News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Stiri si discutii diverse din aviatie in Romania

Started by iuli, February 07, 2014, 10:43:38 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

frunzaverde

Quote from: Archi on July 22, 2014, 12:30:51 PM
In spatiul aerian situat deasupra oceanelor cine este "ROMATSA"? Cine incaseaza banii? Exista vreo organizatie internationala in acest sens? Operarea este gratuita? Desi nu cred ca din cate stiu si acel spatiu este controlat de cineva.

Depinde de ocean. O sa exemplific foarte pe scurt sistemul de operatiuni folosind Atlanticul de Nord (care e cel mai aglomerat ocean).

Atlanticul de Nord este impartit intr-un numar de rute de traversare numite North Atlantic Tracks (NAT). Astea sunt coridoare fixe, cu waypoint-uri (ganditi-va la "borne kilometrice", in cazul nostru identificate de puncte de latitudine si longitudine) fixe.

La intrarea in zona NAT, un controlor de trafic iti da coordonatele finale aprobate (pe care le-ai cerut in avans la planificare) (ori via radio, ori via ACARS, prin sateliti): "FL350 (altitudine), viteza mach .83, trackul Yankee (sunt notate cu litere, in cazul asta Yankee, adica Y), sincronizeaza-ti ceasul la ora XX:XX:XX". Intri pe trackul Yankee  si navighezi ori inertial (avioanele sunt dotate cu dispozitive de navigatie inertiala, care-ti spun unde esti, cata distanta ai acoperit etc.), ori via GPS.

Track-urile sunt monodirectionale la o altitudine data. Adica, de exemplu, FL-uri pare, spre America, FL-uri impare, spre Europa.

Cand ai trecut de un waypoint anume, anunti prin radio HF (unde scurte) ca ai trecut. Daca esti dotat cu ACARS, raportarile sunt automate, facute de sistemele de bord. Controlorul tine cont de toate avioanele si de raportarile lor in mod manual (UA24 este la pozitia X, LH1 e la pozitia Y si tot asa). Cererile de schimbare (viteza sau altitudine) se pot face tot via controlor, si aproba in functie de disponibilitate. Bineinteles, altitudinea si viteza nu se schimba decat in doua cazuri - ori aprobat de controlor, ori urgenta. In caz de urgenta, te dai "in lateral" (exista proceduri specifice) astfel incat sa nu incurci, si cobori in functie de nevoie, anuntand imediat ce e posibil atat controlul cat si pe ceilalti "participanti la trafic".

Nu exista acoperire radar, tot ce stie controlorul este ca avioanele sunt "pe culoarul Y, intre cele doua puncte de raportare a si b, la viteza v si altitudinea k". In plus, pilotii pot vorbi intre ei (pe 123.45 Mhz), si exista radar de bord (TCAS) care previne coliziunile intre 2 avioane daca e o probleme. TCAS e obligatoriu pentru NAT.

Deci, n-ai radar, dar ai radio, si niste minti inteligente la sol care te tin separat de ceilalti participanti la trafic in baza unor informatii date de piloti si de sistemele de bord.

Acum, cum e impartit spatiul aerian:

Intai, spatiile aeriene globale sunt impartite in FIR-uri (Flight Information Region). FIR Bucuresti = spatiul aerian romanesc, zona non-terminala. Spatiile aeriene peste oceane sunt si ele impartite in FIR-uri. Peste Atlanticul de nord sunt urmatoarele:

Shanwick Oceanic (UK/IE), Bodø Oceanic (NO), Gander Oceanic (CA), NY Oceanic (US), Reykjavik (IS), Santa Maria Oceanic (PT/Azore), Søndre Strømfjord (DK/Groenlanda). Pentru tranzit se platesc taxe tarilor care au grija de spatiul respectiv. Statiile de control comunica intre ele, bineinteles.

Shanwick Oceanic si Gander Oceanic sunt de departe cele mai aglomerate.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

iuli

Military jets escort Qatar Airways plane to Manchester Airport

QuoteA man has been arrested on suspicion of making a hoax bomb threat after military jets were called to escort a passenger plane to Manchester Airport.

