News:

3,5% pentru Asociația Pro Infrastructură, singura voce independentă
care monitorizează toate proiectele majore de transport.

Main Menu

Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 18 Guests are viewing this topic.

horatiu.cosma

Uitându-mă puțin pe datele din HG-ul de indicatori tehnico-economici și pe planșe, mi-a sărit ceva în ochi. Pe Tg.Neamț - Iași - Ungheni lungimea tunelelor proiectate e dublă față de lungimea tunelelor de pe Ditrău - Tg.Neamț. WHAAATTTTTT  :o ??? :o??? M-am uitat de câteva ori, ca să fiu sigur că nu am vedenii. Am început să iau planșele, fiindcă pur și simplu mi se pare imposibil să ai tunele mai lungi prin acele formațiuni de dealuri domoale din Moldova decât prin Carpații Orientali. O altă comparație ar fi cu zona Ardealului, unde din SF-urile inițiale, nu exista niciun tunel proiectat pe Sibiu - Nădlac, pe Sebeș - Turda, pe Brașov - Borș, și totuși, dealurile din Transilvania sunt mai nasoale decât cele din Moldova.

Din planșe, se pare că toate aceste tuneluri se concentrează în zona de ocolire a Iașiului, între Lețcani și Ungheni. Am luat la întâmplare unul dintre aceste tunele proiectate, cel ce se află de o parte și de alta a DJ 282 (lângă Horlești) și are aproape 4 km. Pe street view, zona arată cam așa, puteți observa că relieful e foarte prietenos, nefiind de nicio culoare necesar un tunel de 4 km acolo, de fapt nefiind necesar niciun tunel în acea zonă punct.

Într-adevăr, se observă că Horlești e într-o zonă mai înaltă decât suprafețele de o parte și de cealaltă traversate de autostradă, dar diferența de nivel poate fi rezolvată printr-o urcare, respectiv coborâre a autostrăzii line, cu ramblee, deblee, viaducte de o parte și de cealaltă pentru urcare/coborâre, nu cu un ditamai tunelul de 4 km pe sub acea formațiune.

Nu are sens să mă uit și la celelalte tunele proiectate fiindcă cel mai probabil concluzia va fi aceeași și anume că pentru 3 milioane de lei cât a fost acest SF, rezultatul e pe măsură: o maculatură ieftină, făcută din birou, linii trase pe hartă, acolo unde diferențele de nivel necesitau gândire mai aprofundată din partea proiectanților s-a mers cu linia prin acele delușoare, dacă prin asta au rezultat tunele de 2-3-4 km, asta e, nicio problemă.

E trist că la o autostradă de 100 de km care ar trebui să coste vreo 7-8 sute de milioane de euro, SF-ul s-a făcut pe 3 milioane de lei, care înseamnă cam 0,1% din valoarea proiectului. E și mai trist că CNAIR/CNADNR a avizat acest SF, asta denotă o lipsă crasă de profesionalism. Și cel mai trist e faptul că Ioniță și Cuc se laudă cu scoaterea la licitație a acestui proiect (vorba lor, "matur") pe FIDIC Galben, Proiectare + Execuție.

Vă dați seama ce bătaie de joc față de banii publici sunt aceste declarații și până la urmă acțiuni din partea lor? De frica raportului Curții de Conturi (care întreabă uneori legitim, alteori nu, de ce se tot revizuiesc SF-urile), Ioniță scoate cu seninătate la licitație niște proiecte pe baza unor SF-uri de toată jena, pe baza unor soluții din birou, complet eronate, fără studii geotehnice aprofundate. Ce să mai, vom arunca o căruță de bani pentru 13 (treisprezece) km de tunel care nu sunt necesari. Asta în scenariul optimist, în care soluțiile propuse pe baza studiului geotehnic inexistent stau în picioare, că dacă estimarea pentru aceste tuneluri e greșită și în loc să coste x vor costa 2*x, o să se rezilieze aceste contracte și vom trage ponoasele ani de zile.

