News:

.

Main Menu

Vehicule autonome

Started by cristi5, November 09, 2017, 07:53:23 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

istvan78

Quote from: dr4qul4 on July 11, 2019, 09:43:37 PM
poate ca ar fi timpul ca toate masinile noi sa fie dotate cu un senzor de proximitate. nu GPS ce ceva radio care sa functioneze doar pe distante scurte. Eventual sa si comunice cu celelate masini cand incepi sa semnalizezi/virezi.

Senzorica exista: camere (chiar 3D), radar, lidar.

Partea de comunicare e "pe vine": https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything
Dar va aduce beneficii majore doar dupa ce va fi instalata pe o proportie mare a masiniilor din trafic, adica peste cel putin 10 ani.

stangabriel

#151
https://www.mediafax.ro/tehnologie/soferul-primei-masini-autonome-care-a-cauzat-un-accident-mortal-sub-acuzare-19546123

Şoferul de rezervă al maşinii implicate în primul accident mortal cu o maşină autonomă a fost acuzat de omor prin imprudenţă.

Accidentul a avut loc în 2018, în Arizona, unde Uber Technologies testa sistemul self-driving. Din păcate, nici sistemul, nici şoferul de rezervă, nu au observat-o pe Elaine Herzberg care traversa strada pe lângă bicicletă.

Poliţiştii spun că accidentul putea fi în întregime evitat dacă Rafael Vasquez, şoferul de rezervă, ar fi fost atent la drum.


Am vazut filmarea, la viteza aceea cu greu se putea evita indiferent cine conducea.


cristi5

https://economie.hotnews.ro/stiri-auto-24468766-uber-abandonat-ideea-dezvolta-propriile-masini-autonome.htm

Quote
Uber, care a investit sute de milioane de dolari în dezvoltarea unor mașini care se pot conduce singure, renunță la proiect și transferă divizia unei companii care va continua lucrul. Uber a spus acum câțiva ani că dezvoltarea unei mașini autonome este esențială pentru viitorul companiei, dar s-a lovit de multe obstacole, cel mai cunoscut incident fiind când o mașină a lovit mortal o persoană în martie 2018.

cristi5

Exista un tip de atobuz (ma rog microbuz, <10 locuri) autonom care functioneaza in exploatare comerciala, de ex linia 549 din Stockholm



Banuiesc ca si Clujul va cumpara acelasi model

Busul nu merge chiar singur, are un steward

Am un proiect de cercetare in care punem un robot in loc de steward. Din ce-am discutat cu firma care opereaza busul cea mai mare problema e la depasit masini care stationeaza. Softul busului e prea prevazator si trebuie sa intervina steward-ul.

cristi5

Driverless Cars Can Be Tricked into Seeing Red Traffic Lights as Green
New Scientist
Matthew Sparkes
April 16, 2022
QuoteResearchers at China's Zhejiang University found driverless cars could be fooled into seeing red traffic lights as green. The scientists directed a laser at the sensors of five camera models used by self-driving vehicles, with two open-source software packages reading the captured images. Lasers of a 650-nanometer and a 520-nanometer wavelength rendered the entire image red or green, respectively, while flickering the laser at high frequencies only induced this coloration in certain image segments. Adding a horizontal bar of green or red caused both software packages to incorrectly sense the traffic lights as green 30% of the time and red 86% of the time, on average, across the cameras.

cristi5

via @florin74

https://www.bloomberg.com/news/features/2022-10-06/even-after-100-billion-self-driving-cars-are-going-nowhere

Even After $100 Billion, Self-Driving Cars Are Going Nowhere
They were supposed to be the future. But prominent detractors—including Anthony Levandowski, who pioneered the industry—are getting louder as the losses get bigger.

cristi5

#156
Quote from: carutasul on April 07, 2024, 12:24:44 PMnici eu nu sunt prea optimist cu automobilele (totuși e de discutat cu accidentele că și oamenii provoacă accidente, aici e însă problema răspunderii)

Nu functioneaza argumentul "si oamenii produc accidente" (ca acolo raspunderea juridica e clara), sau, cum zice Elon "s-au condus milioane de kilometri cu Autopilot/FSD" (ca acolo, cum zici raspunderea juridica e neclara, si Elon fireste nu vrea sa aiba Tesla raspunderea). Pana la urma FSD e mult marketing in jurul unor senzori si actuatori care exista la multe alte marci (franare automata, adaptive cruise control, asistenta la schimbarea benzii). Adica chestii utile (cum e si ABS, ESP) un Grade of Automation destul de jos, care e departe de a elimina soferul uman.