The Qatar Airways plane was escorted in to land by the Royal Air Force (RAF) following information received by the pilot.

Greater Manchester Police said it was treating it as a "full emergency".

Armed police boarded the Doha to Manchester plane and arrested a passenger on board.

All flights in and out of the airport were suspended for about 25 minutes.

'Pretty shook up'
The plane involved was an Airbus A330-30, which had 269 passengers and 13 Qatar Airways crew on board.

The RAF confirmed Typhoon aircraft were launched from RAF Coningsby in Lincolnshire as part of its "quick reaction alert role" when a pilot requested assistance.

Operations at the airport resumed at about 14:00 BST after the plane landed at a terminal.

Passengers have been disembarking from the plane "as normal", an airport spokesman said.

Josh Hartley, who boarded the plane at Doha in Qatar, said: "Well when the escort came it was very scary - I'm pretty shook up now."

Sursa: BBC







https://www.youtube.com/v/H7E1DdlFrpM
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

iuli

An Iranian passenger jet crashed near Tehran's Mehrabad airport on Sunday morning, in an accident that is feared to have killed at least 40 people, state media said.

Quote"Initial reports indicate that the 40 people aboard the plane have been killed, including seven children," Iran's official news agency IRNA reported. It did not identify a source for its claim.

Iran's state broadcaster said that the Taban Air plane crashed while taking off from the airport, crashing into a residential area.

Iran has suffered a series of airplane crashes, blamed on its aging aircraft and poor maintenance. Many of the Boeing aircraft in IranAir's fleet were bought before the country's 1979 Islamic Revolution, which disrupted ties with the US and Europe.

The plane, an Iran-141, is a small passenger plane produced in Iran with Ukrainian technology.

Sursa: France24

-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

frunzaverde

^^^
Trista situatia din Iran. Sanctiuni care-i fac sa zboare cu ce-apuca, fiind fortati sa conserve flota pe care o aveau la sfarsitul anilor '70, si sa cumpere ce gasesc, prin tot felul de tertipuri diplomatice si comerciale. Piese indisponibile, ducand ori la canibalizari de flota, ori, mai grav, la incercari de a copia piese de origine cand nu sunt disponibile altfel. Ceea ce nu are cum sa se termine bine.

Simplul fapt ca se chinuie sa faca Antonov-ul 140 / IrAn-140 fezabil, si fac asta cu pasageri, e destul de chinuitor. Faptul ca au existat 4 incidente sau accidente grave cauzate de probleme mecanice, din care 2 cu decese, inaintea accidentului de azi, la o flota de 30 de exemplare (si pana acum loss-ratio-ul in accidente e de 13%, practic neintalnit nici macar la avioane de prima generatie), arata disperarea iranienilor de a avea ceva cu care sa zboare. Mi se pare groaznic ca un guvern vrea arme nucleare dar e incapabil sa-si asigure siguranta propriilor cetateni in ceva atat de simplu si de baza precum mobilitatea - si mai grav, le pericliteaza activ siguranta folosind tehnologie de uz dual pentru programe militare in loc sa renunte la tot si sa-si asigure siguranta cetatenlor.

Pe urma, un regulator corupt si incompetent, numit politic si controlat politic la toate nivelurile, incapabil si sa investigheze si sa controleze cine cu ce zboara si in ce conditii. Si la fel de incapabil sa furnizeze raspunsuri la catastrofe si sa propuna solutii.

Mai apoi, companii fara scrupule, corupte, si bine protejate de un spate politico-religios. Ceea ce le face impenetrabile si incontrolabile. Si asta duce la cutting corners, ori la piloti, ori la echipament, ori la pregatire. In conditiile sanctiunilor, in care deja se opereaza "la limita", sa mai faci si asta e egal cu crima.

Am inteles ca in ciuda problemelor de mai sus, Iran Air isi mentine profesionalismul pe care-l avea inainte de sanctiuni. Si ca ar fi relativ acceptabil dpdv al sigurantei. Dar in rest... groaznic.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

iuli

Nu stii? Au ceva embargo in privinta achizitionarii de avioane civile din UE? Ca din SUA e cam clar!
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

frunzaverde

Quote from: iuli on August 10, 2014, 09:12:10 PM
Nu stii? Au ceva embargo in privinta achizitionarii de avioane civile din UE? Ca din SUA e cam clar!

