Abrevieri si acronime din infrastructura

Started by sebba, January 18, 2013, 02:22:05 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sebba

Cred ca sunt destui care intalnesc pe aici pe forum (si nu numai) abrevieri de genul CIC sau PPP sau SF...
Eu de exemplu... am avut nevoie de ceva timp pana sa-mi dau seama ce vrea sa insemne SF si ca nu are legatura cu "Enterprise, warp nine, engage!"

Si am tot vut sa intreb dar pana la urma n-am mai facut-o! Astazi insa, mai dau de o abreviere, CIC, care habar nu am ce inseamna. Dupa ce zicea bogdymol, banuiesc ca ceva legat de "intretinere" si m-am cam lamurit insa se pare ca topicul asta ar fi necesar.

Asa ca, ii rog pe cei ce stiu si au timp sa faca o lista cu abrevierile folosite pe aici.
Multumesc
Sailing away! S/Y Haimana

Ionut

#1
Ce stiu eu:

CE = Comisia Europeana
CIC = Centru de Intretinere si Control (sau Centru de Intretinere si Coordonare)
CNADNR = Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania
CNSC = Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor
PPP = Parteneriat Public Privat
pSF sau preSF = Studiu de Pre-fezabilitate
SF = Studiu de Fezabilitate
MT = Ministerul Transporturilor

Ax = indicativ pentru Autostrada - culoare verde
DNxxx = indicativ pentru Drum National (1 pana 7, 1A, 2B, 17C plus multe altele) - culoare rosie
DJxxx = indicativ pentru Drum Judetean (o groaza) - culoare albastra
DCxxx = indicativ pentru Drum Comunal (o groaza) - culoare galbena

VMS= Variable Message Sign (folosit in sintagma "portal VMS") - panourile (electronice) cu mesaje variabile pe autostrazi

:D

nenea_hartia

Quote from: Ionut on January 18, 2013, 03:26:32 PM
CIC = Centru de Intretinere si Control
În proiectele de autostradă în derulare apare ca Centru de Întreținere și Coordonare. Variațiuni pe aceeași temă. :)

Aș mai adăuga:

CU = Certificat de urbanism
AC = Autorizație de construire
PT (uneori PTh) = proiect tehnic
PT+DE (sau PTDE) = proiect tehnic și detalii de execuție
PT+CS (sau PTCS) = proiect tehnic și caiet de sarcini
PT+DA (sau PTDA) = proiect tehnic și documentație de atribuire
TBM = tunnel boring machine (echipament pentru forat tuneluri)
IC = interchange (nod rutier)
SR = slip road (bretea rutieră)

Acestea nu sunt abrevieri des întâlnite în discuții, dar e posibil să le găsiți prin vreo documentație.

ciprebbe

Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

alecu26

HSR= High speed railway

ITS= inteligent traffic system. (Este sistemul care contine multe alte chestii pe langa VMS).
Drumurile noastre POATE;

dorum


alecu26

Drumurile noastre POATE;

dr4qul4

Nu mai vb de VO si VP, vorbim de cobra si pisi  :lol:
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

Ionut

MP = MasterPlan
MPGT = MasterPlan General de Transport

alecu26

Drumurile noastre POATE;

Ionut

#10
Bai, asta este thread serios!

Mai spuneti abrevieri daca mai stiti, n-am mai revizuit de mult thread-ul.

horatiu.cosma

BEI = Banca Europeană de Investiţii
BERD = Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare
FC = Fondul de Coeziune

frunzaverde

Un scurt post despre ce inseamna 2x2, 1+1 si alte asemenea.

AxB, exemplu 2x3, 1x2 : Sosea cu A cai, fiecare cale avand B benzi. O autostrada standard are doua cai, fiecare cale are doua benzi, deci 2x2. O autostrada cu 3 benzi pe sens are doua cai, fiecare cu 3 benzi, deci 2x3. Un drum national romanesc obisnuit, normal, cu o banda pe sens, are o cale, cu doua benzi, deci 1x2.

A+A, exemplu 2+2, 1+1 : Sosea cu A benzi pe un sens, si B benzi  pe celalalt sens. Nu e necesar sa existe mai mult de o singura cale; sensurile pot fi separate, dar nu este necesar. Un drum 2x2 este obligatoriu 2+2; dar nu orice drum 2+2 este 2x2. De exemplu, DN1 Bucuresti - Ploiesti este 2+2, dar, fiind pe o singura cale (sensurile nefiind separate), este 1x4, nu 2x2.

Exemple:

1x1 SAU 1+0: o singura banda; drumul e ori cu sens unic, ori, daca se circula in ambele sensuri, folosind acea singura banda, exista din loc in loc alveole de intalnire. Se foloseste doar pe sosele rurale, rar circulate, si pe stradute in orase.

1+1 SAU 1x2: drum national/judetean obisnuit, cu doua benzi, cate una pe sens.

2x2: autostrada sau drum expres cu doua cai distincte, fiecare cale ducand propriul sens, fiecare cale cu 2 benzi pe sens. Se poate folosi si 2+2, dar este mai ambiguu.

2+2: orice drum cu 2 benzi pe sens. In general se foloseste pentru drumuri cu 2 benzi pe sens care NU au caile separate (ca sa fie perfect neambiguu, exista alternativa 1x4).

2x3: autostrada sau drum expres cu 3 benzi pe sens.

Greseli frecvente:

- 1x1 pentru drumuri nationale "clasice", pe principiul 2x2 = autostrada, deci 1x1 = DN. Corect e 1+1 (o banda de dus si una de intors) sau 1x2 (o cale cu doua benzi);

- 3x3 pentru autostrazi cu 3 benzi pe sens. 3x3 inseamna 3 cai separate, fiecare cale cu 3 benzi pe sens. Doar ca o autostrada cu 3 benzi are doar doua cai - n-are ce face cu o a treia! Exista insa un drum in Romania de tip 3x3. Este asta, si e 3x3 doar temporar (marcajul galben, din cate stiu, are precedenta peste marcajul alb): https://goo.gl/maps/PN5R3. 3 cai, fiecare cale cu 3 benzi: o cale de "dus", o cale de "intors" si o cale "expres", care nu stiu cum e folosita acum, am prins-o si reversibila, cu multi ani in urma, si bidirectionala. Pare ca acum au facut-o reversibila din nou, temporar.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

MNU

^^
Nu uita, te rog, de variantele 1+2 sau 1+2/alternativ.

1+2 - drum cu o banda pe un sens si doua benzi pe sensul opus.

horatiu.cosma

Deci in momentul in care pe DN1 de la Ploiesti la Comarnic vor monta pe toata lungimea parapeti New Jersey medieni, drumul se va transforma din 2+2 in 2X2?