un mod valid de efectuare a recensamantului general de trafic. De ce? Scopul recensamantului este enumerarea intregului trafic rutier din Romania. Punctele de recensamant se aleg (sau teoretic ar trebui sa se aleaga, ca la cum merge CNADNR-ul dracu stie exact ce fac pe-acolo) astfel incat sa descrie cel mai bine comportamentul traficului si fluxurile respective in segmentul respectiv de recenzare.

Camerele de amenzi rovinieta se pun in locuri in care riscul de incalcare a legilor este maxim. In principiu, cel mai mare risc este acolo unde o zona de trafic taxata se amesteca cu o zona de trafic netaxata, si unde se incearca folosirea pe distante scurte a unui drum taxat dincolo de granitele acestuia. Adica fix in locul de tranzitie dintre o stare (urban+periurban+tranzit) intr-o alta stare (periurban+tranzit). Fiind un amestec de fluxuri in tranzitie, fix acolo vei inregistra o valoare mult supra-estimata pentru segmentul non-urban al drumului si o valoare mult sub-estimata pentru segmentul urban. Supra- si sub-estimare pe care nu ai cum s-o evaluezi fara a avea inca niste camere in locuri in care controlul de roviniete este inutil.

Deci din ratiunile de mai sus plasamentul optim al camerelor de vinieta este exact in cele mai proaste locuri pentru un punct de recenzare. Bineinteles, se pot instala camere de numarat in locurile optime numaratorilor de trafic. Si, bineinteles, daca cumva exista camere in locuri optime pentru recensamant, se pot folosi si alea.

Acum, o recenzare cu camere vs. o recenzare cu om? Camerele sunt clar la fel de bune ca un om, dat fiind ca sunt certificate pentru amenzi. Asigura si o colectare permanenta de date - nu trebuie sa asteptam 5 ani pentru cifre, o sa avem si MZA-uri mobile, si multe alte avantaje. Chestia e ca, incluzand mentenanta, curentul electric, traficul de date etc. etc., sunt probabil mai scumpe decat costul recenzarii manuale odata la cinci ani. Eu as propune un model hibrid - camere (sau alt sistem de masurare trafic, de exemplu senzori ingropati) in punctele de recenzare importante pe soselele principale, pentru date in timp real + recenzare manuala pe soselele secundare.

cristi5

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 1.136
  • Karma: +426/-48
Jurnalul public API
« Reply #166 on: August 10, 2016, 08:14:16 PM »
Internet of things, 60 billion devices, crowdsourcing (vezi google maps traffic sau waze), tehnologiile moderne furnizeaza  date in timp real si pe langa ele un recensamant facut odata la 5 ani pare o gluma proasta. Pe langa asta au si pus un pret pe rezultate care nu face decat sa ingroase gluma :)

Strict pentru masuratori care sa ajute decizia deca construi autostrada am doua intrebari pt statisticieni:

1) e suficient un set de senzori de trafic (camere sau altceva) plasati in puncte bine alese la intrarea in marile orase?

2) dar o statistica fara senzori bazata pe datele de crowdsourcing ale Google? Sigur ca Google nu le publica in format raw (vitezele medii ale telefoanelor Android)  dar se pot deduce din interogari tip "navigare Sibiu-Brasov via Fagaras, cu trafic". Nu sunt gratis astfel de interogari dar inteleg ca nu costa mult.

dr4qul4

  • Legend
  • *
  • Posts: 4.719
  • Karma: +2211/-1212
Re: Jurnalul public API
« Reply #167 on: August 10, 2016, 08:32:48 PM »
Nu vad cum ar putea sa fie date valide: numarul motociclistilor care folosesc waze tinde spre 0. Nici camionagii nu-l agreeaza.
Raportat la nr de masini, waze-ul este folosit de un numar foarte mic de oameni.
Ok, google trafic foloseste datele de pe orice android, dar:
- cati au iphone/mobil clasic
- cati au internetul activ
- cat de bun e semnalul de date in romania
-  de unde stii daca e camion sau autoturism
- si mai ales: cum faci sa aflii daca cele 4 dispozitive sunt intr-o masina sau in 4?
- si cum contabilizezi 40 de dispozitive aflate intr-un autocar. Am patit-o in bucuresti. Waze-ul zicea rosu la leu....erau doar 3 trolee defecte si calatorii asteptau un autobuz...

