Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

5 Members and 11 Guests are viewing this topic.

pentium10

FOARTE important ca cineva din partea API sa participe la aceasta intalnire. Va rog luati cu seriozitate.






Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

Neufunk

#646
Chestia asta cu protejarea animalelor este simpla. Tunele si viaducte cat mai dese, in locuri unde scurteaza traseul, reduc pantele sau cresc raza curbelor. Nu cred ca are ursul alergie sa treaca pe sub viaduct.

@Tibi, normal ca ar fi fost parfum, si ruta nu ar fi fost chiar atat de muzeu pe cat ai crede. O autostrada care sa traverseze muntii ar schimba categoric traseul de la Iasi catre granita, si in loc sa mai mearga pe Mestecanis marea majoritate ar prefera autostrada prin munti dupa care isi continua dumul pana la TGM pe nationale, iar de acolo inca o bucata de A3 si good old DN1 pana la granita. Oricum, ar scurta traseul cu 2 ore pe putin.

In munti se pierde cel mai mult timp si se fac cei mai multi nervi. Viteza medie este mica, ai doar un deal si o vale, ai curbe in care trebuie sa reduci, trebuie sa te joci constant cu schimbatorul de viteze si ai localitati lungi, intinse de-a lungul vaii. Cea mai proasta si obositoare combinatie.

O autostrada in munti dureaza mult mai mult timp decat una la campie, si asta se va vedea. Daca am fi inceput cand trebuia, acum puteam vorbi deja de o deschidere a autostrazii..

Ionut

Ieri am fost la intalnirea de la Ditrau la invitatia celor de la Milvus. Era sa fac o criza de nervi.
Asa ca am decis ca API sa ia pozitie fata de ultimele vesti lansate de reprezentantii CNAIR ieri, la intalnire.



Pozitie/Comunicat de presa API pe Facebook - va rog dati reactie si SHARE pe Facebook!
https://www.facebook.com/proinfrastructura/posts/815637248610284

BREAKING NEWS! Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere
schimbă radical felul în care va construi Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași!


Ieri, la o întâlnire informală cu societatea civilă, autorități locale și experți de mediu, reprezentanții CNAIR prezenți au anunțat că vor să rezilieze contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș-Iași, segmentul dintre Târgu Mureș și Ditrău. Acest contract este, în acest moment, suspendat, ca urmare a unui raport al Curții de Conturi care spune că revizuirea unor studii de fezabilitate este nejustificată. Raționamentul lor era pur financiar, neluând în considerare factorul tehnic care justifică în cele mai multe cazuri revizuirea acestor studii de fezabilitate. CNAIR fuge astfel de răspunderea pe care o are în soluționarea acestei situații și alege drumul mult mai comod, dar nociv, pentru desfășurarea adecvată a proiectului autostrăzii în faza de execuție.

Astfel, CNAIR nu învață nimic din experiența blocării lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, acolo unde organizațiile de mediu au cerut modificarea soluției tehnice prevăzute de studiul de fezabilitate, mai precis execuția vestilelor "tuneluri pentru urși". Nici până în acest moment nu este rezolvată situația contractuală, fiind imposibilă scoaterea la licitație a segmentului de autostradă care conține aceste tuneluri.

În ciuda acestei experiențe, CNAIR riscă să repete exact același blocaj, de această dată pe Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași! Organizațiile de mediu au identificat, prin metode științifice bazate pe date serioase din teren, în cadrul unui proiect pan-european de proiectare a autostrăzilor "verzi" (prietenoase cu mediul), numeroase trasee folosite de urși care intersectează (sau chiar se suprapun perfect peste) traseul Autostrăzii A8 între Târgu Mureș și Ditrău. Pe acest segment, în studiul de fezabilitate din 2010, nu există ecoducte care să permită permeabilitatea (trecerea urșilor dintr-un habitat în altul). Tunelurile și viaductele, conform datelor culese de experți, nu sunt suficiente sau nu sunt bine amplasate.