Dragi moldoveni, conștientizez cât de mare e frustrarea voastră și dorința de a vedea cât mai rapid că începe construcția A8, dar vă spun cu toată convingerea că pe baza SF-urilor actuale nu se va construi A8 niciodată. Soluția este să punem presiune cu toții să se revizuiască SF-ul așa cum s-a început pe Coridorul IX (Ploiești-Buzău-Focșani-Adjud-Bacău-Pașcani), adică pe niște sume de bani suficiente pentru a rezulta un SF profesionist, să punem presiune să transparentizăm tot procesul, deciziile pe traseu/variante să fie luate împreună cu noi, cu primarii localităților tranzitate, cu ONG-urile interesate (API, mediu etc), să fie consultați toți actorii în ceea ce privește restricțiile/problemele de pe traseu ca să nu ne trezim la construcție că găsim cimitire, plantații de hamei etc. Să facem împreună treaba asta așa cum se face oriunde în lume, atunci când se dorește pregătirea profesionistă a unui proiect de anvergura A8, astfel încât construcția să meargă șnur. Altfel nu se poate...

alecu26

E facut sa nu se faca niciodata.

Si tristetea maxima e ca acolo chiar ar fi nevoie de solutii ultrarapid proiectate-licitate-construite.

E cred ca de departe cel mai mare trafic din tara nedeservit de o autostrada, sau vreo centura...sau macar 4 benzi.
Drumurile noastre POATE;

pasadia

May I say that you are wrong?

Nu, nu acolo e problema. Nu la centura Iasi. La naiba, bucata dintre Letcani si Ungheni o pot lasa pe mult mai tarziu.
Ce spui tu ca e o problema tine de probleme locale, date de o dezvoltare urbanistica cam aaiurea petrecuta pe acolo. Traficul ala aglomerat din Iasi e in mare parte al Iasi-ului, cu origine si destinatie intr-un cerc cu raza de 15 km in jurul Podului Rosu. Si nu vad cum ar rezolva ceva A8-ul in sensul asta. Cine are treaba intre Iulius Mall si zona fabricii Antibiotice tot prin Iasi va merge. Din Bucium in Copou tot prin Iasi vei merge. La fel din Valea Adanca spre aeroport.

Si nu stiu cum sa zic - impresia mea e ca lucrurile s-au mai imbunatit acolo multumita pasajelor - alea din Piata Mihai Eminescu, pasarela aia care vad ca poarta numele lui Octav Bancila, etc... Nu stiu care ar putea fi solutiile viitoare - prelungirea B-dului Dacia spre centura de SV poate; sau o conexiune intre Valea Rediului - Copou - aeroport... Astea sunt solutiile care trebuie gandite local, pentru traficul lor propriu.

Iar autostrada, portiunea asta cu tunele, ar urma sa deserveasca traficul de tranzit, atunci cand el va exista. Adica atunci cand si la vest dar si la est (peste Prut) va exista o conexiune. Deci nu e nici o urgenta. Mai intai sa faca Letcani - Pascani, mai apoi sa faca podul peste Prut si pana atunci se pot ei intreba daca trebuie sau nu atatea tunele.

Ionut

Asta vrem să promovăm și noi, Letcani-Pașcani.
Dar și asa trebuie actualizat SFul.

cristi5

#739
Ok deci vorbim un SF de 2 bani pt autostrada de munte de 2 ori mai lunga ca PiSi si cam cu tot atata tunel. Nu se poate face un SF nou si realist pentru relief si valori de trafic?

Ma gandesc la un SF de DX si A cu dezvoltare incrementala in zona de munte care sa prevada un lant de lucrari de arta (viaducte, tuneluri) pt eliminare serpentine, de ex la profil 2+1 cu perspectiva de dublare la doua tuburi/cai. Lucrari independente, adica daca intarzie una, sunt oricum puse in valore celelalte si nu stam sa ne uitam la asfalt cum facem de vreun an cu 80% din LD3 si LD4. Fiind lucrari mari, la munte, vor fi suficient de consistente pt orice constructor (cuplate fireste tunel+viaduct adiacent acolo unde e cazul).