Regimul de sanctiuni e extrem de complex.

In principiu, pana in 2011 si dupa ianuarie 2014, singurul mod prin care un produs american putea fi exportat in Iran in mod legal era cu o hartie semnata de OFAC (Oficiul pentru Sanctiuni a Trezoreriei SUA). Asta inclusiv daca exportul era facut de terti. De exemplu, daca o firma din Franta vrea sa exporte un produs american in Iran, si o face fara acordul OFAC, poate risca interdictia de a mai cumpara bunuri din SUA sau de a folosi sistemele americane financiare (inclusiv Visa si MasterCard). Intre 2011 si 2014, era ilegal exportul de produse americane in Iran, punct.

Europa are o reglementare mai complexa - se pot exporta produse care nu intra pe lunga lista a elementelor cu uz dual civil/militar (lista aici : http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:02009R0428-20120615&qid=1399037788837&from=NL&utm_source=Concep%20Send&utm_medium=email&utm_campaign=US%20%E2%80%93%20EU%20sanctions%20related%20to%20civil%20aviation%20in%20Iran_05/03/2014). In rest, e permis exportul de piese, componente etc.

Problema e ca un A320 are gramada de componente americane - de exemplu, vrei un A320? Pai ai de-ales intre motoare PW (SUA), motoare  IAE (PW+altii) sau motoare CFM (GE+altii). Cum toate trei optiunile au componente americane, daca Airbus vrea sa exporte Iranului un A320, trebuie intai sa ceara voie la OFAC. Daca nu cer acordul si totusi exporta, risca sa nu mai poata importa nimic din SUA (de ex. motoare), rezultand in faliment. Plus gramada de componente dual-use, gen avionica ce se poate demonta de pe avionul civil si muta pe o racheta sau pe un avion militar.

Asa ca e practic imposibil sa exporti tehnica "vestica" (sau estica cu componente vestice - SSJ-ul intra la categoria neexportabile din aceiasi cauza), indiferent daca asamblarea finala are loc in SUA, Franta, Germania, Italia sau Rusia.

OFAC si organismul similar UE a dat diverse ok-uri in functie de relatiile SUA/Iran respectiv Europa/Iran astfel:

- intre 1995 si 2009 s-au dat licente, in general pentru avioane la mana a II-a, de obicei modele scoase din fabricatie, in general frame-uri mai vechi de 7-15 ani, in general A310-uri si F100-uri. Licenta nu era generala, si se dadea caz-la-caz. La fel, se dadeau licente pentru mentenanta, in conditiile in care mentenanta se facea in afara Iranului si avionul era intors la control cu o anumita frecventa, pentru verificare. Tot caz-la-caz, uneori cu asteptari de luni de zile. Asta insemna ca multi operatori domestici nu aveau de unde sa-si permita piese de origine.

- intre 2009 si 2014 s-a strans latul. Dupa 2011, practic zero exporturi au fost permise, inclusiv de piese. A fost interzisa inclusiv vanzarea de Jet-a si LL100 catre avioane iranienie. Nu de alta, dar n-aveau cu ce plati, existand o interdictie globala de a accepta bani de la entitati iraniene sub orice forma (exceptand cazuri umanitare). Deci nici macar o saiba nu s-a prea putut exporta legal pentru cam 3 ani.

- acum s-a facut o mica concesie. In continuare nu se poate exporta nimic ca avion intreg, dar se pot vinde piese de schimb via Europa, in principiu second-hand, colectate de la avioane inmatriculate in afara SUA. La fel, pentru dual-use, trebuie licenta separata, care in principiu nu prea se acorda. Mai mult, pentru prima oara, Boeing si PW au voie sa vanda direct piese Iranului, dar doar pentru avioanele Iran Air cumparate direct din SUA inainte de 1979 (adica practic frectie la picior de lemn).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

iuli

Păi și atunci e vina iranienilor? Adică doar a lor? Chiar și dacă ar dori să își facă flota ca lumea nu pot. Varianta lor cu AN asamblat în Iran pe bază de kit e cam singura opțiune. Ar mai fi posibilitatea de a achiziționa ceva avioane rusești, IL sau SU.

