Autostrada: mic îndrumar

Started by sebba, September 08, 2012, 10:24:10 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alecu26

dar exista aceasta regula in codul rutier?

eu m-am regasit de nenumarate ori in situatie mai ales pe zona Baneasa-Otopeni. Cine are prioritate pana la urma...si care e logica?
Drumurile noastre POATE;

MNU

#61
^^
Ai dreptate, in Codul Rurier nu exista aceasta regula dar... in buna traditie a legislatiei romanesti, orice lege trebuie sa aiba niste norme de aplicare. Din normele de aplicare a codului rutier...

QuoteSECTIUNEA 3: Reguli pentru circulatia vehiculelor

SUBSECTIUNEA 1: Pozitii in timpul mersului si circulatia pe benzi

Art. 106

(1)Pe un drum public prevazut cu minimum 3 benzi pe sens, cand conducatorii a doua autovehicule circula in aceeasi directie, dar pe benzi diferite, si intentioneaza sa se inscrie pe banda libera dintre ei, cel care circula pe banda din dreapta este obligat sa permita celui care vine din stanga sa ocupe acea banda.

(2)Pe drumul public cu mai multe benzi, conducatorii de autovehicule care circula pe o banda care se sfarseste, pentru a continua deplasarea pe banda din stanga trebuie sa permita trecerea vehiculelor care circula pe acea banda.

PS: observati ambiguitatea din alineatul 2?

stangabriel

Dupa mine cea mai mare problema e vizibilitatea. Daca in unghiul mort ai masina de langa tine,ce sa mai zic de o masina la 2 benzi distanta, asa ca eu am rezolvat problema lasand masina care are avans, las pe altul care e inaintea mea.

Consider de bun simt ca cel din spate controleaza manevra, ma scuzati, dar legea se poate aplica daca masinile sunt paralele si soferii se uita ochi in ochi. 8)

NordKapp

Se considera ca cel ce se afla în stânga ta efectuează o "depășire", chiar dacă nu depășește axul drumului, iar tu poți intra în "depășire" doar dacă nu vine nimic din spate, la fel ca și pe un drum normal, cu o singura banda pe sens.

stangabriel

#64
Ma refeream la un sens cu 3 benzi, eu pe 1 alta masina pe 3,amandoi vrem pe 2. Gresesc?

Ok,am inteles, eram la volan.

MNU

La alineatul 1, eu aplic urmatoarele reguli:
a) sunt pe banda 1 si vreau pe banda 2... ma asigur... in eventualitatea ca am pe cineva in unghiul mort, se aude claxon sau intra warning de BSD, ma repliez.
b) sunt pe banda 3 si vreau pe banda 2... ma asigur... daca se aude claxon, ma bag pt ca am dreptate si m-a vazut, daca intra warning de BSD, claxonez eu si ma bag pt ca am dreptate. :D

BSD=Blind Spot Detection

igorashu

b)-ul n-arată prea promițător la viteze mari :)

Ca să rămânem on-topic, se poate face un proiect cu fonduri structurale pentru educația rutieră? Mai ales pentru circulația pe autostradă. Multe dintre postările din topicul ăsta sunt necunoscute multor șoferi.
Eventual dacă forumul capătă personalitate juridică...
Îmi aduc aminte de o campanie pentru motocicliștii începători făcută în colaborare cu Poliția Rutieră.

MNU

#67
Acolo la 3 benzi pe sens in oras ma refeream. Iar daca sugerezi autostrada, avem 3+ benzi pe sens pe o portiune mica din A3 si 1-2 noduri. Afara nu-mi fac probleme pentru ca acolo aproape toata lumea face ce trebuie in trafic si nu merg haotic ca la noi. Mai rar vei vedea situatia asta la noi.

Ce inseamna viteze mari?... ca viteza relativa e tot pe acolo daca ambii merg in limita legala.

igorashu

Dacă dai peste un căpos și vă atingeți, nu e prea plăcut să fii acroșat din spate la 100+ km/h.
Și pe DN1 până la aeroportul Otopeni ai 3 benzi și-s mulți care o calcă. Dar mă refeream la autostradă în principal - suntem pe topicul de autostradă :)

alecu26

in acest caz, marcajul de la Moara Vlasiei e corect. A fost o intreaga discutie si tevatura la deschidere....ca de fapt trebuia facut invers. Adica banda de viteza sa se sfarseasca.
Drumurile noastre POATE;

MHN

Este corect, adica e conform cu Articolul 106/Alineatul 2 din Regulamentul de aplicare a noului cod rutier, citat mai sus de catre colegul MNU.
Insa in practica, eu nu am intalnit aceasta solutie pe autostrazile din tarile cu experienta mai veche intr-ale autostrazilor.
Acolo eu am vazut doar situatii in care banda cea mai apropiata de axul caii de rulare "se varsa" in urmatoarea, situata la dreapta sa, adica cea de-a III se termina si cea de-a II-a era cea care continua.

frunzaverde

#71
@alecu26

Dupa cum si scrie la codul rutier, cel de pe banda a III-a care vrea sa reintre pe banda a-II-a.

