News:

3,5% pentru Asociația Pro Infrastructură, singura voce independentă
care monitorizează toate proiectele majore de transport.

Main Menu

Autostrada A1 București-Nădlac

Started by Ionut, September 13, 2011, 12:10:24 PM

Previous topic - Next topic

9 Members and 30 Guests are viewing this topic.

alex8

Daca au reziliat unilateral si au penalizat antreprenorul atunci sunt curios cum o să dea către ANAP certificatul constatator cu privire la cum a mers contractul.
Din declarația publică reiese că i-au dat negație.

perfidus

#35431
Daca e asa cum spune Catalin, API cam trebuie sa redacteze urgent un comunicat de presa. Stiu, e tardiv.
E frustrant pentru noi, cum tot asa fost si pentru Catalin sa faca parte din acel Minister guvern (cancelarie PM).
Dar trebuie loviti si trebuie demascata incompetenta. Acesti decidenti sunt o rusine pentru noi toti.

LE: corectie cutter
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

cutter

Pai nu e o reziliere pentru culpa antreprenorului, ci invoca ei o forță majoră: "n-aveam cum să facem altcumva".

Așa li s-a părut lor (după 3 ani jumătate de tergiversări) că ar fi cel mai sigur (pentru ei).

PS Nu am făcut parte din minister! :) Am fost 10 luni consilierul lui Dacian Cioloș (deci la Cancelaria Prim Ministrului).

adiarc

Dacă e intradevar așa. ..atunci cretinii din Cnair au împușcat 2 iepuri dintr-o lovitura.....adică pe lângă ștergerea cu buretele a tot ce s-a făcut pana acum în cazul tunelurilor și banii grei pe care îi vom plătii către Salinii  ( din bugetul tarii....Nu din buzunarul clovnilor Cuc și Ionita )....Ne luam adio și de la garanția lotului și ne rugam sa nu avem vicii ascunse. ...mi-e scârbă. ...Rau de tot
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

vancouver

deci este cum am spus eu: reziliere partiala si unilaterala. asadar se poate. (@TibiV  ;))
pacat ca nu este si cum am sperat eu, adica sa existe si sa fie aprobat PT integral pentru sectiunea E.

Neexistand PT, licitatia trebuie reluata pe fidic galben. Nasol.

Si mai aiurea: CNAIR nu a inteles nimic din ceea ce le-a atras atentia Curtea de Conturi: FRATILOR, NU DATI DE 2 ORI BANII PE ACELASI LUCRU. Pentru ca sa nu ne amagim: rezilierea nu inseamna ca munca Salini nu trebuie platita. Si anume imediat. Daca nu o vor face de buna voie, o vom plati mai tarziu, dupa proces, plus dobanzi si penalizari. Apoi noului antreprenor ii vor plati inca o data banii de proiectare. Ceea ce evident Curtea de Conturi va vedea si s-ar putea lasa cu dosar penal pentru aruncat banii statului pe geam.

Totusi esentialul ramane: dupa 2 ani in care pe sectiunea E nu s-a intamplat nimic, in sfarsit avem primul pas spre o relicitare.

@cutter: nu cred ca este o problema de "proprietate intelectuala". Adica nu suntem la piata: vrei cartofii, ok. Daca nu, ramâna ai mei. E cu totul altfel. Avem un contract, iar antreprenorul executa pe baza contractului, iar tot ce executa corect trebuie sa-i fie platit. Nu exista negociere pe tema asta. Sau daca cineva se joaca cu asa ceva, atunci incalca contractul, adica legea partilor. Mai simplu spus: CNAIR nu poate acum sa spuna, ca nu mai vrea PT-ul pentru o anumita sectiune si ca atare Salini zice: bine, in cazul asta da-mi PT-ul inapoi, ca-i al meu... Acest "stop joc" nu este posibil cand ai incheiat un CONTRACT.

