Forum PeUndeMerg.ro

În lumea largă => Pe glob => Aviatie => Topic started by: iuli on June 10, 2016, 11:00:25 AM

Title: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: iuli on June 10, 2016, 11:00:25 AM
Irkut Roll out MC-21!

QuoteOn 8 June 2016, Irkut Corporation (a member of UAC) completed  the  official ceremony of rollout of the newest Russian MC-21 passenger aircraft. For the first time ever, the MC-21-300 airliner made a public appearance at Irkutsk Aviation Plant. This aircraft  is designated for flight tests, as scheduled.

The official ceremony was attended by Mr Dmitry Medvedev, the Prime Minister of the Russian Federation, representatives of federal and regional authorities, heads of cooperating enterprises, delegations of current and prospective MC-21 customers.

The unique assembly line, where MC-21 aircraft are currently built for flight and strength tests, was demonstrated to the Prime Minister of the Russian Federation before the rollout ceremony. Mr Dmitry Medvedev also observed the cockpit of the first MC-21 airliner equipped with the standard avionics set.

(http://www.aerotime.aero/upload/content-assets/files/small_information_items_property.jpg)

Mr Oleg Demchenko, the President of Irkut Corporation, launched the official MC-21 rollout ceremony. He stated: "We managed to get together the team of like-minded colleagues. All program members are the leaders of domestic and world aviation industries. We work together and we believe in MC-21 aircraft being the best in its class."

Mr Yury Slyusar, the President of United Aircraft Corporation (UAC), emphasized that creation of MC-21 aircraft was the result of tremendous collaborative endeavour; it's the first program, where the leading UAC enterprises (including Aviastar-SP and newly established AeroCompozit and UAC-Aggregation Center) operated under the unified plan.

Mr Dmitry Medvedev  claimed in his address: "The creation of MC-21 aircraft is the tremendous victory of aviation industry, the victory of Irkut Corporation, our scientists, designers, our engineers, and workers."

(http://www.aerotime.aero/upload/content-assets/files/small_information_items_pr.jpg)

Mr Prime Minister of the Russian Federation also emphasized that Russia is able to create the products which both propel domestic aviation industry and compete with foreign aircraft. At the same time, Mr Dmitry Medvedev stressed the importance of international cooperation in the project, while greeting foreign businessmen "who work in Russia, who are here in this hall, and who achieve impressive success together with us."

Mr Dmitry Medvedev ended his address with the compliment to all those who participated in design and manufacturing of MC-21 aircraft: "You've done the great job for our country, I would better say – just outstanding job!".

Russia Today released a video of the MC-21 being rolled out for the first time:

https://www.youtube.com/v/hnkuJ9Jp94c

Sursa (http://www.airlive.net/news-irkut-roll-out-mc-21/)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on October 16, 2016, 08:12:39 AM
De astazi facem un nou thread cu stiri si discutii din domeniul aviatiei la nivel mondial. Pentru stirile si discutiile din aviatia autohtona, avem thread-ul "vechi", aici (http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=271.0). Punem pe acest thread orice stiri si discutii despre aviatia la nivel mondial, atat timp cat nu avem un thread dedicat, separat. De exemplu in acest moment avem thread pentru aeroporturi - deci lucrurile care tin de aeroporturi va rog sa le discutam acolo.
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on October 16, 2016, 08:14:41 AM
SUA au interzis smartphone-urile Galaxy Note 7 la bordul avioanelor

Smartphone-urile Galaxy Note 7 vor fi interzise la bordul avioanelor din Statele Unite, începând de sâmbătă, ora 16:00 GMT (19:00 ora României), potrivit unui ordin de urgenţă emis în urma numeroaselor cazuri în care astfel de telefoane au luat foc, au anunţat vineri autorităţile americane de reglementare, transmite Reuters.

(http://i0.1616.ro/media/2/2701/33613/15592667/1/samsung-7.jpg)

Compania sud-coreeană a oprit, marţi, definitiv producţia de Note 7, din cauza incidentelor în care telefoanele au început să scoată fum sau să să ia foc, care au dat o lovitură puternică reputaţiei sale.

Ordinul emis de Departamentul pentru Transporturi al Statelor Unite şi de către alte agenţii interzice proprietarilor să călătorească cu telefoanele Note 7 la bordul avioanelor sau să le transporte în bagajele depuse în cală. "Recunoaştem că interdicţia telefoanelor la bordul avioanelor va provoca inconveniente unora dintre pasageri, dar siguranţa tuturor celor aflaţi la bordul unui avion trebuie să aibă prioritate", a declarat secretarul american pentru Transporturi, Anthony Foxx. El a explicat că autorităţile iau această măsură suplimentară pentru că şi un singur incident în timpul unui zbor implică un risc mare de rănire, punând în pericol multe vieţi.

Departamentul pentru Transporturi a avertizat că pasagerii care pun un telefon Note 7 în bagajul din cală amplifică riscul "unui incident catastrofal". "Oricine interzice ordinul ar putea fi judecat penal, în afară de a fi amendat", se arată într-un comunicat al departamentului.

News.ro (http://www.news.ro/economic/sua-au-interzis-smartphone-urile-galaxy-note-7-la-bordul-avioanelor-1922401215002016101015592667)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: frunzaverde on October 17, 2016, 05:54:50 PM
^^

Acum cateva saptamani, TAP OPO-LIS-ARN, pe langa anuntul standard de securitate au anuntat si "orice pasager care are un Samsung Galaxy Note 7 este rugat sa contacteze imediat personalul de cabina".

Am inteles ca Samsung incearca sa le faca inoperabile de la distanta (si ca o parte din ele au avut bateria taiata la 60-40-20% de la distanta).
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: dr4qul4 on October 29, 2016, 12:25:41 PM
https://www.linkedin.com/hp/update/6121330887318650880 (https://www.linkedin.com/hp/update/6121330887318650880)

Boom! Urmasul lui Concorde!