Mai mult decât atât, la aceeași întâlnire de ieri, reprezentanții CNAIR au anunțat că vor să renunțe complet la actualizarea studiilor de fezabilitate și pentru restul autostrăzii de la Ditrău și până la Iași, lansând licitațiile de proiectare și execuție pe baza studiilor de fezabilitate din anii 2009-2010.

Cea mai importantă componentă a studiului de fezabilitate este studiul geotehnic, cel care realizează o radiografie a rocilor prin care va trece autostrada. Un studiu geotehnic complet într-o zonă de munte este extrem de costisitor. Forajele sunt mult mai scumpe decât cele obișnuite, realizându-se la mari adâncimi, astfel încât să se propună soluții corespunzătoare pentru lucrările de artă precum tunelele și viaductele foarte înalte. Valoarea mică a contractelor pentru realizarea studiilor de fezabilitate pe această autostradă din 2010 este îngrijorătoare, ridicând MARI semne de întrebare referitoare la calitatea studiului geotehnic realizat atunci, motiv pentru care revizuirea acestor studii de fezabilitate la o calitate corespunzătoare este mai mult decât necesară!

În plus, chiar autoritățile locale prezente la întâlnire au ridicat o altă problemă foarte gravă: simplu spus, au permis cetățenilor să construiască locuințe și alte investiții pe aliniamentul autostrăzii, construcții care, evident, nu sunt prevăzute de studiile de fezabilitate vechi. Astfel că vom avea nevoie de exproprieri suplimentare și există riscul de blocaje majore în momentul execuției.

Drept consecință, facem un apel extrem de serios către decidenții din Ministerul Transporturilor România și CNAIR. Fuga de responsabilitate și luarea unor decizii populiste și pripite care să îmbunătățească imaginea personală a unor politicieni efemeri, prezintă toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi românești, lăsând izolată mulți ani de acum încolo Moldova de vestul Europei, condamnând-o definitiv la subdezvoltare.




Intrebati-ma daca aveti ce sa ma intrebati. :)

TibiV

O singura intrebare:
pe forum este permisa expresia "Cuie MNAIR !!!" ?!...  O:-)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pentium10

#649
Multumesc mult ca te ai dus, si sper ca a fost de real folos ca am recomandat sa mergi.

s-a prezentat schimbariile la aliniamentul autostrazii propuse?
ce este nou bagat de Search Corporation fata de SFul din 2009?
cam cate km se supraprun/tranziteaza dupa parerea ta?
Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

Ionut

^
Quotes-a prezentat schimbariile la aliniamentul autostrazii propuse?

Pe scurt, nu. Inainte sa vorbeasca domnul de la Search, au vorbit cei de la CNAIR si au anuntat senin ca vor sa rezilieze contractul pentru Tg Mures-Ditrau. Cand a venit randul prezentarii celor de la Search, reprezentantul lor, pe buna dreptate, a renuntat sa mai tina prezentarea. Am ras, cu totii, copios, pentru ca a fost o situatie teribil de comica. Bine, comica pentru noi, dar pentru Search deloc comica, sunt convins. Nu vreau sa stiu cum s-a simtit reprezentantul lor. Probabil ca e obisnuit cu situatii penibile... ce sa zic.

Cand am auzit decizia celor de la CNAIR spusa asa cu seninatate, era sa fac o criza de nervi. Evident am intervenit si am intrebat cum adica reziliaza. Pe ce motiv? Pe motiv ca nu le convine raportul Curtii de Conturi? In loc sa rezolve situatia, prefera calea usoara pt ei. Ce e nou?! Nimic nou.

Cert este ca nu a mai fost prezentarea Search cu modificarile de traseu. Cei de la Milvus au zis ca, de principiu, Search le-au acceptat propunerile pentru ecoducte. Informal... au acceptat. Dar acum ca ei au aflat PUBLIC de la CNAIR ca vor sa renunte la contract?!...

Quotece este nou bagat de Search Corporation fata de SFul din 2009?
Vezi mai sus. :lol: Eventual vorbesc eu la Search poate reusesc sa primesc o pozitie oficiala si ceva modificari.
Am pe undeva pe un stick segmentul Tg Mures-Ditrau... au fost hartile prezentate public ieri.