In acelasi timp pe segmentele de DN care si acum sunt mai "drepte", centuri (nu sunt multe localitati la munte), corectate curbe si largire DN la 2+1 si 2+2 care maresc siguranta, plus segmente de drum nou acolo unde e cazul.

Prioritatea ar fi siguranta, nu viteza, care ar fi oricum mult mai mare ca inainte. Principiul de baza e ca trebuie sa incepem sa vedem si solutiile intermediare intre A si DN, si deschideri partiale in loc de deschideri exclusiv pe tot lotul de 20 km.

Daca un pre-SF arata ca o astfel de solutie incrementala e mult mai ieftina (e clar cu risc mai mic pt ca e "divide et impera", plus ca "viteza de punere in valoare a banului public" e mai mare), se poate gandi o topologie ne-liniara, arborescenta, cu brate dinspre sud si nord, foarte relevante data fiind geografia nod-sud a Moldovei. Sau se poate aplica simultan pe mai multe culoare.

ovideatza

#740
Ca "reprezentant local" pt Iasi :lol: putin off-topic, dar ajuta la discutie:

- orasul de cand a inceput scoala e blocat total la orele de varf. S-a construit haotic. S-ar fi inmatriculat anul acesta intre 10.000 si 20.000 autovehicule prin zona. Dimineata la intrarea din CUG zici ca e invazie extraterestra, exact ca in filme e, "marea migratie". Nu se compara cu traficul din primavara, cozile s-au lungit vizibil. Intre 16.30 si 18.00 intrarea dinspre Letcani se blocheaza, se retrag toti cei care lucreaza in afara (distributie, medicamente, etc...) se sta in coada pe 2 benzi si se inainteaza cu viteza de melc (blocaj in zona sensurilor giratorii). Faci cate o ora cu masina sa traversezi dimineata, sau mai mult, ceea ce daca e sa facem o proportie ar fi ca si cum ai traversa in 6 ore Bucurestiul...(2 mil/ 300k locuitori).
- solutiile sunt cele intuite de pasadia. Strapungeri ale cartierelor catre exterior, crearea unui inel de circulatie. Traficul traditional al orasului intre cartiere presupunea traversarea centrului, care de cativa ani a fost inchis, devenind pietonal (Bd Stefan cel Mare). Implicit traficul s-a mutat pe alte strazi, dar tot legaturile se fac prin centru pe alte bulevarde (Independentei/Podu Ros/ A. Panu) sau ocolit prin zona garii.
- sunt 3 poduri in plan peste Bahlui, toate in Dacia. Unul e deja licitat, acum e la contestatii (deh, cica in CS spune ca trebuie sa muti utilitatile, dar nu iti spune care si pe unde-s). Bani sunt in buget alocati. Urmeaza sper si celelalte 2, din care unul e conexiunea cartierului Dacia cu Varianta de Ocolire (Ar trebui continuat dupa aceea cu asfaltarea drumului). Deci ceva s-a miscat in acest sens, din bugetul local.
- NU exista centura. Pe plan local, eu mi-as dori continuarea VO catre Bucium, catre DN24 si DN28. trafic Letcani-Sculeni e cam inexistent la acest moment in comparatie cu celalalt
- sectorul Letcani-Ungheni este necesar dpdv al amplasarii SRU, marele proiect care e chinuit de ani de zile, cu cele 3 spitale regionale. Cum e amplasamentul final, nu exista acces din regiune decat prin oras in acest moment. Daca se face Letcani-Ungheni lucrurile devin altfel. Desi opinia mea e ca locatia e o prostie totala, bazata pe specula imobiliara.
- exista trafic consistent, recensamantul o dovedeste. Insa specificul traciului este altul decat la Ploiesti/ Sibiu/ Cluj de exemplu, orasul este intr-un "capat" de tara.