(https://imgur.com/a/fmkSA)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on November 03, 2016, 12:18:04 PM
(http://i.imgur.com/iESG1an.jpg)

(http://i.imgur.com/MxPYZoY.jpg)

(http://i.imgur.com/PS5kxQu.jpg)

(http://i.imgur.com/Pz2MV6r.jpg)

Aeronews (https://www.facebook.com/Aeronews.ro/posts/1155524361190329)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on November 14, 2016, 07:13:21 AM
Punem aici stiri si update-uri despre industria de aviatie din lume (cele mai multe vor fi stiri despre aeronave produse in lume).
Rusia si Turcia intra aici (nu la Europa).
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on November 14, 2016, 07:15:22 AM
Honda vrea să crească producția de avioane la 80 de unități pe an până în martie 2019

Honda Motor, singura companie auto japoneză care produce și comercializează aeronave la nivel global, vrea să crească capacitatea de producție la 80 de avioane pe an până în martie 2019, în cadrul strategiei de extindere a operațiunilor din sector.  "Vrem ca până la finele anului fiscal 2018 (31 martie 2019 – n.r.) să ne apropiem de capacitatea maximă și să producem aproximativ 80 de unități", a spus Michimasa Fujino, șeful diviziei aeriene a companiei nipone, citat de Reuters.

(http://i0.1616.ro/media/2/2621/33217/16048506/1/hondajet1.jpg)

În prezent, capacitatea de producție a fabricii Honda Aircraft de la Greensboro, nordul Californiei, este de 36 de unități pe an. Aeronava de lux HondaJet, destinată oamenilor de afaceri, are șase locuri și costă 4,5 milioane de dolari.  HondaJet rivalizează cu modele similare fabricate de Cessna, Bombardier și Embraer. Motoarele avionului sunt plasate deasupra aripilor, pentru a oferi mai mult spațiu în cabină, mai puțin zgomot și un consum redus de combustibil. Avionul poate atinge o viteză maximă de 782 km/h și o viteză de croazieră de 682 km/h. Potrivit oficialilor companiei, Honda a primit deja 100 de comenzi pentru HondaJet, majoritatea din SUA și Europa. Livrările au început în decembrie anul trecut.

Profit.ro (http://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/honda-vrea-sa-creasca-productia-de-avioane-la-80-de-unitati-pe-an-pana-in-martie-2019-16048506)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on November 15, 2016, 06:56:17 AM
Foxtrot-Uniform-November stuff! :D




Alfabetul oficial în aviație by ICAO

Când ați zburat cu avionul, probabil că au fost memente când i-ați auzit pe piloți rostind cuvinte ca Tango, Alpha sau Whiskey. Stați liniștiți! Nu era vorba despre o invitație la dans și nici despre masculul Alpha. Cât despre Whiskey, cu siguranță nu se apucau de baut. Ci era vorba despre o comunicare de rutină în aviație, pe care o puteți întâlni și în marină sau armată. Până prin 1950, alfabetul fonetic a suferit modificări. În cele din urmă, International Civil Aviation Organization (ICAO) a dezvoltat un sistem unic, care este folosit și în prezent.

Alfabetul în aviație by ICAO – Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf, Hotel, India, Juliet, Kilo, Lima, Mike, November, Oscar, Papa, Quebec, Romeo, Sierra, Tango, Uniform, Victor, Whiskey, X-ray, Yankee, Zulu.

https://www.youtube.com/watch?v=dVk_j24HWpE

AirlinesTravel.ro (http://airlinestravel.ro/alfabetul-oficial-aviatie-icao.html)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: iuli on November 17, 2016, 09:57:18 AM
https://www.youtube.com/watch?v=c06S8rCwOnI
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on December 09, 2016, 08:01:14 AM
IATA: Profiturile companiilor aeriene vor scădea anul viitor

IATA (Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni) a înrăutăţit estimarea privind profiturile industriei aeriene în 2016 şi a previzionat un declin de 16% în 2017, din cauza majorării preţului la ţiţei, transmit AP şi Bloomberg. Companiile aeriene din întreaga lume ar urma să înregistreze anul acesta profituri cumulate record de 35,6 miliarde de dolari, faţă de 39,4 miliarde de dolari estimate în iunie, pe fondul încetinirii creşterii economiei mondiale şi a majorării costurilor. Cu toate acestea, ar fi al cincilea an consecutiv de îmbunătăţire a câştigurilor, iar marja netă de profit ar urma să se situeze în 2016 la 5,1%, de asemenea un nivel record, a previzionat IATA.

În 2017, profiturile ar urma să ajungă la 29,8 miliarde de dolari. Profiturile se vor atenua după performanţele deosebite înregistrate în ultimii trei ani, din cauza riscurilor economice, politice şi de securitate, dar industria este mult mai rezistentă după anii de restructurări, a apreciat directorul general al IATA, Alexandre de Juniac. Anul viitor IATA estimează că preţul mediu al barilului se ţiţei se va situa la 55 de dolari, de la 44,60 dolari anul acesta. Combustibilul ar urma să reprezinte aproape 19% din cheltuielile companiilor aeriene în 2017, faţă de 33% în perioada 2012-2013.

Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni se aşteaptă ca traficul aerian global de pasageri să urce cu 5,1% în 2017, faţă de un avans de 5,9% estimat pentru 2016. Anul viitor, aproape 61% din profitul net va fi concentrat în America de Nord, unde se vor înregistra câştiguri de 18,1 miliarde de dolari, în scădere cu 11% faţă de acest an, în timp ce companiile aeriene europene s-ar putea confrunta cu un declin de 25% al profitului, la 5,6 miliarde de dolari, din cauza concurenţei şi a ameninţării atacurilor teroriste, estimează IATA.

Capital (http://www.capital.ro/iata-profiturile-companiilor-aeriene-vor-scadea-anul-viitor.html)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: iuli on December 21, 2016, 11:03:34 AM
Extra 330 is the fastest-climbing electric-powered airplane

https://www.youtube.com/watch?v=B0RY1KaIWMI

More details (http://arstechnica.com/cars/2016/12/this-extra-330-is-the-fastest-climbing-electric-powered-airplane-ever/)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: iuli on December 29, 2016, 06:59:35 PM
The world's new planes in 2017 (http://money.cnn.com/2016/12/28/news/companies/new-planes-2017/index.html?sr=fbmoney122816new-planes-20170245PMStoryLink&linkId=32818109)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on January 05, 2017, 08:02:14 AM
Noile avioane pentru 2017

Industria constructoare de avioane evoluează, se transformă și se dezvoltă conform cerințelor din piață. Airbus (Franța) și Boeing (Statele Unite) dețin supremația pe piața constructoare de avioane comerciale, dar încă mai este loc și pentru United Aircraft Corporation (Rusia), Comac (China), Embraer (Brazilia) și Bombardier (Canada). CNN a reușit să centralizeze, conform informațiilor deja existente, lista cu noile avioane care își vor lua zborurile în 2017.

