News:

3,5% pentru Asociația Pro Infrastructură, singura voce independentă
care monitorizează toate proiectele majore de transport.

Main Menu

Economia Romaniei: discutii, proiecte, conexiuni cu infrastructura

Started by Ionut, April 18, 2015, 09:00:58 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

Românii bogați au avut venituri de 7,2 ori mai mari decât cei săraci, anul trecut

'În anul 2016, persoanele din gospodăriile considerate bogate au obținut un volum total de venituri de 7,2 ori mai mare decât persoanele din gospodăriile considerate sărace. Indicele inegalității veniturilor a avut o creștere accelerată până în anul 2015, când a atins și maximul perioadei (8,3%), însă în 2016 a scăzut la valoarea atinsă și în 2014. Cum era de așteptat, inegalitate mai mare a veniturilor bănești disponibile se înregistrează la persoanele cu vârsta sub 65 de ani, față de cele cu vârsta peste 65 de ani care sunt dependente numai de venituri din transferuri sociale', se arată în document.

Agerpres

AdrianB1

Din ce stiu, dupa ani la rand in care au planificat in buget bani care nu au fost cheltuiti MF a facut bugetul pe sume mult mai mici, iar la proiectele pe fonduri europene e liber la cheltuit oricat e nevoie pentru ca banii vor fi recuperati. Stiu si ca cei de la transporturi au folosit deja ca scuza faptul ca MF nu le-a pus fondurile integrale in buget ca sa nu mai faca cheltuielile, dar asta tine de politica si incompetenta.

Iar Catalin e politician, in caz ca nu a aflat nimeni. Asta ar trebui sa spuna ceva cui are ochi de citit si mai si intelege ce citeste.

TibiV

Quote from: AdrianB1 on December 11, 2017, 08:38:07 PM
...la proiectele pe fonduri europene e liber la cheltuit oricat e nevoie pentru ca banii vor fi recuperati.

Nici, nici...
Hai sa incerc sa lamuresc problema asta, pentru ca s-a tot spus asta in diverse forme...

NU este liber la cheltuit oricat, deoarece cheltuielile le faci in exercitiul bugetar X (sa zicem 2018) dar recuperarea (rambursarea partiala a cheltuielilor) poate avea peste 1 an, 2 sau 3...

Hai sa plecam de la ideea ca UE co-finanteaza 85%. Dar sunt 85% din cheltuielile eligibile.

Un proiect poate avea o valoare a cheltuielilor eligibile de 100.
UE va cofinanta 85%
Dar valoarea totala a proiectului (inclusiv cheltuielile neeligibile) poate fi de 125.
Atunci cei 85% devin de fapt 68% din valoarea totala, reala, a proiectului, care include toate costurile.

La final, cand tragi linie, constati ca ai cheltuit din banii tai 32% din valoarea proiectului, iar restul de 68% au venit de la UE. Adica te-a costat doar o treime din pret, doua treimi "cadou" de la Bruxelles.

Dar aici trebuie sa observam doua chestii:
1. Tu oricum trebuie sa cheltuiesti 32% din banii tai. Deci daca amani/abandonezi proiectul, faci economie la buget... La o investitie de 100 de lei, inseamna ca nu mai primesti "moca" 68 de lei de la Bruxelles, dar nici nu ai cheltuit 32 de lei care pot fi "mult mai bine folositi" pe ajutoare sociale, pensii etc.etc.etc.
2. Tu intai platesti toata lucrarea si dupa aia ceri rambursarea de la UE a contributiei europene. Aia 32 de lei cheltuiti anul asta se inregistreaza la buget anul asta. Aia 68 de lei "cadou UE" pot sa vina la anul (sau peste 2-3 ani). Te vor ajuta abia atunci in batalia cu "deficit sub 3%", anul asta nu te ajuta deloc.
Asta este motivul pentru care proiecte (teoretic cu fonduri UE) sunt mult subfinantate in bugetul 2018. Deja ne-a atentionat Comisia pentru deficitul din 2017, ce sa mai vorbim de 2018...

