Strategia de absorbție a fondurilor europene pentru autostrăzi

Started by cutter, April 22, 2014, 04:11:53 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cutter

Am reușit să obțin de la Autoritatea de Management POS Transport, memorandumul recent adoptat de guvern cu titlul STRATEGIA DE ABSORBȚIE A FONDURILOR EUROPENE NERAMBURSABILE AFERENTE CONSTRUCȚIILOR DE AUTOSTRĂZI ÎN ROMÂNIA AVÂND CA SURSĂ DE FINANȚARE FONDUL DE COEZIUNE POST 2007 - 2013 (extindere 2015) ȘI FONDUL DE COEZIUNE 2014 - 2020 ÎN VEDEREA EVITĂRII DECOMITERII.

Din păcate, nu mi s-a oferit decît posibilitatea de a fotografia/copia/scana documentele la sediul Autorității cu aparatura proprie. Întrucît nu am un scanner portabil, am folosit telefonul mobil. Am fotografiat fiecare pagină de două ori, partea de sus și partea de jos, ușor suprapus astfel încît să nu se piardă informație.

Avem pentru prima dată confirmarea oficială că există un risc grav de pierdere a unei părții imense a fondurilor de coeziune 2007-2013. Principalul motiv este întîrzierea cu care au fost semnate contractele pentru Lugoj-Deva lot 2, 3, 4, Sebeș-Turda și Timișoara-Lugoj lot 2, întîrziere care a împins termenele contractuale dincolo de data limită de 31.12.2015.

Nu am apucat încă să studiez cu atenție documentele - voi reveni ulterior cu o analiză.





































cutter


cutter


mocris

Multumim foarte mult pentru munca cutter.
Un raspuns cat de cat concret pentru intrebarile noastre legate de ce urmeaza....
Acum ramane de vazut cat de repede se vor misca cei in masura.
Cred ca de asta avem nevoie acum: viteza.....

De bine ce dezbateam pe alt topic ce si cum va fi, vad ca, se doreste o autostrada B-Bz-Focsani-Bc-Pascani-Is,pornita in 2015-2020 ceea ce nu poate decat sa ma bucure ca rezident din estul tarii...

Vad ca se vrea si continuarea lucrarilor pe A3, doar ca nu vad nimic de Bors-Gilau...E pe alta axa de finantare oare?

Oricum, vad ca se vrea legarea A3 de A1 pe Sebes-Turda cat mai repede, ceea ce nu e rau deloc...

Daca e sa ma iau dupa ce scrie aici, anul asta si anul viitor vor incepe lucrarile pentru o gramada de tronsoane, ceea ce e mirobolant de-a dreptul....

Toate cele bune si multumim inca o data

ion59

Cumplit de multe date! Sunt curios cine a scris-o!

cutter

Încerc să fac o scurtă analiză a stadiului actual al construcției de autostrăzi în România finanțate din fonduri europene plecînd de la Memorandumul adoptat de Guvern.

Pe scurt: ne aflăm în fața unui DEZASTRU în privința absorbției fondurilor europene. Dacă scenariul pesimist (care din păcate pare realist) se va îndeplini vom pierde în jur de
500 de milioane din banii pentru autostrăzi. Strategia de evitare a decomiterii prezentată în acest memorandum de către Ministerul Transporturilor/AM POS-T este clasificată ca fiind fantezistă
chiar de către Ministerul Fondurilor Europene (MFE) care, practic, o desființează printr-o Notă anexată Memorandumului.

Dar să vedem detaliile.

Alocarea pentru autostrăzi din bugetul UE 2007-2013 (extindere 2015) este 1991 mil euro (aproape 2 miliarde de euro) din care pînă la 31.12.2012 am absorbit 708 mil euro, adică 35,60%,
fiind necesar în 2014 și 2015 să absorbim diferența de 1281 mil euro.

Ce înseamnă absorbție:
- proiect complet terminat pînă la 31.12.2015 (100% stadiu fizic)
- faza intermediară (fază I) complet terminată a unui proiect care va fi terminat în totalitate pînă la 31.12.2017

S-a lămurit și misterul a ce poate însemna o fază I a unui proiect, respectiv o porțiune de autostradă la stadiu fizic 100%, deschisă circulației între două noduri (termenul tehnic
folosit de CNADNR este fragmentare zonală
).