Problema este ca daca te uiti atent la unele accidente autonome vezi ca ele se intampla in situatii relativ simple, unde un om ar fi procedat cu totul altfel. Exemple din SUA:
- biciclist traverseaza pe jos, in zona de nod rutier fara trotuare, cu multe pachete pe ghidon. Asta pt un sofer uman in SUA inseamna clar "Homeless", adica obosit/nedorimit, droguri/alcool, adica calci frana imediat pentru ca omul care impinge bicicleta probabil nu te observa din cauza "influentei" (oboselii, drogurilor, alcoolului), ceea ce s-a si intamplat
- Tesla la intratre pe autostrada, soarele jos din fata (dimineata parca) "orbeste" camerele, in stanga Teslei e un trailer alb, Tesla nu are trailere albe in baza de date, intra sub trailer
- multiple accidente mortale cu Tesla care intra cu viteza mare in vehicule cu girofar, venite sa ajuge la accidente pe autostrada.
- pieton agatat pe trecerea de pietoni (General Motors si-a pierdut licenta pt asta, nu am studiat accidentul)

Din pacate niciuna din problemele astea nu are solutie usoara, dar chiar daca ar avea, intrebarea este cate astfel de situatii semi-complicate pt un sofer obisnuit mai pot exista? ChatGPT nu va avea un raspuns bun la intrebarea asta. Numai daca raspunde ca si super-calculatorul din Hitch-hiker's Guide to the Galaxy, dupa multe milioane de ani de calcul: 42.

Cu astfel de incidente, omologarea unor astfel de vehicule este foarte departe. Si ce se intampla daca ninge ca-n scandinavia? Daca circuli pe 10 cm de zapada cu portiuni de gheata, cum invatam masina sa iasa din derapaj? Intervine soferul? Apuca sa intervina la timp? Mai stie sa conduca soferul ala daca n-a condus de 5 ani? (deskilling se numeste). Si poate mai stie sa conduca ceva pe asfalt, dar pe gheata?? Foarte complicat.

PS: Repet ce am zis dimineata off-topic pe un topic feroviar

Ambitiile / complexitatea la rutier sunt mult mai mari. Spre deosebire de tren/metrou unde ai semmalizare si stii ca linia "e a ta", la rutier e mult mai complicat. S-a crezut/promis ca in 2-3 ani se rezolva, personal am lucrat cu vehicule autonome (autobuzele franceze EasyMile) si ca specialist in human factors si inginer de calculatoare, cred acum ca vorbim de 10-20 de ani

Accidentele din SUA, unde sunt mai indrazneti in a testa astfel de tehnologii, nu imi dau mari sperante. Multe teste au loc in zone unde ploua rar, si cand ninge primesc copiii pauza sa mearga afara sa vada fulgii... Waymo (Google) pare a fi lider. Apple si-a dat seama ca n-au cum face bani prea curand si a renuntat.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/teslas-bet-robotaxis-is-long-way-paying-off-2024-04-05/

carutasul

Da, la rutier lucrurile sunt extrem de complicate. Mie și termenul de 20 de ani mi se pare optimist :) Mai degrabă s-ar putea să existe un efort de a simplifica mediul - să ai zone speciale pentru mașini automate, de exemplu autobuze - tot așa, separat. În tot cazul un lucru care mi se pare de tipul "oul sau găina" e că acum majoritatea mașinilor nu sunt automate. Prima chestie la care mă gândesc e că o mașină autonomă ar trebui să aibă o "baliză" proprie. Așa, dacă te întâlnești cu alta, nu ai mai intra în ea pentru că deja știi că e acolo pentru că îți transmite prezența și poziția, așa că îți concentrezi senzorii pe alte tipuri de obstacole. Ceea ce acum nu se întâmplă pentru că mașina mea nu are baliză, nefiind autonomă. 

cristi5

Inteleg ca in China vor sa "instrumenteze" drumul, cam ca la calea ferata.  Sa ajute senzori sau balize din drum masina sa mearga autonom.

Adica se considera prea ambitios sa se bazeze totul pe senzorii din masina.

Dar asta ar insemna ca pe drumul "instrumentat" mergi autonom si in rest manual. Complicat

La fel, un autobuz pe banda dedicata, ce faci cand iese de pe banda aia? Ca ideea acolo e sa elimini soferul pt ca costa o gramada de bani sa-l educi si sa-l platesti. Stau clientii la usa la producatorii de autobuze si le cer autonome.