Evident, am simplificat la maximum (nu am luat in calcul prefinantarile de la UE) dar cam asta este "schema logica".

Mai pe scurt...
Pe 2014-2020 Romania are alocate de la UE pentru Transporturi 6,8 mld. euro.
Asta ar insemna proiecte de peste 10 mld. euro.
Dar daca nu mai fac NIMIC, atunci bugetul va face o economie de aprox. 3,2 mld. euro.

Cam asta este viziunea unor guvernanti care ar prefera sa dea pomeni aducatoare de voturi de 3,2 mld.euro, decat sa faca proiecte de infrastructura aducatoare de dezvoltare de 10 miliarde.... :(

LE
Acum am apucat sa citesc pozitia API fata de bugetul 2018 .
Cam despre asta este vorba... >:(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

horatiu.cosma

#678
^^^
AdrianB1, intr-adevar an de an alocarile bugetare la MT la inceputul anului sunt supradimensionate si nu se trag toti banii pana la finalul anului, dar e vorba despre erori grosolane in estimarea de fonduri europene ce vor fi atrase. Spre exemplu in 2017 s-au alocat 13 miliarde la transporturi si s-au realizat vreo 8,5 miliarde. Diferenta e formata in proportie de 95% din fonduri europene neatrase.

In schimb, pentru anul viitor, bugetarea nu e supraestimata, nu e nici macar realista, ci e mult subdimensionata. Alocarea respectiva cuprinde si estimarile de fonduri europene ce vor fi atrase, nu doar finantarea de la bugetul de stat. Exemplele din pozitia API de azi sunt concludente in acest sens si cam aceleasi chestiuni le-a propus prin amendamente si @cutter. Spre deosebire de tine, eu nu trag concluzii superficiale despre propunerea/afirmatia unei persoane doar dupa profesia sa, ci ma documentez inainte sa fac o afirmatie despre acea persoana. Am luat amendamentele lui @cutter si am verificat proiectele amendate in anexa 3 a legii bugetului, sa vad ce e acolo. Concluzia mea e ca toate amendamentele sunt de bun simt, pe proiecte pe care alocarea e mult subdimensionata fata de necesar, nu e nimic politicianist. Putina documentare nu strica nimanui.

AdrianB1

Raspunsul meu era pentru @ionut la

"Acum nu inteleg ce l-a apucat pe Catalin sa dea executia la 80%. Procentul este semnificativ mai mic, pe la 65%. Oficial, raportul de decembrie al CNAIR, spune ca stadiul fizic e la 63%. Adica la final de noiembrie s-a raportat 63%. Hai sa zicem ca acum suntem la 67%. Dar nu chiar 80%. "

Nu la amendamente. Dar nu a mutat si acea postare, ceea ce a facut ca restul mutarii sa produca confuzii.

Nu comentez despre ce face MF, suntem certati.

GDPR

M-am uitat si eu la lista de amendamente admise cica de comisia de transporturi. Fara numar, fara numar, dar din pacate asta o le cam duca in derizoriu pe cele bune.

Sorin62

Quote from: Ionut on December 13, 2017, 09:36:41 AM
Nu ar trebui sa puna probleme pentru deschiderea posibila in mai-iunie 2018. Problema cea mai mare acum pare sa fie sub-finantarea... Si desigur ce scuze va mai gasi CNAIR ca sa nu faca receptia.

O rectificare de buget se poate face într-o săptămână. Nu proiectul de buget este marea problemă. Oamenii au învățat că este mult mai rău să blochezi o sumă în proiectul de buget, sumă care în final nu va fi cheltuită din cauză de contestații, întârzieri, procese, etc, pe care să o tai din buget pe la mijlocul anului (și să-ți sară toată presa în cap că ai deturnat fonduri vitale pentru dezvoltarea României pentru ajutoare sociale), ci mai degrabă este mult mai bine să faci  nevoie o rectificare pozitivă de buget, beneficiind astfel și de un plus de imagine.