Ținând cont că Airbus a publicat imagini cu primul Airbus A330neo proaspăt vopsit în livery-ul de industrie, îl trecem primul pe listă. În scurt timp va primi motoarele și îl vom putea vedea în zbor. A330neo va fi echipat cu motoarele de ultimă generație Rolls-Royce Trent 7000, care vor contribui la reducerea consumului de carburant cu până la 14%/scaun. Interiorul de cabină va fi AirSpace by Airbus. Și nu în ultimul rând, cele 2 modele din familia A330neo (A330-800 și A330-900) vor beneficia de dispozitivile Sharklet inspirate de la Airbus A350. Modelul A321neo va decola în 2017 și va intra în serviciul comercial. Este cel mai mare membru din familia A320neo. Va putea transporta până la 240 de pasageri într-o clasă. Airbus A321neo va concura direct cu versiunea 757 de la Boeing. Modelul A319neo, cel mai mic membru din familia A320neo, va decola pentru prima dată în 2017. Însă nu sunt date despre intrarea în serviciul comercial. Comenzile pentru acest model nu s-au ridicat la nivelul așteptărilor.

(http://airlinestravel.ro/wp-content/uploads/2017/01/Airbus-A330neo-1024x706.jpg)

Airbus A350-1000, cel mai lung avion din flota Airbus, a operat primul zbor de test la final de noiembrie 2016. Conform planului, primul A350-1000 Qatar Airways va fi intra în serviciul comercial spre finalul acestui an. Airbus a dezvoltat acest model pentru a concura direct cu Boeing 777-300ER. Va putea transporta până la 366 de pasageri într-o configurație standard. Autonomia de zbor va fi de până la 14800 kilometri.




Pentru producătorul american de avioane, 2017 va aduce prima livrare a unui 737 MAX 8. După 5 ani de dezvoltare, primul 737 MAX 8 va ajunge în flota transportatorului Southwest Airlines. În 2017, își va lua zborul și primul Boeing 737 MAX 9, cel mai mare din familia 737 MAX. Fuselajul primului avion de test a ajuns la fabrica Boeing din Everett. Aeronava va putea transporta până la 220 de pasageri într-o clasă și concurează direct cu Airbus A321neo.

(http://airlinestravel.ro/wp-content/uploads/2016/01/Boeing-737-MAX-First-Flight-4-1024x682.jpg)

Boeing 787-10 prinde contur pe linia de asamblare finală a fabricii Boeing din Carolina de Sud. După asamblare, 787-10 Dreamliner va intra în faza de testare. Primul zbor este programat în primăvara acestui an. Boeing 787-10 este al 3-lea membru al familiei Dreamliner și cel mai mare. Vine la pachet cu toate facilitățile Dreamliner, plus capacitate mai mare de transport.

(http://airlinestravel.ro/wp-content/uploads/2016/12/Boeing-787-10-Dreamliner-1024x681.jpg)




The Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd. (Comac), așa cum îi spune și numele, este un producător chinez de aeronave comerciale. Portofoliul Comac nu este foarte bogat. Mai bine spus, producătorul chinez lucrează la al doilea model din portofoliu, pe numele său C919. Primul este ARJ21, avion cu 2 motoare, un singur culoar și dedicat zborurilor scurte. Dar să revenim la C919. Modelul se află în dezvoltare de câțiva ani. Este proiectat pentru a concura cu modelele 737 de la Boeing și A320 de la Airbus. În prezent, putem spune că C919 are șanse de reușită în regiunea Asia-Pacific. Să sperăm că va intra curând și în serviciul comercial. Din păcate, data primului zbor se tot amână. Însă la finalul lui 2016, Comac a mai făcut un pas spre momentul istoric. C919 a operat câteva teste la sol în cadrul Aeroportului Shanghai Pudong. Propulsia este asigurată de 2 motoare CFM International LEAP-1C, care au fost fabricate special pentru C919.

(http://airlinestravel.ro/wp-content/uploads/2016/12/Comac-C919-taxiing-1024x690.jpg)




Impropriu spus "avioane United Aircraft Corporation". JSC United Aircraft Corporation (UAC) este o companie rusească cu capital majoritar deținut de guvernul de la Moscova. Are menirea de a consolida companiile rusești private și de stat implicate în fabricarea de aeronave comerciale, militare și cargo. Pe lista lor se află și noul Irkut MC-21, care a fost prezentat în iunie 2016. Ruşii de la Irkut Corporation şi Yakovlev Design Bureau, subsidiare ale grupului United Aircraft Corporation, au prezentat aeronava Irkut MC-21, primul avion mediu-curier şi bimotor din epoca postsovietică.

(http://airlinestravel.ro/wp-content/uploads/2016/06/Irkut-MC-21-rollout-1024x683.jpg)




În prezent, Embraer lucrează la noua familie de aeronave Embraer E190-E2. Pe 25 februarie 2016, Embraer a prezentat primul Embraer E190-E2, care deschide o nouă era în industria constructoare de avioane pe segmentul 70 – 130 de locuri. Primul zbor operate de un avion E190-E2 a avut loc în vara anului trecut. Urmând ca în 2017, primul E195-E2 să se ridice de la sol. Noul E195-E2 va putea transporta până la 132 de pasageri într-o clasă și va concura direct cu CS100 de la Bombardier.

AirlinesTravel.ro (http://airlinestravel.ro/noile-avioane-pentru-2017.html)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on January 06, 2017, 08:16:39 AM
Peste un miliard de pasageri au ales operatori low-cost in 2016

Pentru prima data, peste un miliard de pasageri au ales companiile low-cost pentru zboruri pe rute internationale. Pe 3 ianuarie, ICAO a publicat un raport legat de traficul aerian, raport care arata o crestere de 6% fata de 2015, pana la 3,7 miliarde de pasageri. Operatorii low-cost au avut 28% din totalul pasagerilor, adica 1.036.000.000 persoane. Europa se afla in frunte, cu 32% din trafic asigurat de companiile low-cost, segment dominat de Ryanair, easyJet, Norwegian, Wizz Air si Vueling. Urmeaza Asia-Pacific (31%) si America de Nord (28%). Conform aceluiasi raport, cresterea traficului aerian pe rutele internationale in 2016 a fost de 63% RPK, mai mica decat in 2015 (7,1%), doar Orientul Mijlociu si Africa afisand cresteri mai mari. Raportul ICAO care include si zborurile low-cost interne din 2016 va fi publicat in luna iulie a acestui an.