Cea mai buna varianta este cea  care foloseste camerele de rovinieta, dar luate doar cele care sunt amplasate conform metodologiei, si amplasate altele in punctele in care ar fi nevoie (inlochirea operatorilor umani cu camere pt rovinieta).
My plan:  Prioritate 0: DNCB. 1. A1  2. A10  3. A3 TgMures-Nadaselu+Suplacu-Bors  4. A7-8 Ploiesti - Iasi 5. A12 7. CoBra

TibiV

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 6.342
  • Karma: +2140/-730
Re: Jurnalul public API
« Reply #168 on: August 10, 2016, 09:10:28 PM »
Mi s-a părut foarte interesantă postarea asta de pe "Drumurile vecinilor..."

  Tot la viziune referire, cei care au mers anul acesta prin Bulgaria au văzut aceste camere montate pe majoritatea drumurilor:

 

 Camerele acestea nu sunt radare, am văzut români care încetineau la vederea lor, sunt contoare de trafic. Începând din toamna anului trecut acest sistem a început să fie implementat pe drumurile principale: autostrăzi, drumuri de categoria I și II, rolul lor fiind de a da în timp real informații despre valorile de trafic, ambuteiaje și accidente. Unele stați au și aparate e meteorologie (vânt, temperatură). Sistemele sunt conectate la un centru de informații din Sofia. Datorită informațiilor primite de la aceste monitoare vor să prioriteze investițiile in infrastructură acolo unde este mai necesar.

cristi5

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 1.136
  • Karma: +426/-48
Re: Jurnalul public API
« Reply #169 on: August 10, 2016, 09:15:22 PM »
Nu ma refer la waze ci la google, si ma refer la segmente de drum cu suficiente date (numar de terminale Android, numar de masuratori, de ex 1-4 interogari pe ora) ca sa nu fie influentate de un troleu stricat. Cred ca media duratelor/vitezelor de deplasare pe un segment de drum e o indicatie buna a traficului. Pentru asta nu conteaza ce proportie de calatori au Android, trebuie doar ca suficient de multi sa aiba Android ca sa iasa o medie valida. Dupa ce se fac medii zilnice, sezoniere, anuale (sau alte prelucrari gen detectari de ambuteiaj), rezulta nevoia de autostrada in raport cu alte segmente de drum.

Corect, nu spune care e camion si cata marfa transporta... Dar poate merita efortul, pretul fiind foarte mic. Rolul nostru e sa punem presiune pe autoritati si sa le cenzuram actiunile, pentru asta datele nu e nevoie sa fie detaliate ci credibile.

frunzaverde

  • Duke
  • Legend
  • *
  • Posts: 1.323
  • Karma: +1399/-168
Re: Jurnalul public API
« Reply #170 on: August 10, 2016, 09:37:25 PM »
1) e suficient un set de senzori de trafic (camere sau altceva) plasati in puncte bine alese la intrarea in marile orase?

Depinde ce fel de autostrada vrei sa construiesti. Urban/Periurban? Da. Interurban? In niciun caz.

Totul din motivul dat mai sus - intrarea/iesirea din marile orase sunt fix locurile de tranzitie intre fluxuri de trafic, in care mare parte din trafic ramane peri-urban sau imediat urban, care va mai circula 2-5-10 km. Traficul ramas, de tranzit, poate fi oricat, e o cantitate complet necunoscuta, putand fi oricat, de la o proportie mare din total pana la o proportie minuscula.