Letcani-Ungheni ar ajuta la decongestionarea Letcani-intrarea din Pacurari in mod clar.
Traficul intre cartiere nu ar folosi, in schimb asa cum VO foloseste acum pt iesirea din oras a celor din cartierele Nicolina/CUG/Valea Adanca/etc (S-V oras), asa va folosi si Letcani-Ungheni pt cartierele Copou/Tatarasi + traficul de marfa catre zona industriala se va muta pe acolo = zona de N-NE.

Ca si prioritate clar ca ne dorim Letcani - Pascani.

11 km de tunel nu prea vad pe unde. Doar daca vrei neaparat sa o "cocoti" pe dealuri. Daca vrei sa faci asta ai pe unde clar.
Dar daca esti rational merge si fara. Nu e un relief mai potrivnic decat cel de ex. al sectiunii Cernavoda-CT, unde nu am vazut nici un tunel.
E583 e actual pe locatia cea mai buna, perfect plat.

Fie o duci pe langa E583, ca sa il "inlocuiesti", ceea ce nu mi s-ar parea ok, fie o duci mai departe, pe unde ai teren ok, si atunci separi clar traficul local de cel de lunga distanta. Cine va dori sa mearga la Tg Frumos cel putin va folosi autostrada, cine nu ramane pe E583. Cum e DN1 cu A3.

Daca e asa "calitativ" SF-ul poate ca trebuie sa ne dorim "elaborare SF", nu reactualizare.

Pe Tg Neamt-Ditrau eu vad ca e cazul perfect pt un half-profile. Faci o platforma cu 2+1, cand va fi cazul o faci si pe cealalta. Decat sa stai sa spui ca va costa mai mult si sa astepti 50 ani sa faci full, ma bine ii dai drumul la jumatate si faci ceva.

Legat de propunerea cu DN+A alternativ, nu prea merge, tot drumul pe trecerea care e vizata de A8 e o serpentina. Degeaba faci in 2-3 locuri tunel. Daca A8 e gata pe segmentele extra-montane si ai A+DN pe sectiunea Tg Neamt-Ditrau, vei crea o coloana continua, faci o noua "Valea Oltului" pe sectiunile cu DN. Mi se pare o abordare ok, dar in conditiile in care lucrezi si la restul, nu ca sa lasi 15-20 ani asa. Mai bine un half-profile.

Rezumand:
- prima data terminarea centurii, ca daca faci Letcani-Pascani, fara legatura cu DN24 si DN28, vei atrage si mai mult trafic in acelasi interval orar si vei bloca de tot orasul
- Letcani-Pascani
- ulterior Letcani-Ungheni



Ionut

Daca esti din zona, ne putem baza pe tine pentru poze?
Da, stiu, mai e mult pana la poze. Doar intrebam.

Quote11 km de tunel nu prea vad pe unde. Doar daca vrei neaparat sa o "cocoti" pe dealuri. Daca vrei sa faci asta ai pe unde clar.

VEZI AICI:
Quote from: Ionut on September 05, 2017, 05:42:17 PM




Rugaminte: e cineva din zona care are chef, energie si sprit de aventura sa mearga in zona tunelurilor din SF si sa faca poze? Sunt tare curios cum se vede relieful de la sol.

ovideatza

#742
Fac poze la lucrari, nu-i asta o problema  :lol:
Voi incerca si pe partea cu traseul propus, poate conving (=aburesc  :) ) sotia la o plimbare. Dar nu promit cand.

Incerc intai sa deslusesc sa imi fac o idee cam pe undeva va veni autostrada (nu-s "bastinas" si imprejurimile nu le cunosc prea bine). Sa compar putin hartile cu GMaps.

Locatii in SF (coordonate GPS) pentru tuneluri presupun ca nu exista, nu?

FRS

#743
Cel putin unul dintre tuneluri il consider justificat, si anume in zona DN 24 - DN 24 C, zona fiind destul de nasoala. Imi amintesc cateva poze au autostrada M6 din Ungaria in care apareau cateva tuneluri in zona de campie. Toata lumea le aprecia. Ma gandesc daca s-ar face asa ceva la noi, care ar fi reactiile.