Hai că ultimii ani nu au mai fost probleme cu întârzieri de plată a lucrărilor executate, nu?

horatiu.cosma

^
Total fals. Rectificările nu se pot face așa, când au chef unii, de pe o zi pe alta, sunt niște reguli foarte stricte. Prima parcă poate fi în vară, următoarea în toamnă. În plus, legea finanțelor publice spună că în ianuarie, după ce apare legea bugetului pe anul respectiv, ordonatorii de credite trebuie să anunțe beneficiarii alocărilor bugetare care este alocarea și că trebuie să își dimensioneze mobilizarea în mod corespunzător. Altfel spus, MT prin CNAIR o să spună în ianuarie la Aktor să lucreze de 20 de milioane pe 2018. Având în vedere că Aktor mai trebuie să ia 80 de milioane, cred că e destul de simplu de anticipat ce se va întâmpla.

Dan027

^

Art. 6. - Legile bugetare anuale pot fi modificate în cursul exerciţiului bugetar
prin legi de rectificare, elaborate cel mai târziu până la data de 30 noiembrie.
Legilor de rectificare li se vor aplica aceleaşi proceduri ca şi legilor bugetare
anuale iniţiale, cu excepţia termenelor din calendarul bugetar.

SECŢIUNEA a 4-a
Execuţia bugetară
Principii în execuţia bugetară

(5) Virările de credite bugetare între celelalte subdiviziuni ale clasificaţiei
bugetare, care nu contravin dispoziţiilor prezentului articol sau legii bugetare
anuale, sunt în competenţa fiecărui ordonator principal de credite, pentru bugetul
propriu şi bugetele instituţiilor subordonate, şi se pot efectua în limita a 10% din
prevederile capitolului bugetar la nivelul ordonatorului principal de credite, care
urmează a se suplimenta, cu cel puţin o lună înainte de angajarea cheltuielilor.
(6) Pe baza justificărilor corespunzătoare virările de credite de la un capitol la
alt capitol al clasificaţiei bugetare, precum şi între programe se pot efectua, în
limita de 10% din prevederile capitolului bugetar, la nivelul ordonatorului principal
de credite şi, respectiv, de 5% din prevederile programului, care urmează a se
suplimenta, cu cel puţin o lună înainte de angajarea cheltuielilor, cu acordul
Ministerului Finanţelor Publice.
(7) Virările de credite bugetare, în condiţiile prevederilor alin. (5) şi (6), se pot
efectua începând cu trimestrul al III-lea al anului bugetar. Aceste virări se
efectuează dacă nu contravin prevederilor prezentului articol, legilor bugetare
sau legilor de rectificare.

cutter

Quote from: AdrianB1 on December 11, 2017, 08:38:07 PM
Iar Catalin e politician, in caz ca nu a aflat nimeni. Asta ar trebui sa spuna ceva cui are ochi de citit si mai si intelege ce citeste.

Ce? Sunt sub-om? Mă decade sub rangul unui om normal?

Spui politician cu ideea că parcă aș fi un gunoi, ceva mai jos decât un om.

Sunt un servitor public. Servesc interesul public atât cât pot după priceperea și puterea mea de dimineață până seară. Cu ce mă decade asta?

cutter

Citiți vă rog art. 43^1 (adăugat în 2013) în Legea finanțelor publice (500/2002). L-aș pune eu, dar nu mai am energie după 13 ore de luptat cu PSD-ul prin Parlament.

Articolul ăsta zice (tradus) că în ianuarie (în fine, în 30 de zile de la adoptarea bugetului de stat) se trimite din parte MT/CNAIR o scrisoare fiecărui constructor și li se spune imperativ: am X milioane alocate anul acesta (cîte credite bugetare sunt pe proiect) și te rog să lucrezi doar de atât și să-ți ajustezi graficele de lucrări în consecință.

Când a fost folosit prima dată în 2013 a fost dezastru, s-au blocat o grămadă de proiecte + claim-uri din perioada aia pe care acum începem să le plătim. Cine știe ce-au însemnat notificările astea, are încă groaza dezastrului pe care-l aduc.