Am avut o situatie de genul la achizitia unei masini din Germania. Un roman se interesa de o masina de la un autohaus din Germania si - fara sa plece din Romania si deci fara sa o vada - le-a spus celor de acolo ca o vrea. Ca atare nemtii au intocmit un contract, l-au trimis pe mail, omul a semnat si apoi s-a dus sa ia masina. Cand a vazut-o nu i-a mai placut asa de mult si le-a spus ca nu o mai vrea. Ceee? "Nu se mai poate sa nu o vrei nene, ai semnat contract." "Pai da, dar nu o vazusem inca." "Ai semnat, este deja masina ta, poti sa o iei si ne esti dator cu banii" "Pai da, dar nu va dau banii" "Atunci este caz de excrocherie sau inselaciune, chemam politia si tot trebuie sa ne dai banii sau faci parnaie". "Pai daca eu de fapt nu am banii" "Exact asa, daca nu ai banii inseamna ca ne-ai inselat, asumandu-ti ca ne platesti aceasta suma, deci este inselaciune. Masina e deja a ta, spala-te pe cap cu ea si scoate banii". Omul n-a avut de ales si a trebuit sa plateasca masina si a plecat cu ea. Din fericire o masina buna, n-a avut probleme. Idee este ca PLATA reprezinta actul de achizitie si momentul transferului de proprietate numai daca NU EXISTA UN CONTRACT. Adica la piață de exemplu. Sau dacă iei mașina fără a semna nimic înainte.

La Salini vs. CNAIR este exact ca si cu omul cu contract semnat pentru cumpararea masinii. PT-ul este prin contract al CNAIR-ului si banii ai lui Salini. Pacat ca nu este intregul PT gata si aprobat, ci numai pe E1.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

Allex

Sa presupunem ca Salini da in judecata CNAIR pt plata proiectarii intregii sectiuni E (inclusiv tunelurile) si castiga definitiv. Nu devine CNAIR atunci proprietara proiectului si n-ar putea sa il aprobe pentru un eventual fidic ROSU? Asta evident in cazul in care procesul se definitiveaza inainte de relicitarea sectiunii E (ceea ce nu mi se mai pare absurd acum).
"Asta-i ţara tuturor imposibilităţilor"

DN2 - E85 | Monitorizare A7 Autostrada Moldova

TibiV

Quote from: vancouver on August 11, 2017, 07:26:53 PM
deci este cum am spus eu: reziliere partiala si unilaterala. asadar se poate. (@TibiV  ;))

Da, se pare ca la noi se poate orice... :(
(Suntem tara tuturor imposibilitatilor, ca sa citez un distins coleg...)

Am fost convins ca ca nu pot fi atat de prosti, incompetenti si lasi ca sa faca asta:
Quote from: cutter on August 11, 2017, 05:38:24 PM
CNAIR/MT au ales soluția cea mai lașă, după ani de zile de tergiversări - în loc să rezolve contractual, printr-un act adițional situația creată.

Pentru ca am crezut ceva bun despre ei, sunt nevoit acum sa ma caiesc cu vorbele unui individ devenit celebru in '90 pentru replica: "Onorata instanta, recunosc, am fost un dobitoc !"....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

SkyPilot

#35437
Cred ca ar fi util sa arat ce se intampla si pe la altii cu podetele metalice hulite de domnul Craciun.
In articolul de mai jos apare o imagine in care un urs traverseaza autostrada printr-un podet metalic de tipul celui care ii displace domnului Craciun. Ceea ce nu se vede este ca de o parte si de alta a autostrazii sunt instalate garduri intr-o structura in forma de palnie care forteaza animalele catre ecoduct.
http://www.cbc.ca/news/technology/banff-bears-use-trans-canada-wildlife-crossings-to-find-mates-1.2542362
Articolul prezinta o statistica a traversarilor de catre animale si afirma ca de cand au fost facute ecoductele, accidentele prin lovirea animalelor s-au redus cu 80%.
In Alberta si BC, la ecoducte sunt instalate sarme ghimpate gandite sa nu raneasca animalul, dar sa obtina un esantion de par pe baza caruia se fac studii genetice.
Pe BC Highway 5 (https://en.wikipedia.org/wiki/British_Columbia_Highway_5) exista cel putin 2 podete metalice pentru subtraversari rutiere (poate ca sunt mai multe, dar ca sa le vad trebuie sa trec prin ele). Unul este in mod sigur la Falls Lake, la cca. 1200 m. altitudine iar despre celalalt cred (dar nu sunt sigur) ca este la Zopkios Rest Area. BC Highway 5 este traseul principal pe care merg camioanele grele de la Port of Vancouver catre interiorul Canadei. Conditiile de clima sunt foarte dificile. Iarna se pot depune cativa m. de zapada in cateva ore, iar in zona montana a Highway 5 sunt instalate tunuri de avalanse. Aceasta autostrada a fost construita in 1986 si dupa 30+ de ani de utilizare serioasa si conditii grele de clima, podetele sunt bine-mersi.

TibiV

Bun exemplu, SkyPilot !

