Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora

Started by lautaxi, July 20, 2012, 08:31:55 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lautaxi

Imi place acest forum pt ca se dicuta despre autostrazi,ele sunt foarte foarte necesare dar la fel sunt si pistele de aeroport( in romania dupa 90 s-a facut doar pista de la baneasa si acum se face o pista noua la Cluj) e putin in 20 de ani foarte putin.Am creat acest topic pt ca dupa cum stiti in industria aviatica se dezvolta foarte accentuat pe langa cursele de linie transportul low cost. Low cost inseamna transportul a cator mai multe persoane in avioane cat mai mari si care platesc cat mai putin, dar fiind avioane mai mai mari au nevoie de piste mai lungi si mai late.
Diferentele de pret sunt mari de exemplu acelas zbor poate fi cu tarom,airfrance sau british airways 200 eur si cu wizz air sau blue air 50 eur, diferenta consta in faptul ca in avionul Air France se primeste mancare si bautura gratis iar la low cost trebuie sa platesti separat,spatiul la nivelul picioarelor mult mai generos la cursele de linie pasagerul are voie sa isi ia bagaj la cala in schimb la low cost trebuie platit separat.Pentru noi cetatenii romani care dupa cum stiti in principiu nu stam foarte bine la nivel financiar cred ca low costul e super ok te duce din punctul A in punctul B foarte ieftin.In Romania avem o concurenta acerba intre firma romaneasca Blue Air care are 7 avioane si Wizz Air firma maghiara care are 35 avione dintre care 10-12 in Romania dar dupa cum am spus mai sus ele folosesc avioane mari Blue Air Boeing 737 intre 132 si 180 locuri si Wizz Airbus a 320 cu 180 locuri.

lautaxi

Ca sa poata opera avioane mari pe un aeroport e nevoie ca pista acestuia sa aiba minim 2000 metri lungime si 45 latime. O sa pun aici dimensiunile  pistelor tuturor aeroporturilor romanesti
Arad              2000 M/ 45 M                                                                                   Constanta                          3500 M /45 M
Timisoara      3500 M / 45 M                                                                                  Bucuresti baneasa              3200 M/ 45 M
Oradea         1800 M/ 30 M                                                                                   Bucuresti otopeni   2 PISTE DE 3500 M / 45 M
Satu mare     2500 M/ 60 M                                                                                  Craiova                                2500 M / 45 M
Baia mare     1800 M/ 30 M                                                                                   Caransebes(nefunctional)   2000 M / 60 M
Suceava        1800 M/ 30 M                                                                                  Sibiu                                     3100 M / 45 M
Iasi               1800 M / 30 M                                                                                  Cluj                                      2100 M / 30 M
Bacau            2500 M/ 80 M                                                                                  Targu Mures                         2000 M /45 M
Tulcea           2000 M / 30 M

lautaxi

Dupa cum vedeti la Cluj se opereaza desi latimea e de doar 30 metri (pilotii de la Wizz Air sustin ca e foarte riscant sa opereze aici) ,dar autoritatile promit companiilor aeriene ca in cel mai scurt timp le pun la dispozitie o pista noua. Intradevar se lucreaza la o pista paralela cu cea actuala de 2100 m pe 45 metri care se pare ca va fi gata in 3 luni aproximativ ( ulterior se va prelungi pana la 3500 m , doar ca trebuie deviat raul Somes).La Brasov se doreste  constructia unei piste de 2800 pe 45 m , in zilele acestea trebuie sa se aleaga constructorul.Anca Boagiu a semnat pentru Suceava in ultimele ei zile la transporturi pentru o noua pista din fonduri europene de 2400 m pe 45 latime , in toamna vor incepe lucrarile.Se pare ca si la Oradea si Constanta  se vor moderniza aeroporturile dar inca nu se stiu prea multe detalii , Alexandru Nazare a semnat modernizarea lor.
http://www.cugetliber.ro/stiri-economie-aeroportul-mihail-kogalniceanu-modernizat-cu-fonduri-ue-130759