De exemplu, la iesirea din Iasi spre Albita se inregistreaza valori de trafic suficiente pentru o autostrada. Dar la nici 15 km traficul scade pana la nici un sfert din capacitatea unui DN obisnuit. La fel, iesirea dinspre Constanta spre Tulcea ca si cea dinspre Tulcea spre Constanta indica valori de trafic demne de autostrada. Doar ca toata sectiunea intermediara e undeva la 4000-8000 MZA, mult sub nivelul unui 1+1. De altfel, daca te uiti aici: http://i.imgur.com/FeLtuzb.jpg (2010) vei vedea ca aproape toate iesirile din marile orase indica valori de trafic de tip autostrada (>10 kvehicule), dar segmentele intermediare pot fi oriunde de la foarte subtiri la foarte groase. La fel, sunt orase pe care iesirea cea mai aglomerata din oras nu este iesirea care duce la cel mai mare trafic interurban.

Poti lua un exemplu aproape de tine si de mine. Sa zicem ca E4 in Uppsala nu exista decat sub forma unor bulevarde de la Solna la Sollentuna, respectiv pana la Gnesta in Uppsala, si in rest 1+1, adica situatia din anii '50. Pentru cat dimensionam autostrada interurbana, in conditiile in care 2x4/2x5-ul existent nu face azi fata? Pur si simplu nu stim doar din datele astea (in realitate, un 2x2, asa cum e construit e arhi-suficient dincolo de Arlanda, functionand la 50% din capacitate).

2) dar o statistica fara senzori bazata pe datele de crowdsourcing ale Google? Sigur ca Google nu le publica in format raw (vitezele medii ale telefoanelor Android)  dar se pot deduce din interogari tip "navigare Sibiu-Brasov via Fagaras, cu trafic". Nu sunt gratis astfel de interogari dar inteleg ca nu costa mult.

Bineinteles. Posesorii de android sunt un esantion al naibii de aleator in populatie, ai telefoane Android disponibile de la Huawei Y-uri la 50 euro pana la Edge 7 la 700. Plus ca aplicatia GM trimite date si de pe iphone si de pe microsoft (nu stiu pe nimeni sa fie multumit de Apple Maps sau de Bing, asa ca GM e instalat pe o proportie covarsitoare). Ba chiar, folosind date de la TVA, poti afla cate telefoane Android exista in totalul telefoanelor din piata.

Lipsa semnalului nu e o problema, guvernul ar trebui deja sa aiba harti de acoperire (stiu sigur ca le au, le folosesc acum sa amendeze niste operatori care nu s-au tinut de cuvant la asigurarea acoperirii cand au contractat spectrul). Se pot obtine si date agregate statistic de la operatorul de telefonie mobila care sa indice cati oameni au semnalul GSM on dar semnalul 3/4G off pe fiecare turn. Plus ca ai nu doar date de trafic ci si date de fluiditate, care iti spun clar daca pe un segment X sunt necesare imbunatatiri sau nu ale drumului. Ca guvern, daca ai capacitati de procesare, cerul e limita - date ai.

Vei avea intervale de incredere (ca la orice date cu esantionare), si erori, dar ce obtii va fi rezonabil si in timp real.

Nu vor fi date de acelasi tip cu datele unui recensamant - un recensamant, chiar si low-tech, chiar si odata la 5-10 ani, enumerand totul fara esantionare, fara intervale de incredere, este o unealta incredibila, pentru ca iti poate ancora toolbox-ul statistic in realitate (adica poti folosi unelte bayesiene si alte magii de-astea pentru a obtine din esantionari intre-recensaminte date mult mai aproape de realitate decat daca tot ce ai in armamentul din dotare sunt valori p si scoruri z).

Cred ca media duratelor/vitezelor de deplasare pe un segment de drum e o indicatie buna a traficului.

(viteza de parcurs curenta)/(viteza de proiectare) e o indicatie foarte buna ca e nevoie de o imbunatatire a drumului sau nu. Daca cunoastem si capacitatea de proiectare a drumului putem face o estimare asupra nivelului de trafic (MZA brut) de pe drumul respectiv.