O observație importantă este că pentru a avea o absorbție X, valoare contractului/proiectului trebuie să fie aproximativ X * 1,3 așa cum explică Memorandumul, pentru că 15% este contribuția bugetului și 15% este rezervat corecțiilor financiare viitoare.

Să vedem ce propune memorandumul pentru a acoperi această absorbție de 1281 mil euro:

A. contracte aflate în curs de execuție (Lugoj-Deva 2,3,4, Orăștie-Sibiu lot 3, Timișoara-Lugoj lot 2, Nădlac-Arad lot 1): 377 mil euro
B. contracte finalizate care mai au sume ce urmează a fi plătite în 2014 și 2015 (ex. Orăștie-Sibiu lot 1, 2, 4): 55 mil euro
C. contracte în procedură de achiziție publică (Nădlac-Arad lot 2, Sebeș-Turda, lucrări treceri urși Lugoj-Deva lot 2 și 3): 393 mil euro
---
TOTAL: 825 mil euro

Și acum să vedem de ce această propunere este fantezistă, folosind chiar observațiile MFE:

A. contracte aflate în curs de execuție
- Lugoj-Deva lot 2, 3, 4:   
* termenul de livrare contractual 27.05.2016 așă ca MFE observă după cum am observat și noi anterior că nu există
niciun motiv să credem că vor livra înainte de termen constructorii mai ales că este vorba despre niște loturi (în special 2 și 3) grele,
ba mai mult MFE explică că ,,în cazul solicitării către constructori a reducerii calendarului de implementare, sumele aferente acelerării
lucrărilor sunt neeligibile, putând conduce și la aplicarea de corecții financiare privind nerespectarea procedurilor de achiziție publică".
   * prin urmare, pentru a nu avea absorbție zero în cazul acestor proiecte ar fi necesară deschiderea circulației între două noduri pînă la 31.12.2015
   * putem presupune într-o varianta moderat optimistă că se vor da în circulației pîna la 31.12.2015, lotul 4 în întregime, lotul 3 între Ilia și Dobra (10km),
lotul 2 între Dumbrava și Margina (15 km)
   * valoarea absorbției în 2014 și 2015 ar fi astfel: 61 mil pentru lotul 4, 26 mil pentru lotul 3 și 35 mil pentru lotul 2 (calculul e complicat, include o
estimare a secțiunii finalizate față de valoarea totală a nodului, deducerea corecției financiare și a contribuției bugetului și a avansului care deja a fost
plătit pînă la 31.12.2013)
   * prin urmare, într-un caz moderat optimist acest proiect va absorbi 122 mil euro (față de 230 mil euro estimarea din Memorandum)
   * să notam și că nu au fost încă desemnați consultanții pentru aceste loturi de autostradă (procedura de achiziție publică se află în faza de evaluare a ofertelor)

- Orăștie-Sibiu lot 3:
   * pentru acest proiect Memorandumul contează pe 25 mil euro absorbție, dar MFE observă că proiectul este blocat și că este neclar că relicitarea și execuția
lucrărilor restante s-ar mai putea termina pînă la 31.12.2015
   * de menționat că în cazul acestui lot, presupunînd că rămînem la 31.12.2015 doar cu secțiunea Cunța-Apoldu circulabilă (ceea ce nu e deloc exclus), e posibil să avem
chiar o contribuție negativă la absorbție față de cea de la acest moment (UE va cere banii deja plătiți pentru Apoldu de Jos-Săliște înapoi)

C. contracte în procedură de achiziție publică
- Sebeș-Turda:
   * se observă de către MFE că cel puțin pentru 2 din 4 loturi, sezonul de construcție 2014 pare compromis
   * de asemenea, pentru celelalte 2 loturi au fost semnate contractele acum cîteva zile ceea ce împinge termenul contractual de finalizare (presupunînd că s-au emis
și ordinele de începere a lucrărilor, ceea ce nu știm la acest moment) în februarie 2016
   
---

Memorandumul lucrează cu două scenarii pentru proiectele discutate anterior (proiectele în curs de derulare, într-o fază sau alta):
- cel optimist, menționat anterior, al unei absorbții de 825 mil euro
- cel pesimist în care absorbția este doar de 707 mil euro