lautaxi

Din cate am inteles chiar cele mai mari companii low cost din Europa ar vrea sa opereze in Romania , Easy jet si Ryanair dar sunt nemultumite de infrastructura aeroportuara de la noi din tara .Oricum daca priviti pe o harta Iasi si Suceava ar avea cea mai mare nevoie modernizare pt ca in moldova doar Bacaul are zboruri , Iasi si Suceava au zboruri sporadice .Pe langa modernizarea acestor aeroporturi vechi pe mine m-ar interesa si constructia altora noi. Cred ca prioritar dupa cel de la Brasov care sigur se face ar fi zic eu intre Galati si Braila ,la Deva si la Bistrita. Voi ce parere aveti ?
Ii astept pe cei din Cluj sa posteze imagini cu lucrarile la noua pista...sau poate filmeaza chiar Eurocopter cand pleaca spre autostrazile patriei.

lautaxi

http://www.evenimentul.ro/articol/pe-aeroportul-salcea-vor-zbura-si-aeronave-de-mari-dimensiuni.html
O stire proaspata despre aeroporturile Suceava si Cluj.
http://www.stiridecluj.ro/social/lucrarile-la-pista-aeroportului-international-cluj-se-prelungesc
Se pare ca pistele de la Baneasa si Sibiu au fost doar modernizate nu s-au construit altele noi, ceea ce inseamna ca pana la finalizarea celei din Cluj tot ce avem noi sunt vechituri comuniste de peste 20 de ani...

davyl

Quote from: lautaxi on July 20, 2012, 09:19:03 PM
Ca sa poata opera avioane mari pe un aeroport e nevoie ca pista acestuia sa aiba minim 2000 metri lungime si 45 latime o sa pun aici dimensiunile  pistelor tuturor aeroporturilor romanesti
Arad              2000 M/ 45 M                                                                                   Constanta                         3500 M /45 M
Timisoara      3500 M / 45 M                                                                                  Bucuresti baneasa             3200 M/ 45 M
Oradea         1800 M/ 30 M                                                                                   Bucuresti otopeni   2 PISTE DE 3500 / 45 M
Satu mare     2500 M/ 60 M                                                                                  Craiova                                2500 M / 45 M
Baia mare     1800 M/ 30 M                                                                                   Caransebes(nefunctional)   2000 M / 60 M
Suceava        1800 M/ 30 M                                                                                  Sibiu                                     3100 M / 45 M
Iasi               1800 M / 30 M                                                                                  Cluj                                      2100 M / 30 M
Bacau            2500 M/ 80 M                                                                                  Targu Mures                         2000 M /45 M
Tulcea           2000 M / 30
Din ce vad din informatiile postate de tine lautaxi, Craiova are o pista mai mult decat suficienta pentru operarea avioanelor mai mari (2500 m cu 65 latime).

Am citit ca se doreste modernizarea pistei si la Craiova. Era un proiect in sensul asta la Craiova. Nu stiu daca aceasta modernizare inseamna si o marire/largire a pistei, insa simpla modernizare (in privinta calitatii de rulare) ar fi mai mult decat suficienta ca la Craiova sa se poata zbura in conditii optime.

O alta problema ar fi ca momentan la Craiova, in afara monopolului lui CarpatAir, nu zboara decat o cursa charter a lui Jet2Com, special introdusa de Ford (pe ruta Stansted-Koln-Craiova) si care aduce inginerii Ford la Craiova in timpul saptamanii.

iuli

La aeroportul Craiova cred ca e vorba doar de schimbarea asfaltului si a terminalului. Pista si taxiway-urile sunt perfecte pentru un aeroport international.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

lautaxi

Quote from: iuli on July 27, 2012, 10:57:42 AM
La aeroportul Craiova cred ca e vorba doar de schimbarea asfaltului si a terminalului. Pista si taxiway-urile sunt perfecte pentru un aeroport international.
Da , dar discutia mea  a inceput de la faptul ca ne trebuie piste noi si minim de 2000 m lungime si 45 latime cum sunt la Arad si TG Mures ,Craiova are mai mult decat atat ce problema cred ca are sunt denivelarile ,rosturile de la pista. Stiu de Carpatair ca zboara de la Craiova dar ei au avioane mici de maxim 105 locuri( au 1 singur avion de 160 locuri dar zboara din Chisinau cu el) in schimb terminalul din Craiova este superb,e finalizat in 2010 a costat 3 mil euro.
http://www.romanialibera.ro/bani-afaceri/economie/lucrarile-de-modernizare-a-aeroportului-din-craiova-finalizate-209868.html
Ceea ce nu inteleg de ce nu merg companiile importante la Craiova sau Sibiu....