Aeronews (http://aeronews.ro/peste-un-miliard-de-pasageri-au-ales-operatori-low-cost-in-2016/)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: iuli on January 06, 2017, 09:50:51 AM
Practic e traducere in romana a articolului meu de mai sus?
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on January 12, 2017, 07:59:13 AM
IATA: Cererea globală pentru transportul aerian de pasageri a urcat cu 7,6% în noiembrie

Cererea globală pentru transportul aerian de pasageri a înregistrat în noiembrie cel mai semnificativ avans din ultimele nouă luni, pe fondul redresării traficului în Europa, a anunțat miercuri Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni (IATA), transmite Reuters. În noiembrie, traficul aerian global de pasageri a crescut cu 7,6% iar factorul de încărcare (numărul scaunelor care sunt ocupate la fiecare zbor) a urcat cu 0,8 puncte procentuale, la nivelul record de 78,9%, se arată în raportul lunar al IATA. Cererea pentru transportul aerian de pasageri în Europa a crescut cu 8,3% în noiembrie, datele sugerând că regiunea se redresează după turbulențele politice și atacurile teroriste.

În decembrie, Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni (IATA) a înrăutățit estimarea privind profiturile industriei aeriene în 2016 și a previzionat un declin de 16% în 2017, din cauza majorării prețului la țiței. Companiile aeriene din întreaga lume ar urma să înregistreze în 2016 profituri cumulate record de 35,6 miliarde de dolari, față de 39,4 miliarde de dolari estimate în iunie, pe fondul încetinirii creșterii economiei mondiale și al majorării costurilor. Cu toate acestea, ar fi al cincilea an consecutiv de îmbunătățire a câștigurilor, iar marja netă de profit ar urma să se situeze în 2016 la 5,1%, de asemenea un nivel record, a previzionat IATA. În 2017, profiturile ar urma să ajungă la 29,8 miliarde de dolari. Profiturile se vor atenua după performanțele deosebite înregistrate în ultimii trei ani, din cauza riscurilor economice, politice și de securitate, dar industria este mult mai rezistentă după anii de restructurări, a apreciat directorul general al IATA, Alexandre de Juniac.

Agerpres (http://www.agerpres.ro/economie/2017/01/11/iata-cererea-globala-pentru-transportul-aerian-de-pasageri-a-urcat-cu-7-6-in-noiembrie-14-35-01)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: TibiV on June 17, 2017, 10:22:22 PM
O traducere extrem de aproximativa...

Este o mare diferenta intre:
Quote
Airbus A350-1000, cel mai lung avion din flota Airbus, a operat primul zbor de test la final de noiembrie 2016.
si:
Quote
The A350-1000 made its first flight in Toulouse, France in late November, and Airbus has been accelerating its testing of the plane. The 366-seat long-range airliner is the biggest twin-engine jet Airbus has ever designed
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on February 28, 2018, 07:46:20 AM
China construiește un avion hipersonic care va zbura cu peste 9.000 km/h

O echipă de oameni de știință chinezi dezvoltă în prezent un avion capabil de viteze Mach 7. Cercetătorii de la Academia de Științe a Chinei au testat un avion hipersonic ce poze zbura la viteze Mach 7 (de 7 ori viteza sunetului). Mai precis, avionul poate atinge viteze de 9.012 kilometri la oră. I Plane, cum este numit datorită formei, are două perechi de aripi. O pereche este prinsă de axa centrală a fuzelajului și curbată spre înainte. Deasupra fuzelajului este plasată o pereche de aripi delta (folosite de multe avioane militare moderne) dintr-o singură bucată.

Avionul ar urma să se bazeze pe două tipuri de propulsie. Pentru vitezele reduse se vor folosi turboreactoare cu flux dublu, iar pentru viteze hipersonice se va activa un așa-numit scramjet (un statoreactor care inițiază combustia în fluxul de aer la viteze mai mari decât viteza sunetului).

Profit.ro (https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/it-c/disruptive-corner/china-construieste-un-avion-hipersonic-care-va-zbura-cu-peste-9-000-km-h-17917806)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: TibiV on March 24, 2018, 04:40:52 PM
First direct Australia-Europe passenger service takes off

Qantas' 787 Dreamliner takes off on its inaugural flight from Perth to London, on March 24, 2018
The "Kangaroo Route" from Australia to Britain became a shorter hop Saturday when the first direct passenger service left Perth for London, with the 17-hour flight set to break aviation records.

Qantas' 14,498 kilometre (9,009-mile) journey from the southwestern city to London is the world's third-longest passenger flight, the Australian carrier said, and the first ever regular service to connect the two continents directly.

Captained by Lisa Norman, it will also be the longest Boeing Dreamliner flight in the world.

The new link is part of Qantas' ambitious plans, unveiled over the past two years, to add ultra long-haul flights to its global schedules.

This will eventually include non-stop flights from Australia's eastern seaboard to Europe in an effort dubbed "Project Sunrise".

Qantas chief executive Alan Joyce last year said such flights were "the last frontier of global aviation ... the antidote to the tyranny of distance and a revolution for air travel in Australia".

The world's second-oldest airline operated its first "Kangaroo Route" service, from Sydney to London, in 1947, when it took four days and nine stops.

Joyce called the new Perth-London service a "game-changing route". Tourism officials hope the shortened travelling time will open up Australia's less-populated west coast to more domestic and international visitors.

A key concern for the Australian airliner has been beefing up comfort levels for the ultra-long journey, with passengers set to enjoy improved air quality, lower cabin noise and reduced turbulence.

Some passengers will also wear special monitors and devices so researchers from the University of Sydney can collect data on their sleeping and activity patterns, mental state, eating patterns and hydration before, during and after their long flight, Sydney's Daily Telegraph reported.