Logica e simpla.

1. Banda standard de mers este banda cea mai din dreapta/exterior (banda I).
2. Deci benzile II, III etc. sunt benzi de depasit.
    Din 2 rezulta:
    2.1. Benzile cele mai apropiate de ax au regim de viteza mai ridicat ca benzile apropiate de extremitatea drumului (i.e. v(banda III) > v(banda II) > v(banda I))
    2.2. Considerandu-se regimul de circulatie pe banda I ca regim normal, si trecerea in stanga ca trecere in regim "special"/"exceptional"/"de manevra", inseamna ca banda I -> banda II reprezinta o iesire din regimul normal, pe cand cel care intra din banda III pe banda II reprezinta o intrare in regimul normal. Intentia standard de-a lungul intregului cod rutier este mentinerea sistemului intr-o stare cat mai normala.

Din 2.1 si 2.2 rezulta ca cel de pe banda a III-a are prioritate (iese dintr-o situatie nesigura intr-o situatie mai sigura) decat cel din banda I (care iese dintr-o situatie sigura intr-una nesigura). Cum functia principala a prioritatii este maximizarea sigurantei, cel care are prioritate este cel care maximizeaza siguranta si normalitatea pe drum, deci cel care revine pe banda a II-a.

Regulile astea au fost facute de ingineri impreuna cu psihologi, fiind unul din primele eforturi de standardizare la nivel european. Au fost facute de "the best of the best" atat din spatiul vestic cat si din spatiul estic, asa ca SIGUR exista o logica in spatele lor.

Cat despre capatul A3, in baza logicii de mai sus, este gresita solutia - forteaza soferii din regimul "normal" sa iasa in masa in regimul "anormal" care devine noul regim "normal". Adica forteaza majoritatea traficului sa faca o manevra. Alternativa III>II forteaza minimum de trafic sa faca manevra, si ii forteaza doar sa reintre in normal.

Regulamentul are sens pentru DN-urile cu banda de urcare, care e situatia principala in Romania - acolo, banda I ramane banda de la axul drumului, banda de pe margine fiind banda de vehicule lente; regimul normal e pe banda de la ax, banda de la margine este a celor care sunt in manevra si reintra in fluxul normal.

@MHN

Din pacate, exista si in alte parti. In Suedia, metoda romaneasca (banda I se sfarseste si migreaza in banda II) este cea mai comuna. De exemplu aici: https://goo.gl/maps/pAcpY 2x4 devine 2x3, banda I devine... banda de iesire. Exact acelasi lucru la 20 km mai jos unde 2x3 devine 2x2: https://goo.gl/maps/uFha5. Si in Finlanda e la fel (I se termina si migreaza in II): https://goo.gl/maps/HVY2P

Ba chiar solutia e mai proasta ca in Romania - macar in Romania se evita inca un conflict de trafic, nodul fiind efectiv pe 4 benzi - 0 pentru iesire, I migrand in II, si II, III care raman, iesirea fiind separata de reducerea firelor. Metoda suedeza e fix in mijlocul unui nod - mergi normal, pe banda I, si deodata iti dai seama ca banda ta devine banda "obligatoriu la dreapta". Sau esti intr-o depasire intr-o zona de nod, vrei sa reintri pe banda I, faci asta, si descoperi ca deodata trebuie sa te intorci pe banda ta, ca in 200 m, banda asta nu va mai fi autostrada...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

MNU

Si la noi deja se aplica pe DN solutia cu banda din stanga care se sfarseste. Tot mai multe zone de urcare sunt asa. Banda lenta este cea care continua (cum este si normal) si banda de depasire se termina. Exista presemnalizare astfel incat cei care depasesc sa aibe timp sa isi termine manevra si sa reintre in banda normala de deplasare. Aceasta logica exista afara in majoritatea tarilor europene.

Aceasta logica ar fi trebuit aplicata si la A3 la trecerea de la 3 la 2 benzi. La solutia actuala un camion care doreste sa continue inainte e fortat sa intre de pe banda 2 in timp ce pe aceasta se deplaseaza masini cu 30-40km/h mai mult in conditii legale. Nu vorbesc de cei care se cred in Germania.La trafic rarefiat nu e o problema... probleme vor fi cand se va aglomera un pic.

nenea_hartia

^ S-au făcut astfel de lucruri și la reabilitări de acum foarte mulți ani (link). Însă practica nu este unitară. Oare de ce :hm:?

chr

Cum se circula corect noaptea pe autostrada, cu luminile de drum sau cu cele de intalnire?