Quote
Grizzly and black bears are looking for love on both sides of the Trans-Canada Highway, and using wildlife crossings to rendezvous with members of the opposite sex
Nice... Romantic!... ;)

Acum revenind la partea serioasa a problemei...
In poza cu ursul plecat "in cautarea dragostei" se vede ca podetul metalic respectiv este de cel putin doua ori mai mare decat cele folosite la noi...
Podetul canadian:

Podetul romanesc de pe LD4 la Rovina (multumesc, rocklee...):


Daca nu ma pacaleste pe mine "perspectiva" pozelor, podetul nostru pare un podet tare "zgarcit/saracacios" fata de cel canadian...

Iar toate cunostintele mele ingineresti de mecanica & rezistenta imi spun ca daca podetul canadian rezista asa de 31 de ani, podetul romanesc va rezista cel putin 51...
(La "arcade" cu cat deschiderea este mai mica cu atat rezistenta este mai mare.)

Alecu, gresesc ?...

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cutter

Quote from: vancouver on August 11, 2017, 07:26:53 PM
Totusi esentialul ramane: dupa 2 ani in care pe sectiunea E nu s-a intamplat nimic, in sfarsit avem primul pas spre o relicitare.
Nu e chiar așa.

Pe secțiunea E1 (6km) abia în decembrie 2016 a ieșit acordul de mediu (cel care a permis și reluarea lucrărilor la UMB pe lotul 4), deci din ianuarie se putea da autorizație de construire.

Iar pe E2 au fost mai multe runde de observații cu CNAIR, până la urmă s-a ajuns la soluția cu 2 tuneluri dintre care unul destul de lung (istoria e mai în urmă), s-au bătut în cuie locațiile portalelor și în a doua parte a anului trecut s-a făcut studiul geotehnic (forezele pozate și de colegii de pe forum).

Dacă CNAIR plătea proiectul tehnic (pe care tot ei l-au comandat), tot în ianuarie (sau în tot cazul în primele luni ale anului) se putea scoate la licitație secțiunea E2...

Quote
@cutter: nu cred ca este o problema de "proprietate intelectuala". Adica nu suntem la piata: vrei cartofii, ok. Daca nu, ramâna ai mei. E cu totul altfel. Avem un contract, iar antreprenorul executa pe baza contractului, iar tot ce executa corect trebuie sa-i fie platit. Nu exista negociere pe tema asta. Sau daca cineva se joaca cu asa ceva, atunci incalca contractul, adica legea partilor. Mai simplu spus: CNAIR nu poate acum sa spuna, ca nu mai vrea PT-ul pentru o anumita sectiune si ca atare Salini zice: bine, in cazul asta da-mi PT-ul inapoi, ca-i al meu... Acest "stop joc" nu este posibil cand ai incheiat un CONTRACT.

Numai pe E1 este predat PT-ul la CNAIR și într-adevăr e ceva clauză prin contractul FIDIC care zice că proprietatea intelectuală ar fi a lor odată predat. Deși nu l-au plătit. Dar totul e relativ - nu e exclus ca avocații constructorului să încerce o blocarea a folosirii acelui PT (a mai existat un precedent prin 2010 cînd Diwi a blocat la CNSC o procedură de licitație pe SF-ul lor).

Pe E2 nu e predat PT-ul din ce știu. Și nici nu-l va mai vedea CNAIR acum după reziliere asta e destul de cert. Deci toată munca aia e în zadar (și da, probabil, cum ai intuit, va fi plătită finalmente...).

TibiV

Cred ca asta este cuvantul cheie: "finalmente"...
La capatul unui/unor proces/procese cu o durata "inestimabila", vom plati proiectul - Salini are tot dreptul sa ceara banii pe el...

Dar pana atunci CNAIR nu are decat doua variante: fie sa faca o nou licitatie pentru proiectarea E2 (nici nu vreau sa ma gandesc cat va dura pana atunci...) fie sa astepte "finalmente", cand instanta va spune ca trebuie sa plateasca - dar platind va intra in posesia proiectului.
Cred ca ambele proceduri vor dura la fel de mult.

Parerea mea este ca "decizia barbateasca" a CNAIR de reziliere pe sectiunea E "impinge" tunelurile undeva dupa 2025...  >:(
Abia atunci vom avea, "finalmente", o autostrada continua...
Nu de alta, dar de acum sunt sanse mari sa termine tunelurile E2 in acelasi timp cu PiSi integral...