LE: posibil ca propunerile de tunel sa fie si din cauza alunecarilor de teren. Ex: am o bucata de teren mai pe deal cam la 5-6 km sud de intersectia cu DN 24 si fuge foarte tare terenul. Pe bucata respectiva fiind interdictie partiala la construire.

cristi5

#744
Quote from: ovideatza on September 20, 2017, 06:27:24 PM
Legat de propunerea cu DN+A alternativ, nu prea merge, tot drumul pe trecerea care e vizata de A8 e o serpentina.

Nu o faci neaparat pe acolo, ci pe traseul cel mai potrivit acestei strategii. Daca exista.

Quote from: ovideatza on September 20, 2017, 06:27:24 PM
Degeaba faci in 2-3 locuri tunel. Daca A8 e gata pe segmentele extra-montane si ai A+DN pe sectiunea Tg Neamt-Ditrau, vei crea o coloana continua, faci o noua "Valea Oltului" pe sectiunile cu DN. Mi se pare o abordare ok, dar in conditiile in care lucrezi si la restul, nu ca sa lasi 15-20 ani asa. Mai bine un half-profile.

1) Coloana continua daca e trafic pt asa ceva. Propunerea mea porneste de la premisa ca traficul ar fi (si va fi) departe de cel de pe VO. Nu stim insa nimic oficial, datele de trafic fiind secrete.

2) intr-o dezvoltare incrementala s-ar ajunge la minim 2+1 peste tot. Daca si DX incremental si half-profile dezvoltat ca proiect monolit sunt 2+1, nu exista diferenta de capacitate.

Diferenta e in timp... Cat timp proiectul monolit e in constructie, se merge numai pe DN. In varianta incrementala, se deschid mai devreme parti mai sigure/rapide.

horatiu.cosma

^^
FRS, ce am văzut în Ungaria erau niște cut-and-cover-uri foarte utile pentru traversarea autostrăzii de către animale (ecoducte). Doar nu crezi că s-a făcut tunel fiindcă era de neconstruit un debleu de 6-7 metri   :D? În cazul nostru vorbim de tunele de kilometri proiectate (sau mai bine spus trasate cu liniarul) din lenea unora de a proiecta ramblee, deblee, viaducte, consolidări, podețe etc pe acei kilometri.

FRS

Horatiu, nu dau cu parul, dar POATE unele din tunele chiar se justifica. Repet, zona la care fac referire nu e campie. Sunt un pic de dealuri acolo, cu diferente mari de nivel.

horatiu.cosma

Nu e exclus să ai dreptate. Eu am investigat doar unul dintre tuneluri, s-ar putea ca dintre celelalte să fie unele justificate. Dar oricum, nu toate, și nu 13 km din vreo 40 câți sunt între Lețcani și Ungheni.

TibiV

Or fi "mutat" 13 km din PiSi între Lețcani și Ungheni... O:-)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dunmaty

Salutare, eu sunt un băștinaș dezrădăcinat de vreo 9 ani, dar revin de 4-5 ori pe an pe dulcile coline ale Iasului. Într-adevăr relieful nu e de speriat din punct de vedere cartografic, in schimb toate colinele Iasului sunt supuse alunecărilor permanente. Cunosc personal alunecări masive pe versanții Cetățuia, Galata, Sararie, Copou, Bucium. Adică cam peste tot prin oraș. Acolo unde exista construcții s-au făcut consolidări si drenaje de versanți. Dar versanții se mișcă si acolo unde nu au fost deranjați de factorul antropologic! De exemplu in Grădina Botanica, in Pădurea Cetățuia! Nu am expertiza deloc in Geologie dar sunt pasionat de infrastructura si mie îmi cam miroase a "Aciliu - moldovenesc" deci trebuie avut grija cu urcatul pe dealuri a autostrăzii doar pt a nu face niște cut-and-coveruri. Bineînțeles ca 13km îmi pare si mie ENORM!


Envoyé de mon iPad en utilisant Tapatalk
Esti inteligent daca nu crezi decat jumatate din ceea ce auzi; esti intelept daca stii care jumatate!