It is not the first time Qantas has undertaken a direct flight from Australia to Europe.

The carrier in 2015 flew a one-off charter service from Perth to Istanbul to take Australians to Turkey's Gallipoli to mark a centenary since troops from the Australian and New Zealand Army Corps (ANZAC) fought there in World War I.

Qantas also flew one non-stop passenger flight from London to Sydney in 1989 with a Boeing 747.

Some of the world's longest non-stop international flights include Qatar Airways' 14,535-kilometre Doha-Auckland service, Emirates' Dubai-Auckland 14,200-kilometre service, United Airlines' 14,000-kilometre Los Angeles-Singapore journey and Qantas' 13,800-kilometre Sydney-Dallas route.

https://www.afp.com/en/news/23/first-direct-australia-europe-passenger-service-takes-doc-12u4y92 (https://www.afp.com/en/news/23/first-direct-australia-europe-passenger-service-takes-doc-12u4y92)

Ionut, muta te rog postarea daca crezi ca se potriveste mai bine in alta parte...
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on July 01, 2018, 06:48:33 AM
(https://i.imgur.com/ySTPqR4.jpg)

With 202,157 flights tracked, yesterday was the busiest day of the year in the skies so far and our busiest day ever. This was the first time we tracked more than 200,000 flights in a single day. At the peak of the day, over 19,000 flights were in the air at the same time.

FlightRadar24 (https://www.facebook.com/flightradar24/photos/a.116008071771958.7699.111607872211978/1821748254531256/?type=3&permPage=1)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on July 06, 2018, 08:03:00 AM
Oficial: Boeing si Embraer anunta un parteneriat strategic

(https://i.imgur.com/JplQBwIh.jpg) (https://i.imgur.com/JplQBwI.jpg)

Parteneriatul – 80% Boeing si 20% Embraer – include divizia comerciala si serviciile de business Embraer, care vor fi aliniate "strategic" operatiunilor Boeing de dezvoltare, productie si marketing. Gratie acestui acord (zvonuri au existat inca de la sfarsitul anului trecut), cele doua companii vor acoperi – pe piata avioanelor de pasageri / cargo – segmentul cuprins intre 70 si peste 450 de locuri. Parteneriatul strategic se traduce prin mai bine de 150 de ani de experienta in aviatie si este o "evolutie naturala" a colaborarii Boeing-Embraer de peste 20 de ani. Este de asteptat ca joint venture-ul sa fie finalizat la sfarsitul lui 2019 (la 12-18 luni dupa semnarea acordurilor definitive), dupa primirea tuturor aprobarilor necesare.

Aeronews (http://aeronews.ro/oficial-boeing-si-embraer-anunta-un-parteneriat-strategic/)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on November 11, 2018, 07:34:45 AM
Primul oraş din lume care îşi învaţă poliţiştii să zbore pe drone. Intră în dotare din 2020

(https://i.imgur.com/oC53Jnw.jpg)

Ofiţerii de poliţie din Dubai au început să ia lecţii de zbor pe drone, acestea urmând să intre în dotare din 2020. Dronele S3 2019, realizate de o companie din California, ar urma să îi ajute pe poliţişti să ajungă la locuri greu accesibile într-un timp mult mai scurt decât în prezent. "În acest moment instruim două echipaje, dar numărul acestora va creşte semnificativ", a declarat Khalid Nasser Alrazooqi, reprezentant al Poliţiei Dubai. Compania Hoversurf a anunţat că poate livra, în primă fază, 30 sau 40 de unităţi. Dronele vor fi disponibile şi civililor, la un preţ de aproximativ 150.000 de dolari.

ZF (https://www.zf.ro/business-international/primul-oras-din-lume-care-isi-invata-politistii-sa-zbore-pe-drone-intra-in-dotare-din-2020-17631064)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Ionut on May 23, 2019, 07:39:53 AM
Zborurile hibrid / electrice ar putea deveni realitate pana in 2030

(https://i.imgur.com/GzoyqIwh.jpg) (https://i.imgur.com/GzoyqIw.jpg)

Airbus si Scandinavian Airlines au semnat un acord pentru dezvoltarea unui proiect unic de cercetare care vizeaza avioane electrice folosite pentru zboruri comerciale. Astfel, pana in 2030 am putea avea zboruri hibrid / electrice cu 100 de pasageri la bord.

Acordul a fost semnat de Grazia Vittadini, Chief Technology Officer, Airbus and Göran Jansson, Deputy President EVP Strategy & Ventures, Scandinavian Airlines. Colaborarea va incepe in iunie 2019 si se va termina la sfarsitul lui 2020. Astazi, avioanele sunt cu 80% mai eficiente / km pasager decat in urma cu 50 de ani. Totusi, cu traficul aerian estimat a creste cu peste 50% in urmatorii 20 de ani, reducerea impactului avioanelor asupra mediului inconjurator ramane prioritara pentru industrie.

Potrivit acordului, Airbus si Scandinavian Airlines vor cerceta modul in care introducerea la scara larga a avioanelor hibride si electrice este conditionata de infrastructura si care sunt provocarile ce trebuie depasite. Proiectul include 5 arii distincte axate pe analizarea impactului asupra infrastructurii terestre si asupra autonomiei, resurselor, timpului si disponibilitatii pe aeroporturi.

Aeronews (http://aeronews.ro/zborurile-hibrid-electrice-ar-putea-deveni-realitate-pana-in-2030/)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: tom_sawyer on September 27, 2019, 12:05:33 AM
O nouă tehnologie va aduce zborurile de la Londra către Australia la patru ore, iar către New York la o oră

Referindu-se la munca de pionierat a companiei Reaction Engines din Oxford, care realizează motorul Sabre, Graham Turnock, CEO la UK Space Agency, a spus: ,,Am adus la împlinire motorul de rachetă Sabre, care ne-ar putea duce în Australia în nu mai mult de patru ore". La viteze Mach 5.4, zborul de la Londra la New York va dura doar o oră.

