Strategia de absorbție a fondurilor europene pentru autostrăzi

Started by cutter, April 22, 2014, 04:11:53 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

timisoreanul

Problema este ca in asemenea institutii ar trebui sa lucreze oameni extrem de competenti, care sa fie angajati prin concursuri dure si sa fie platiti in mod corespunzator, pentru ca responsabilitatea este imensa. Intr-o tara inca saraca si cu o infrastructura mult inapoiata prin comparatie cu alte tari europene, esta mare pacat sa pierzi sute de milioane de euro din cauza ca anumiti functionari nu reusesc sa isi faca treaba intr-un termen rezonabil. Ca o paralela, ati vazut in acel accident de avion din Muntii Apuseni cat de competenti sunt anumiti oameni care ocupa functii cheie. Daca anumiti politicieni vor sa isi angajeze pile, sa ii puna pe posturi de secretare, dar nu in functii unde trebuie sa fie oameni extrem de competenti si pregatiti sa ia cele mai bune decizii sub presiune. Noi scriam pe forumuri ca nu este posibil sa dureze ani de zile ca se semneze niste contracte de autostrazi (cum au fost Timisoara-Lugoj lot 2 sau Lugoj-Deva). Acum spunem ca nu este posibil sa dureze un an de zile doar lansarea licitatiei pe Nadlac-Arad lot 2. Iar cei care ar trebui sa rezolve aceste chestiuni ridica din umeri, dupa care incep sa se planga ca vom pierde bani europeni. Din punctul meu de vedere aceste fonduri europene sunt o sansa unica pentru dezvoltarea acestei tari. Este o crima sa ne batem joc de ele. Eu sunt convins ca daca nu intram in UE, nu aveam nici 10% din autostrazile care s-au realizat, pentru ca de la buget, banii isi gasesc mereu alte destinatii.

frunzaverde

Quote from: Pelbartus on April 25, 2014, 10:44:40 AM
In context actual, o decizie inteleapta mi s-ar parea renuntarea la acest CNSC, cel putin in cazul proiectelor de autostrada.

Tu propui sa nu existe posibilitate de a contesta o decizie de achizitie publica? Sau propui ca in loc de CNSC contestatia sa mearga direct la tribunal?

In cazul variantei I, adio, fara nici un fel de probleme de bani UE (sau BEI sau BERD sau whatever) - nici o procedura de achizitie publica nu este valabila fara sa existe posibilitatea contestarii - altfel, imagineaza-ti, s-ar putea da "spaga pe fata" pentru a obtine un contract, ca in Rusia, de exemplu, si nimeni n-ar putea face nimic, pentru ca n-ar exista cai de contestatii. In plus, s-ar putea ridica inclusiv o exceptie de neconstitutionalitate fata de articolul 21 (Accesul la justitie).

In cazul variantei II, asa ceva a existat inainte sa existe CNSC. Problema e ca atunci procedura in justitie e mai complexa, pentru ca necesita, odata, accesul la o Curte de prima instanta (care, adesea, era aceea unde era inregistrat consortiul) si apoi toata seria de proceduri de apel. Sistemul lua MULT mai mult timp (2-3 ani pentru o procedura in 2005-8 era "rezonabil"). De asta au si facut CNSC-ul, pentru ca o contestatie administrativa dureaza (fara exceptie) mult mai putin ca un proces (si a functionat sistemul).

Problema, de altfel, nu (prea) mai e cu contestatiile - care se rezolva rapid la nivel european (cateva luni cel mult), ci cu CNADNR-ul, caruia in unele ocazii ii ia ani ca sa lanseze o licitatie, sa o execute, si sa anunte castigatorii. Daca insa vrem sa optimizam contestatiile, o posibilitate este constituirea unei sectii speciale la Curtea de Apel dedicata contestatiilor la lucrari mari (insa aici va exista problema cu "instantele paralele", interzisa de constitutie - le-a luat trei incercari pana au reusit o solutie cu DNA-ul, si tot atat pana au gasit una cu ANI-ul; probabil si cu sectia speciala le-ar lua la fel).

Quote from: Pelbartus on April 25, 2014, 10:44:40 AM
Totodata, cu o impartire a tronsoanelor inca nelicitate in bucati de 5, maxim 10 km, constructia probabil ar merge mult mai repede.

Exista un concept numit economii de scara - costurile unitare scad pe masura ce numarul de unitati contractate e mai mare. Adica exista costuri fixe (indiferent de marimea unei lucrari, de exemplu organizarea de santier), costuri liniare (care cresc liniar cu numarul de km., ex. cantitatea de asfalt) si costuri binomiale (care cresc in trepte discrete). Asta se aplica si la bani, dar si la timp. Etapizarea in etape mai mici va face costurile totale pe km mai mari (5 org. de santier in loc de 1, de exemplu), si nu va reduce timpii de executie (la un moment dat, costurile fixe de timp vor depasi costurile variabile de timp - vei avea multi oameni care nu au ce face si se vor calca pe picioare unii pe altii si care toti vor trebui platiti - sa stea, in mare parte, degeaba).