În oricare din cazuri, trebuie identificate proiecte suplimentare pentru a se ajunge la absorbția necesară de 1281 mil euro, doar valoarea diferă (se iau în calcul
și 20 mil euro care vor fi absorbiți pentru asistență juridică și expropieri de terenuri):
- 436 mil euro în cazul optimist
- 554 mil euro în cazul pesimist

Iată cum propune CNADNR/MT să se realizeze această absorbție:
- Cîmpia Turzii-Ogra-Tîrgu Mureș, absorbție 111 mil euro pentru faza I reprezentînd cam 45% din totalul contractului. Poate cineva să facă o analiză a secțiunilor dintre
2 noduri care ar putea fi circulabile pînă la 31.12.2015 și care puse cap la cap să rezulte cam în jumătate din lungimea autostrăzii? (eu nu am datele necesare)
- cele 12 studii de fezabilitate pentru noi autostrăzi: 90 mil euro
  * MFE spune: ,,perioada estimată pentru elaborarea SF-urilor de un an sau chiar mai puțin (nota mea: 4 luni) în cazul autostrăzilor din zona de șes, este nerealistă având
în vedere că numai studiile de mediu în sine (mai ales în cazul în care autostrada se află în apropierea unor situri Natura 2000) durează cel puțin un an. Este de menționat
faptul că un SF fără acord de mediu nu corespunde nici cu legislația română, nici cu cerințele Comisiei Europene de aprobare a proiectelor."
- faza I a 11 proiecte de autostradă (adică ceva km circulabili între 2 noduri dați în folosință pe aceste proiecte): între 214 și 642 mil euro
  * MFE spune clar că acest plan este complet fantezist avînd în vedere că chiar în estimarea optimistă a Memorandumului studiile de fezabilitate vor fi gata și aprobate
cîndva în ianuarie-februarie 2015, licitațiile de la lansare pînă la semnarea ordinului de începere a lucrărilor după cum știm durează cam 8 luni, deci ar trebui că din
septembrie pînă în decembrie 2015 constructorii să finalizeze o secțiune de autostradă dintre 2 noduri complet, ceea ce este complet nerealist

---

Concluziile mele sau, mai degrabă spus, cine este de vină:
1. Amînările interminabile din 2012 și 2013 privind desemnarea constructorilor pentru Lugoj-Deva lot 2, 3, 4 și Timișoara-Lugoj lot 2
2. Încetineala cu care se mișcă CNADNR în procedurile de achiziție publică - în 2014, spre exemplu, nu a fost lansată decît licitația pentru centura Brașovului
3. Dorința puterii politice de a modifica prioritățile strategice ale României (strategia România 100)
4. Domnii Șova și Ponta.

igorashu

Quote from: cutter on April 22, 2014, 08:02:38 PM
Încerc să fac o scurtă analiză a stadiului actual al construcției de autostrăzi în România finanțate din fonduri europene plecînd de la Memorandumul adoptat de Guvern.[/url]
În primul rând felicitări pentru informații și pentru analiză.

Quote from: cutter on April 22, 2014, 08:02:38 PM
,,în cazul solicitării către constructori a reducerii calendarului de implementare, sumele aferente acelerării
lucrărilor sunt neeligibile, putând conduce și la aplicarea de corecții financiare privind nerespectarea procedurilor de achiziție publică".
Poate cineva avansa o sumă sau un procent ca să ne facem o idee ce ar însemna cheltuielile de accelerare?

Shhhh

Multumim pentru informatii!

As avea si eu o nedumerire: pentru proiectele in derulare, este mentionata o rata de maxim 85% rambursare din total suma. Practic, conform MFE, nu exista riscul ca sumele cheltuite inainte de aceasta data sa nu fie rambursate, desi e clar ca proiectele nu vor fi finalizate inainte de 31.12.2015

Mai departe, pentru proiectele viitoare, se pleaca de la ideea ca loturile trebuie impartite in sub-sectiuni de 3/4 - 6 km, care trebuie neaparat finalizate 100% inainte de 31.12.2015 altfel s-ar pierde finantarea. Se mai adauga si un termen, 31.03.2017, pana la care restul sub-sectiunile nefinalizate ale lotului ar trebui sa fie functionale (ca si conditie pentru rambursare).

Ori exista o diferenta de practica intre proiectele curente si cele viitoare ori, in cazul acceptarii "zonarii", aceasta va fi aplicata inclusiv proiectelor in derulare.

