Aeroportul International Iasi [IAS]

Started by loazif, May 31, 2013, 02:05:18 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 1 Guest are viewing this topic.


iulic

@Sorinus Sunt niste case construite, mai inalte, de aceea e restrictia la CAT I. Din cate stiu, Primaria Aroneanu a dat autorizatii de constructie mai demult, in niste conditii incerte. Cert este ca acele case au fost construite, s-a incercat ulterior anularea autorizatiilor in justitie, dar, daca nu ma insel, nu s-a reusit. Deci probabil solutia va fi, la un moment, dat exproprierea.

@utopium Din cate retin, odata cu operationalizarea terminalului T4, capacitatea de procesare a IAS va ajunge la 3,2 milioane de pasageri pe an (conform proiectului). Intuitia mea este ca se poate procesa si mai mult, dar banuiesc ca in conditii de aglomeratie. Directorul aeroportului, Romeo Vatra, afirma ca terminalul actual ar fi suficient, in estimarile lor, pentru urmatorii 20 de ani. Trebuie tinut cont ca vreo 30% din trafic a fost asigurat de Republica Moldova (din moment ce o buna parte din ultimii doi ani RMO - Chisinau - a fost inchis). De asemenea, o parte cresterea traficului din calatori e data de ucraineni din 2022 incoace. Oricum, T3-ul este din 2022 super-aglomerat, ceva ce e greu de imaginat. Reprezentantii aeroportului au ramas surprinsi ca, chiar si dupa redeschiderea RMO, a ramas un flux destul de bun de calatori proveniti din Rep. Moldova.

Nu stiu in ce masura putem vorbi de 5 mil pax in urmatorii ani si de necesitatea altei piste. Stiu ca inca de la constructia actualei piste s-a dorit initial 2700 m, dar au ramas la 2400 m. Oricum, din tot ce s-a discutat, urmatoarele investitii nu privesc extinderea pistei, ci altele:
- construirea unei cai de rulare suplimentare pentru a permite mai multe miscari (in prezent e una singura, cu un punct de acces pe pista);
- amenajarea T2 ca terminal cargo;
- constructia unor noi cai de acces, mai exact conectarea la niste drumuri existente prin Aroneanu sau periferia Iasului - aici tine de autoritatile locale si CJ Iasi.

Pe termen mai lung, se va realiza breteaua catre A8 (A8 Letcani - Ungheni va functiona inclusiv ca o centura de nord), urmand sa se dezvolte aeroportul spre est, pe cealalta parte a pistei, unde exista un teren generos pentru dezvoltare. Poate atunci se va pune problema extinderii pistei actuale, daca va fi cazul.

iulic

O rectificare: capacitatea IAS va ajunge la 3,5 milioane de pasageri.

mario antonio

Ciao,

O trecere pe la Iași în drum spre modificarea înregistrării:

Boeing 737    -8BK    33029    1945    9H-SAS    SkyUp Europe    ferried 16feb24 IAS-MLA, re-regd same day on transfer    ex UR-SQP.

lucianix

Quote from: dumbravaandrei on February 01, 2024, 03:26:41 PMDa.
La Iasi din 2014
La Bacau e in curs de montare instalatia pentru CAT II.
La Suceava din august 2023.

Stiu de niste discutii/intentii de upgrade la CAT III-B pentru Suceava si Iasi. CAT III-B mai e la Timisoara si pe Otopeni. Parca si la Brasov e montat sistemul.

CAT III este instalat la OTP si TSR, insa romaneste , la TSR de foarta multa vreme este in vigoare un NOTAM in care sistemul este downgraded to CATII. La OTP avem CAT IIIA pe o singura directie (08R) si CATII pe 08L, pe partea de 26R/L nu avem sistem pentru low visibility. Intr-un timp era astfel de sistem si la CND, la fel, downgraded mult timp dupa care vad ca este scos de pe tot de pe harti. La IAS avem CAT II limitat la vizibilitatea minima necesara, deci din punctul meu de vedere este degeaba (RVR 450M necesar minim fata de 300M CATII standard). Stiu ca acest lucru se datoreaza intr-adevar unor case construite exact in axul pistei 14 , prea aproape pentru a putea avea o zona de siguranta a echipamentului in momentul in care functioneaza. Cat despre echipamente de low visibility pe directia 32 la IAS nici nu se poate pune problema datora dealurilor din jur , panta catre pista este mult prea abrupta, fapt care depaseste limitele majoritatea avioanelor pentru apropieri auto-land.

@iulic CAT I la Iasi nu este restrictionat deloc, este in standardele normale de RVR 550M si DH not lower than 200FT

iulic

Multumesc de lamuririle tehnice. Asadar insusi amplasamentul aeroportului in zona de deal e problema. Eu mi-am bazat afirmatiile pe ce a mai aparut in timp in presa (declaratii oficiale), potrivit carora acele cateva case ridicate in zona aeropotului ar fi problema. Cele ma intense discutii apar in perioadele de toamna tarzie - iarna - primavara timpurie cand 1-2 zile de ceata dau peste cap tot traficul. Atunci zborurile spre Iasi fie sunt redirectionate la Suceava, Bacau sau Bucuresti, fie se intorc la aeroporturile de plecare, fie nici nu decoleaza.

dumbravaandrei

Da, amplasarea e problema. Dar nu pentru ca e pe platoul Aroneanu. Mai sunt aeroporturi in zona de deal, dar la Iasi sa zicem ca "conlucreaza" mai toata geografia. Daca ar fi strict despre plasarea pistei pe un platou, chiar ar fi un avantaj. Din pacate, Dealurile Ciurea, Barnova, Paun si Breazul limiteaza posibilitatile de aterizare. De multe ori, cand era vechea pista, m-am dat jos din avion dupa 2-3 incercari de aterizare. Cu cat aeronava e mai mare, cu atat ii trebuie un unghi de abordare mai larg.

Prin 2008 au fost discutii in care se lua in considerare dezvoltarea aeroportului intre Podul Iloaiei si Letcani, dar la vremea aia nea Gigi (Robinet) a zis ca el vrea neaparat aeroportul in Iasi.
Ideea nu era rea pentru ca puteai face transbordare de pasageri pe cale feroviara - chiar destul de convenabil, puteai sa faci transbordare Gara Socola-Nicolina-Iasi-Letcani la maxim 30 de minute la grafic de metrou - cat si puteai sa dezvolti decent accesul rutier.

Ideea ar fi buna in continuare, dar mi-e ca a ramas ingropata in 2008. Pacat, ca la cat de monocolor politic e Iasiul, chiar ar fi un proiect bun de dezvoltare, e si usor corelabil cu A8. Si poate aeroportul asta il lasa baza militara, ca poate va trebui sa protejam R. Moldova pe termen cel putin mediu. 

Stef

Am făcut astăzi o vizită la Terminalul 4, cu o săptămâna înainte de deschidere.

E mare și rivalizează cu terminale europene moderne.