Exista literatura legata de chestia asta - lotizarea optima ("the sweet spot") fiind undeva intre 20 si 50 km, in functie de complexitatea lucrarilor, tipul de expertiza al contractorului etc.

Quote from: teocharis on April 25, 2014, 01:33:38 PM
probabil Niels a hotarat sa se retraga din rahatul politico-mediatic dambovitean.

De fapt, el este o creatie a mediului descris de tine. Nu stiu in cate alte locuri din lume iti poti inventa un CV de la zero, fara nimic adevarat (nici macar nu sunt sigur ca numele lui e cel adevarat, din buletin), in care sa spui ca ai facut marea cu sarea si ca ai absolvit facultati inexistente ale unor universitati inexistente, si sa fi luat in serios. Am inteles ca retragerea lui are legatura cu anumite presiuni facute, printre altele, de Ambasada SUA, Niels dandu-se ca fiind ofiter in USAF la un moment-dat...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dr4qul4

de fapt solutia este o mai buna planificare a licitatiilor:
de ex: daca stii ca in 2014-2015 ai bani sa faci 200 de km de autostrada, incepi pregatirea licitatiei de la 1.01.2012, lansezi in SEAP pana la 1.06.2012, desemnezi castigator pana la 1.10.2012, se judeca la CNSC si CAB  pana la 1.10.2013, si in caz ca apar probleme iti ramane timp destul ca sa emiti ordinul de incepere a lucrarilor la 1.01.2014.
se termina mai repede licitatia, nici o problema, amani ordinul de incepere a lucrarilor, si il dai la 1.10.2013, abia folosesc iarna pentru proiectare...

cum vine primavara pot sa intre pe santier.

dar la noi nu merge asa, facem totul pe fuga, si pana se termina cu judecarea contestatiilor se face vara....3-4 luni de proiectare, vine iarna...si uite asa am mai pierdut un an.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

alecu26

o alta posibilitate care a functionat...este precalificarea.

Precalificarea nu inseamna mult efort nici din partea firmelor nici din partea CNADNR.

Si asta chiar o poti face inainte, cand proiectele exista doar in planuri si idei, cu anii buni inainte.

De exemplu acum s-ar putea face precalificare pentru Sibiu-Bv si Bv-Bacau si Sibiu-Pitesti. Nu costa mai nimic si nici nu o obliga la nimic.

Si cu precalificarea facuta, contestat, rascontestata (de fapt pot sa pariez ca la precalificare nu ar fi foarte multe contesatii si recursuri si apeluri...ca nu exista neaparat o miza concreta).....cand ai proiectul de scos la licitatia astepti doar oferta financiara. Iar la aia nu prea se poate contestat mare lucru...ca e matematica.
Drumurile noastre POATE;

delacroix

Nu exista precalificare in normele UE. Licitatiile sunt conforme. Tehnic licitatiile sunt pregatite si desfasurate acceptabil. Ce mai ramane? Ah da juridicul, aici intrand si avizele, acordurile de legalite.

florin74

Quote from: delacroix on April 27, 2014, 06:21:04 PM
Nu exista precalificare in normele UE. Licitatiile sunt conforme. Tehnic licitatiile sunt pregatite si desfasurate acceptabil. Ce mai ramane? Ah da juridicul, aici intrand si avizele, acordurile de legalite.

UE iti impune ca achizitia sa se faca conform legislatiei nationale (care se presupune ca este in conformitate cu directivele UE). CNADNR putea sa faca licitatia restransa precum cei de la CFR la reabilitarea Km 614-Simeria (presupune in mare 2 etape :
1) etapa de selectare a candidaţilor, prin aplicarea criteriilor de selecţie;
2) etapa de evaluare a ofertelor depuse de candidaţii selectaţi, prin aplicarea criteriului de atribuire.
Astfel in faza finala se lupta in preturi 5, nu cate 15 cati avem acum la licitatiile actuale.


delacroix

In schimb vom avea 10 contestatii la pct.1). Nice.

florin74

Pentru Arad Timisoara si Cernavoda Constanta s-a utilizat acest sistem. In general criteriile de selectie se refera la experienta (lucrari realizate, pe tipuri (poduri, terasamente) si sunt relativ obiective, nu prea ai ce contesta daca sunt facute clar si fara greseli de amatori (cum s-a facut la CFR). Se calculeaza pentru fiecare un punctaj (volum de lucrari, cifra de afaceri, etc) si cu primii 5 ca punctaj se deruleaza  in continuare faza de ofertare tehnica si pret. Dezavantajul este ca in principiu se favorizeaza jucatorii mari straini, pe sistemul actual cei mici isi cam fac de cap, cu parti bune si rele.