Nu are rost să extindem subiectul cu armele nucleare că e un nisip mișcător toată probelma.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

frunzaverde

Quote from: iuli on August 10, 2014, 10:09:04 PM
Păi și atunci e vina iranienilor? Adică doar a lor? Chiar și dacă ar dori să își facă flota ca lumea nu pot. Varianta lor cu AN asamblat în Iran pe bază de kit e cam singura opțiune. Ar mai fi posibilitatea de a achiziționa ceva avioane rusești, IL sau SU.

Embargoul a tot fost inasprit, cu mult inainte de armele nucleare (anii '90), din cauza ca echipamente exportate catre Iran Air dispareau fara urma. Pesemne, ar fi reaparut in echipamente militare ale armatei iraniene sau ale garzilor islamice. Sa-ti periclitezi siguranta cetatenilor ca sa-ti dotezi armata mi se pare nasol. Pana atunci, desi exista un embargou cat-de-cat sever, existau optiuni pentru a-si mentine flota relativ acceptabil.

Mai departe, ramane coruptia si politizarea aparatului administrativ de reglementare si control, ca si a operatorilor (care sunt controlati de diverse factiuni legate de leadershipul islamic), care, mai ales in conditiile dure de operare, este tot o crima.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!


ashbird

Primele planuri pentru Centrul Muzeal Aeronautic şi Aerospaţial la Braşov

Amenajarea unui Centru Muzeal Aeronautic şi Aerospaţial la Braşov începe să devină o certitudine, după ce acest lucru a fost discutat pentru prima oară, în luna iunie, la Chemnitz, în Germania cu ocazia sărbătoriţi 50 de ani de la inaugurarea centrului cosmonautic de acolo. Joi, va avea loc o primă întâlnire
pentru iniţierea demersurilor necesare amenajării acestui centru de la poalele Tâmpei, întrunire în cadrul căreia se vor prezenta propuneri de amenajare a acestui muzeu, dar şi se va stabili şi conceptul de muzeu interactiv.

,,Va fi un muzeu unic în ţară, având în vederea tradiţia aeronautică braşoveană care înseamnă I.A.R. dar şi Dumitru Prunariu, singurul cosmonaut român. Vor participa la discuţie oficialităţile locale, proprietarii fostei hale IAR din parcul industrial Coressi, acolo unde este propus să funcţioneze acest centru, dar şi reprezentanţii Muzeului Fundaţiei Hermann Oberth din Germania. Tot din Germania vor participa reprezentanţi ai firmei Solaris care operează Centrul de Cosmonautică din Chemnitz. În cadrul acestui Centru se va organiza şi un curs de aeromodelism pentru elevii braşoveni", a spus consilierul local Cristian Macedonschi. Acesta a precizat că finanţarea acestui muzeu se va face cu fonduri europene. ,,Acest Centru de Excelenţă Aeronautic şi Aerospaţial va fi un obiectiv turistic şi istoric princeps al Braşovului. Să nu uităm că fără IAR nu ar fi existat industrie aeronautică în România", a subliniat consilierul local.
Fie sa renasca numai cel ce har/Are de-a renaste, curatit prin jar,
Din cenusa-i proprie si din propriu-i scrum,/Astazi ca si maine, pururi sï acum!


Tavi

pasaric... sau sa-i zicem mai bine "natura" ... natura invinge mereu :)

iuli

Contact with Indonesia AirAsia flight QZ8501 lost after it left Surabaya in Indonesia

The Airbus A320-200 was carrying 162 people when it went missing over the sea en route to Singapore

The plane had asked to change its flight path due to bad weather, AirAsia said.

Most on board are Indonesian - one passenger has been confirmed as a British national




Details
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

iuli

-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

dorum

senzational...nici macar nu a atins solul o fractiune de sec cu motoarele din dreapta (din sensul de mers)... noroc, experienta si iar noroc... dupa accidentul Air Asia, ma bucur sa vad  filmarea asta!