Aeroportul International Oradea [OMR]

Started by Alexandru., May 25, 2014, 09:34:06 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TibiV

Interesanta tehnologie...
Quote
Peste terenul de fundare a fost aşezat un strat de balast cu o grosime minimă de 50 centimetri şi o grosime medie de 85-87 centimetri, care a fost de asemenea compactat, iar peste acest strat s-a pus un altul, de piatră spartă, gros de 20 centimetri. Deasupra acestuia s-a pus încă un strat, de agregate stabilizate cu ciment, ca un fel de şapă, gros de 15 centimetri, iar apoi emulsie specială peste care, de astăzi, se toarnă un strat de asfalt de 2 centimetri, care va avea rol de liant cu stratul următor, care va fi realizat din plăci de beton turnate pe teren, groase de 37-43 centimetri, armate şi cu rosturi de dilataţie longitudinale şi transversale.

Intai asfalt si peste el beton ?!...
E o tehnologie uzuala ?
La Otopeni cand au refacut pista acum vreo 15 ani au facut-o integral din beton-asfalt...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

emanu1800

Un lucru este clar, pista va fi rigida, numai sa fie si rezistenta in timp, iar asta se va vedea cand va veni autoritatea si va efectua masuratorile.
Chestia cu asfaltul o fi din vreo reteta de constructii mai noua care si-o fi dovedit eficienta pe teren pe undeva, iar reteta mai mult ca sigur ca difera de cea pt turisme.
Oricum, la OMR se doresc curse de pasageri/militare, de cargo nu poate fi vorba la 2100 m.

Overall, inca un aeroport modernizat, lucrul cel mai important.

infraAdi_ro

asfalt de 2 cm???nu se poate asterne 2 cm.....eventual s-a referit la emulsia de protectie.....si betonul nu poate varia de la 37 la 43cm.....trebuie sa fie standard..ori 37 cm ori 43cm.in teren se poate sa fie variabil dar in proiect nu se poate
Romania are un viitor doar daca are prezent!

emanu1800

Pai asfaltul ala nu e de uzura, face doar priza intre fundatie si placile de beton care alea for reprezenta uzura.
Banui logic ca asfaltul va permite o asezare si fixare foarte buna a betonului pe suprafata fundatiei, altceva nu-mi vine in minte.

TibiV

De multă vreme există controversa autostrăzi din asfalt vs. beton.
Reproșul adus celor din beton este trepidaţia produsă de trecerea peste rosturile dintre plăci/dale.
De aceea si la Otopeni (care a avut iniţial pistă betonată, din dale) la reabilitarea de acum 10-15 ani s-a asfaltat.

Răspunsul "betoniştilor" a fost că s-a inventat turnarea continuă de beton, FĂRĂ rosturi, care încă nu a fost folosită niciodată la noi, în România....

Poate că pista de la Oradea va fi o demonstraţie a acestei tehnologii de turnare continuă a betonului. Utilajele din fotoreportajul ăla sunt ciudate, nu am mai văzut ceva similar - de aia cred că ar putea fi vorba despre aşa ceva.... Lucrarea este făcută de PORR, care are destule lucrări la autostrăzile din Romania...

Poate ne ajută ciprebbe ?
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

emanu1800

Nu prea cred ca va fi beton continuu. Chiar in articol precizeaza ca e vorba de placi, acum cat de bine le vor iesi rosturile de dilatie se va vedea. Si la Cluj tot din placi beton e cea noua de 2100 m, problema la ei e ca la putin timp dupa inaugurare aparusera niste fisuri de suprafata in unele dale (probabil nimic grav dar asta se va vedea in timp), PCN-ul iesindu-le la masuratori peste 100.

frunzaverde

Quote from: TibiV on July 03, 2015, 11:52:00 PM
De aceea si la Otopeni (care a avut iniţial pistă betonată, din dale) la reabilitarea de acum 10-15 ani s-a asfaltat.

Otopeni are ambele piste de beton (dale) fara substrat solid (clasa D). Se poate vedea si pe Google Earth: https://goo.gl/maps/tVSaE. Cel-i drept, 08R este peticita in draci cu smoala si asfalt; 08L a fost renovata prin 2006-9, dar tot dale. Pistele nu au fost niciodata reconstruite; cam le-a venit vremea; la fel si la suprafetele de miscare. Si asta o sa coste o gramada de bani in urmatorii 10 ani.