Iar rectificări se fac una in august (si eventual, una in noiembrie) - in ambele cazuri e in general mult prea tarziu. Nu e flexibilitatea unui buget propriu de familie sau chiar al unei mici firme. De ex. degeaba mai aloci in august bani la intretinere cand contractele pentru inlocuiri de strat de uzura trebuie sa le licitezi din ianuarie, numai ai timp de nimic. Sau la investitii - degeaba aloci bani in august si in septembrie zici constructorului "hai ca uite am niste bani noi" ca ala e demobilizat, nu mai are subcontractori, a plecat de pe santier, etc

Deci asta cu "corectam la rectificare" e o prostie.

Povestea simpla a bugetului de anul asta comparat cu anii trecuti e asa: da, in anii trecuti (2014-2017) s-au supra-alocat fonduri (asta si ca trauma dupa blocajele din 2013), iar executia a fost mult mai slaba din toate blocajele birocratice si contractuale pe care le stim pe forumul asta. Sa zicem ca s-a alocat de 2x mai mult decat s-a executat, tipic. Ei bine, anul asta... nu ajungem la o alocare tanda-pe-manda adica la 1/2 cat aia tipic din anii trecuti. Ca asta n-ar fi asa de rau. Nu. Anul asta s-a alocat 1/4. Ceea ce va duce inevitabil probleme in derularea contractelor...

ps Si ca sa mai raspund la ceva de mai sus: deduc din context ca n-am prins exact threadul (par mesaje mutate aici) ca sunt acuzat ca am zis ca Bucuresti-Ploiesti/Aktor e la 80%. M-am uitat acum la raportarea CNAIR si vad ca ei spun de ~64%. Trebuie spus ca raportarile sunt in urma fata de progresul fizic cu 10-15% (pana se certifica lucrarile) deci realitatea e mai aproape de ce am zis eu. Sincer, in momentul asta nu mai stiu de unde am luat cifra de 80%, dar si daca e o eroare 1) nu e cu mult - realitatea o fi 70-75% si 2) e o eroare onesta. Ce s-a intamplat cu prezumtia de buna-credinta?


perfidus

Multumin Catalin (aka cutter) pentru clarificarile la executia bugetara.
Chiar se pare ca existau confuzii si voci ale unor colegi de forum care mai cred in Mos Craciun, ca vor mai fi rectificari pozitive pana la vara in august.
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

Dan027

Situatia este tragica din toate punctele de vedere, daca cumva anul viitor economiile principalelor tari partenere vor avea de suferit, economia noastra se va duce in cap ;)

Quote from: cutter on December 13, 2017, 11:17:53 PM
ps Si ca sa mai raspund la ceva de mai sus: deduc din context ca n-am prins exact threadul (par mesaje mutate aici) ca sunt acuzat ca am zis ca Bucuresti-Ploiesti/Aktor e la 80%. M-am uitat acum la raportarea CNAIR si vad ca ei spun de ~64%. Trebuie spus ca raportarile sunt in urma fata de progresul fizic cu 10-15% (pana se certifica lucrarile) deci realitatea e mai aproape de ce am zis eu. Sincer, in momentul asta nu mai stiu de unde am luat cifra de 80%, dar si daca e o eroare 1) nu e cu mult - realitatea o fi 70-75% si 2) e o eroare onesta. Ce s-a intamplat cu prezumtia de buna-credinta?

Se mai intampla sa existe si mici erori, pe mine ma bucura insasi interesul pentru autostrada Brasov-Bucuresti, desi poate as vrea sa te gandesti putin mai mult si la capatul celalalt al acestei autostrazi. Asta doar asa ca o doleanta a multora din cei ce au votat partidul pe care il reprezinti si care pierd timpul in aglomeratia de pe VP. :D

TibiV

Quote from: cutter on December 13, 2017, 11:17:53 PM
Citiți vă rog art. 43^1 (adăugat în 2013) în Legea finanțelor publice (500/2002).

http://www.ccsstei.ro/wp-content/uploads/2016/04/Legea-500-din-2002.pdf
Quote
Art. 43 a fost modificat de pct. 58 al art. I din LEGEA nr. 270 din 15 octombrie 2013,
publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 642 din 18 octombrie 2013.
Obligaţia ordonatorilor de credite de a notifica prestatorilor, executanţilor şi furnizorilor
sumele cuprinse în programele de investiţii publice la credite bugetare