lautaxi

WOW!!!!!!!!!!!!!!!!gata se stie vom mai avea o pista noua ,aceasta se va construi la Brasov! DOAMNE AJUTA la cat mai multe, cum ziceam mai sus sper la Galati si Deva.
http://www.adevarul.ro/locale/brasov/brasov-SC_Vectra_Service_SRL_va_construi_pista_Aeroportului_0_744525804.html#

iuli

Vectra Service nu sunt tot aia care au inceput si centura Sacele - Brasov?
Legat de aeroportul din Craiova e vorba de cerere si oferta, atata timp cat nu este cerere de a zbura cu avionul nimeni nu face curse doar de dragul de a avea in inventar curse. Romanii care merg afara prefera in continuare in numar covarsitor autocarele desi nu inteleg conceptia asta (de fapt banui care e chestia, poti cara cate bagaje vrei si ce vrei in bagaje).
Iar aeroportul Sibiu are curse destul de OK, nu stau foarte prost, fata de Constanta unde e desert desi macar in sezonul estival ar trebui sa fie rupere acolo, dar oare cine mai vine la noi la mare?!  8)
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

MHN

lautaxi, felicitari pentru thread! Insa nu ne-ar deranja daca ai scrie mai ordonat si mai corect din punct de vedere gramatical si sintactic. Sau daca ai reveni dupa postare si ai modifica ce nu e bine.

Off-topic: Pentru ca tot ai adus vorba despre aeroportul din Constanta, fara sa fiu carcotas, vreau sa spun ca am avut ocazia ca in decursul lunii iunie sa efectuez mai multe vizite pe aeroportul din Pula (Zračna luka Pula - IATA: PUY, ICAO: LDPL) din Croatia si desi nu are inca PAX-ul lui TSR sau CLJ, am ramas uimit de infrastructura (desi terminalul pare a fi mai vechi dar renovat), organizare, numarul de curse, diversitatea operatorilor, etc.
L-am adus spre comparatie cu cel din Constanta, deoarece si acesta din Pula depinde, in mare masura, de sezonul turistic, insa il recomand ca si model pentru cele de la noi din tara.
Nici nu mai este nevoie sa mentionez ca organizarea parcarilor pentru clienti (vreo 3 la numar si imense), a fost ireprosabila - de altfel situatie intalnita in toate zonele turistice din aceasta tara.

lautaxi

Quote from: MHN on July 27, 2012, 10:11:43 PM
lautaxi, felicitari pentru thread! Insa nu ne-ar deranja daca ai scrie mai ordonat si mai corect din punct de vedere gramatical si sintactic. Sau daca ai reveni dupa postare si ai modifica ce nu e bine.

Off-topic: Pentru ca tot ai adus vorba despre aeroportul din Constanta, fara sa fiu carcotas, vreau sa spun ca am avut ocazia ca in decursul lunii iunie sa efectuez mai multe vizite pe aeroportul din Pula (Zračna luka Pula - IATA: PUY, ICAO: LDPL) din Croatia si desi nu are inca PAX-ul lui TSR sau CLJ, am ramas uimit de infrastructura (desi terminalul pare a fi mai vechi dar renovat), organizare, numarul de curse, diversitatea operatorilor, etc.
L-am adus spre comparatie cu cel din Constanta, deoarece si acesta din Pula depinde, in mare masura, de sezonul turistic, insa il recomand ca si model pentru cele de la noi din tara.
Nici nu mai este nevoie sa mentionez ca organizarea parcarilor pentru clienti (vreo 3 la numar si imense), a fost ireprosabila - de altfel situatie intalnita in toate zonele turistice din aceasta tara.
Problema principala la lipsa curselor de linie de pe Constanta cred ca e distanta pana la Bucuresti,mai ales ca e autostrada intre cele 2 orase.
La chartere e problema zic eu. Ar trebui sa fie plin vara cu avioane din Belarus,Rusia,Polonia etc.Uitati-va la sud,la concurenta ,Varna peste 1.000.000, Burgas peste 2.000.000 pasageri pe an,iar Constanta nici nu stiu daca are cat aeroportul din Targu Mures 300.000 de pasageri pe an.Sa nu uitam nici faptul ca Bulgarii lucreaza inca de anul trecut la extinderea terminalelor celor doua aeroporturi de pe litoral.
Poate noi nu stim sa facem turism si din acest motiv nu avem trafic...

