Stiri si discutii diverse din aviatie in Romania

Started by iuli, February 07, 2014, 10:43:38 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Archi

@ iuli

Am vazut doar o poza pe facebook. Initial credeam ca avionul care ateriza, stand in pozitie crosswind avea sa aterizeze pe o pista paralela si ca totul e o iluzie optica.  :lol:

Despre greseala turnului nici nu ma gandeam ca un aeroport asa de mare ar comiteo.

iuli

#32
Din  pacate acest lucru se intampla mai des decat te asteptai. In SUA astfel de evenimente sunt peste 10.000 intr-un an. Numai pe aeroportul din Los Angeles sunt peste 1.000 anual. Desi pare ceva extraordinar si periculos, stati linistiti nu a fost chiar asa de aproape de o catastrofa precum spun cei de la stiri, mai degraba filmarea excelenta da impresia de un accident evitat in ultimul moment.

De ce spun ca se petrec mai multe astfel de incidente? Pentru ca aeroporturile cu piste duble apropiate si extrem de aglomerate permit ca un avion sa traverseze la limita pista pe care un alt avion este pe final approach. Turnul calculeaza ca avionului de la sol ii trebuie cam un minut sa treverseze pista, calculeaza ca cel de pe final aproach i-ar trebui cam 2 minute sa ajunga in punctul de decision height. In acest caz accepta sa permita traversarea, mai ales ca cealalta pista trebuie sa aibe degajarea libera ca aterizeaza si pe aia alte avioane. Avionul care se pregateste de aterizare nu primeste aprobare de aterizare pana cand pista nu e libera si nu ajunge in decision height. In cazul in care nu se poate ateriza se transmite pilotului de pe final approach ca procedura de aterizare e anulata si pilotul face procedura de go-around. Adica mai da o tura. Din cauza iluziei optice si fara a avea puncte de reper clare pare ca cele doua avioane sunt extrem de apropiate, dar nu e asa. Sa zicem ca cel argentinian ar fi oprit extrem de violent cand a aterizat si rulat doar pe jumatate de pista. Ar fi degajat pista undeva pe la 2 km lungime. Deci el traverseaza pista cealalta undeva la 2 km de punctul de aterizare. Tinand ca avionul rus este destul de sus si mai ales ca a facut un go-around inseamna ca nu ajunsese la punctul de decision height care e undeva la vreo 300 picioare. Deci era destul de departe de capatul pistei. Iluzia optica e intarita si de faptul ca in procedura de go-around o portiune de timp avionul care anuleaza aterizarea ruleaza la o altitudine stabila pana cand reincepe sa prinda viteza si altitudine.

Prin concluzie, zburati linistiti!

LE
Tocmai ca greselile, daca se intampla si se intampla, sunt mai degraba posibile pe aeroporturile foarte mari din cauza traficului intens.
Eu zic ca e greseala turnului pentru ca a aprobat traversarea, nu conteaza ce i-a trecut prin cap sau nu, ca a calculat ca cel de la sol traverseaza sau nu. Nu e interzis sa se traverseze pista in timp ce un avion (in cazul asta doua) sunt pe final approach, dar nici nu e recomandat. Mai exista o vina dar in procent mai mic, cea a pilotului. Pilotul are obligatia sa se asigure inainte de a traversa si daca are nelamuriri sa nu accepte traversarea. Singura scuza a pilotului de la sol e ca unghiul intersectarii este oblic si ii obtura cumva privirea spre avionul pregatit de aterizare. Sau poate si el s-a increzut in turn care calculase.

In plus, ganditi-va ca exista posibilitatea ca avionul argentinian sa se opreasca din motive diverse pe mijlocul pistei.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

Ionut

Da, zburati linistiti, turnul de control vegheaza.

iuli

Vroiam doar sa linistesc lumea ca nu a fost chiar asa de "aproape catastrofa" precum spune presa avida de cititori. In siturile dedicate aviatiei a fost complet ignorat acest incident pentru ca nu e nimic spectaculos din punct de vedere procedural. Mai degraba s-a dat importanta acelui incident cu fuzelajele de la Boeing. Aia era o stire adevarata de aviatie!