Quotecam cate km se supraprun/tranziteaza dupa parerea ta?
Nu imi e clar aici - intrebi cat de mult s-a modificat traseul? Vezi mai sus. :lol:

Daca intrebi de ursi, cei de la Milvus au prezentat o sinteza a datelor preliminare (au cules DOUA seturi de date, mai trebuie inca un set ca sa aiba 3 data points, adica sa fie fundamentat stiintific studiul) si e PLIN DE URSI. Autostrada este trasata chiar pe BARLOGURI de ursi identificate de ei. E jale. JALE.

Daca pe Lugoj-Deva mai erau discutii ca nu prea sunt ursi, ca nimeni nu i-a vazut... etc etc... aici nu e niciun dubiu.
O sa revin cu harti si sper eu sa imi dea si cei de la Milvus cate ceva ce pot pune public.

pentium10

m-am referit la cate km e JALE din cauza ursiilor
Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

NGC

Putem face rost de o inregistrare video a simpozionului?
Apoi pusa pe net si pe pagina cucului. ;)

Ionut

^^ Zona Bucinului e plină de urși. Dar nu numai. O sa cer date să văd ce pot pune public.
^ Din păcate nu s-a înregistrat întâlnirea.

NGC

Quote from: Ionut on August 11, 2017, 08:29:11 PM
Valoarea mică a contractelor pentru realizarea studiilor de fezabilitate pe această autostradă din 2010 este îngrijorătoare, ridicând MARI semne de întrebare referitoare la calitatea studiului geotehnic realizat atunci, motiv pentru care revizuirea acestor studii de fezabilitate la o calitate corespunzătoare este mai mult decât necesară!

Spre aducere aminte. ;)

Quote from: NGC on February 14, 2016, 09:13:30 PM
Quote from: Europiu on February 14, 2016, 08:31:36 PM
Oameni buni, ma iertati ca ma bag in discutie ca stiti voi ce, dar intreb si eu: pentru A8-ul asta (cel putin bucata dintre cele doua Targuri) nu s-a facut deja un SF? Rezultatele/concluziile acelui studiu erau chiar asa de proaste?

In anul 2009 s-au facut 3 licitatii.

[86173] / 11.09.2009: "Elaborare Studiu de fezabilitate si Liste de cantitati pentru obiectivul "Autostrada Targu Mures - Ditrau"" atribuita in 03.02.2010 catre SEARCH CORPORATION.
Valoare estimata:        5,985,000.00 RON fara TVA
Valoare atribuire:       3,291,995.98 RON fara TVA

[86194] / 11.09.2009: "Elaborare Studiu de fezabilitate si Liste de cantitati pentru obiectivul: "Autostrada Ditrau - Targu Neamt"" atribuita in 23.12.2009 catre IPTANA.
Valoare estimata:        7,371,000.00 RON fara TVA
Valoare atribuire:       3,815,000.00 RON fara TVA

[86181] / 12.09.2009: "Elaborare Studiu de fezabilitate si Liste de cantitati pentru obiectivul: "Autostrada Targu Neamt - Ungheni"" atribuita in 03.02.2010 catre INOCSA INGENIERIA.
Valoare estimata:        6,048,000.00 RON fara TVA
Valoare atribuire:       3,144,960.00 RON fara TVA
Estimare MPGT 2015: +/- 33,891,000.00 EUR fara TVA

In 2014 s-a licitat revizuirea celor 3 studii de fezabilitate, dar doar o licitatie a fost finalizata cu atribure.

[151190] / 30.05.2014: "Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Targu Mures-Ditrau" atribuita in 20.05.2015 catre asocierea AECOM INGENIERIA + CONSITRANS + SEARCH CORPORATION.
Valoare estimata:       33,267,173.00 RON fara TVA
Valoare atribuire:      22,713,614.42 RON fara TVA

Acum comparati valorile acestea cu estimarile din MPGT 2015 (3% din valoarea estimata a lucrarilor) si trageti concluzia singuri. Si nu uitati sa tineti cont si de moneda in care sunt exprimate si de TVA. ;)

In plus, preturile ar trebui oricum reactualizate, pentru ca din 2010 si pana in 2016 sau chiar mai tarziu, sigur nu vor mai fi valabile.