frunzaverde

Quote from: lautaxi on July 20, 2012, 08:31:55 PM
Imi place acest forum pt ca se dicuta despre autostrazi,ele sunt foarte foarte necesare dar la fel sunt si pistele de aeroport( in romania dupa 90 s-a facut doar pista de la baneasa si acum se face o pista noua la Cluj) e putin in 20 de ani foarte putin.Am creat acest topic pt ca dupa cum stiti in industria aviatica se dezvolta foarte accentuat pe langa cursele de linie transportul low cost.

In Romania, dupa 1990 nu s-a pus in functiune nicio pista noua care sa sustina avioane de transport. Nici nu ar fi fost nevoie - traficul aerian in RO in 1989 nu depasea 2 milioane de pax, OTP avea doua piste si cateva sute de mii (~250 de mii) de pax.

Singura pista asfaltata noua este la -/LRPW, Ploiesti Strejnic, de 750 x 30, pentru aviatia generala si utilitara, p.i.f. 2008.

Insa, s-au facut upgrade-uri la un numar de piste, inclusiv reconstructii totale, astfel:


  • OTP/LROP  - Bucuresti Otopeni - 08L/26R  reparatie capitala plus constructia a unui sistem de cai de rulare (taxiway-uri in limbaj aero, sau TWY) nou
  • BBU/LRBS - Bucuresti Baneasa - 08/25 reparatie capitala
  • CLJ/LRCL - Cluj Someseni - 08/26 extindere de la 1800x30 la 2100x30, plus platforma noua
  • SBZ/LRSB - Sibiu - 09/27 reconstructie totala, practic constructie in locul pistei vechi, extinsa pista la 2630x45
  • TSR/LRTR - Timisoara Giarmata - 11/29, reparatie capitala, din pacate facuta prost, in 2001

Problema e ca avem aeroporturi unde nu e nevoie de ele, si nu avem aeroporturi unde am avea nevoie de ele (de exemplu OMR - Oradea, SUJ - Satu Mare si BAY - Baia Mare, nu doar ca sunt la cel mult 150 de km unul de altul), dar toate trei sunt in 'the catchment area' (in zona in care un aeroport isi cauta pasageri) ai aeroporturilor Budapesta (BUD) si Cluj (CLJ)).

Quote from: lautaxi on July 20, 2012, 09:31:20 PM
Dupa cum vedeti la Cluj se opereaza desi latimea e de doar 30 metri (pilotii de la Wizz Air sustin ca e foarte riscant sa opereze aici) ,dar autoritatile promit companiilor aeriene ca in cel mai scurt timp le pun la dispozitie o pista noua. Intradevar se lucreaza la o pista paralela cu cea actuala de 2100 m pe 45 metri care se pare ca va fi gata in 3 luni aproximativ.

Nu este absolut nicio problema cu latimea pistei. Atat avioanele B737 (-300 - -900ER) cat si avioanele din clasa A320 (A318 - A321) sunt certificate pentru a ateriza pe piste de 30m fara considerente speciale semnificative.  A320 si B737 sunt avioanele tipice folosite in curse mediu-curier (intra-europene). Si sunt exact ce folosesc low-costurile (FR/RYR (Ryanair) foloseste 737-800, U2/EZY (EasyJet) foloseste A319 si A320, W7/WZZ foloseste 320-uri).

Intr-adevar, recomandarea si standardul sunt de 45m latime, dar se opereaza cu avioane de acest tip inclusiv pe piste de 23m latime! Un exemplu este Mayotte, o insula apartinand Frantei, cu mult turism, unde pe pista de 29m latime aterizeaza avioane grele, tip B777 sau A333.