Bai frate, permisul de sofer se obtine foarte greu.
Permisul de prost se obtine foarte usor, prin simpla numire intr-o functie de conducere in CNAIR...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

vancouver

#35441
Si cand ne gandim cum a inceput totul:
- a existat un SF fara tunele mari, facut prin 2008
- s-a facut licitatie si in 2012 Salini a primit contractul de executie, incl. proiectare
- in urma unor schimbari legislative pe partea de mediu rezulta ca nu mai este buna solutia din 2008, deci atentie nu MAI este buna.

IN ACEST PUNCT ORICE OM NORMAL SI ORICE TARA NORMALA SPUN: Am un proiect si o licitatie ferma, facute pe baza legilor valabile la momentul studiului si licitatiei. Fac toata lucrarea dupa proiectul initial si fac un contract separat pentru a ajuta apoi ursii. Sau si mai simplu, la legea cu modificarile de mediu se adauga un paragraf, care spune ca lucrarile deja contractate la data intrarii in vigoare a legii noi, se executa cf. contract sau cf. lege valabila la data inchierii contractului, iar ulterior se iau masuri de punere in acord cu noua lege.


SAU HAI SA O LUAM ALTFEL. Sa zicem ca la data la care a intrat in vigoare noua lege pentru protectia mediului, proiectul era deja realizat 90%. Ce se intampla atunci? Se oprea, se darâma si se facea proiect dupa noua lege....

Aloooo, deci inca o data intreb, daca la momentul intrarii in vigoare era deja executat 0,1% sau 50% sau 90% se oprea lucrarea si se darâma? Eventual se darâma un viaduct sau doua ca sa se mute autostrada mai jos in tunel? ? ?


Traim intr-o tara a absurdului, in care atunci cand este de facut treaba, FIX ATUNCI NE GASIM SA FIM CEI MAI CATOLICI IN RESPECTAREA CU MAXIMA STRICTETE A TUTUROR LEGILOR SI CHICHITELOR. Dar in rest suntem o tara de HOTI, ne furam continuu unii pe altii, peste 90% din populatia tarii a luat sau a dat spaga, adica ne furam unii altora caciula. Dar fix cand sa facem o treaba pozitiva, atunci nu nene, nu mai merge.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

cutter

#35442
^
Doar că istoria ta este contrafactuală (dar nu te acuz, e greu să dibuiești ițele corecte în hățișul administrației românești).

Mai degrabă e ceva de genul:
- în 2008-2010, DiWi face un SF foarte prost și superficial (și nu intrăm în detaliile acestei povești)
- asta are ca efect pentru LD2:
  * soluții constructive proaste/nefezabile (un debleu de 45m adîncime)
  * soluții care distrug mediul (studiul de mediu fiind făcut superficial)
- în 2011 (zic eu, din fericire, pentru un bun comun național cum e mediul) mai multe organizații de mediu sesizează la Comisia Europeană ca studiul de mediu pe baza caruia a fost dat acordul este unul superficial și neserios

(facem o pauză ca sa remarcăm că avem o lungă tradiție de a mima modernizarea venită din Occident - "de ce ne pui, mă, să dăm cu var?" - cam așa și cu studiile de mediu, administrația noastră le-a tratat drept ceva de bifat pentru mofturile occidentalilor)

- vin semnale de la Comisie că se dorește un studiu serios de mediu și ca nu va fi acceptabil cel din 2010
- în aprilie 2012 totusi se lanseaza licitatia pentru Lugoj-Deva
- pentru ca numai luna urmatoare, in mai 2012 sa se lanseze si serviciile de revizuire a acordului de mediu (permeabilitate carnivore mari, etc)
- suntem in vara 2012, deja se stie ca vor fi necesare tunele pe diverse canale. Chiar unul din ofertanti cere clarificare CNAIR: noi cum facem oferta pentru debleu daca pana la urma vor trebui facute tunele? Raspuns (cautionat de genialul domn Horia Nicolae care se ocupa de licitatii de 6 ani de zile cu succesul cunoscut la CNAIR): veti respecta documentatia si avizele. Pe romaneste: "ne bagam capul in nisip", habar n-avem.
- in loc sa se astepte rezultatele studiului de mediu (eventual prin amanarea datei de depunere a ofertelor), se depun ofertele in august 2012
- dureaza 8 luni evaluare ofertelor si prin martie 2013 se atribuie in sfarsit; urmeaza vreo 6 luni de contestatii cu niste decizii halucinante (vezi cazul UMB)
- in 2013 se stiu deja si scriptic (prin supunere dezbatere publica etc), solutiile cu care va fi revizuit acordul de mediu
- noiembrie 2013: se semneaza contractele pentru LD2-4
- decembrie 2013: iese acordul de mediu revizuit
- ianuarie 2014: contractele incep, dar acum trebuie tunele pe LD2 (de fapt, se stie de 2 ani ca trebuie tunele)

Narcis Neaga amana cat poate o decizie despre ce sa faca.