Ca zonare, din ce inteleg, CNADNR va face in felul urmator:
  * fiecare lot va fi impartit in sub-sectiuni de 3/4-6 kilometri
  * fiecare lot va include un nod
  * constructia lotului va fi inceputa cu acel nod si se va efectua etapizat pe fiecare sub-sectiune
  * cu 6 luni inainte de termen, adica pana la 31.06.2015, CNADNR va transmite catre UE o cerere de modificare a proiectului pentru a include un nod suplimentar, la finalul celei mai pasibile de a fi finalizate subsectiuni. Pana la 31.12.2015, constructorul va trebui sa finalizeze sub-sectiunea si nodul (temporar?) pentru a fi date in folosinta. Avand un nod initial, se va circula intre acesta si nodul suplimentar, adaugat la finalul ultimei subsectiuni finalizate.
  * restul sub-sectiunilor vor fi implementate in exercitiul 2014-2020 dar nu mai tarziu de 31.03.2017 (!?)


Concluzia mea este ca "dezastrul" in cauza este cunoscut de multa vreme. Cu o absorbtie de aproximativ 300 mil EUR pentru perioada 2007-2012 si blocarea POS-T in urma magariilor din 2011, situatia curenta mi se pare chiar buna. Daca acest "dezastru" pune cu adevarat presiune pe CNADNR astfel incat sa termine cat mai repede proiectele curente si sa demareze cat mai rapid proiectele viitoare e chiar o veste extraordinara. Cu alte cuvinte se putea si mai rau, adica sa nu faca nimic...

iulius

pacat ca nu mai putem cere inca un an in plus de extindere (+N3 pentru exercitiul financiar 2007-2013) pentru a finaliza proiectele in curs de desfasurare.

alecu26

din pacate si acum i-si fura singuri caciula. Nu am retinut cand a fost redactat documentul, dar:

- Ogra-Tgm apare ca aparand pe SEAP in martie-aprilie. Sa vedem...ca mai sunt doar cateva zile.

- Se da vina in continoare pe constructori, toate problemele legate de statul roman sunt minimalizate: mutare utiliati (Remeber cred ca orice lot de autostrada cu stalpii electrica/transelectrica), expropieri (OK merg repede expropierile dar dezastrul din hartiile cadastrale se uita....de exemplu cladirea de pe lotul Orastie-Sibiu 1, sau celebrul DSV), dialog intre instituiile statului...., etc.
Drumurile noastre POATE;

ciprebbe

C-Turzii-Ogra -Tg Mures - termen de executie 12 luni? 53 km? Astia-s dusi cu capul.
Eventual impartit in 4 loturi ceva de genu C.Turzii-NodLudus, Ludus-Iernut, Iernut-Aeroport, Aeroport-TgM.
Altfel nici o sansa.
Merci cutter de efort.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

dorum

cutter...multumesc sincer pt efortul depus...ne-ai luminat asupra dezastrului Sova & CO .... asta de parca nu-i citisem cat ii duce capu' si cat inseamna pt ei infrastructura din RO...:(

alecu26

efectul invers a impartirii pe loturi mici este ca se deschide calea la firme mici si foarte mici si asocieri cum au fost la Sebes-Turda.

Eu totusi nu inteleg si nu voi intelege in veci de ce aceste lucruri nu sunt facute din timp. Se stie si se stia de problemele cu absorbtia de ani de zile. S-au facut eforturi intradevar (pe Sebes Turda), dar parca se putea face mai mult.

Deva-Lugoj 2,3,4....au tinut licitatia nelansata o gramada de vreme (sa zicem ca intarzierile din evaluare nu au fost neaparat vina lor).

Nadlac-Arad ambele loturi au fost bibilite si ferchezuite luni de zile...si nici acum nu e clar (se da vina pe AMRMAP)

Turda-Tgm...de ce nu se intampla nimic de atat vreme?????
Drumurile noastre POATE;

teocharis

sa privim partea pozitiva a zonarii: vom avea nod in/out la fiecare 5-6 km de autostrada!

alecu26

o zonare/impartire se poate face si fara noduri.

Dar intradevar...acea fazare gandita pentru absorbtie...cu conditia UE de a fi deschisa intre doua noduri...poate insemna noduri in plus...dar nu cred.
Drumurile noastre POATE;