Exista atat in manualul Airbus cat si in cel Boeing mentiunea 'operatiuni pe piste inguste' - exista niste restrictii suplimentare in cazul aterizarii cu vant lateral (crosswind), de exemplu. Mai sunt niste interdictii minore - nu se pot face operatiuni pe piste inguste daca iti este inoperational thrust reverse-ul, de exemplu, dar sunt absolut minore. Uite o scurta prezentare Boeing: http://www.captainpilot.com/files/BOEING%20PERFORMANCE/Narrow%20Runway.pdf

Exista de altfel, piste de 30 m latime cu trafic mai mare ca CLJ. Karpathos (AOK/LGKP) in Grecia e 2400x30, de exemplu.

Sa folosesti cuvantul 'periculos' este absolut eronat - daca ceva e periculos, nu zbori cu pasageri intr-acolo, decat poate daca esti in Congo. Este cel mult un pic inconfortabil (foarte putin) din cauza unui planning un pic mai complex pentru operare.

Clujul isi primeste pista de 45 cat de curand oricum, asa ca nu-i problema.

Stii care-i problema cu pistele in Romania? Calitatea, adica rezistenta pistei. Avioanele sunt grele, si-si distribuie greutatea in foarte putine locuri (daca ai vazut un tren de aterizare, ai vazut ca nu are decat trei zone (fata, spate-dreapta, spate-stanga) pe care se distribuie toata greutatea avionului.

Pista trebuie sa reziste la incarcari repetate, fara gropi, crapaturi, si, bineinteles, fara desprinderi de bucatele de asfalt sau beton (care pot, la viteze mari, provoca pagube mari - asa-numitul FOD, foreign object damage/debris.

Ei bine, majoritatea pistelor din RO au fost construite extrem de prost, din dale de beton pe fundatii slabe (uneori fara fundatii). Asa ca, multe piste, inclusiv cea de la IAS (Iasi), OMR (Oradea), BAY (Baia Mare) sau SCV (Suceava), au o rezistenta care nu le permite sa primeasca avioane mari (mai mari de un turboprop de tip ATR-72 sau Dash-8 cu 50-70 de locuri). Rezistenta pistei se masoara printr-o unitate numita PCN (Pavement Construction Number), care, cu cat este mai mare, cu atat poate primi avioane mai grele (mai mari).

OTP are coeficienti de 73 pe o pista si 74 pe alta, permitandu-i avioane grele, CLJ are 36, TSR are 46 pe primii 2500m si 37 pe ultimii 1000m, TGM are 45 (care permite avioanelor de tip 737 sau 320 sa aterizeze). Astea sunt suficiente operarii.

Dar Iasi (IAS), Oradea (OMR) sau Suceava (SCV) au coeficienti de 22, respectiv 14 si 15 - asemanatori cu multe piste neasfaltate. Aterizari repetate de 737-uri pe acestea ar distruge pur si simplu pista. Combina chestia asta cu lungimea si latimea pistelor, si obtii aeroporturi care se preteaza exclusiv la turbopropulsoare de tip ATR sau Dash-8 sau la avioane cu reactie regionale de tip CRJ sau ERJ.

QuoteEasyjet si Ryanair nu intra din cauza infrastructurii

Constanta (CND), Otopeni (OTP), Baneasa (BBU), Craiova (CRA), Bacau (BCM), Cluj (CLJ), Sibiu (SBZ), Targu Mures (TGM), Timisoara (TSR), Arad (ARW) si Satu Mare (SUJ) au infrastructura de miscare suficienta pentru a accepta orice avion al Ryanair sau Easyjet.

Terminale de o calitate suficienta si o capacitate suficienta inclusiv pentru companii non-low-cost (legacy, de linie, gen Tarom sau LH) se gasesc la Constanta, Otopeni, Craiova, Cluj, Sibiu, Targu Mures si Timisoara. In afara de Constanta, toate terminalele din lista asta sunt noi sau renovate semnificativ in ultimii 10 ani. Iar Constanta a fost construit de la inceput pentru 1.000.000 pax, si deserveste 100.000.