P.S. Sunt disponibile datele de trafic pentru noi toti? Stiam ca tot ce primim ca clienti comerciali sunt date de aglomeratie pre-calculate (adica ii dai o ruta si iti spun cate minute medii pierzi pe ruta aia vs. ruta optima). Poate au schimbat, n-am verificat.
« Last Edit: August 10, 2016, 09:53:11 PM by frunzaverde »

Ionut

  • Monarch
  • Legend
  • *
  • Posts: 11.456
  • Karma: +2147/-1736
Re: Jurnalul public API
« Reply #171 on: August 10, 2016, 09:41:34 PM »
Baieti, deviem in tot felul de discutii.
Ce vreti sa faca API mai exact? Ca despre asta e vorba, de fapt, pe-aici.
Autostrazi: stadiu la zi | in exploatare 747,95 km | contractati 206,33 km (fara Centura Bacau) | in licitatie 16,30 km!
Evenimente: nimic la orizont

cristi5

  • Knight
  • Legend
  • *
  • Posts: 1.136
  • Karma: +426/-48
Re: Jurnalul public API
« Reply #172 on: August 10, 2016, 09:46:59 PM »
O sa verific exact ce e disponibil in API-ul "Google Maps for work". Datele raw sigur nu, dar timpul de deplasare intre A si B tinand cont de trafic sigur da, nu stiu inca la ce pret si cu ce frecventa se pot accesa pt o medie decenta.

frunzaverde

  • Duke
  • Legend
  • *
  • Posts: 1.323
  • Karma: +1399/-168
Re: Jurnalul public API
« Reply #173 on: August 10, 2016, 09:54:19 PM »
Baieti, deviem in tot felul de discutii.
Ce vreti sa faca API mai exact? Ca despre asta e vorba, de fapt, pe-aici.

Sa cumparam de undeva / facem rost de undeva de date de trafic pentru a putea sugera cu precizie si bazat pe cifre cum sa dezvoltam reteaua rutiera in viitor.

cricric

  • Hero
  • *
  • Posts: 508
  • Karma: +98/-106
Re: Jurnalul public API
« Reply #174 on: August 14, 2016, 12:37:20 PM »
As vrea unul din asta pe Sibiu-Brasov :)

Nu vad o problema in a implementa solutia de mai sus - toata chestia descrisa mai sus costa pana-n 150 euro. O camera IR (algoritmul e identic indiferent daca e lumina vizibila sau nu) e 30 euro, un Pi e 40 euro, cabluri si alte prostii inca vreo 10. Algoritmul pare usor de replicat (nu au pus sursa, dar au descris cam cum s-ar face, si chiar si fara Matlab e usor de implementat in Python + Scikitlearn de exemplu).

Singura problema e cum il punem pe Sibiu - Brasov. Ca nu-l putem pur si simplu agata de un stalp... Are cineva o fereastra care da in DN? Sau macar un gard la DN?
Am pe cineva in Dridif chiar la strada. Chiar si in Fagaras, spre iesirea din oras spre Beclean.
« Last Edit: August 14, 2016, 12:40:25 PM by cricric »

Eurocopter

  • Duke
  • Legend
  • *
  • Posts: 2.295
  • Karma: +895/-12
Re: Jurnalul public API
« Reply #175 on: March 16, 2017, 03:32:31 PM »
Au sosit materialele promo API-2017! Membrii simpatizanti care isi achita cotizatia pana pe 1 iunie 2017 vor primi cadou un hanorac, un tricou sau o vesta reflectorizanta inscriptionata API.  ;)

Ionut

  • Monarch
  • Legend
  • *
  • Posts: 11.456
  • Karma: +2147/-1736
Re: Jurnalul public API
« Reply #176 on: May 15, 2017, 12:29:44 PM »
După succesul înregistrat anul trecut, continuăm cu programul nostru de voluntariat destinat studenților de Politehnică (secțiile de CFDP)!
Așteptăm CV-urile voastre până pe 30 mai!
Locurile de desfășurare ale practicii vor fi șantierele autostrăzilor A10 Sebeș-Turda și A3 Ogra-Târgu Mureș.

Autostrazi: stadiu la zi | in exploatare 747,95 km | contractati 206,33 km (fara Centura Bacau) | in licitatie 16,30 km!
Evenimente: nimic la orizont