cutter

A pus și ministerul Memorandumurile pe site ca urmare a solicitărilor jurnaliștilor de la conferința de presă de azi, aici:
http://www.mt.ro/web14/strategia-in-transporturi/transporturi-finantari/finantari-memorandumuri

După ce Șova a afirmat că varianta pozată de mine nu este cea finală și între timp MFE și-ar fi retras criticile, se dovedește că varianta pubicată de MT este perfect identică (cel puțin asta am văzut eu la o privire sumară). Singura diferență este că au ieșit mult mai bine pozele făcute de mine decît ce a scos scanner-ul ministerului (anumite pagini sunt foarte greu lizibile).

dr4qul4

din ce inteleg eu ei mai mult ar vrea sa dea avansuri pentru organizari de santier si 4-6 km de asfalt (usor de facut totusi pentru ca se pot alege cele mai usoare sectiuni). in 6 luni o firma cred ca ar putea pune asfalt pe 6 km de drum plat. Vedem la UMB cand vor face acest lucru.
Dar, chiar daca incep acum licitatiile, nu cred ca termina cu contestatiile in mai putin de 1 an..... iar multe dintre proiecte nu au nici SF.

Poate totusi UE ne va da o derogare, daca ne vad ca ne agitam.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

cutter

Pentru o derogare e nevoie de o lege ("Regulament") trecută prin Parlamentul European cu majoritate + decizia trebuie trecută prin Consiliul European cu majoritatea voturilor statelor membre. Am întrebat și eu despre asta și mi s-a spus de către surse care au contribuit la derogarea anterioară: "exclus".

Eu nu prea înțeleg optimismul ăsta încăpățînat, "lasă că or face ei cumva", pe care l-am mai văzut pe forumuri. Pare foarte mioritic cumva - în loc să privim dezastrul în față (și să facem ce putem pentru a-l evita măcar parțial + să-i pedepsim pe vinovați), ne alinăm că n-o fi dracul chiar așa de negru și așteptăm o minune.

pasadia

Pe forum, si aici si pe SSC, pe langa optimismul asta incapatanat mai exista si o lipsa de obiectivitate crasa. Toti dau vina numai pe Ponta si Sova uitand totusi probleme reale cu Romstrade, uitand ca legislatia privind expropierile a fost foarte tarziu schimbata, uitand ca 2007-2009 a fost practic pierduta complet (ma rog, trebuiau infiintate si reglementate AM-urile si tot restul, dar oricum s-a facut foarte putin atunci).

Problemele au fost pe mai multe planuri, pentru unele s-au gasit, cu greu, solutii. Practic a fost, si este inca, o perioada de invatare.  Iar eu personal, decat sa vad ca se cauta vinovati, as prefera sa vad ca acei vinovati, din moment ce au invatat lectia, reusesc sa porneasca motoarele pe noul exercitiu financiar mult mai repede.

Dar reusita pe noul exercitiu depinde si de factorii politici: UE cere masterplan, Ponta incearca sa impuna propriul masterplan in fata celor de la AECOM. Daca nu se transeaza problema asta cat mai repede o sa ne trezim iar ca abia de prin 2016-2017 incepem sa licita tronsoane iar fondurile nu vor fi cheltuite pana in 2022.

vchira

Quote from: pasadia on April 30, 2014, 10:10:16 AM
Pe forum, si aici si pe SSC, pe langa optimismul asta incapatanat mai exista si o lipsa de obiectivitate crasa. Toti dau vina numai pe Ponta si Sova uitand totusi probleme reale cu Romstrade, uitand ca legislatia privind expropierile a fost foarte tarziu schimbata, uitand ca 2007-2009 a fost practic pierduta complet (ma rog, trebuiau infiintate si reglementate AM-urile si tot restul, dar oricum s-a facut foarte putin atunci).

chestia cu ponta si sova este simpla si poate fi exemplificata foarte usor daca ne uitam la lotul Pecica -Arad care dupa atata timp de la rezilierea pripita a contractului INCA NU SA LICITAT si se distruge... chiar mai este aici ceva de spus?

teocharis

Quote from: vchira on April 30, 2014, 11:20:03 AM

chestia cu ponta si sova este simpla si poate fi exemplificata foarte usor daca ne uitam la lotul Pecica -Arad care dupa atata timp de la rezilierea pripita a contractului INCA NU SA LICITAT si se distruge... chiar mai este aici ceva de spus?

ce anume se distruge pe acel lot, poti fi mai concret?

dorum