Si la ce aeroporturi deserveste Ryanair, efectiv baraci (in cel putin un caz CORTURI) in mijlocul campului (vezi cum arata Beauvais inainte de renovare si extindere, sau cum arata Västerås, o casuta de maximum 500 m patrati), nu vad impedimente nici macar la Satu Mare sau la Arad. Daca e loc de montat cort, RYR n-are probleme sau cerinte. Prin ce jeguri am trecut cu RYR...

RYR vrea altceva. Vrea subventii de la stat pentru a opera si taxe preferentiale (reduse) de aeroport. Costa cam 1 milion de EUR un hub RYR si cam 200-250.000 un pachet minimal de zboruri. Pe care doar Judetul Constanta il plateste pana acum. Au fost incercari la Arad (ratate, din cauza modului in care se plateau subventiile) si tatonari la CLJ, TSR si TGM dar n-au reusit. N-au vrut sa plateasca si au ramas si taxele mari pe deasupra.

EZY s-a orientat spre traficul cheap business si higher-leisure, migrand de la strategia Ultra Low Cost Carrier (pe care o are WZZ, JOR - blue air si RYR) la strategia Low Cost with Perks (ca Norwegian sau Air Berlin), operand de pe aeroporturi principale etc.. Strategia EZY nu e deloc compatibila cu piata din RO, unde exista ori trafic 'lowest fare' ori trafic de conexiune, ori trafic biz. Si s-au retras.

Pe urma, RYR, ca si EZY, prefera segmente de maximum 2-3h, segmentele de peste 3h fiind mai neprofitabile. Asta limiteaza mult destinatiile 'favorite' ale RYR la nordul italiei (concurenta mare) sau la Polonia/Germania.

Deci, in concluzie, daca vrei ca RYR sa opereze, convinge-ti Consiliul Judetean sa-i subventioneze. Daca exista vreun camp arat pe-acolo... vine si Ryanair.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

lautaxi

Mersi mult de precizari ! Se vede ca stapanesti bine acest domeniu dar trebuie sa fac o precizare .Ryanayr a dorit acum vreo trei luni sa vina la noi in tara si dupa ce  a tatonat putin terenul la Sibiu s-au hotarat ca vor veni la Cluj sau Targu Mures( urmau sa se hotarasca dar nu s-a mai intamplat nimic)Dupa cum sti orice aeroport cheltuieste cu un pasager cam 12 eur si bineinteles  companiile trebuie sa le plateasca acesti bani aeroporturilor, doar ca Consiliul Judetean Mures a aprobat in sedinta inca de acum un an si jumatate ca aeroportul lor sa incaseze de la companii doar 1 euro si restul suporta ei.Din aceasta cauza  a doua zi a aparut Wizz la ei pe pista si anul trecut au avut cei mai multi pasageri din istoria aeroportului Transilvania.Cei de la Cluj au dat in judecata colegii lor de la Mures ( nu stiu ce s-a intamplat) dar cei din Sibiu au vazut ca asa creste traficul si au aprobat si ei in Consiliul Judetean tarif de 3 eur , dar doar din toamna intra in vigoare acest tarif la Sibiu.Aici e si presiune ca au bagat peste 50 mil eur in aeroport si sa aiba Targu Mures mai multi pasageri fara investitii majore...e cam nasol.
Vorbeam de Ryanayr la noi, stiu ca opereaza la Constanta dar doar un zbor sau doua.

lautaxi

Acum  cateva luni cand a fost acea lupta intre Cluj si Targu Mures pentru Ryanayr  compania a lasat sa se inteleaga ca ar merge la Mures pt taxa aceea mica de 1 euro ( decat sa dea in jur de 10 la Cluj), chiar directorul aeroportului Transilvania Targu Mures a anuntat ca s-a inteles cu ei sa vina dar nu s-a mai intamplat nimic....
http://ziuadecj.realitatea.net/administratie/ryanair-vrea-tarife-mici-la-cluj--84893.html
http://punctul.ro/2012/03/08/ryanair-va-opera-de-pe-aeroportul-tirgu-mures/
Nu s-a mai intmplat nimic dar poate asteapta pista noua la Cluj sau tariful mic  de la Sibiu...