ART. 43^1
(1) Ordonatorii de credite au obligaţia de a notifica prestatorilor, executanţilor şi furnizorilor
sumele cuprinse în programele de investiţii publice la credite bugetare, în termen de 30 de zile
calendaristice de la aprobarea legilor bugetare anuale/rectificărilor bugetare anuale.
Nu vreau sa ma gandesc la "bucuria" prestatorilor/executantilor cand la rectificarile din august/septembrie li se spune practic "strangeti-va jucariile, ca nu mai avem bani pentru voi...
Nici cazul invers nu este fericit, cand ii anunta in septembrie ca "am facut rost de bani, adu oameni de unde stii, trebuie sa termini X pana la Revelion"...
Acesta prevedere legislativa este fix din categoria "statul, partener serios"... (rasu-plansu)

Quote from: cutter on December 13, 2017, 11:17:53 PM
Iar rectificări se fac una in august (si eventual, una in noiembrie) - in ambele cazuri e in general mult prea tarziu.
NU au voie sa faca rectificare bugetara decat dupa ce se incheie executia bugetara pe Semetrul I.
Cel putin asa mi-a spus presedintele Consiliului Fiscal.
Nu din cauza Legii finantelor publice de mai sus, ci din cauza Legii responsabilitatii fiscal-bugetare, adoptata in plina criza la presiunea UE & FMI.
Lege pe care aproape toate guvernele au supus-o permanent la perversiuni greu de imaginat... :(

Quote from: cutter on December 13, 2017, 11:17:53 PM
...in momentul asta nu mai stiu de unde am luat cifra de 80%, dar si daca e o eroare 1) nu e cu mult - realitatea o fi 70-75% si 2) e o eroare onesta. Ce s-a intamplat cu prezumtia de buna-credinta?
Eu iti acord prezumtia de buna-credinta... ;)

Pe de alta parte chiar as vrea sa stiu cum face CNAIR raportarile alea "la certificarea lucrarilor", caci stim cu totii ca sunt foarte multe anomalii in raportarile alea...
Vedem in poze nimic si ei dau 10%, vedem in poze ca e gata si ei dau 9x%...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Ionut

@Catalin
Eu am fost cel care initial a atras atentia asupra procentului de 80% si am zis asta:

QuoteAcum nu inteleg ce l-a apucat pe Catalin sa dea executia la 80%. Procentul este semnificativ mai mic, pe la 65%. Oficial, raportul de decembrie al CNAIR, spune ca stadiul fizic e la 63%. Adica la final de noiembrie s-a raportat 63%. Hai sa zicem ca acum suntem la 67%. Dar nu chiar 80%.

Dupa care AdrianB1 a zis ca esti politician si deh, mai infloresti (presupun ca asta a vrut sa zica). Eu sunt convins ca procentul a fost dat din greseala, asa cum am fost si mirat, stiind ca daca dai cifre, le dai foarte precis. Diferenta oricum nu este mare, de acord. Cu toate impreciziile raportarii si vazand acum 2 zile progresul din drona cu ochii mei, pot spune ca nu sunt la 80%, dar pe la 67-70% (asa cum am zis in mesajul meu), sunt. Asta inseamna cam doua luni diferenta de la ce ai zis tu.

Iar legat de buget, am dat aseara un interviu la Digi24 pentru emisiunea Jurnal Economic cu Ligia Munteanu si chiar am zis ca nu avem nicio garantie ca in vara se vor mai da bani la constructori. Si, mai mult, care este semnalul dat ACUM constructorilor? Sa luam Aktor... semnalul este ca avem 20 milioane in buget pentru tot anul pentru A3 Ploiesti-Brasov pentru TOT anul. Aktor stie ca in mai-iunie poate finaliza autostrada si pentru asta le-ar trebui 80. Pai... mai baga la fel de tare pe santier cand stiu ca termina banii?

Sa speram ca se aude... dar cine sa schimbe... daca se aude... :((