O aplicatie interesanta pe care am vazut-o e condusul autonom pe teren privat. De exemplu intr-un garaj de autobuze. Sa se poata duce sa se alimenteze si sa se spele singure, fara soferi. Avantajul aici e ca fiind teren privat nu ai probleme de "autorizare trafic rutier" si poti amplasa senzori in afara autobuzelor, in colturile curtii garajului.

carutasul

haha, de când visez eu să se ducă mașina la spălătorie singură să nu mai pierd eu timpul :)
Poate și modelul chinezesc ar avea un sens, de exemplu dacă ai o bandă dedicată pe autostradă, merge camionul 3-5-1000 km autonom și în parcare vine șoferul și îl duce până la depozit, așa ai un șofer la 10 TIR-uri. Doar că e o soluție cam prea de nișă ca să aibă prea mult succes, pentru că fatalmente numărul traseelor e limitat.
Pe mine, dacă ar fi să mă apuc de asta, m-ar interesa mai mult tractoarele (știu că există dar nu am văzut să fie răspândite) și utilajele de șantier, să facă Umbrărescu autostrada cu 1/3 din personal :) E un domeniu în același timp îngust dar destul de comun ca să poți avea producție de masă...

dr4qul4

Mai e nevoie doar de un singur salt al intelegentei artificiale si nu va mai fi nevoie de senzori in drum/cf. Practic, "conducatorul binar" va putea conduce la fel de bine ca cel mai bun (si odihnit si atent) sofer de autobuz/mecanic de locomotiva.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

horyatm

#161
Cristi, prezinți informații extrem de depășite. Nici nu am stat să verific toate celelalte informații, fiindcă nu e deloc credibil ce prezinți.

Quote- Tesla la intratre pe autostrada, soarele jos din fata (dimineata parca) "orbeste" camerele, in stanga Teslei e un trailer alb, Tesla nu are trailere albe in baza de date, intra sub trailer
Incidentul e din 2016. Adică acum 8 ani.

https://www.theguardian.com/technology/2016/jun/30/tesla-autopilot-death-self-driving-car-elon-musk

Aruncă o privire la tehnologia de astăzi:


cristi5

#162
@horyatm ah nu am am zis ca informatiile sunt noi ci ca diferenta fata de un sofer uman era uriasa. Si este in continuare.  Si cand se rezolva fiecare aceste N, va apare N+1, si baiul e ca maximul lui N nu e cunoscut.

Sunt in legatura directa cu oameni care lucreaza la astfel de tehnologii si chiar duminica trecuta ne-am vizitat, de Pastele apusene. Le dispare biciclistul de langa vehicul. Zic cum dispare? Pai nu mai e in model. E ca si cum n-ar fi acolo.

Sunt multe exemple documentate la FSD cu pietoni si ciclisti care dispar de pe ecran (si din model fireste) sau se transforma in pubele sau alte obiecte. Cred ca se gasesc pe YT. Vazut la conferinta de interactiune om-masina (human factors in computing systems) de anul trecut de la Hamburg (CHI 2023). Cunosc personal un cercetator care publica lucrari despre prostii facute de masini autonome. Barry Brown, look him up. Gen 2 autonome si 2 soferi se intalnesc la un 4-way stop din Sillicon Valley. Suna a banc, dar nu ii. Nimeni nu poate intra in intersectie pt ca automomele tot ezita. Soferii din spatele lor claxoneaza. Sau mai rau, vandalizeaza autonomele.

Daca vreau sa-mi fac o idee despre o tehnologie asa de controversata, un video Tesla sau un video jurnalistic senzationalist-pozitiv e ultimul loc in care caut. Sa nu uitam ca Elon are un sir destul de lung de promisiuni ne-onorate la Tesla. La SpaceX e mai bine, ca la rachete nu sunt pietoni, biciclisti spatiali sau alte rachete conduse de cosmonauti beti.

Mvai cum vindea Elon FSD ca o tehnologie pe care "lasa ca faci un software update la anul si vei putea sa inchiriezi masina cuiva, se va duce singura acolo si va veni singura inapoi". Si prostii ai platit :lol:

Ioi si am pus un link Reuters din 5 aprilie 2024. Depasit tare :)

cristi5

#163
@horyatm

Hai ca cu Autopilot ne-am lamurit acum cateva minute (depasit zici? :lol: )

Tesla n-au avut curajul sa se judece ca plateau peste un miliard daca pierdeau. Asa ca au dat o "compensatie" cinstita "out of court". Undisclosed sum, ca deh.

https://edition.cnn.com/2024/04/08/tech/tesla-trial-wrongful-death-walter-huang/index.html

Asteptam procesele FSD.

dumbravaandrei

Autopilotul e praf, nu e nici măcar la nivelul unui acc cât de cât decent. E prăpăd... de câte ori s-a dezactivat când nu era cazul sau de câte ori a vrut să mă bage prin șanțuri sau parapeți că s-a speriat de umbre la amurg..
O fi având parte de mult marketing și poate că unii trecând direct de la mașini din anii 90 la Tesla li se pare ceva wow, dar pentru unii care au mai condus mașini cu acc, nu e greu să-ți dai seama că ap-ul e dezastru...