La UK Space Conference din Wales din această săptămână, compania a prezentat racheta hibridă hidrogen-aer, proiectată să propulseze un avion cu o viteză dublă față de Concorde. Zborul hipersonic, care este echivalent cu de cinci ori viteza sunetului, este dificil de realizat fără a supraîncălzi motorul. Synergetic Air Breathing Rocket Engine (Sabre) rezolvă această problemă utilizând conducte cu heliu suprarăcit care împiedică temperaturile să o ia razna.

hotnews.ro (https://science.hotnews.ro/stiri-tehnologie-23391072-noua-tehnologie-aduce-zborurile-londra-catre-australia-patru-ore-iar-catre-new-york-ora.htm)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Io on October 17, 2019, 03:46:10 PM
Un Dreamliner (797-9) al Quantas va face miine un ultralong haul research flight intre JFK si Sydney in cadrul Proiectului Sunrise (3 zboruri ultralungi in octombrie, noiembrie respectiv decembrie). La bord 40 de pasageri inclusiv echipajul. Oamenii de stiinta si medicii vor monitoriza somnul, consumul de alimente si bauturi, miscarile pasagerilor si folosirea inflight entertainment pentru studia influenta unui zbor de 19 ore asupra starii de sanatate si a ritmului circadian.
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: rota on October 20, 2019, 12:37:45 PM
This evening, October 18th, Qantas operates the first of 3 research flights for Project Sunrise by flying 50 people on-board a Boeing 787-9 Dreamliner (VH-ZNI) from New York to Sydney non-stop (16,200 km).

Flight QF7879, with 50 passengers and crew on-board, will depart New York's John F Kennedy Airport at 9pm New York time as the first commercial airline to fly non-stop between New York and Sydney. The 787-9 aircraft has been positioned to New York after being delivered from the Boeing factory in Seattle. After the research flight is complete, it will enter normal commercial service with Qantas. The purpose of the record-breaking flight is to conduct scientific research on passengers and crew on an ultra-long haul flight, with the aim of increasing health and wellness, minimising jetlag and identifying optimum crew rest and work periods.

While not designed for the 16,200 kilometre (10,200 mile) journey from New York to Sydney, the 787-9 being used for today's research flight will take off with maximum fuel and a restricted passenger and baggage load (and no cargo) to allow the aircraft to operate the flight non-stop. All carbon emissions from this flight, and two additional research flights from New York and London to Sydney in November and December, will be offset. It is part of Qantas' ongoing quest to launch commercial flights between the east coast of Australia (Sydney, Melbourne and Brisbane) and New York and London. The direct flights would save passengers up to four hours in total travel time and follow the successful Perth-London route, which started in March 2018 and is the only direct link between Australia and Europe.
(https://i.imgur.com/4Ss3kWk.png)

Sursa (https://aeronews.ro/project-sunrise-research-flight-new-york-sydney-non-stop-boeing-787-9-dreamliner-qantas/)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Io on December 16, 2019, 09:55:45 PM
Sint tot mai dese opiniile (pe surse, neconfirmate, actiunile pe bursa au pierdut 43% etc) indicind ca productia lui Boeing 737 Max va fi oprita cel putin pentru urmatoarele 60 de zile. In mod cert aparatul nu va primi certificarea de zbor in 2019 asa cum spera managementul Boeing, cel mai devreme acest lucru s-a putea intimpla la mijlocul lui Februarie 2020. Mai probabil insa Aprilie/Mai 2020.
Aparatele sint produse la uzina Boeing din Renton Washington cu 12 000 de salariati intr-o cadenta uriasa, 53 de unitati lunar!, iar pe perioada grounding-ului/interdictiei de zbor productia a fost redusa la "doar" 42 de unitati lunar. La momentul deciziei FAA de interdictie de zbor operau 383 de aparate in serviciu comercial si alte 400 erau gata de trimis cumparatorilor. Exista avioane noi noute inclusiv in parcarile auto din jurul uzinei! Comenzile pentru Max depasesc 4500 de bucati acoperind aproximativ urmatorii 7 ani de productie.
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Anca_Emanuel on February 18, 2020, 10:29:07 PM
Având în vedere topicul, cred că se încadrează canalul: https://www.youtube.com/channel/UCXh6VKhioaeEaMQasii7IfQ/videos
Are ceva despre Boeing 737 Max. De fapt are cam despre tot.
În cazuri destul de rare față de frecvența zborurilor, se întâmplă ceva neprevăzut. Și mai rar, piloți excepțional de buni reușesc să rezolve situația. Unii au luat decorații pentru ce au reușit să facă.
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: TibiV on February 19, 2020, 01:49:36 AM
Anca_Emanuel,
daca este vorba despre MAX nu te jena...

Uite, pun eu video.
Eu nu ma voi imbarca vreodata intr-un MAX, orice face-lift i-ar face astia....
https://www.youtube.com/watch?v=a5P8CkVckmA
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: voicul on May 01, 2020, 09:34:22 PM
Frumos, dar foarte nasol in acelasi timp


(https://i.imgur.com/whu47Cf.jpg)


Powered by API/PUM imgur uploader (http://proinfrastructura.ro/poze.html)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Io on May 25, 2020, 07:13:15 PM
China isi vede de-ale ei si cumpara: tocmai ce a devenit actionar semnificativ (12.67%) la Norwegian Air (low cost, low cost dar cifra de afaceri de Euro 3.6 miliarde in 2018, jumatate cit Ryanair) prin Bank of China Aviation Singapore (vehicul financiar al Bank of China deci al Guvernului chinez).
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: tom_sawyer on May 30, 2020, 06:50:22 PM
The world's 'largest all electric commercial aircraft' completes its first flight

(https://image.cnbcfm.com/api/v1/image/106557039-15907587299453z7a1165.jpg?v=1590758872&w=740&h=416)

The Cessna 208B Grand Caravan took off from an airport in Moses Lake, Washington, on Thursday and used a 750-horsepower all-electric motor developed by a Redmond-headquartered company called magniX. Work to convert the aircraft was undertaken by magniX and another firm called AeroTEC.