Singura pista convertita de la beton la asfalt a fost cea de pe Timisoara/Traian Vuia; la Bacau s-a facut o solutie temporara cu o parte din pista asfaltata.

Quote from: TibiV on July 03, 2015, 11:52:00 PM
Răspunsul "betoniştilor" a fost că s-a inventat turnarea continuă de beton, FĂRĂ rosturi, care încă nu a fost folosită niciodată la noi, în România....

CRCP adica?

In continuare tehnologia asta vine cu rosturi - poti vedea aici (pe ORD) cum arata o pista construita prin turnare continua (sunt si piste construite cu dale, poti face o comparatie): https://goo.gl/maps/civfI. Practic, dispar rosturile transversale, dar raman rosturile longitudinale, pentru ca nu prea ai utilaje capabile sa toarne 50 m latime dintr-o singura miscare.

Toate tehnologiile au avantaje si dezavantaje. Asfaltul e mai ieftin, si mult, mult mai confortabil, dar necesita reconstructii/reparatii mai frecvente ca betonul. Dalele sunt mai rezistente ca asfaltul, dar sunt mult, mult mai scumpe ca asfaltul. Au avantajul suplimentar ca pot fi inlocuite extrem de rapid; exista utilaje si protocoale care pot schimba 10 dale pe noapte, practic permitand ca pista sa nu fie inchisa niciodata pentru reconstructie. CRCP-ul este cel mai durabil, dar, in acelasi timp, odata la 15-20 de ani, cand se necesita reparatii serioase, pista necesitand inchisa pentru 2-6 luni. Si CRCP-ul este si mult mai scump, si nu este nici el lipsit de intretinere (crapaturile longitudinale care apar trebuie verificate si reparate zilnic).

In locuri cu inghet-dezghet frecvent, se prefera asfaltul (ARN, OSL si HEL sunt de asfalt), pentru ca oricum, la sfarsitul unei ierni, atat asfaltul cat si betonul vor fi deteriorate; asfaltul e mai usor de inlocuit si reparat decat cateva sute de dale de carpit.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

TibiV

frunzaverde, pentru prima oara sunt nevoit sa te contrazic....
Despre 08L de la OTP sunt convins ca ai dreptate, dar 08R este asfaltata.
Iti spun asta pentru ca, atunci cand au terminat-o, conducerea aeroportului si ministrul de atunci (poti sa ma pici cu ceara si nu mai stiu cine era...  :D) au facut nu doar o mega-conferinta, dar au invitat lumea la un zbor de 15 minute, ca sa dovedeasca diferenta de confort fata de vechea situatie, cand avionul rula pe dalele de beton.
Si iti spun asta cu certitudine pentru ca am fost si eu in avion...  :)
Daca ma intrebi anul... Iar nu mai tin minte. :(
Au trecut de atunci cel putin 12 ani, dar ar putea fi si 1999... Chiar nu mai tin minte... 
Imi amintesc doar zborul de noapte de 15  minute in jurul Bucurestiului....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

emanu1800

Quote from: frunzaverde on July 06, 2015, 04:25:00 PM
Quote from: TibiV on July 03, 2015, 11:52:00 PM
De aceea si la Otopeni (care a avut iniţial pistă betonată, din dale) la reabilitarea de acum 10-15 ani s-a asfaltat.

Otopeni are ambele piste de beton (dale) fara substrat solid (clasa D). Se poate vedea si pe Google Earth: https://goo.gl/maps/tVSaE. Cel-i drept, 08R este peticita in draci cu smoala si asfalt; 08L a fost renovata prin 2006-9, dar tot dale. Pistele nu au fost niciodata reconstruite; cam le-a venit vremea; la fel si la suprafetele de miscare. Si asta o sa coste o gramada de bani in urmatorii 10 ani.

Singura pista convertita de la beton la asfalt a fost cea de pe Timisoara/Traian Vuia; la Bacau s-a facut o solutie temporara cu o parte din pista asfaltata.


Pai cam ce s-a facut la Bacau din cate se pare se vaface si la Craiova: cumva sa 'rectifice' dalele prea nenorocite si p'orma sa traga cate straturi de asfalt pe deasupra. Deci singurul punct minus al 'investitiei' vor fi tocmai aceste dale vechi supuse stresului aterizarilor, fundatia A practic neavand probleme.  Sunt curios daca intr-un timp nu foarte lung daca nu vor aparea fisuri la nivelul suprafetei asfaltului, asta probabil fiind evitata prin grosimea care va fi.