Economia Romaniei: discutii, proiecte, conexiuni cu infrastructura

Started by Ionut, April 18, 2015, 09:00:58 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jalemare


dr4qul4

@vancouver....

Imi tot dai exemple din Germania.....sa stii ca suntem in Romania. Nu avem munca la negru pentru ca salariile sunt foarte mici.
In schimb se practica altceva la noi: angajarea pe salariul minim si suplimentare la negru.
Cati cunoscuti aveti in situatia asta, si cati care lucreaza la negru complet?

Pfa si jumatate de norma? Nu cumva treaba guvernului e sa ia masuri sa combata acest lucru?

Cresterea salariului minim ar fi adus o crestere pe hartie a veniturilor bugetare! Exact cum scaderea tva le-a scazut tot pe hartie.

Poate pt unele firme, cei 100-200 lei (full cost) le-ar fi pus probleme, dar sa nu uitam ca reducerea TVA le scade costurile cu investitiile.
Totusi, europa are nevoie de forta de munca ieftina.
Si a noastra e mai ieftina decat cea a imigrantilor.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024


jalemare

Haideti sa dam un ochi pe Legea nr.69/2010, legea responsabilitatii fiscal-bugetare, articolul 6.
''Politica fiscal-bugetară va fi derulată în conformitate cu următoarele reguli fiscale:
a) soldul bugetului general consolidat şi cheltuielile de personal ale bugetului general consolidat, exprimate ca procent în produsul intern brut, nu pot depăşi plafoanele anuale stabilite în cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetară pentru primii 2 ani acoperiţi de aceasta;
b) soldul şi, respectiv, soldul primar al bugetului general consolidat, luând în considerare componentele acestuia, pentru anul bugetar următor, nu vor putea depăşi plafonul stabilit prin cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetară, aprobată de către Parlament;
c) cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori şi cheltuielile de personal, luând în considerare bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale, bugetele instituţiilor autofinanţate, bugetele fondurilor speciale şi alte bugete componente, nu vor depăşi plafonul specificat în cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetară pentru anul bugetar următor;
d) pentru fiecare dintre cei 3 ani acoperiţi de strategia fiscal-bugetară, rata anuală de creştere a cheltuielilor totale ale bugetului general consolidat va fi menţinută sub rata anuală de creştere nominală a produsului intern brut prognozată pentru anul bugetar respectiv, până când soldul preliminat al bugetului general consolidat a înregistrat surplus în anul anterior anului pentru care se elaborează proiectul de buget;
e) pentru fiecare dintre cei 3 ani acoperiţi de strategia fiscal-bugetară, rata anuală de creştere a cheltuielilor totale ale bugetului general consolidat va fi cel mult egală cu rata anuală de creştere nominală a produsului intern brut prognozată pentru anul bugetar respectiv, în perioada în care soldul preliminat al bugetului general consolidat este în echilibru sau excedentar în anul anterior anului pentru care se elaborează proiectul de buget;
f) în cazul în care se majorează cotele de impozitare, creşterea nominală a cheltuielilor totale ale bugetului general consolidat va fi cel mult egală cu creşterea nominală a veniturilor bugetare, fără a conduce la o deteriorare a soldului bugetului general consolidat prevăzut în strategia fiscal-bugetară. Creşterea nominală a cheltuielilor se poate realiza începând cu anul următor celui în care au fost majorate cotele de impozitare şi numai după ce Consiliul fiscal a avizat estimările referitoare la creşterea nominală a veniturilor bugetare;
g) pe parcursul exerciţiului bugetar, creditele bugetare aprobate pentru cheltuieli de investiţii nu pot fi virate şi utilizate pentru cheltuieli curente;
h) în cazul în care soldul pozitiv al bugetului general consolidat pentru anul bugetar respectiv şi în următorii 2 ani va fi mai mare decât cel prognozat, diferenţa respectivă se va utiliza la diminuarea datoriei publice acumulate din anii precedenţi.''
Daca noul buget anunta o crestere a cheltuielilor publice cu 6,8%, raportat la 2015, si estimarea cresterii PIB nominal este putin sub 6%, vor abroga aceasta lege?!
Sau macar literele de dupa litera c)?
Ca altfel nu se incadreaza in cutumele legale   :D

TibiV

Toate legile date de Parlament prin care "a dat" cu marinimie in stanga si in dreapta incalca alte dispozitii ale LRFB.
Toate rectificiarile bugetare din ultimii ani au incalcat LRFB.
Au incalcat LRFB si bunul simt economic, si au pus Romania cu spatele la zid in cazul in care, Doamne fereste, se intampla ceva rau in lumea asta nebuna... :(