Thursday's flight represents another step forward for electric aircraft, albeit a small one. In December 2019, the world's first fully-electric aircraft for commercial flight completed a test in Canada. The DHC-2 de Havilland Beaver seaplane used in that flight was also fitted with a motor from magniX.

cnbc.com (https://www.cnbc.com/2020/05/29/first-flight-for-worlds-largest-all-electric-commercial-aircraft.html)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Io on August 01, 2020, 06:57:20 PM
 :lol: Azi au reinceput zborurile de pe Seremetevo. Asa ca dimineata a intrat unu' cu o cisterna de aprovizionare intr-un A-321 de i-a spart nasul. Avionului.
https://www.rt.com/russia/496839-russia-airport-truck-plane-crash/
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: kitsune on August 01, 2020, 07:31:01 PM
Păi de la atâta "tratament" cu vodcă, era și normal. Șoferul săracu' ce să se uite în sus când el abia vedea înainte? Mama lui de samagon.
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: voicul on August 10, 2021, 11:16:38 AM
Avionul cu șase aripi, viitorul transportului aerian?

https://www.youtube.com/watch?v=K2wbPlBs-jQ

Un start-up american a elaborat planurile unui avion inovator, mult mai puțin poluant decât cele utilizate în prezent. Ce este special la această aeronavă? Are trei perechi de aripi, ceea ce l-ar face foarte eficient.

Industria aeronautică este foarte poluantă și are o contribuție majoră la arderea combustibililor fosili și la emisiile de gaze cu efect de seră care contribuie la încălzirea globală. În ciuda acestei amprente de carbon dezastruoase, transportul aerian, chiar dacă a fost afectat de criza din 2020, a înregistrat o creștere puternică timp de câteva decenii, iar tendința este de așteptat să continue. Așa se face că inginerii din domeniu lucrează la soluții tehnologice pentru a încerca să facă aeronavele mai ,,curate".

Un proiect de aeronavă super-eficientă
Start-up-ul american SE Aeronautics, din Alabama, a lansat un nou concept: un avion cu șase aripi, numit SE200. SE este acronimul de la ,,super-eficient".

Acest avion cu trei perechi de aripi ar putea transporta până la 264 de pasageri pe o distanță de 17 000 km, fără escală. În prezent, un zbor obișnuit pe distanțe lungi poate atinge 13.000 km.

Prima soluție propusă constă în reducerea greutății aeronavei, în condițiile în care transportă un număr mare de pasageri. Folosind un procedeu de turnare dintr-o singură bucată, inginerii preconizează ca fuselajul să fie un ,,compozit monococă", după modelul ambarcațiunilor monococă de astăzi, ceea l-ar face să fie mult mai ușor decât cel al avioanelor tradiționale.

Dispar, de asemenea motoarele clasice cu reacție plasate pe aripi. Propulsia, asigurată de un motor cu reacție, se va afla în partea din spate a aeronavei. Asta va împiedica, totodată, incidentele cu păsări ,,aspirate" de motoare. Iar rezervorul cu combustibil va fi amplasat deasupra fuselajului.

În ceea ce privește capacitatea de a zbura pe distanțe lungi, aici intervine rolul celor șase aripi. Ele vor permite un raport îmbunătățit între portanță și rezistență.  Astfel, aeronava ar avea o capacitate mai mare de a pluti în aer, grație suprafeței mai mari a aripilor. Acestea vor fi, de asemenea, mai subțiri decât cele din prezent, cu extremitățile întoarse, astfel încât vor penetra mai bine aerul, iar frecarea va fi mai redusă.

În interior, avionul va avea propriul sistem de ventilație și reciclare a aerului, pentru a se asigura că boli precum Covid-19 nu se răspândesc în cabină.

Consum de combustibil cu 70% mai mic
SE Aeronautics consideră că metoda sa de fabricație îi va permite să producă avioanele mult mai repede decât metoda actuală de producție. Taylor Mathews, președinte și director executiv, susține că inovațiile aduse prototipului SE200 vor reduce consumul de combustibil cu 70%. Optimist, el se vede deja revoluționând industria din domeniu.

SE Aeronautics se află în curs de brevetare a conceptului său. Start-up-ul estimează că traficul aerian va ajunge la 16 miliarde de pasageri și 400 de milioane de tone de marfă până în 2050.

Potrivit Organizației Internaționale a Aviației Civile (OACI), emisiile de gaze cu efect de seră în sectorul aviației ar putea crește cu 300 până la 700% până în 2050, dacă nu se iau măsuri. Start-up-ul american are toate motivele să spere că avionul său cu șase aripi va primi brevetul și va vedea în curând lumina zilei.

https://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/avionul-cu-sase-aripi-viitorul-transportului-aerian-video-1628283
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: RaduG on October 22, 2021, 10:05:29 PM
92.000 EUR, 20 min autonomie, parașută balistică, 8 motoare. Welcome to Jetson:

https://www.youtube.com/watch?v=FzhREYOK0oo
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: TibiV on October 23, 2021, 09:23:00 AM
Eh, doar o dronă un pic mai mare, și de 100 de ori mai scumpă...
:lol:
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: RaduG on October 23, 2021, 10:34:18 AM
Un DJI Agras T30, dronă agricolă de pulverizat, care poate ridica 30kg sarcină utilă, cu doar 6 motoare, se vinde cu prețuri în gama 17.000-20.000 EUR.

Nu mi se pare că au sărit calul cu 92.000. E acolo, ca gamă de preț.
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: b1 on November 08, 2021, 03:38:38 PM
Cascadorul italian Dario Costa decolând în tunelul Çatalca-2 (https://www.google.com/maps/place/%C3%87atalca,+Provincia+Istanbul,+Turcia/@41.1689506,28.3941553,15.22z/data=!4m5!3m4!1s0x14b5453ec13a5ca5:0xbf8d4d9384d2cd81!8m2!3d41.142259!4d28.457469) cu un Zivko Edge 540 V2 și zburând prin tunelul Çatalca-1 (https://www.google.com/maps/place/%C3%87atalca,+Provincia+Istanbul,+Turcia/@41.1689506,28.3941553,15.22z/data=!4m5!3m4!1s0x14b5453ec13a5ca5:0xbf8d4d9384d2cd81!8m2!3d41.142259!4d28.457469) cu 250 km/h (Autostrada O7, Turcia):
https://www.youtube.com/watch?v=19fQAxys9q8

(https://img.redbull.com/images/c_fill,g_auto,w_890,h_809/q_auto,f_auto/redbullcom/2021/9/4/ov09wl6uoeh46cydzts7/dario-costa-of-italy-flies-through-catalca-tunnels-istanbul-turkey)

QuoteItalian air-race competitor and stunt pilot Dario Costa made it to the Guinness Book of World Records by flying an aeroplane through two tunnels in Istanbul, Turkey. Mr Costa's world record is for the longest aeroplane flight taken through a tunnel for a distance of 1,730m. The video of this flight was released by Austrian company Red Bull on Facebook on September 4, 2021. The video has already received 1.4 lakh reactions and has been shared 62k times. Mr Costa's flight is seen taking off inside one of the Çatalca Tunnels outside Istanbul. As the flight propels forward, it is airborne before exiting the first tunnel.