Io

#655
Va pot confirma ca populatia de ursi din zonele Harghita si Calimani a crescut foarte mult. Nu stiu cu cit si am datele din pacate doar din discutii cu localnicii. Dupa stiinta mea nu s-a facut un recensamint al lor de mai bine de 10 ani. Se poate sa ma insel aici.

Cumva OT dar nu chiar: o populatie similara de ursi, cei din P.N. Bucegi a crescut numeric de 10 ori in ultimii 15 ani conform datelor primite pe mobil de la Parc in nov 2016 (daca-mi amintesc bine de la 46 de exemplare in 2002 la 483 in 2016). Astea fiind animalele recenzate. Ce e pe versantul Estic al V. Prahovei nu se stie! In mod curios acele date nu apar pe site-ul Parcului acum!
Nimic nu ne impiedica sa prezumam o crestere echivalenta a numarului de ursi in zona traversata de Autostrada Tg Mures - Iasi, asa incit o pozitie comuna API si organizatiile de mediu cu expertiza locala (eventual cu concursul Romsilva) este imperios necesara!
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

alexV

cu mocanita din Sovata ai sanse sa vezi ursu live. autostrada asta ar trece pe la Sovata, nu-i asa?

TibiV

Da, trece foarte aprioape de "unde'a facut Nicu armata..."
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cutter

Mă uitam acum NGC pe caietele de sarcini din 2014 de la faimoasele licitații pentru SF-uri ale lui Șova (15 din 18 anulate).

Și ce e frapant este că deși procedura este intitulată Revizuire SF Tg. Mureș-Ditrău, în documentația de licitație nu este inclus SF-ul anterior (cel realizat în 2009-2011)!

Se menționează că va fi pus la dispoziția ofertantului cîștigător, dar că e în întregime opțional și depinde de ofertant dacă vrea să folosească ceva de acolo.

Incredibil, nu? Păi cum fac eu ca ofertant un preț dacă nu știu ce s-a făcut deja? Poate e foarte mult refolosibil și atunci dau un preț mic, sau poate nu. Asta în afară de cazul cînd ofertantul e același... (cum s-a și întîmplat cu cîștigătorul).

În tot cazul - mai mare porcărie ca ce-au făcut Șova cu Neaga greu de imaginat.

Gîndiți-vă ce însemna să facă și ei omenește licitațiile de SF atunci în 2014... aveam și noi proiecte pregătite acum de execuție: Ploiești-Pașcani (de exemplu), altele în stadiu avansat de elaborare (Tg. Mures-Iași), altele fără să fie compromise din start (Sibiu-Pitești, unde numai cu capetele și maxim secțiunea 4 ne vom alege de bine ce-a fost făcută licitația)...


vancouver

Ce a spus Curtea de Conturi este foarte corect, nu poti cheltui banii de 2 ori pe acelasi lucru. Cu asta s-a pus punct ideii de o imbecilitate si mai mare, cum ca un SF expira extrem de repede (1 an) si ca atare trebuie mereu revizuit (la CFR nu era cazul, doar la CNADNR - deci niste imbecili cei din CNADNR).

Acum evident se duc in extrema cealalta. Curtea nu le-a interzis sa actualizeze SF-uri, le-a cerut numai sa JUSTIFICE TEMEINIC actualizarea si sa nu faca exact acelasi lucru de 2 ori. Adica pot bine mersi sa ceara numai actualizarea acelor lucruri care in - sa zicem 10 ani - s-au schimbat. De ex. sa vada daca se impun modificari ale SF-ului initial ca urmare a unor modificari legislative sau ca urmare a aparitiei unor constructii noi.

Dragi tov. de la CNAIR: SE POT FACE ACTUALIZARI DE SF, daca acest lucru este util si justificat. Si trebuie scrisa o nota justificativa. Asta este tot.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.