Dar cui ii pasa ?
LRFB nu are drept de vot...
Cine sa protesteze? Consiliului Fiscal ? Aia 5 nu sunt destui nici pentru a ocupa o masa la restaurant...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

jalemare

Pai in vara au protestat cu totii.
Acum, acelasi cod fiscal, a devenit brusc comestibil?
Ai vazut cuantumul pentru suplimentarea pensiilor militarilor/politistilor?
4,9 miliarde lei, anual  :lol:
Eu mai spun doar atat:
-crestere economica 4,1%=utopie, nu va fi nici la jumatate
-deficit ''doar'' 2,95%, niciodata fara a renunta la investitiile propuse; daca ne gandim ca deficitul inseamna 22 mld.lei si veniturile bugetare sunt estimate la 231 mld.lei, practic deficitul raportat la veniturile bugetare trage spre 10%; enorm...
-eventuala implementare a salariului minim 1.200 lei dezastru; asta ar lovi exact in categoriile cele mai napastuite, muncitori necalificati, tineri sub 30 de ani-categorie la care somajul inregistreaza o cifra draconica: 25%! pana la urma stie piata sa regleze salariul minim... da' chiar asa, daca ar creste salariul minim cu 150 lei cum s-ar distribui cresterea? pai cam 50 lei la om si 100 lei la buget. pentru unii pare ca merita  :lol:

nicolaem

Moise Guran vine cu o presupunere destul de credibila pt sursa celor 2mld pt autostrazi.
O analiza comparativa pe bugetul investitilor directe prin administratia locala ( responsabil Dancu, fost Dragnea):
2012- 10.1mld
2015 - 9.1 mld
2016 -8.8 mld.
El pleaca de la ideea ca in anii electorali bugetul asta merge peste 10mld tocmai pt a putea face mici lucrari pe la primariile prietene.
Aceste fonduri probabil erau prevazute de Ponta dar au fost taiate acum.
Ramane sa vedem daca se adevereste.

2 lucruri in schimb mi se par excelente ca principiu pe acest buget:
   -finantarea bisericilor din bugetele locale. Mi se pare perfect normal ca primarul sa stabileasca din banii care ii are daca ii da la biserici sau la altceva. Sunt curios daca parlamentul va amendat acest aspect.
  -ideea de a avea o suma care sa ii faca pe constructori sa se bata pe ea. E adevarat ca de cele mai multe ori statul e de vina pentru ca lucrarile stagneaza, dar sunt si destule firme care "trag mata de coada" pe santiere.

Am observat ca Ciolos a enumerat ca potentiale destinatii pt cele 2mld LugojDeva, SebesSibiu,Cturzii-TgMures,AutostradaTrasnilvania si CB.
Mi se pare ca a omis SebesTurda. Sper ca a fost o simpla omisiune, pt ca inca mai incurca santierele in lucru (explicabil totusi) si nu ceva intentionat.

alexbb

Quote from: alecu26 on December 10, 2015, 12:53:34 PM
Prin psihologia lui (poate datorata lipsurilor) poporul roman doreste satisfactia imediata.

Tu dai exemplul cu Iphone. Eu am exemplul meu cu brânzeturile: tot ce avem specific e cu termen scurt de productie: telemea, cas, etc. Nimeni nu a avut curaj, resurse, ce o fi nevoie...sa produca brânzeturi in genul celor din Anglia, Olanda, Franta, italia care necesita maturare si de 1-2 ani.

Sunt perfect de acord cu tine. Acelasi lucru se vede si in agricultura, unde economia noastra nu prelucreaza materia prima produsa si exportam cereale si importam alimente. Din acelasi motiv a avut si un succes foarte mare programul prima casa... Cei mai multi se bucura ca dau doar 5% avans (si in plus se imprumuta chiar si pt acei bani), fara sa faca un exercitiu de economisire inainte, pentru macar 15% din suma totala, ca sa nu zic chiar 25%. Iar asta se poate schimba doar prin educatie, inca de la varste fragede. Si din pacate statul este un exemplu prost, merge constant pe deficit, se imprumuta ca sa poata cheltui mai mult, dar taie din investitii. La fel si populatia, in loc sa economisim si banii economisiti sa-i 'punem' la treaba sa se inmulteasca, preferam sa ne crestem foarte putin confortul si sa obtinem acea satisfactie imediata, care dispare la fel de repede cum a venit si apare o alta nevoie in locul ei. Practic e ca o dependenta.
Din pacate ce spuneam ieri despre cursul de schimb leu-euro se intampla mult mai repede decat credeam. Astazi euro a crescut la 4.53 ron. Am vazut ca a dezbatut si Moise Guran aceeasi problema a balantei comerciale, si efectul imediat este cresterea cursului euro. In mod sigur cresterea cursului va determina cresterea preturilor la produsele de import, deci si inflatie. Poate asa mai scade apetitul spre consum. E bine ca piata inca functioneaza in sensul ca se auto-regleaza. Din pacate nu o sa putem iesi din acest cerc vicios fara investitii. Din partea statului pentru cele mari, de interes public, de la investitori straini, dar si din partea noastra, indirect cumparand produse romanesti, sau direct, in companii romanesti.