The second tunnel is a long one but Mr Costa blasts through it with ease. Soon after coming out of the second tunnel, a camera inside the aircraft shows him screaming and weeping in joy.

Red Bull's caption read, "Dario just took the aviation game to another level with his flight through Istanbul's Çatalca Tunnels, flying for 2.6km through 2 tunnels at an average speed of 245.07 km/h and becoming a Guinness World Record-setting pilot in the process."

The stunt set other records too. It became the first flight through a tunnel; the first aeroplane flight through two tunnels; the first aeroplane to take off from a tunnel and the longest flight under a solid obstacle.

To experience the speed in the actual tunnels, Dario was permitted to drive a car through them at 270kph ahead of his attempt. Find out more facts about the project here: https://www.redbull.com/int-en/films/tunnel-pass

Traseu. (https://www.google.com/maps/dir/41.170519,28.414679/41.1681128,28.3857942/@41.1666093,28.3916022,14.66z/data=!4m2!4m1!3e0)
Sursa info: ndtv.com (https://www.ndtv.com/offbeat/stunt-pilot-dario-costa-sets-guinness-world-record-after-flying-through-two-tunnels-2532787) + youtube
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: b1 on January 30, 2022, 10:23:33 PM
Acum 3 ani:

STOL Competition - World Record Shortest Landing 9 Feet 5 Inches:
https://www.youtube.com/watch?v=hPakbghLe38
QuoteThis is the STOL Short take off and landing competition held in Valdez, Alaska, which is a competition to show case, pilots & planes, flying at their peak performance.
The purpose of the contest, is to take off & land a plane, in the shortest possible distance.
In 2017, Frank Napp set a new world record, for both takeoff and landing, in a highly modified 1939 Little Piper Cub.
In 2018, of Dan Reynolds set a new world record landing in 9 Feet 5 Inches, a whole foot shorter than Frank Napp.
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: b1 on February 03, 2022, 03:56:02 PM
Cel mai mic aeroport din lume:
https://www.facebook.com/watch/?v=288349313229796
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: tom_sawyer on August 27, 2022, 06:48:49 PM
Today, American Airlines and Boom Supersonic announced the airline's agreement to purchase up to 20 Overture aircraft, with an option for an additional 40. American has paid a non-refundable deposit on the initial 20 aircraft. Overture is expected to carry passengers at twice the speed of today's fastest commercial aircraft.

Overture is being designed to carry 65 to 80 passengers at Mach 1.7 over water — or twice the speed of today's fastest commercial aircraft — with a range of 4,250 nautical miles. Optimized for speed, safety and sustainability, Overture is also being designed to fly more than 600 routes around the world in as little as half the time. Flying from Miami to London in just under 5 hours and Los Angeles to Honolulu in 3 hours are among the many possibilities.

In July, Boom revealed the final production design of Overture, which is slated to roll out in 2025 and carry its first passengers by 2029.

aeronewsglobal.com (https://aeronewsglobal.com/american-airlines-purchases-20-boom-supersonic-overture-aircraft/)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: SB76UFO on January 02, 2024, 02:30:13 PM
Japan Airlines jet bursts into flames after collision with earthquake relief plane at Tokyo Haneda airport
A Japan Airlines plane carrying hundreds of passengers burst into flames on landing at Tokyo's Haneda airport on Tuesday after it collided with an aircraft involved in earthquake relief efforts.

All crew members and passengers, including eight children under the age of two, on board JAL flight 516 were safely evacuated from the passenger plane, according to the airline, but five of six people on the other plane were reported killed.

The Airbus A350-900 aircraft ignited after flying into Haneda from the northern Japanese city of Sapporo at 5:47 p.m. local time (3:47 a.m. ET).

Five crew members died on the second aircraft, thought to be a De Havilland Canada DHC-8, operated by the Japan Coast Guard (JCG), according to Japan public broadcaster NHK. It said the plane's captain was in a critical condition.

JAL is investigating the details and cause of the plane fire, a representative for the airline told CNN.

According to NHK, local fire services confirmed that 17 people on board the Japan Airlines plane were injured.

However, there is currently no further information regarding any details of injury.

More than 100 fire trucks were dispatched in response to the accident, NHK reports.

Video footage showed the passenger jet consumed by a large fireball as it moved down the runway. The plane was then seen at a standstill with people using emergency slides to flee the inferno as firefighters tried to battle the growing flames.

A JCG spokesman told CNN that its aircraft had been headed from Haneda airport to an airbase in Niigata prefecture to help with relief efforts following a 7.5-magnitude earthquake on Monday.

Japan Airlines flight 516 took off from Sapporo's New Chitose Airport in Hokkaido prefecture to Tokyo's Haneda Airport with approximately 400 passengers and crew on board, according to NHK.

The majority of departures from Haneda Airport are now canceled and it's unclear when flight services will resume, the broadcaster reports.

CNN is reaching out to officials to confirm more details.

CNN's Emiko Jozuka, Eric Cheung and Mayumi Maruyama contributed to this article
(https://i.imgur.com/Vu9S4It.jpg)
CNN (https://edition.cnn.com/2024/01/02/asia/japan-airlines-plane-fire-airport-intl-hnk/index.html)
Title: Re: Stiri si discutii diverse din aviatie in lume
Post by: Lau on January 08, 2024, 05:03:04 PM
Știe cineva daca exista posibilitatea de a face transfer pe un aeroport din Statele Unite de la un zbor ce vine din afara Statelor către un alt zbor afara din State, daca nu ai viza de State?
De ex. pentru zboruri spre Canada sau Mexic, cele mai bune oferte sunt cu escala pe vreun aeroport pe coasta estică in State.
Din ce știu eu, nu se poate, deoarece imediat după debarcare trebuie sa treci pe la Immigration.
Nu e ca in Europa, unde poți face transfer intre 2 zboruri Non-Schengen, rămânând in zona Non-Schengen...