- august 2014 se propune totusi de CNAIR catre AM POS-T scoaterea sectiunii E2 și relicitarea de urgență și adiționarea modificărilor din secțiunea E1 în contractul actual. Istoria consemnează aici doar că soluția a fost considerată nefezabilă. De către cine? de ce? Informația n-o avem.

Să mai facem aici o pauză și să revedem că la scară istorică timpii par apropiați dar totuși din ianuarie pînă în august 2014 au trecut 8 luni (cam cît mandatul domnului Cuc de acum).

- sfîrșit de februarie 2015 (deci mai sărim 6 luni în viitor în care nu se întîmplă nimic): CNAIR-ul domnului Neaga cere experților BEI o consultanță despre ce să facă
- vine răspunsul într-o lună: adiționați E1 cu prelungirile de viaducte, scoateți E2 din contract
- 2015 cîndva: dl. Neaga cere Salini să facă PT-ul pentru secțiunea E2 (tunele)

- începutul lui 2016: vine PT-ul pentru tunele la CNAIR, apar observații - se alege în 2-3 luni pînă la începutul primăverii, soluția finală cu cele 2 tunele dintre care unul foarte lung
- 2016: Salini efectuează studiul geotehnic si finalizeaza proiectul tehnic

- 2017 ianuarie: "nu există urși în Timiș, știu eu pentru că sunt din Timiș"
- 2017 februarie: "o sa vorbim la CE să ne lase să nu mai facem tunel"
- 2017 aprilie: "vom face tunele, o să scoatem din contract secțiunea și o vom relicita"
- 2017 august: "reziliere parțială"

...

Vă las să trageți concluziile despre pusul carului înaintea boilor. Despre istorii ale unor comedii ale erorilor care încep undeva în anul 2005. Da, acela era anul cînd trebuiau pe bune făcute SF-uri cu studii geo pe bune și proiectare ca lumea pentru viitoarele autostrăzi pe fonduri europene astfel încît prin 2007 să poți deja lansa licitațiile de execuție.

În loc de asta statul român s-a trezit la 1 ian 2007 ca n-are nimic. Vreo 2-3 ani au tras toti smecherii de el si l-au jumulit. Inclusiv cu idei idioate precum o retea de drumuri exprese, alta decat cea europeana de autostrazi. Si pentru o economie de 10-15% care nu se justifica. Nimic pe Sibiu-Pitesti... Niste firma de țepari lucreaza la documentatii pe bani buni prin anii aia. DNA inca nu are forta.

Dati inainte si suntem prin 2010-2011 si pe statul roman il apuca un pic disperarea. De 4 ani prin UE, cîteva guverne schimbate și nimic făcut. Apare principiul "lansați orice, numai lansați", dați drumul... și om vedea.

Vedem Lugoj-Deva... nu?

Cînd? Prin 2023 să fie gata? Eu zic că ar fi optimist.

horatiu.cosma

^^
Vancouver, debleele imense din varianta initiale nu erau de nici o culoare o treaba buna, s-a mai explicit de ce. In plus, CNAIR a scos la licitatie LD2 in timp ce se revizuia acordul de mediu, probabil stiind deja ca vor fi necesare tunelele, dar la data aia probabil Neaga considera ca o sa "rezolve" cumva aceasta problema. In orice caz, dupa 3 ani in care finalmente s-a definitivat un proiect pentru tuneluri, in care concluzia era deja certa in urma celor 1000 de discutii, sedinte, emailuri, si anume ca se va semna un act aditional pentru plata PT ului la tunele, se va scoate sectiunea E din contract, se va licita PT ul pentru sectiunea E, dupa toate astea Cuc si Ionita au dat cu mucii in fasole in ultimul hal. 2025 pentru tunele, cine se baga la un pariu trist?

TibiV

Horatiu, nu am cum sa imi iau cuvantul inapoi... :(
Quote from: TibiV on August 11, 2017, 11:09:26 PM
Parerea mea este ca "decizia barbateasca" a CNAIR de reziliere pe sectiunea E "impinge" tunelurile undeva dupa 2025...  >:(
Abia atunci vom avea, "finalmente", o autostrada continua...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)