Un alt exemplu de 'asa nu' - exportul de busteni :(
https://www.facebook.com/groups/1559590094319286/permalink/1665232813755013/

yetiman

Haideti sa nu exageram importanta cresterii cursului de schimb din ultimele zile.

Pentru comparatie vedeti valorile din ultimii 3 ani (valoarea medie, respectiv val de sfarsit de perioada)
Anul   EUR - mediu   EUR - sf.per.   
2014       4,4446             4,4821   
2013       4,4190             4,4847   
2012       4,4560             4,4287   

Azi avem 4,53 fata de 4,48 la sfarsitul lui 2014 si 2013! Adica 1,24% in plus. Nu este nimic anormal sau tragic (pana acum).

,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu


alexbb

Quote from: yetiman on December 11, 2015, 03:00:12 PM
Nu este nimic anormal sau tragic (pana acum).

http://www.biziday.ro/2015/12/11/cursul-creste-pentru-ca-trebuie-sa-echilibram-cumva-carul-pus-inaintea-boilor/

In cazul in care conditiile externe raman pe aceeasi directie, nici acel curs de 4.7 nu mi se pare tragic. Am supravietuit noi revolutiei si perioadei de dupa, mai recent si crizei din 2008-2009. Pacat ca nu prea invatam din experientele astea.

istvan78

Deloc tragic. Dimpotriva, o slabire cu 5-10% a leului fata de Euro ar fi foarte sanatoasa pentru noi acum, ca iar am dat iama in consum din importuri si cresterile salariale (care vor pune presiune si pe salariile din mediul privat) slabesc competitivitatea exporturilor noastre tocmai intr-o vreme cand cererea de consum la nivel global incetineste (jucatori mari din BRICS). Balanta comerciala a luat-o la goana in teritorui negativ si asta insemna din nou indatorare externa. Slabirea leului desigur ar frana importurile si ar impulsiona exporturile.

yetiman

QuoteAmbasador american: Pentru a face o noua investitie majora la Craiova, Ford are nevoie de infrastructura
"Ford are nevoie de infrastructura in Romania, de drumuri mai bune, de conexiuni. Nu doar Ford are nevoie, ci si alte fabrici, precum Dacia. Pentru a face o noua investitie majora la Craiova care sa creasca productia fabricii semnificativ, Ford are nevoie de autostrazi care sa faca legatura cu Europa si de o mai buna infrastructura de cale ferata pentru a-si exporta masinile", a declarat Hans Klemm la Craiova.

http://www.wall-street.ro/articol/Auto/192345/ambasador-american-pentru-a-face-o-noua-investitie-majora-la-craiova-ford-are-nevoie-de-autostrazi.html#ixzz3u2qQ28fg

,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

TibiV

O lectura interesanta...

http://www.consiliulfiscal.ro/Opinie-buget-2016.pdf

Niciodata Consiliul fiscal nu a fost atat de virulent:
Quote
Din punctul de vedere al Consiliului fiscal, construcția bugetară aferentă anului 2016 (dar și proiecția acesteia pe termen mediu) reprezintă un exemplu de manual pentru tot ceea ce Legea Responsabilității Fiscal-Bugetare nr 69/2010 (LRFB) era menită să prevină – legiferare concomitentă a unor reduceri de taxe și a unor majorări de cheltuieli, ambele cu impact bugetar permanent, de natură să creeze premisele unei abateri de durată și foarte dificil de corectat de la echilibrul bugetar, obiectiv față de care România s-a angajat atât prin legislația națională în domeniu (LRFB), cât și prin semnarea unor tratate europene.

De altfel, proiecția bugetară curentă compromite însăși ideea de cadru fiscal-bugetar bazat pe reguli, în condițiile în care toate regulile fiscale statuate de LRFB sunt încălcate.

"Bolduirea" este cea din textul original.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

Am spus că este o lectură interesantă...
Dar deloc optimistă. :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)