Ar fi un bun exemplu pentru scolile de pilotaj la cursurile de proceduri de go-around sau situatii care necesita un go-around. Apoi sa il faci erou pe un pilot care respecta procedurile mi se pare exagerat. Asta inseamna ca si eu sunt erou in fiecare zi ca imi conduc masina pe partea dreapta a drumului si ma opresc la culoarea rosie a semaforului.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

igorashu

Nu există un software de control care să monitorizeze și situații de genul ăsta?
Știam că există o comunicare permanentă între balize și pilotul automat pentru tot felul de informații.

iuli

La ce anume te referi cand zici sa existe un software de control?
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

igorashu

În turn.
Mă gândesc la ceva de genul: fiecărui avion îi este asignat un spațiu de siguranță (o sferă), are o traiectorie și viteză cunoscute și se poate determina și semnaliza operatorului/pilotului-automat riscul unei potențiale coliziuni.

iuli

Exista la bordul fiecarui avion de pasageri un transborder care ofera turnului date despre pozitia avionului, directia, altitudinea sau viteza si chiar mai multe date. Acele radare pe care le vedem pe aeroport sunt mai mult pentru a intari ceea ce ofera avionul de la sine ca informatie. In schimb nu poti implementa pe un avion nimic automat care sa preia controlul avionului. Toate sistemele automate sunt doar pentru a ajuta pilotul in a lua o decizie, raspunderea ii apartine in totalitate.

Aceste transbordere comunica nu doar cu turnul ci comunica si cu alte avioane aflate in apropiere, astfel ca un pilot poate afla pozitia altui avion si computerul de bord ii ofera o sugestie ce sa faca pentru a evita un impact. Acest sistem (TCAS) este folosit doar in aer si se dezactiveaza automat in momentul aterizarii. De ce e asa? Pai la o aglomeratie cum e pe aeroport ar urla non-stop. Ar detecta toate avioanele din jur ca potentiale pericole si ar fi o nebunie curata in cabina. Pericolul cel mare e in aer si acolo trebuie sa faci manevere de evitare, la sol in afara de a lovi o aripa de alta nu ai ce pagube sa produci. Poate doar niste pasageri cu sperieturi, dar alea trec.

De cativa ani s-a implementat un sistem pe aeroporturile foarte aglomerate. Acest sistem schimba culoarea dungii centrale de pe taxiway. Cand poate rula pilotul se face verde, cand trebuie sa opreasca se transforma in rosu. Asta e facuta mai mult pentru a vedea repede pilotul cand trebuie sa opreasca si sa minmizeze timpii pe care ii necesita comunicarea si confirmarea operatiunii dintre turn si avion. Dar tot turnul decide daca un avion poate sa treaca sau sa se opreasca, iar pilotul trebuie sa respecte ce spune turnul. Pilotul poate doar sa atentioneze turnul ca nu e ok ce decizie a luat si sa ceara schimbarea deciziei.

OK, in cazul de fata. Eu asa vad situatia intamplata. Avionul de la sol a primit permisiunea de traversare a pistei. Probabil demarajul de pe loc a durat mai mult decat ar fi banuit turnul iar avionul aflat pe final nu mai avea pista libera. In acest caz turnul a asteptat pana in ultima clipa si a anuntat avionul din aer ca i se anuleaza aterizarea si sa faca go-around.

Proceduri asemanatoare se intampla mai frecvent la aterizarea in coloana decat la traversari (de asta pare atat de dramatica situatia) cand avionul proaspat aterizat nu apuca de degajeze suficient de repede pista si avionul urmator din coloana nu are pista libera. Exact aceleasi proceduri se fac si in acest caz. Mai rare sunt insa situatiile cand un avion se afla pe pista si se pregateste de decolare si vine altul pregatit sa aterizeze. Decolarea intarzie din diverse motive si atunci avionul pregatit de aterizare trebuie sa faca o degajare prima data in aer si apoi sa continue traseul de go-around. Asta in cazul in care si cel care se pregateste sa decoleze se trezeste sa plece in timp ce cel din aer trebuie sa faca go-around. Aici e posibil ca cele doua avioane sa se ciocneasca in aer. De asta situatii de acest gest sunt extrem de rare pentru turnul nu isi permite sa riste absurd. Mai bine tine avionul la sol pana gaseste o fereastra destul de mare pentru a permite decolarea si chiar abandonul decolarii.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

ciprebbe

@ Iuli, tot am vrut sa vad parerea ta legata de MH370, apartinand companiei Malaysian Airliens.
Deja nici nu mai stiu cate luni au trecut de cand nu l-au gasit.


Quote from: Ionut on July 08, 2014, 10:23:46 AM
Da, zburati linistiti, turnul de control vegheaza.

:))
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

iuli

Legat de MH370 incerc sa ma pastrez rezervat. De asta nici nu postez stirile de pe net pentru ca mi se par mai degraba speculatii decat lucruri reale sau sigure. Oricum, avionul nu cred ca va fi gasit mai devreme de un an de acum incolo.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

doryan93

#41
Cum Ministerul Afacerilor Externe a ridicat marţi nivelul de alertă de călătorie pentru Israel şi Teritoriile Palestiniene, astfel incep sa apara Trupe Antitero pe unele aeroporturi din Romania in zilele in care sunt zboruri spre aceste destinatii.


Sursa CN

Archi

#42
http://stirileprotv.ro/stiri/international/un-avion-s-a-prabusit-in-ucraina-avionul-boeing-777-venea-din-malaysia-interfax.html

Quote

Avion prabusit in Ucraina. Aeronava Boeing 777 avea la bord 295 de persoane si plecase din Amsterdam - Interfax

Un avion ce venea din Amsterdam si se indrepta spre Kuala Lumpur, in Malaysia, s-a prabusit in Ucraina, anunta BBC care citeaza Interfax.

UPDATE 18:34 Skynews scrie ca un purtator de cuvant al Malaysia Airlines a confirmat ca a avut loc un "incident".

UPDATE 18:27 Airline Reporter scrie ca numarul de identificare al avionului ar fi 9M-MRD.

UPDATE 18:26 Potrivit agentiei Interfax, avionul Boeing 777 decolase de la Amsterdam (Olanda) si urma sa ajunga la Kuala Lumpur (Malaysia).
Avionul s-a prabusit in estul Ucrainei, intr-o zona in care mai multe aeronave au fost atacate de catre insurgenti prorusi.

UPDATE 18:23 Reuters scrie ca potrivit primelor informatii, la bord s-ar fi aflat 295 de persoane. In acelasi timp, agentia mai anunta ca nu a putut confirma pentru moment informatiile venite de la Interfax.


Cica a fost doborat.

Se pare ca ceva nu e ok momentan cu Malaysia Airlines. Cred ca dupa acest al doilea accident isi vor pierde multi clienti.

iuli

Ukraine says Malaysian airliner shot down, 295 dead

QuoteA Malaysian airliner was shot down over eastern Ukraine by militants on Thursday, killing all 295 people aboard, a Ukrainian interior ministry official was quoted as saying by Interfax-Ukraine news agency.

The aircraft, which other sources said was a Boeing 777 flying from Amsterdam to Kuala Lumpur, came down near the city of Donetsk, stronghold of pro-Russian rebels, Anton Gerashchenko said, adding that it was hit by a ground-to-air missile.

There was no further confirmation of the report, although Ukrainian officials said local residents had found wreckage.

Malaysia Airlines said on its Twitter feed it had lost contact with its flight MH-17 from Amsterdam. "The last known position was over Ukrainian airspace," it said.

Gerashchenko was quoted as saying: "A civilian airliner travelling from Amsterdam to Kuala Lumpur has just been shot down by a Buk anti-aircraft system ... 280 passengers and 15 crew have been killed."

Interfax-Ukraine quoted another Ukrainian official as saying the plane disappeared from radar when it was flying at 10,000 metres (33,000 feet), a typical cruising altitude for airliners.

It came down at Torez, near Shakhtersk, some 40 km (25 miles) from the Russia border. The area has been the scene of fighting between Ukrainian troops and pro-Russian rebels.

Ukraine has accused Russia of taking an active role in the four-month-old conflict in recent days and accused it earlier on Thursday of shooting down a Ukrainian fighter jet - an accusation that Moscow denied.



Soldat pro-rus in vecinatatea fuzelajului



Sursa: Reuters

Se pare ca sunt de vina rebelii din estul Ucrainei. Clar vor incerca sa ascunda probele cu ajutorul Moscovei.

-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

iuli

-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog